Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Infiniti představuje unikátní motor VC-T s proměnlivým kompresním poměrem

David Bureš
Diskuze (8)
Japonská luxusní značka inovuje techniku. Nový čtyřválec v závislosti na potřebě nízké spotřeby nebo vysokého výkonu změní svůj kompresní poměr z 8:1 na 14:1.

Infiniti na českém trhu sice od dubna již nepůsobí, to ale neznamená, že by značka přestala zcela fungovat. Ba naopak, pro letošní ročník pařížského autosalonu si připravila nadmíru zajímavou novinku. Infiniti v městě nad Seinou představí unikátní motor s proměnlivým kompresním poměrem, a to hned v sériovém provedení.

Benzinový čtyřválec s označením VC-T (Variable Compression-Turbocharged) zvládne měnit svoji kompresi libovolně z poměru 8:1 na 14:1, a to pomocí speciálního mechanického ramena připojeného k ojnici mezerou na straně bloku motoru. Výhodou takového řešení je fakt, že proměnlivá komprese podle aktuální potřeby zajistí jak vysoký výkon, tak vysokou účinnost.

„Tento technický průlom dodává sílu vysoce výkonného benzinového dvoulitru s turbem zároveň s vysokým stupněm účinnosti ve stejnou dobu,“ tvrdí o novince prezident Infiniti Roland Krüger. Automobilka vedle nízké spotřeby a vysokého výkonu slibuje též výrazně sníženou hlučnost a vibrace. Jednotka údajně bude i lehčí a kompaktnější než srovnatelné motory.

Agregát VC-T by se v prodeji měl objevit v průběhu roku 2018, určený je i pro zástavbu v kompaktních modelech Q30 a QX30. Sériová verze motoru má nabídnout až výkon 199 kW (270 k) a točivý moment 390 N.m. Přestože se jedná o zážehový motor, má nabídnout podobnou spotřebu jako ty vznětové.

Motor s proměnlivým kompresním poměrem není zcela novou myšlenkou. Na agregátu schopném optimálně měnit kompresi pracoval třeba švédský Saab. Motor SVC (Saab Variable Compression) schopný naklánět kombinovaný blok válců s hlavou vzhledem ke klikové skříni a tím měnit velikost spalovacích prostorů a kompresního poměru však zůstal ve fázi prototypu. Technika představená na začátku tisíciletí byla příliš nákladná, a tak její vývoj tehdejší vlastník Saabu, americký koncern General Motors, ukončil.

David Bureš
Diskuze (8)
16. 8. 2016 19:00
Re: Poruchovost
DiesOtto je ale HCCI. Nevím, k čemu přesně tam Mercedes dal variabilní kompresi, ale pokud si dobře vzpomínám, ten motor měl běžet v HCCI režimu jen při nízké zátěži, jinak v zážehovém (HCSI předpokládám), takže to může souviset s přepínáním.

U čistě zážehových motorů je myšlenka proměnlivé komprese o tom, že při nižší zátěži může mít motor vyšší kompresní poměr než při vyšší. Motor s pevným kompresním poměrem je samozřejmě postavený tak, aby fungoval ve všech režimech, takže má tak nízký kompresní poměr, jak je třeba, aby fungoval i pod vysokou zátěží, byť většinu života pak trpí vyšší spotřebou.
Avatar - WinDiesel
16. 8. 2016 15:39
Re: Poruchovost
filtr pevných částic je v principu jednoduchá věc
tento motor je skutečně dosti složitý
mercedes to nedal dohromady za 10 let už to anoncoval dávno - DiesOtto
Avatar - dewill
16. 8. 2016 09:00
Re: Poruchovost
filtr pevných částic bude horší.... 8-s
15. 8. 2016 23:24
Re: Hm, kdepak jsou
Taková situace nenastane. Totiž když jde o koncern, tak se všechno jen postupně odhaluje, ne?
15. 8. 2016 21:11
Re: Hm, kdepak jsou
To snad uvidíme časem, jestli něco zpackali. Za tímhle se motoráři honí už dlouho, výrobní náklady byly, pokud si dobře vzpomínám, překážkou. Posledních několik let tohle téma ožilo a vypadalo to, že by se mohl objevit sériový motor. Nebylo však jasné, která automobilka s ním přijde první. Tohle je významný krok, takže doufám, že se to Infiniti povedlo a že další budou v následujících několika letech následovat se svými projekty.