Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Niro a Optima Sportswagon PHEV: Crossover a kombi jako plug-in hybridy

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kia přivezla do Ženevy kromě dalších novinek i dva sériové plug-in hybridy. Jedním z nich je crossover Niro, druhým pak kombi Optima.

Hybridní Niro přece už známe, stále ještě relativně nový crossover se bez přídavného pohonu ani nenabízí. Záhy přijde i čistě elektrická verze, ale na tu si ještě budeme ještě muset počkat. Niro PHEV lze nejen dobíjet z běžné elektrické sítě, ale hlavně používá lihtium-polymerovou baterii s kapacitou 8,9 kWh místo původní s 1,56 kWh. Vydrží až 55 km bzučivé jízdy, dojezd však závisí na mnoha známých faktorech.

Eco Driving Assistant System (Eco DAS) pomůže právě s úspornou jízdou i třeba v kopcovitém terénu a nepříznivých povětrnostních podmínkách. Ani nová verze samozřejmě nepřišla o zážehový přímovstřikový čtyřválec GDI 1,6 l/78 kW, ovšem spřažený se silnějším 45kW elektromotorem (místo 32kW). Systém poskytuje celkový výkon 104 kW (141 k) a 265 N.m točivého momentu, převodovka je šestistupňová dvouspojková.

Zrychlení z klidu na stovku trvá jen 10,8 s, o 0,7 s překonává původní verzi, která zůstává v nabídce. Vizuálně se od ní Niro PHEV liší chromovanou maskou a modrými doplňky v náraznících. Dostalo čelní LEDky a šestnáctipalcové lité ráfky. Instalace článků do podlahy a pod zadní sedadlo ukrojila část z kapacity zavazadelníku, ten nyní nabízí základních 324 l místo 373 l. Modré dekory najdeme také uvnitř, čalounění je kožené, audio nese značku JBL. Kia zároveň doplňuje Niro o odnímatelné tažné zařízení, které utáhne brzděný přívěs do hmotnosti 1270 kg.

Plug-in hybrid Optima Sportswagon je vlastně jen karosářskou variantou už známého sedanu s aerodynamičtějšími nárazníky, zvýrazněnými bočními prahy i jinými koly. Sdílí stejný benzinový dvoulitrový čtyřválec (115 kW) a elektromotor (50 kW) napájený taktéž lithium-polymerovými články s kapacitou 11,3 kWh. Kombinovaný výkon poháněcí soustavy leží na hranici 151 kW a dává 375 N.m. Na elektřinu ujede auto 60 km při rychlosti 120 km/h.

Baterie jsou umístěny pod podlahou, zavazadelník o objemu v rozmezí od 439 do 1574 l se opět zmenšil, kombík jinak v základu nabídne 562 l. Z klidu na stovku zrychluje za 9,7 s a uhání až 192 km/h.

V obou vozech se nachází informační dotykový informační systém s osmipalcovým displejem, který poskytuje příslušná data o dojezdu i blízkých dobíjecích stanicích. Samozřejmostí je podpora Apple CarPlay a Android Auto pro mobily jejich bezdrátové dobíjení, nechybí ani navigace. Armádu elektronických asistentů zastupují kromě těch už dnes povinných také chytrý tempomat, nouzové brzdění s varováním před kolizemi zepředu i zezadu, udržení v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, hlídač mrtvého úhlu...

Kombíková Optima PHEV zůstane vyhrazena pouze Evropanům. Oba modely se dostanou na trh ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Mnohokrát propagovanou sedmiletou záruku, byť s omezením na 150 tisíc kilometrů Kia nemění a týká se logicky i baterií. Jihokorejská součást kdysi konkurenčního Hyundaie chce samozřejmě nalákat na zájemce o taková auta, kteří by se jinak obrátili... no hlavně k Toyotě, že?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)