4.2. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru

 

Suzuki SX4 nebo Fiat Sedici? Oba vozy se liší více než jen pouhým logem na přídi a volantu. Kdo touží po japonském voze, nejspíše sáhne po zážehové motorizaci. Naopak Sedici zvolí ten, kdo požaduje diesel.

Obě auta se představila současně na sklonku roku 2005. Jejich prodej byl ovšem zahájen až v roce následujícím. A jelikož byl tento vůz obchodně mimořádně úspěšný, vydržel ve výrobě dlouhých devět let. V modelovém programu Suzuki nahradil u nás málo známý sedan Liana. Ten si moc příznivců nezískal, jistě i pro svůj kontroverzní vzhled. V případě jeho nástupce, tedy SX4, ale Suzuki nehodlalo udělat stejnou chybu. Aby se design povedl, nechali si jej Japonci „ušít“ v Itálii, konkrétně u firmy Ital design a tedy maestra Giugiara. A jelikož se SX4 prodávalo také jako Fiat Sedici, neponechal známý Ital opravdu nic náhodě. Tvary tohoto crossoveru jsou tak dodnes působivé. To se o nástupci SX4 S-Cross říci tak úplně nedá.

Z Maďarska, nebo Japonska?

Japonské značky, aby se vyhnuly vysokému daňovému zatížení, začaly již počátkem 90. let s výrobou svých vozů na starém kontinentu. Na rozdíl třeba od Hondy či Nissanu, kteří mají své filiálky ve Velké Británii (konkrétně ve Swindonu a Sunderlandu), zvolilo Suzuki cenově příhodnější Maďarsko, přesněji město Ostřihom. Odtud vyjíždí nejen SX4, ale také Swift.

Kupující SX4 byl měl vědět, že vozy vyráběné do modernizace v roce 2009 mohou pocházet rovněž z Japonska. Naopak Fiat Sedici má v rodném listě vždy zemi guláše a Balatonu. Od roku 2009 jsou pak všechny evropské SX4 vyráběny výhradně v Ostřihomi. Zbývá odpovědět na otázku, jak může kupující rozeznat maďarskou SX4 od té japonské. Je to překvapivě jednoduché. Kupříkladu podle antény autorádia. Zatímco japonská SX4 ji má tlustší a hlavně umístěnou vzadu, anténa evropské SX4 je nejen tenčí, ale usazená vpředu, nad rámem čelního skla. Dále mají japonské SX4 poněkud více profilované mlhové svítilny v předním nárazníku. Po mechanické stránce jsou vozy úplně stejné.

Video

Motory z vlastní stáje

Na rozdíl od evropských vozů nebyla a vlastně ani není motorová paleta SX4 nijak zvlášť bohatá. Pokud zůstaneme u zážehových motorů, tak vozy prodávané v Evropě používají výhradně dvojici agregátů z řady M. Ty jsou známé také z minulé generace Swiftu, přičemž úvodní 1.3 v SX4 nenajdete. Tady se začíná až větší patnáctistovkou (M15A). Vyznačuje se hliníkovou stavbou, jakož i rozvodem DOHC se 16 ventily. Pro kupujícího ojetiny je jistě potěšitelné, že rozvody jsou poháněny řetězem. Ten zde navíc na rozdíl od konkurence neselhává, takže kupujícímu přináší jen samé klady. Motory Suzuki používají napínák s takzvanou aretací. V praxi je tak řetěz napnutý i v okamžiku, kdy poklesne tlak oleje v mazacím systému (po vypnutí motoru). Do modernizace vozu z roku 2009 se motor obešel bez proměnného časování VVT. To větší 1.6 (M16A) má proměnné časování sání od samého začátku. V rámci modernizace a tedy přechodu na přísnější normu Euro5 prodělala změny na plnicí soustavě a výsledkem byla proměnná délka sacího potrubí IMT, ovládaná elektromotoricky. Modernizace přinesla mimo jiné také zaslepení EGR ventilu, který zde supluje právě systém VVT. Poslední změnou je vzduchový čistič (sací filtr), který je u modernizovaných motorů integrovaný do plastového krytu motoru, jak to známe třeba z motoru VW/Škoda 1.0 MPI. Před tím byl sací filtr v samostatném boxu.

U motorů řady M pozor na to, že mají mechanicky vymezovanou ventilovou vůli. Ta se zde provádí podložkami, přičemž kontrola je předepsána každých 30.000 km. Velký pozor si dejte na vozy přestavěné na LPG. S plynem si motory řady M vůbec nerozumí. V tomto případě by se ventilová vůle měla kontrolovat každých 10.000 km, nicméně ani to nezaručí, že hlava válců vinou podpálení ventilů a ztráty kompresních tlaků nebude zralá na generálku po ujetí 40-50.000 km.

Od Fiatu i PSA

V otázce výběru vznětových agregátů se Suzuki již tradičně spoléhá na cizí výpomoc. Do již zmíněné modernizace v roce 2009 byl vůz poháněn jednak větší devatenáctistovkou od Fiatu (D19AA), k níž se v roce 2006 přidala menší jednotka o objemu 1,6 litru pro změnu od PSA (9HX). Menší motor se po celou dobu obešel bez filtru pevných částic. Jeho výroba skončila s modernizací v roce 2009, avšak u nás jej oficiální zastoupení značky nikdy nenabízelo. Pokud na něj někde narazíte, jedná se výhradně o individuální dovoz. To větší motor měl DPF od samého začátku, což se bohužel ukazuje jako jeho slabina. Jeho regenerace se provádí dodatečným vstřikováním nafty ve fázi výfuku. Problémem bylo, že filtr technici umístili dost daleko od motoru, konkrétně do oblasti přední nápravnice.

Původní verze filtru stála hrozivých 90.000 Kč, avšak v průběhu produkce devatenáctistovky byl filtr modifikovaný a za ten již zaplatíte příznivější částku. V současnosti od zástupce Fiatu vyjde asi na 45.000 Kč. I to je ale dost. Popsaný princip regenerace filtru obecně znamená průnik nafty do motorového oleje. Pokud vám začne blikat kontrolka tlaku mazání „červená olejnička“, je to signál k neprodlené výměně olej.

V rámci modernizace byla 1.9 DDiS nahrazena modernějším dvoulitrem označeným D20AA, který je rovněž od Fiatu. Jedná se o motor z řady M-Jet, vyznačující se 16ventilovou hlavou s rozvodem DOHC a řadou dalších vylepšení. Hlavně však je zde dříve problematický DPF umístěn ve společném bloku s oxidačním katalyzátorem a tedy hned za turbodmychadlem. Pouhým přesunutím se podařilo výrazně usnadnit jeho regeneraci, takže problémy s ním ustaly.

Americká specialita

Pro americký trh, kde zážehové motory tvoří jádro prodejů, byla SX4 nabízena také s dvoulitrovým motorem z řady J. Ani bychom to nezmiňovali, pokud bychom nevěděli, že se některé takto motorizované vozy dostaly i k nám, takže na ně můžete raritně narazit. Mnohem častěji se s ním setkáte ale v Grand Vitaře, v níž byl motor i u nás oficiálně nabízen.

Pro SX4 prodělal nezbytné změny, související s jeho umístěním v přídi napříč (Grand Vitara využívá podélné uložení motoru jako pravý offroad). Po technické stránce je motor J20A podobný řadě M. Zajímavostí jsou tady rozvody, které využívají nezvykle dva řetězy. Kratší horní a delší spodní. Ač se může zdát výkonový bonus dvoulitru v porovnání se šestnáctistovkou lákavý, přesto doporučuji se verzi s dvoulitrem vyhnout. Nejde ani tak o spotřebu, jako spíše o problémy se servisem.

S modernizací klesla hlučnost

Na první pohled poznáte modernizovanou SX4 podle optických retuší na přídi. A zatímco zvenku bylo změn málo, uvnitř je již rozdílů více. Ten hlavní leží v provedení přístrojového štítu. Nově obsahuje displej palubního počítače, který se přemístil ze středového panelu. Navíc přibyly i další funkce, byť ovládání tyčinkou trčící z přístrojového štítu je dost nešikovné. Modernizovaná SX4 dostala rovněž pozměněný layout panelu samočinné klimatizace, který nově obsahuje displej.

Původní SX4 nabízela zejména s motorem 1.6 bryskní dynamiku, která ovšem stála a padala se zpřevodováním. To bylo podobně krátké jako na ostré sportovní verzi Swiftu. Při dálničních 130 km/h motor točil na pětku 4200 otáček za minutu, což kategorii rodinných crossoverů příliš neodpovídá. Kromě vyšší mechanické hlučnosti ovšem SX4 zrovna nevynikala ani aerodynamickou tichostí.

Při modernizaci se tak technici zaměřily právě na snížení hlučnosti a výsledek byl nad očekávání dobrý. Zatímco s aerodynamickým hlukem vybojovali očekávanou remízu (přeci jen modernizace mohla v tomto změnit jen málo), nad mechanickým hlukem vyhráli na celé čáře. Taktika přitom byla relativně jednoduchá a spočívala v úpravě převodovky. První čtyři převody se nezměnily, což ale neplatí o tom nejvyšším, jenž byl prodloužen z 0,815:1 na 0,769:1.

Největším rozdílem je ovšem výrazně delší stálý (koncový) převod. Z původního, velice „lehkého“ 4,411:1, se změnil na o špetku těžší 4,235:1. Když uvážíme, že celkový převod je součin právě zařazeného se stálým, pak je vnímaná změna vskutku výrazná. Však také otáčky motoru klesly při dálničním limitu při zařazené „pětce“ na 3600 min-1. Kromě mnohem nižší hladiny vnitřního hluku přinesla popsaná úprava také snížení spotřeby paliva z dříve průměrných 8,5 litrů na 100 km na nynějších asi 7,7 litrů na 100 km (oboje dle údaje palubního počítače).

Jak šel čas

2005: Představení vozu na sklonku roku jako nástupce modelu Liana. Současně s tím vyjíždí Fiat Sedici. SX4 se zážehovými motory 1.5, 1.6 VVT, tedy s proměnným časováním rozvodu. Fiat pouze s větším motorem. Dále vznětový motor 1.9 M-Jet od Fiatu, ten jako jediný se šestistupňovou převodovkou a vždy s pohonem všech kol. Naopak motor 1.5 pouze ve spojení s pohonem přední nápravy. Suzuki se vyrábělo v Maďarsku a Japonsku, Fiat pouze v Maďarsku.

2006: V lednu zahájení prodeje. V prosinci příjezd nového vznětového motoru 1.6 DDiS z produkce PSA (1.6 HDi). Poháněl pouze Suzuki a český dovozce japonské značky jej nenabízel.

2007: Nová karosářská verze sedan pouze s pohonem předních kol, ale jen Suzuki.

2009: Výrazná modernizace vozu. Delší převody ve spojení s motorem 1.6 VVT. Zavedeno proměnné časování také u menší 1.5. Nový přístrojový štít, do výbavy byl zařazen palubní počítač. Jiné ovládání klimatizace. Všechny motory nově splňují Euro5. Agregát 1.6 DDiS byl vyřazen z nabídky. Motor 1.9 M-Jet končí a je nahrazen modernějším agregátem 2.0 M-Jet nyní standardně s filtrem pevných částic.

2013: Příchod nové generace vozu SX4 S-Cross. Původní SX4 se vyrábí dál, stejně jako Sedici.

2014: Ukončení produkce obou vozů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Fiat Sedici patří mezi vozy kategorie crossover, ve kterém se kříží karoserie hatchback s prvky vozů SUV. Jedné se o vůz vycházející ze sesterského a podstatně rozšířenějšího Suzuki SX4, od kterého se liší pouze několika detaily. Vzhledem k faktu, že se po dlouhou dobu jednalo o jeden z nejlevnějších vozů nabízených s pohonem 4x4, vzbudil tento automobil poměrně slušný zájem zákazníků, preferující vozy s náhonem obou náprav. Bez povšimnutí však nezůstaly ani vozy s hnanou přední nápravou. V autobazarech je zájem jak o benzínové motory 1.6, tak i o úspornější naftu 1.9. Sedici nabídne svým uživatelům poměrně slušný vnitřní prostor, který ve své třídě sice nevynikne, ale rozhodně nebude zklamáním. Podvozek poměrně dobře tlumí nerovnosti vozovky a chválu tento vůz sklízí i za poměrně přesné řízení. Ve všech nabízených motorizacích je vůz docela svižný, ale jeho odhlučnění nepatří k nejlepším. Automobil prošel za dobu své výroby dvěma facelifty. Po ukončení výroby, v roce 2014, dostal svého nástupce v podobě Fiatu 500X. Na trhu s ojetými vozy se u tohoto modelu setkáte nejčastěji s vozy z České republiky. Ceny ojetých Sedici, stejně jako sesterské SX4, dnes začínají okolo sta tisíc korun, vozy z posledních let výroby s nízkými nájezdy pak lze pořídit do tří set tisíc.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Webový obchod Alibaba opět investuje. Kupuje podíl v provozovateli hypermarketů Webový obchod Alibaba opět investuje. Kupuje podíl v provozovateli hypermarketů

Největší čínský internetový obchod Alibaba Group Holding…

„Lži a překrucování“: Soros se poprvé brání útokům maďarské vlády „Lži a překrucování“: Soros se poprvé brání útokům maďarské vlády

Americký miliardář maďarského původu George Soros ostře…

OKD za devět měsíců nabrala téměř dvě stě nových zaměstnanců OKD za devět měsíců nabrala téměř dvě stě nových zaměstnanců

Těžební společnost OKD zaměstnala během uplynulých devíti…

Komentář Martina Čabana: Babišův přílišný klid na práci Komentář Martina Čabana: Babišův přílišný klid na práci

V den, kdy se poprvé scházejí noví poslanci, nemáme…

 

Štítky Fiat Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 -…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

 



Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover

Vzhled Fiatu Sedici pro modelový rok 2012 byl lehce…

Video: Fiat Sedici – Exteriér i interiér modelového roku 2010 Video: Fiat Sedici – Exteriér i interiér modelového roku 2010

Kompaktní crossover Fiat Sedici nastupuje od letošního…

 



 
Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Dnes 08:00

Tatra Tactic představuje nákladní vozidlo střední třídy, které svou koncepcí výrazně vybočuje ze zažitých tradic své značky.




Blesk.cz

Kočka Česka 2017: Vítězem se stal kocourek, který tragicky zemřel

Kočka Česka 2017: Vítězem se stal kocourek, který…

Letošní ročník soutěže Kočka Česka je u konce a my známe jména vítězů! Zároveň jsme letos díky vám a vašim…

ONLINE: Poprvé se schází nová Sněmovna. Slib složí rekordních 125 nováčků

ONLINE: Poprvé se schází nová Sněmovna. Slib složí…

Sněmovna v pondělí zhruba po měsíci obnoví činnost. Nově zvolení poslanci se odpoledne poprvé po volbách sejdou…

 

iSport.cz

Aubameyang zpátky v kádru Dortmundu. Trest skončil, řekl ředitel

Aubameyang zpátky v kádru Dortmundu. Trest skončil,…

Fotbalista Pierre-Emerick Aubameyang se čtyři dny po dočasném vyřazení z kádru Dortmundu opět vrátil zpět do…

Gudas tvrdě pyká za sekyru do hlavy! Deset zápasů stop, pokuta 9 milionů

Gudas tvrdě pyká za sekyru do hlavy! Deset zápasů…

Hokejový obránce Radko Gudas z Philadelphie dostal za seknutí soupeře ve čtvrtečním utkání proti Winnipegu od…

 

Reflex.cz

Po těžké nemoci zemřela legendární tenistka Jana Novotná

Po těžké nemoci zemřela legendární tenistka Jana Novotná

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

Horolezec Peter Habeler: Na Everest bez kyslíku? Žádný problém!

Horolezec Peter Habeler: Na Everest bez kyslíku?…

Na první třítisícovku se vypravil v deseti letech. To už měl vrcholy Zillertalských Alp docela dobře…