14.7. 2013 Ladislav Černý

Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) - Před výměnou

 

Užitkový model Praktik je k dostání většinou se zážehovým motorem. Najdou se však zřídka i turbodiesely, ale…

Zájemce o použité vozidlo nemůže být (pokud nechce příliš naletět) žádný jelimánek. K základním znalostem patří například i to, po kolika kilometrech je třeba „dělat“ rozvody. Zkoušené vozidlo s údajem na počítadle 117 200 jasně dokazovalo, že majitelé turbodieselových vozidel se jich zbavují před velkou opravou.

Oprava ihned

Praktik 1.4 TDI/51 kW s rozvody poháněnými ozubeným řemenem má předepsaný interval 120 000 km právě pro rozvody. Čeká jej tedy oprava za celkových cca šest sedm tisíc korun. Vzhledem k blízkému konci životnosti řemene jsme tříválcový agregát nechávali během testování běžet co možná nejplynuleji a bez vytáčení nad 2500 min-1. Přesto byl Praktik velmi živý, a rozhodně nešlo o brzdu provozu. Za slušné zacházení se nám odměnil spotřebou kolem čtyř litrů. Proč tak nízkou?

Meziměstský cyklus a krátké jízdy po městě maloobjemovému turbodieselu velmi svědčily. Ani mrazivé počasí nevadilo, protože se malá jednotka během pětikilometrové jízdy zahřála.

Dálnice však Praktiku nevyhovovala. Pětistupňová převodovka sice byla dostatečně odstupňovaná, přesto už při rychlosti 90 km/h tříválec běžel při 2200 min-1. To bylo tempo maxima točivého momentu a zde je vidět, že výrobce tuto motorizaci zpřevodoval téměř výlučně pro městský a okolní provoz.

Co s dlouhými trasami

Podíváme-li se do ceníku modelu Praktik z roku výroby zkoušeného vozidla (2008), najdeme v nabídce ještě silnější verzi tříválce 1.4 TDI/59 kW. Stálý převod však byl pro vznětovou čtrnáctistovku stejný. Tudíž použité praktiky s jednotkou 1.4 TDI/59 kW téměř nenajdete. Za rozdíl 8 kW jste před pěti lety zaplatili 12 500 korun bez daně. Pokud by se přece jen v bazarech tato verze objevila, pozor na ni. Škodovka ji nabízela i s filtrem pevných částic DPF (dalších 13 334 Kč bez DPH navíc).

Tříválcovou dvanáctistovku 1.2 HTP o výkonu 51 kW provázely při dálničních trasách trvalé následky i u menšího modelu Fabia, takže v Praktiku tento režim dlouho nevydržela. Zdá se tedy, že přijatelným motorem pro dlouhé dálnice se stala čtrnáctistovka 1.4 16V/63 kW. Byla o 40 000 korun bez daně levnější než základní turbodiesel a náročnější zacházení dobře snášela.

Zachovalý interiér

Inu, užitková škodovka má své velké výhody v kvalitě materiálů. Důvod je zřejmý. Primárně vznikl Roomster pro převoz osob a teprve následně Škodovka přišla s odvozenou užitkovým provedením. Obě verze jsou až ke středním sloupkům shodné, čímž mají uživatelé Praktiku proti majitelům Partneru a podobným vozům nespornou výhodu. Nutno však připojit, že Praktik se co do praktičnosti užitkového automobilu nemůže dodávkám typu Berlinga či ještě menšího Nema rovnat. Menší a hůře přístupný nákladový prostor tvoří velký problém.

S tímto vědomím nás těšilo zpracování přístrojové desky, jen mírně uvolněná kulisa řazení a například i téměř netknuté potahy obou sedadel.

Ani ne půl tuny

Praktik používá podvozkové skupiny Roomsteru, proto k řidiči konfekční postavy nesmíte naložit ani půl tuny. Pro dodávky s možností nakládání pomocí mechanizace by šlo o nízkou hodnotu, ale do Praktiku je třeba vše nakládat ručně. Na vysokozdvižný vozík zapomeňte, a proto celkovou užitečnou hmotnost 565 kg považujeme u užitkové škodovky za dostatečnou.

Na přední nápravě zkoušeného vozu se podepsal těžký turbodiesel. Táhla stabilizátorů vykazovala nadstandardní vůli, ale jejich výměna za nové není příliš finančně náročná.

Nákladový prostor

Podlaha bývá standardně vyrobena ze silné desky pertinaxu. Pro jednodušší montáž je dělená do tří částí a pevně přiroubovaná ke karoserii. Vyteče-li například v nákladovém prostoru mléko a dostane se spárami pod podlahu, je auto zejména v letních měsících téměř nepoužitelné. To však uživatelé praktiku vědí a přistupují k této věci s rozumem. Kromě tohoto musíme i po pětiletém provozu ocenit kvalitu originální přestavby na užitkové vozidlo.

Nikde jsme nenašli větší náznak koroze, pouze odření pertinaxové desky a lehká rez na plechové výztuze ukazovaly na používání vozu. Pohled na podběh automobilu prozrazoval rozdílnou kvalitu antikorozní ochrany. Na omláceném podběhu jsme neobjevili jediné rezavějící místo, dodatečně přidávaný obdélníkový plech jako výztuha vnitřní strany podběhu rezavěl všude, kde byl poškozený lak.

V současnosti se Praktik prodává s motory Euro 5, takže starší zkoušená jednotka 1.4 TDI musela jít do výslužby a nahradil ji turbodiesel 1.6 TDI/66 kW. Cena nového a štědře vybaveného vozu včetně klimatizace, centrálního zamykání a rádia s CD přehrávačem (specifikace odpovídající zkoušenému vozu) přijde na 290 733 korun bez DPH. Je však jasné, že pětiletá škodovka za čtyřicetiprocentní pořizovací cenu a se spoustou náhradních levných dílů takřka na každém rohu vypadá i s vidinou okamžité výměny rozvodů jako rozumná nabídka. Navíc majitel nemusí výhradně v městském rozvozu zboží řešit, zda se mu včas a kvalitně vypálí filtr pevných částic, který je standardní součástí nových vznětových motorů Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 TDI
Typ přeplňovaný vznětový tříválec
Objem válců (cm3) 1422
Emisní norma Euro 4
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 51/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 155/2200
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,3
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1270
Celková hmotnost (kg) 1835
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 450
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 900
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 158
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 112 397
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) -…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…