Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus UX naznačuje crossover pod NX, tvrdí autor jeho exteriéru

David Bureš
Diskuze (1)
SUV a crossovery jsou trend, na které musí reagovat i Lexus. Od roku 2014 prodává kompaktní NX, do budoucna chystá další takový model, umístěný pod ním.

Lexus se na právě probíhajícím autosalonu v Paříži představuje nekonvenčně pojatou studii UX. Ta tvarově velice zaujal, a tak jsme si o něm popovídali s tím nejpovolanějším, Stefanem Rasmussenem, návrhářem exteriéru auta.

„Je to designové cvičení, zároveň ale ukazuje možnosti modelu pod NX. Ukazujeme, že i u auta této velikosti lze navrhnout velice emotivní design,“ tvrdí Rasmussen a zdůrazňuje, že design 4,4 metru dlouhého UX není sportovní, ale emotivní. „Před čtyřmi lety jsme změnili design, který má nyní pro nás významnou roli. Chceme pokračovat v tomto progresivní trendu,“ nastiňuje Rasmussen design budoucích lexusů, který bude všechno, jen je nudný a neosobní.

Rasmussen měl při návrhu velice volné ruce, což podle jeho slov nebývá obvyklé. „Byla to mě skvělá práce. V tomto případě je to ryzí design. Koncept má méně technických řešení, spíše se zaměřuje na vizuální zážitek. Je to designová studie, která není omezována technickými aspekty,“ poodhaluje designér vznik tvarů auta.

Práce na studii byly zahájeny loni v září, kdy vznikly první nákresy. Na nich se pracovalo jinak než obvykle, protože Lexus chtěl dokonale sladit exteriér s interiérem. Než aby se tak design postupně měnil krůček po krůčku, vzal se jeden z nákresů, jež se rozvinul do výsledné podoby. Výsledek se tak skutečně odvolává na jeden z původních návrhů. Od ledna se pak pracovalo na skutečném vozu ve skutečném měřítku. Do projektu bylo zapojeno jen 15 lidí, vedle samotných designérů i ti, co tvořili studii.

Nejvíce práce stylistům zabralo vytvoření boku karoserie. Ten je totiž velice trojrozměrný, což nebývá zvykem. Zadní dveře otevírající se proti těm předním pak nejsou jen detail usnadňující pohled do kabiny, ale rovněž designový prvek. Opticky posunují celou kabinu vzad. Kola pak vznikla ve spolupráci s GoodYearem, cílem bylo opticky propojit kola s pneumatikami.

Vedle vnějších tvarů zaujme také futuristicky pojatá kabina. Chce Lexus takové řešení použít i do budoucna? „Interiér NX není o velikosti, ale o senzaci. Prezentuje nové možnosti řidičského zážitku. Nechceme kráčet malými krůčky, ale jít velkými kroky,“ říká designér, jež v rámci stáží nabíral zkušenosti také u Audi, BMW nebo Kie.

Důležitým prvkem kabiny jsou tzv. pavučinová sedadla dávající na odiv svoji netradiční konstrukci. Ta má podle Lexusu mnoho výhod, hlavně tu, že se v nich posádka cítí pohodlně i na dlouhých cestách. „Nyní je to vize. Je to ale něco, na čem pracujeme. Věříme, že bychom se měli zamyslet nad novými možnostmi konstrukce automobilu, přičemž zcela přepracovaná sedadla jsou jednou z možných novinek,“ prohlašuje Rasmussen. Práce na nich přitom nebyla jednoduchá, základem je hliníková konstrukce, kterou doplnily kožené pásy tvořící pavučinovou strukturu. Ty byly namotávány ručně.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - JohnST
1. 10. 2016 21:43
Lexus
Lexus asi vedu zhulení metrosexualy. To co produkuju je siiila. 8-s