reklama


5.5. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté BMW řady 3 (E90, E91, 2005 - 2012): Jiná, přesto stále záživná

 

BMW řady E90 poprvé pravověrné příznivce rozdělila na dva tábory. Na ty, jimž se od začátku líbila a samozřejmě na jiné, kteří ji odsoudili. Přesto netrvalo dlouho a i dřívější kritici našli v této generaci zalíbení.

Trojková řada E90 patří ke generaci vozů BMW, u nichž léty cizelovaný design výrazně ovlivnil zásah amerického designéra Chrise Bangela. Z našeho pohledu však musíme předeslat, že se Bangle zlepšoval. Zatímco čtvrtá generace řady 7, první dílo Američana v pozici vedoucího designu, byla snad až příliš radikální, pozdější řada 5 E60 a následně recenzovaná trojka jsou již tvarově mnohem přijatelnější. Dokonce tak, že s léty jejich tvar zraje jako víno. Pro autora článku je tak E90 jednoznačně nejhezčí trojkou, když předchozí řady E46 a E36 působí vedle ní poněkud zastarale.

A zatímco u nových aut design určitě prodává, pro zájemce o ojetinu hraje zpravidla druhořadou roli. Důležitější je technika a zejména to, jak auto funguje s léty a ujetými kilometry.

Subtilní a odolný zároveň

BMW si vždycky zakládalo na technické úrovni podvozku svých automobilů, který musel být podle jeho hesla vždy „rychlejší než motor“. Slovo „rychlejší“ ale můžeme směle použít také, pokud jde o opotřebení a vznik vůlí. Že podvozky vozů BMW nepatří k nejtrvanlivějším, ví snad každý, kdo se trochu zajímá o auta.

Zatímco u předchozí generace E46 byl poločas rozpadu přední nápravy řekněme 80.000 km, u E90 vydrží běžně více než dvakrát tolik. A přitom je přední náprava mnohem složitější. Dřívější jedno rameno tvaru hokejky (důsledně odlehčené) nahradila na každé straně ramena dvě. Jde o řešení, které BMW používá už od druhé poloviny 70. let. Až do příchodu E90 ale jen na vyšších řadách.

Video

Vynikající životnost přední nápravy je navíc v rozporu s tím, jak ramena vypadají na pohled. Tak tenké tyčky bychom u vozu velikosti E90 vážně nečekali. To starší pětky (E34 či E39) měly tato ramena tak dvakrát mohutnější, ale i tak méně odolné. Zde je jasně vidět snaha snížit hmotnost neodpružených částí.

„Řada 3 E90 nabízí jednoznačně nejodolnější podvozek ze všech modelů své generace,“ říká na úvod k trojce Vlastimil Nekarda, spolumajitel servisu BW Motors, specialisty na BMW z Prahy 9.

„Když už něco na podvozku E90 řešíme, pak je to zpravidla vůle v uložení předního šikmého ramene. Je totiž řešeno hydroelastickým silentblokem, takzvaným hydrolágrem,“ vysvětluje Nekarda. BMW jej dokonce dodává coby samostatný díl. Naproti tomu čep předního ramene je pouze vcelku s ním. Naopak u zadního příčného ramene lze koupit samostatně gumové uložení i čep. „Samotný hydrolágr vyjde na 1536 korun, a to pro všechny motorizace,“ říká Nekrada. Podle něj je ale lepší vyměnit rameno celé - přední šikmé i zadní příčné vyjdou na úplně stejné peníze, a sice 3176 korun včetně daně. Jistě sami uznáte, že to není nic hrozného. Rekonstrukce přední, byť lichoběžníkové nápravy na Hondě Accord, Peugeotu 407 či Mazdě 6 vyjde rozhodně dráž.

Díly podvozku dodává pro BMW v prvovýrobě známá firma Lömfelder. Pokud už tedy chcete volit druhovýrobu, doporučujeme komponenty od této firmy. S jinými tady nejsou dobré zkušenosti.

Řada E90 je ovšem zcela nová také vzadu. Po dvou generacích trojka opustila zavěšení s trojicí ramen na každé straně známé jako Z-axle, poprvé uvedené v roadsteru Z1, ve prospěch integrální pětiprvkové nápravy, opět známé již řadu let z větších modelů. „Zadní náprava, ač konstrukčně složitá, zdrojem potíží není, tedy pokud nemají auta najeto přes 300.000 km,“ dodává Nekarda.

Poznejte rozdíl

Ač si většina znalců spojuje s BMW řadové šestiválce, kterých trojka E90 nabízela stále dost, mnozí musejí čistě z ekonomických pohnutek vzít za vděk čtyřválci. Formule „R6“ totiž obecně šponuje ceny ojetin do výše. Kdo dnes uvažuje o ojeté řadě 3, většinou má v merku vznětový motor.

Pokud zůstaneme u čtyřválců, tak ty byly v E90 nabízeny dva. Označení 318d či 320d vám však neřekne zhola nic, neboť vždy se jedná o dvoulitr, dokonce zcela identického objemu. Jistým vodítkem může být pro kupujícího údaj o výkonu.

Do roku 2007 byly motory 318d a 320d zástupci řady M47, převzaté z předchozí řady 3 E46. BMW 318d nabízí 90 kW, 320d pak 120 kW. Od uvedeného data BMW uvedlo nové čtyřválce N47, přičemž 318d posílila na 105 kW, 320d dokonce na 130 kW, později až 135 kW.

Věci neznalý člověk by jistě nejraději hledal novější motory, neboť jsou výkonnější a současně také úspornější. Litinu zde vystřídal hliník. Co však zůstalo, je dvoustupňový pohon rozvodů dvojicí řetězů. Pouze se přesunuly zepředu dozadu, tedy mezi motor a převodovku.

A je to právě řetěz, který se podepsal pod nedobrovolnou smrt mnoha novějších motorů, tedy N47. Řetěz tady neskáče, jako se to děje jinde, nýbrž rovnou praskne. „Selhávající rozvody jsou na motoru N47 opravdu chronické. Řetěz praskne klidně do 100.000 km,“ posteskne si Nekarda. Většinou selže ten horní, přičemž BMW nabízí opravnou sadu, čítající kromě řetězu, jeho napínáku a vodicí lišty také obě rozety (spodní zdvojenou) a nezbytná těsnění. „Pokud řetěz praskne, počítejte s částkou 70.000 korun. Vždy ale záleží na tom, co vše je poškozeno,“ říká Nekarda. Že je řetěz v posledním tažení, prozradí neurčitý zvuk linoucí se z motorového prostoru. „Je to takové rachocení,“ dodává Nekarda. A zároveň doporučuje nechat řetěz zkontrolovat a preventivně vyměnit. To ale není nic levného, neboť pokud se dodrží servisní postup BMW, přijde tato „sranda“ na 50.000 korun. Opravu dost prodražuje výše zmíněné umístění řetězů vzadu. K jejich kontrole a samozřejmě výměně musíte vyndat motor z auta. Práce i pro zkušeného mechanika na dva dny. Přesto doporučujeme ji podstoupit.

Když už čtyřválec diesel, berte starší M47. Ta je naopak velice spolehlivá, byť z pohledu jízdy poněkud hrubší a navíc svůj tah nerozvíjí tak harmonicky jako N47. Jenže k čemu to je, když mnichovští motoráři tak podcenili rozvody.

Zrada přichází náhle

Podobně jako čtyřválce spalující naftu, také vznětových řadových šestiválců jsou v E90 hned dvě generace. Starší M57 a novější N57. Zlomovým bodem je v tomto případě rok 2008. Vozy vyráběné do tohoto roky mají motory 325d a 330d o výkonu 145, respektive 170 kW. Vždy se ale jedná o třílitr. Vrchol představuje verze 335d se dvěma turbodmychadly nabízená od roku 2006 a poskytující fenomenálních 210 kW. Od 2008 je k dispozici nový šestiválec, zatím pouze v jediné verzi o výkonu 180 kW. O dva roky později jej doplňuje slabší verze 325d chlubící se 150 kW.

Pokud jsme u čtyřválce varovali před sérií N, u šestiválců vám ji naopak doporučíme. Ač má N57 stejné konstrukční znaky jako N47 čítající hliníkový blok a rozvody poháněné dvojicí řetězů umístěných vzadu, zatím se projevuje jako mechanicky bezproblémový motor. Vzhledem k tomu, že v BW Motors běžně servisují i novější řady modelů mnichovské značky, začínající písmenem F, můžete napsanému opravdu věřit. Že tady řetěz opravdu drží, dokazuje i informace z originálního katalogu dílů BMW, který na N57 na rozdíl od N47 nenabízí opravnou sadu na výměnu řetězu.

To starší M57 rozvody už tak trvanlivé nemá. „Rozvody na M57 běžně vydrží přes 200.000 km. Problémy s nimi mají zejména ti, kdo nechali motor načipovat,“ vysvětluje Nekarda. Životnost rozvodů je tady rozhodně mnohem delší než na čtyřválci N47, nicméně věčné nejsou.

Spíše než to trápí majitele bavoráků s motorem M57 jiný problém, který je mnohem závažnější, navíc také umí zničit motor. Tím jsou vířivé klapky v sání. Původcem je karbon, kterým se zanáší sací potrubí. Vyčištění je docela procedura, takže počítejte s týdenní odstávkou vozidla. Samotné klapky se navíc umějí utrhnout a následně jsou nasáty motorem, kde obyčejně zničí hlavu válců, případně písty. Nejhorší na celé věci je, že na rozdíl od motorů jiných značek (Ford Duratec-HE, Rover KV6) vás tady nevaruje žádný podivný zvuk. „Jedinou možností, jak zjistit, v jakém stavu klapky jsou, je demontovat sání a fyzicky je prohlédnout,“ říká Nekarda. Při tom současně zjistíte, jak moc máte usazený karbon „v trubkách“. Samotné klapky BMW nedodává. Pouze vcelku se sáním a ovládáním, za což si účtuje 16.041 korun. Mnozí si myslí, že na problém vyzrají tím, že klapky ze sání demontují. To však v žádném případě nedoporučujeme. Nezapomeňte, že od ledna letošního roku jsou na STK mnohem bdělejší než dříve, tak abyste prošli…

Jak šel čas

2005: Zahájení prodeje vozu coby čtyřdveřového sedanu (E90). Čtyřválce 318i (95 kW) a 320i (110 kW), šestiválce 325i (160 kW) a 330i (190 kW). A dále vznětové čtyřválce 318d (90 kW), 320d (120 kW) a šestiválec 330d (170 kW). V září příchod karosářské verze kombi Touring, označené E91.

2006: Příchod zajímavé, ale dnes servisně zcela nerentabilní verze 320si s výrazně přepracovaným zážehovým čtyřválcem o výkonu 127 kW. Nový motor 335i bi-turbo nabízející 225 kW, dále 325d se 145 kW a rovněž vrcholný diesel 335d o výkonu 210 kW a dvojicí turbodmychadel. Nová karosářská verze kupé (E92) a kabriolet (E93)

2007: Přichází sportovní model M3 s osmiválcem 4,0 litru, a to jako sedan, kupé i cabrio (stejně to bylo v řadě E36). V polovině roku modernizace coby modelový rok 2008. Nové vznětové čtyřválce N47, zážehové čtyřválce N43 vybavené přímým vstřikováním benzínu. A dále šestiválce N53 rovněž s přímým vstřikem benzínu. Nový nejslabší motor 316i (N43) o výkonu 90 kW.

2008: Nový vznětový řadový šestiválec N57 zatím v jediné verzi o výkonu 180 kW nahrazuje starší M57 se 170 kW. Pro M3 alternativě dvouspojková samočinná převodovka M-DCT. Motor M57 pokračuje dále ve verzi 335d a 325d.

2009: Ukončení produkce motoru 325d M57. Verze 335i dostává nový motor N55, který nahrazuje N54. Namísto dvou turbodmychadel je pouze jedno. Výkon 225 kW zůstal stejný.

2010: Motor 320d o výkonu 135 kW.

2012: Ukončení produkce vozu. Představení nástupce F30/F31. Řada 3 je nově vyhrazena pouze sedům a kombi Touring. Na sklonku roku uvedena nová řada 4 (F32/F33), což jsou kupé a kabriolety.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Trojková řada BMW s označením E90 byla představena v roce 2004, do prodeje se však dostala až o rok později a nesla kódové označení E90. Každá karosářská verze této generace dostala samostatné označení, například kupé, které bylo na trh uvedeno v roce 2006, najdete pod označením E92, karosářská verze kombi pak nese označení E91. Na trhu s ojetými vozy patří tento vůz k poměrně oblíbeným, a to především díky atraktivnímu designu, výborným jízdním vlastnostem a také díky široké nabídce benzínových i naftových motorizací. Výkonově začínaly motorizace na 85 kilowattech u nejslabšího vozu s označením 316, se kterou se však příliš často nesetkáte a patří k nejméně oblíbeným. Na druhém konci žebříčku je samozřejmě verze s označením M3 GTS, která vozu s čtyřlitrovým motorem dodá výkon 331 kW. Dobrou volbou, pří výběru ojetého vozu jsou naftové třílitry, které vynikají spolehlivostí, minimem závad a velmi nízkou spotřebou. Na trhu je jich však mnohem méně než rozšířenějších dvoulitrů, které však patří k mnohem poruchovějším a méně oblíbeným. Ceny ojetých vozů začínají pod hranicí dvou set tisíc korun za vozy z prvních let výroby tohoto modelu. Při výběru ojetého vozu je potřeba zaměřit se na stav dvouhmotového setrvačníku, jehož životnost se pohybuje okolo dvou set tisíc kilometrů. Nezřídka se objevují také problémy s elektronikou a setkat se rovněž můžete s vlhkostí v předních světlometech a jejich následného mlžení. Obecně však patří BMW E90 k velmi spolehlivým vozům bez výraznějších problémů. Nárazovými testy prošel vůz s plným počtem pěti hvězdiček.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem

Vláda dnes neschválila Strategii vlastnické politiky…

Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie

Snížit emise skleníkových plynů v Česku k roku 2050 o 80…

Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr

Ministerstvo zdravotnictví zrušilo tendr na provozovatele…

Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun

Škoda spojená se zásahy proti ptačí chřipce v chovech se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojeté BMW řady 3 (E90, E91, 2005 - 2012):…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Totálka všech totálek. Tohle zbylo z... Zkuste si tipnout! Totálka všech totálek. Tohle zbylo z... Zkuste si tipnout!

K vážné dopravní nehodě došlo včera dopoledne u obce…

Ojeté BMW řady 3 Touring E91: Se čtyřválci je nejvíc potíží Ojeté BMW řady 3 Touring E91: Se čtyřválci je nejvíc potíží

Když BMW, tak tradiční řadový šestiválec. A to platí i…

 



 
Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Dnes 17:51

Dárcem orgánů pro závodní teslu je Model S ve verzi P100D. Oproti produkční verzi je však ta závodní samozřejmě rychlejší a také mnohem lehčí.




Blesk.cz

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Ta se toho nebojí. Britská sexbomba Katie Price (38) se ráda ukazuje spoře oděná. Její prsa už viděl celý svět.…

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

 

iSport.cz

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1. kolo, říká Plíšková

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1.…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Je zvyklá začínat grandslamy na skromných kurtech pro pár desítek diváků. Dnes v noci (1.00…

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i situaci kolem Koubka

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i…

Na svá záda si naložil obrovskou zodpovědnost. K funkci sportovního ředitele Sparty nově přidal i kompetence…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama