14.7. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) - Před výměnou

 

Užitkový model Praktik je k dostání většinou se zážehovým motorem. Najdou se však zřídka i turbodiesely, ale…

Zájemce o použité vozidlo nemůže být (pokud nechce příliš naletět) žádný jelimánek. K základním znalostem patří například i to, po kolika kilometrech je třeba „dělat“ rozvody. Zkoušené vozidlo s údajem na počítadle 117 200 jasně dokazovalo, že majitelé turbodieselových vozidel se jich zbavují před velkou opravou.

Oprava ihned

Praktik 1.4 TDI/51 kW s rozvody poháněnými ozubeným řemenem má předepsaný interval 120 000 km právě pro rozvody. Čeká jej tedy oprava za celkových cca šest sedm tisíc korun. Vzhledem k blízkému konci životnosti řemene jsme tříválcový agregát nechávali během testování běžet co možná nejplynuleji a bez vytáčení nad 2500 min-1. Přesto byl Praktik velmi živý, a rozhodně nešlo o brzdu provozu. Za slušné zacházení se nám odměnil spotřebou kolem čtyř litrů. Proč tak nízkou?

Meziměstský cyklus a krátké jízdy po městě maloobjemovému turbodieselu velmi svědčily. Ani mrazivé počasí nevadilo, protože se malá jednotka během pětikilometrové jízdy zahřála.

Dálnice však Praktiku nevyhovovala. Pětistupňová převodovka sice byla dostatečně odstupňovaná, přesto už při rychlosti 90 km/h tříválec běžel při 2200 min-1. To bylo tempo maxima točivého momentu a zde je vidět, že výrobce tuto motorizaci zpřevodoval téměř výlučně pro městský a okolní provoz.

Co s dlouhými trasami

Podíváme-li se do ceníku modelu Praktik z roku výroby zkoušeného vozidla (2008), najdeme v nabídce ještě silnější verzi tříválce 1.4 TDI/59 kW. Stálý převod však byl pro vznětovou čtrnáctistovku stejný. Tudíž použité praktiky s jednotkou 1.4 TDI/59 kW téměř nenajdete. Za rozdíl 8 kW jste před pěti lety zaplatili 12 500 korun bez daně. Pokud by se přece jen v bazarech tato verze objevila, pozor na ni. Škodovka ji nabízela i s filtrem pevných částic DPF (dalších 13 334 Kč bez DPH navíc).

Tříválcovou dvanáctistovku 1.2 HTP o výkonu 51 kW provázely při dálničních trasách trvalé následky i u menšího modelu Fabia, takže v Praktiku tento režim dlouho nevydržela. Zdá se tedy, že přijatelným motorem pro dlouhé dálnice se stala čtrnáctistovka 1.4 16V/63 kW. Byla o 40 000 korun bez daně levnější než základní turbodiesel a náročnější zacházení dobře snášela.

Zachovalý interiér

Inu, užitková škodovka má své velké výhody v kvalitě materiálů. Důvod je zřejmý. Primárně vznikl Roomster pro převoz osob a teprve následně Škodovka přišla s odvozenou užitkovým provedením. Obě verze jsou až ke středním sloupkům shodné, čímž mají uživatelé Praktiku proti majitelům Partneru a podobným vozům nespornou výhodu. Nutno však připojit, že Praktik se co do praktičnosti užitkového automobilu nemůže dodávkám typu Berlinga či ještě menšího Nema rovnat. Menší a hůře přístupný nákladový prostor tvoří velký problém.

S tímto vědomím nás těšilo zpracování přístrojové desky, jen mírně uvolněná kulisa řazení a například i téměř netknuté potahy obou sedadel.

Ani ne půl tuny

Praktik používá podvozkové skupiny Roomsteru, proto k řidiči konfekční postavy nesmíte naložit ani půl tuny. Pro dodávky s možností nakládání pomocí mechanizace by šlo o nízkou hodnotu, ale do Praktiku je třeba vše nakládat ručně. Na vysokozdvižný vozík zapomeňte, a proto celkovou užitečnou hmotnost 565 kg považujeme u užitkové škodovky za dostatečnou.

Na přední nápravě zkoušeného vozu se podepsal těžký turbodiesel. Táhla stabilizátorů vykazovala nadstandardní vůli, ale jejich výměna za nové není příliš finančně náročná.

Nákladový prostor

Podlaha bývá standardně vyrobena ze silné desky pertinaxu. Pro jednodušší montáž je dělená do tří částí a pevně přiroubovaná ke karoserii. Vyteče-li například v nákladovém prostoru mléko a dostane se spárami pod podlahu, je auto zejména v letních měsících téměř nepoužitelné. To však uživatelé praktiku vědí a přistupují k této věci s rozumem. Kromě tohoto musíme i po pětiletém provozu ocenit kvalitu originální přestavby na užitkové vozidlo.

Nikde jsme nenašli větší náznak koroze, pouze odření pertinaxové desky a lehká rez na plechové výztuze ukazovaly na používání vozu. Pohled na podběh automobilu prozrazoval rozdílnou kvalitu antikorozní ochrany. Na omláceném podběhu jsme neobjevili jediné rezavějící místo, dodatečně přidávaný obdélníkový plech jako výztuha vnitřní strany podběhu rezavěl všude, kde byl poškozený lak.

V současnosti se Praktik prodává s motory Euro 5, takže starší zkoušená jednotka 1.4 TDI musela jít do výslužby a nahradil ji turbodiesel 1.6 TDI/66 kW. Cena nového a štědře vybaveného vozu včetně klimatizace, centrálního zamykání a rádia s CD přehrávačem (specifikace odpovídající zkoušenému vozu) přijde na 290 733 korun bez DPH. Je však jasné, že pětiletá škodovka za čtyřicetiprocentní pořizovací cenu a se spoustou náhradních levných dílů takřka na každém rohu vypadá i s vidinou okamžité výměny rozvodů jako rozumná nabídka. Navíc majitel nemusí výhradně v městském rozvozu zboží řešit, zda se mu včas a kvalitně vypálí filtr pevných částic, který je standardní součástí nových vznětových motorů Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 TDI
Typ přeplňovaný vznětový tříválec
Objem válců (cm3) 1422
Emisní norma Euro 4
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 51/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 155/2200
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,3
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1270
Celková hmotnost (kg) 1835
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 450
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 900
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 158
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 112 397
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z…

Daňová reforma zasáhla další banku. Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů Daňová reforma zasáhla další banku. Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů

Čistý zisk americké investiční banky Morgan Stanley ve…

Evropská komise chce větší volnost pro DPH Evropská komise chce větší volnost pro DPH

Evropská komise navrhla členským zemím Evropské unie nová…

Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů

Sněmovna bude při schvalování vládní lékové novely o…

 

Štítky Škoda Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) -…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Ojetý Peugeot 308: Mnohem lepší! Až na jednu výjimku

Dnes 08:00

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.




Blesk.cz

Na silnicích pozor na sníh a silný vítr. Na D1 jsou zase velké kolony

Na silnicích pozor na sníh a silný vítr. Na D1 jsou…

Hromadná nehoda osmi aut zastavila ráno Pražský okruh u křížení s D5 směrem na Ruzyň. Srážka se obešla bez…

Lze zastavit exekuci kvůli nemoci? Ptali jste se odborníka

Lze zastavit exekuci kvůli nemoci? Ptali jste se odborníka

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Sobec Neymar? Parťákovi vzal penaltu a šanci na rekord, fanoušci ho vybučeli

Sobec Neymar? Parťákovi vzal penaltu a šanci na…

Fotbalově vládl, ale jako týmový parťák selhal. Neymar měl v domácí ligové kanonádě PSG proti Dijonu (8:0) prsty…

 

Reflex.cz

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly ošklivé SMS. Druhé kolo pro mě bude těžká volba

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly…

Prezidentská volba pro bývalého premiéra Mirka Topolánka skončila prvním kolem. Nyní se vrací zpět do práce.…

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér, ani ministři. Do Koreje míří Štěch a Vondráček

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér,…

Na rozdíl od olympiád v ruské Soči (2014) či v brazilském Rio de Janeiru (2016) se letos zimních her v Jižní…