14.7. 2013 Ladislav Černý

Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) - Před výměnou

 

Užitkový model Praktik je k dostání většinou se zážehovým motorem. Najdou se však zřídka i turbodiesely, ale…

Zájemce o použité vozidlo nemůže být (pokud nechce příliš naletět) žádný jelimánek. K základním znalostem patří například i to, po kolika kilometrech je třeba „dělat“ rozvody. Zkoušené vozidlo s údajem na počítadle 117 200 jasně dokazovalo, že majitelé turbodieselových vozidel se jich zbavují před velkou opravou.

Oprava ihned

Praktik 1.4 TDI/51 kW s rozvody poháněnými ozubeným řemenem má předepsaný interval 120 000 km právě pro rozvody. Čeká jej tedy oprava za celkových cca šest sedm tisíc korun. Vzhledem k blízkému konci životnosti řemene jsme tříválcový agregát nechávali během testování běžet co možná nejplynuleji a bez vytáčení nad 2500 min-1. Přesto byl Praktik velmi živý, a rozhodně nešlo o brzdu provozu. Za slušné zacházení se nám odměnil spotřebou kolem čtyř litrů. Proč tak nízkou?

Meziměstský cyklus a krátké jízdy po městě maloobjemovému turbodieselu velmi svědčily. Ani mrazivé počasí nevadilo, protože se malá jednotka během pětikilometrové jízdy zahřála.

Dálnice však Praktiku nevyhovovala. Pětistupňová převodovka sice byla dostatečně odstupňovaná, přesto už při rychlosti 90 km/h tříválec běžel při 2200 min-1. To bylo tempo maxima točivého momentu a zde je vidět, že výrobce tuto motorizaci zpřevodoval téměř výlučně pro městský a okolní provoz.

Co s dlouhými trasami

Podíváme-li se do ceníku modelu Praktik z roku výroby zkoušeného vozidla (2008), najdeme v nabídce ještě silnější verzi tříválce 1.4 TDI/59 kW. Stálý převod však byl pro vznětovou čtrnáctistovku stejný. Tudíž použité praktiky s jednotkou 1.4 TDI/59 kW téměř nenajdete. Za rozdíl 8 kW jste před pěti lety zaplatili 12 500 korun bez daně. Pokud by se přece jen v bazarech tato verze objevila, pozor na ni. Škodovka ji nabízela i s filtrem pevných částic DPF (dalších 13 334 Kč bez DPH navíc).

Tříválcovou dvanáctistovku 1.2 HTP o výkonu 51 kW provázely při dálničních trasách trvalé následky i u menšího modelu Fabia, takže v Praktiku tento režim dlouho nevydržela. Zdá se tedy, že přijatelným motorem pro dlouhé dálnice se stala čtrnáctistovka 1.4 16V/63 kW. Byla o 40 000 korun bez daně levnější než základní turbodiesel a náročnější zacházení dobře snášela.

Zachovalý interiér

Inu, užitková škodovka má své velké výhody v kvalitě materiálů. Důvod je zřejmý. Primárně vznikl Roomster pro převoz osob a teprve následně Škodovka přišla s odvozenou užitkovým provedením. Obě verze jsou až ke středním sloupkům shodné, čímž mají uživatelé Praktiku proti majitelům Partneru a podobným vozům nespornou výhodu. Nutno však připojit, že Praktik se co do praktičnosti užitkového automobilu nemůže dodávkám typu Berlinga či ještě menšího Nema rovnat. Menší a hůře přístupný nákladový prostor tvoří velký problém.

S tímto vědomím nás těšilo zpracování přístrojové desky, jen mírně uvolněná kulisa řazení a například i téměř netknuté potahy obou sedadel.

Ani ne půl tuny

Praktik používá podvozkové skupiny Roomsteru, proto k řidiči konfekční postavy nesmíte naložit ani půl tuny. Pro dodávky s možností nakládání pomocí mechanizace by šlo o nízkou hodnotu, ale do Praktiku je třeba vše nakládat ručně. Na vysokozdvižný vozík zapomeňte, a proto celkovou užitečnou hmotnost 565 kg považujeme u užitkové škodovky za dostatečnou.

Na přední nápravě zkoušeného vozu se podepsal těžký turbodiesel. Táhla stabilizátorů vykazovala nadstandardní vůli, ale jejich výměna za nové není příliš finančně náročná.

Nákladový prostor

Podlaha bývá standardně vyrobena ze silné desky pertinaxu. Pro jednodušší montáž je dělená do tří částí a pevně přiroubovaná ke karoserii. Vyteče-li například v nákladovém prostoru mléko a dostane se spárami pod podlahu, je auto zejména v letních měsících téměř nepoužitelné. To však uživatelé praktiku vědí a přistupují k této věci s rozumem. Kromě tohoto musíme i po pětiletém provozu ocenit kvalitu originální přestavby na užitkové vozidlo.

Nikde jsme nenašli větší náznak koroze, pouze odření pertinaxové desky a lehká rez na plechové výztuze ukazovaly na používání vozu. Pohled na podběh automobilu prozrazoval rozdílnou kvalitu antikorozní ochrany. Na omláceném podběhu jsme neobjevili jediné rezavějící místo, dodatečně přidávaný obdélníkový plech jako výztuha vnitřní strany podběhu rezavěl všude, kde byl poškozený lak.

V současnosti se Praktik prodává s motory Euro 5, takže starší zkoušená jednotka 1.4 TDI musela jít do výslužby a nahradil ji turbodiesel 1.6 TDI/66 kW. Cena nového a štědře vybaveného vozu včetně klimatizace, centrálního zamykání a rádia s CD přehrávačem (specifikace odpovídající zkoušenému vozu) přijde na 290 733 korun bez DPH. Je však jasné, že pětiletá škodovka za čtyřicetiprocentní pořizovací cenu a se spoustou náhradních levných dílů takřka na každém rohu vypadá i s vidinou okamžité výměny rozvodů jako rozumná nabídka. Navíc majitel nemusí výhradně v městském rozvozu zboží řešit, zda se mu včas a kvalitně vypálí filtr pevných částic, který je standardní součástí nových vznětových motorů Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 TDI
Typ přeplňovaný vznětový tříválec
Objem válců (cm3) 1422
Emisní norma Euro 4
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 51/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 155/2200
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,3
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1270
Celková hmotnost (kg) 1835
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 450
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 900
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 158
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 112 397
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 

Štítky Škoda Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) -…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…