Audi Aicon: Luxusní fastback bez volantu a pedálů

 

Audi ukazuje ve Frankfurtu vizi možná nepříliš vzdálené autonomní budoucnosti. Nebo bude trvat několik dekád, než nás taková auta začnou vozit?

Aicon představuje jednu z překvapivých novinek čtyř kruhů, potažmo koncernu Volkswagen na IAA. Automobilka z Ingolstadtu na něm demonstruje svou technickou vyspělost a ukazuje svět zítřka, předpokládá plynulejší a méně hektický provoz i při dálničních rychlostech kolem 130 km/h. Samozřejmě nejdříve musejí přijít samořiditelná auta – a stříbrný futurista právě takovým je.

Čtyřdveřový sedan, či spíše fastback tedy logicky postrádá volant i pedály a jde, to není žádní div, o elektromobil. V zádi ovšem výklopnou stěnu budeme hledat marně. Auto nemá B-sloupek, dveře se otevírají proti sobě. Podobnou čelní partii dostanou i sériová elektrická audi. V aktuální variaci na single-frame masku jsou umístěna světla. Tedy vlastně až šest stovek trojúhelníkových pixelových segmentů na digitálním povrchu, konvenční techniku koncept postrádá, protože ji prostě nepotřebuje. To samé platí také o zadní části. Přední segmenty segmenty jako oči, svítí dle potřeby a dokonce navazují „kontakt“ s chodci a ostatními účastníky silničního provozu, také jim dávají na vědomí, kdy vůz zrychluje a naopak. Projektorové moduly snímají silnici i dění okolo a mohou vše promítat dovnitř posádce. Když auto opouští, svítí jí na cestu minidron. Samozřejmě nechybějí lasery a snímače, které se starají o jízdu.

Video

Srdce celého vozu, tedy čtveřice elektromotorů je umístěna po dvou u náprav, každý pohání jedno kolo. Aicon je tak vlastně elektrickým quattrem bez mechanických převodů. Stačí mu celkových 260 kW a 550 N.m. Že nikam nedojede? Omyl, měl by na jedno nabití urazit 700-800 km. To už je srovnatelné s konvenčními auty, do jejichž nádrží tankujeme fosilní paliva... Používá totiž pevné polovodičové baterie místo lithium-iontových, nacházejí se pod podlahou. Na 80 % kapacity se při využití vysokonapěťového (až 800V) systému naplní za méně než půlhodinu. Existuje i možnost indukčního dobíjení, Aicon si na patřičná místa umí dojet sám, nepotřebuje lidskou asistenci. Samozřejmostí je doplňování akumulátorů při jízdě, kotoučové brzdy umějí rekuperovat. Navíc je nenajdeme za koly, nýbrž až u pohonného ústrojí. Odpadá tedy chlazení vzduchem, nežádoucí turbulence a snižují se neodpružené hmoty.

Zajímavé je uspořádání interiéru 2+2. Proč? No protože futuristická studie je v první řadě luxusní limuzínou, vždyť měří na délku 5444 mm, je neuvěřitelných 2100 mm široká a 1506 mm vysoká. Přitom vypadá hodně sportovně... Impozantní je i rozvor náprav 3470 mm, vždyť některé minivozy měří ještě méně, ostatně i nejdelší nová A8 má přece vzdálenost mezi nápravami o 240 mm kratší. Aktivní podvozek sestává z pneumatických jednotek nahrazujících pružiny i tlumiče, elektrické akutátory na všech čtyřech kolech navíc zamezují pohybům karoserie. Šestadvacetipalcová kola na žádném sériovém voze neuvidíte, jsou umístěna co nejdále v rozích. A natáčejí se všechna, takže i tak dlouhému autu stačí jen 8,5 m ke změně směru jízdy na opačnou stranu, koráb disponuje agilitou potřebnou ve městech... Mechanické komponenty řízení zde budeme hledat marně. Zavazadelníky vpředu a vzadu mají celkový objem 660 l, další odkládací plochy na drobnosti jsou uvnitř.

AUTOSALON FRANKFURT NA AUTO.CZ

Prosklená kabina s LED osvětlením připomíná uvnitř první třídu v letadlech. Sklo umí měnit intenzitu svého zatmavení v závislosti na slunečním záření. Kromě volantu a pedálů chybí palubní deska v podobě, jak ji dnes známe, o všech ovladačích a tlačítkách nemluvě. Pod člením sklem se nachází jediná velká obrazovka informačního systému. Ten lze ovládat dotykovými plochami na dveřích, hlasem a pohledy, ale také z virtuálního obrazu v horní části čelního skla. Elektronický asistent pozná pasažéra podle jeho chytrého telefonu a aktivuje všechna jeho nastavení včetně klimatizace, čeká pak jen na to, až zadá cíl cesty do navigace, případně sám předvídá, co chce udělat.

Zadní lavice je sice komfortní, ale spíše nouzová, oba přední pasažéři mohou posouvat svoje jinak plně nastavitelné a extrémně pohodlné sedačky až o půl metru. Ty nepoužívají běžné kolejnice, nýbrž platformu krytou kobercem s variabilní výškou, takže si lze opřít i nohy. Ani jeden z cestujících přece nemusí věnovat pozornost tomu, co se děje na silnici, o to se stará elektronika. Může relaxovat, surfovat po webu, poslouchat hudbu a sledovat filmy. Sedadla se také natáčejí až o 15 stupňů. Snad není nutné dodávat, že nejsou přítomny ani zádržné systémy. S nehodou se prostě nepočítá...

Je tohle budoucnost automobilismu? Možná už nepříliš vzdálená. Díky pokroku v technice vlastně leckdy ani dnes na dálnicích není třeba sáhnout na volant. Jen musí všechno fungovat do puntíku a změnit se legislativa. Zatím přece nemůžeme sedět uvnitř bez připoutání bezpečnostními pásy...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů

Ředitelství vodních cest dokončilo výběrové řízení na…

Američané investují miliardy do výroby plechů na Slovensku Američané investují miliardy do výroby plechů na Slovensku

Slovenský závod americké ocelářské společnosti U.S. Steel…

Glosa Jany Havligerové: Zeman zvyky nemění Glosa Jany Havligerové: Zeman zvyky nemění

Ta kauza už je téměř legendární. Prezident Miloš Zeman se…

 
Zdroj: Audi

Štítky Audi Elektromobil Frankfurt 2017 Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol? Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018.…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

TEST: BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

Dnes 13:51

Se stejným pohonem je mezi pětkovým sedanem BMW a nejnovějším SUV X5 jen minimální cenový rozdíl. Podstatné je tedy hlavně to, jestli řidič preferuje jízdní požitek, nebo prostornost a pocit bezpečí.




Blesk.cz

ONLINE: Před 50 lety se upálil Jan Palach. Na Václaváku na něj vzpomínají stovky lidí

ONLINE: Před 50 lety se upálil Jan Palach. Na…

16. ledna 1969 se v horní části Václavského náměstí student Filozofické fakulty Univerzity Karlovy polil…

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po několika dnech sjízdná

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po…

Silnice I/25 na Boží Dar a do Německa je po několika dnech sněhové kalamity opět průjezdná. Silničáři ve středu…

 

iSport.cz

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme jako hokejisti na rybníku

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme…

Jeho srdeční záležitostí jsou horská kola, velkou část své energie ovšem směřuje do jiného cyklistického…

Operace Čech! Abramovič chce českou legendu do Chelsea, co mu nabídne?

Operace Čech! Abramovič chce českou legendu do…

V polovině května se uzavře jedna velká kapitola. Jak překvapivě v úterý Petr Čech oznámil, ukončí 36letý…

 

Reflex.cz

Při pouti k Palachovu hrobu mě sebrali, vzpomíná Bohumil Doležal. Polistopadové změny jsou v ohrožení

Při pouti k Palachovu hrobu mě sebrali, vzpomíná…

Nezávislé iniciativy tehdy před třiceti lety vyhlásily na 21. ledna Celonárodní pouť do Všetat k hrobu Jana…

Pokálená Klinika: Pedagog Univerzity Karlovy Putna lže v mediích a volá po cenzuře

Pokálená Klinika: Pedagog Univerzity Karlovy Putna…

Pokrokoví humanisté a filosofové to v Česku dotáhli opravdu daleko. Volání po cenzuře se neozývá odněkud z…