17.10. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Autonomní jízda podle Mercedesu: Raději zabít chodce, než ohrozit posádku

Autonomní jízda podle Mercedesu: Raději zabít chodce, než ohrozit posádku

Autonomní auta sice dokážou řídit zcela bez zásahu řidiče, ovšem v kritických situacích se mohou chovat nevyzpytatelně. Třeba autonomní mercedesy raději zachrání posádku auta než chodce.

Nejmodernější technologie použitá v automobilech sice dokáže občas i divy, avšak jak se ukazuje, může narážet na morální stránku věci. Příklad za všechny - vůz jedoucí v autonomním režimu řízení, tedy bez účasti řidiče, náhle zaznamená skupinu lidí, přecházející silnici. Jeho pokročilá stereo kamera či radar vyhodnotí, že již nedokáže včas zastavit. Může se však lidem vyhnout, čímž ovšem riskuje náraz vozidla do případné překážky, stojící na okraji vozovky. V takovém případě by v závislosti na rychlosti a úhlu nárazu mohlo dojít až k usmrcení posádky autonomního vozidla. Přitom funkce autonomního řízení ji má primárně chránit.

Otázka, zda zachránit přecházející lidi, nebo posádku ve vozidle, dospěje vždy do patové situace. Problém je, že v danou chvíli vůz zachránit oba nedokáže, takže se technika musí nějak rozhodnout. Jak, to záleží na konkrétním výrobci autonomního vozidla a nastavení jednotlivých funkcí potřebných pro autonomní jízdu.

Ve Stuttgartu mají jasno

Zdá se, že jasno má ve výše uvedené otázce nejstarší automobilová značka světa. Její autonomní auta budou vždy nastavena tak, aby bez ohledu na okolnosti vždy chránily posádku vozidla. Tedy na úkor těch, kteří jsou mimo něj. Půjde zejména o modely s vyšší úrovní autonomity.

Cristoph von Hugo, manažer asistenčních systémů a systémů zvyšujících aktivní bezpečnost vozidel, k tomu říká. „Pokud bychom mohli zachránit pouze jediného člověka, bude to vždy ten, sedící ve vozidle. Naší prioritou je ale v každém případě předcházet riziku smrti. A tomu podřizujeme vše.“

Bezpečnost pro všechny

Upřednostnit posádku vozidla před ostatními účastníky silničního provozu se může zdát skoro nehumánní. Jistě i proto se v budoucnu počítá s kompromisem. Třeba v USA byla provedena studie, uvádějící, že až 94 procent všech nehod automobilů je způsobeno selháním lidského faktoru – tedy chybou řidiče či jiného účastníka silničního provozu. Autonomní auta slibují tuto skutečnost výrazně eliminovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy

Návrh rozpočtu, jak ho připravil bývalý ministr financí…

Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post

Egypt zablokoval 21 webových stránek, včetně té, která…

Senátoři vyzvali premiéra, aby nepřijal demisi Valachové Senátoři vyzvali premiéra, aby nepřijal demisi Valachové

Senátní podvýbor pro sport dnes vyzval premiéra Bohuslava…

Část zaměstnanců aerolinek Alitalia zůstane nuceně doma Část zaměstnanců aerolinek Alitalia zůstane nuceně doma

Italské aerolinky pod nucenou správou Alitalia zavedou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Autonomní jízda podle Mercedesu: Raději…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Dnes 10:51

SUV Karoq prý cílí na trochu jinou klientelu, než dosavadní yeti. A co by jeho majitelé říkali na stylovější variantu s klesající zádí?




Blesk.cz

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Udělal by pro ni snad úplně všechno. Poblázněný Emanuele Ridi (43) nerozmazluje Lucii Hunčárovou (31) jen…

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony, řidič je v kritickém stavu

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony,…

Nehoda pěti nákladních automobilů na prvním kilometru dálnice D1 směrem do centra zastavila veškerou dopravu. Na…

 

iSport.cz

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho se smál kritice

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho…

Tohle si pořádně užili! Fotbalisté Manchesteru United porazili Ajax 2:0 a vyhráli Evropskou ligu. Nadšení byli…

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je sparťan Čermák

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je…

Plzeň je stále v boji o titul, mužstvo se chystá na sobotní ligové finále proti Jihlavě. Klubové kanceláře ve…

 

Reflex.cz

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do Cannes zabít nudu. A nikdo ji nepoznal

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do…

Nebýt médií, která u červených koberců dostávají nápovědu v podobě fotek se jmény hvězd, prošla by Pamela…

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův čtyřkilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…