14.7. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) - Před výměnou

 

Užitkový model Praktik je k dostání většinou se zážehovým motorem. Najdou se však zřídka i turbodiesely, ale…

Zájemce o použité vozidlo nemůže být (pokud nechce příliš naletět) žádný jelimánek. K základním znalostem patří například i to, po kolika kilometrech je třeba „dělat“ rozvody. Zkoušené vozidlo s údajem na počítadle 117 200 jasně dokazovalo, že majitelé turbodieselových vozidel se jich zbavují před velkou opravou.

Oprava ihned

Praktik 1.4 TDI/51 kW s rozvody poháněnými ozubeným řemenem má předepsaný interval 120 000 km právě pro rozvody. Čeká jej tedy oprava za celkových cca šest sedm tisíc korun. Vzhledem k blízkému konci životnosti řemene jsme tříválcový agregát nechávali během testování běžet co možná nejplynuleji a bez vytáčení nad 2500 min-1. Přesto byl Praktik velmi živý, a rozhodně nešlo o brzdu provozu. Za slušné zacházení se nám odměnil spotřebou kolem čtyř litrů. Proč tak nízkou?

Meziměstský cyklus a krátké jízdy po městě maloobjemovému turbodieselu velmi svědčily. Ani mrazivé počasí nevadilo, protože se malá jednotka během pětikilometrové jízdy zahřála.

Dálnice však Praktiku nevyhovovala. Pětistupňová převodovka sice byla dostatečně odstupňovaná, přesto už při rychlosti 90 km/h tříválec běžel při 2200 min-1. To bylo tempo maxima točivého momentu a zde je vidět, že výrobce tuto motorizaci zpřevodoval téměř výlučně pro městský a okolní provoz.

Co s dlouhými trasami

Podíváme-li se do ceníku modelu Praktik z roku výroby zkoušeného vozidla (2008), najdeme v nabídce ještě silnější verzi tříválce 1.4 TDI/59 kW. Stálý převod však byl pro vznětovou čtrnáctistovku stejný. Tudíž použité praktiky s jednotkou 1.4 TDI/59 kW téměř nenajdete. Za rozdíl 8 kW jste před pěti lety zaplatili 12 500 korun bez daně. Pokud by se přece jen v bazarech tato verze objevila, pozor na ni. Škodovka ji nabízela i s filtrem pevných částic DPF (dalších 13 334 Kč bez DPH navíc).

Tříválcovou dvanáctistovku 1.2 HTP o výkonu 51 kW provázely při dálničních trasách trvalé následky i u menšího modelu Fabia, takže v Praktiku tento režim dlouho nevydržela. Zdá se tedy, že přijatelným motorem pro dlouhé dálnice se stala čtrnáctistovka 1.4 16V/63 kW. Byla o 40 000 korun bez daně levnější než základní turbodiesel a náročnější zacházení dobře snášela.

Zachovalý interiér

Inu, užitková škodovka má své velké výhody v kvalitě materiálů. Důvod je zřejmý. Primárně vznikl Roomster pro převoz osob a teprve následně Škodovka přišla s odvozenou užitkovým provedením. Obě verze jsou až ke středním sloupkům shodné, čímž mají uživatelé Praktiku proti majitelům Partneru a podobným vozům nespornou výhodu. Nutno však připojit, že Praktik se co do praktičnosti užitkového automobilu nemůže dodávkám typu Berlinga či ještě menšího Nema rovnat. Menší a hůře přístupný nákladový prostor tvoří velký problém.

S tímto vědomím nás těšilo zpracování přístrojové desky, jen mírně uvolněná kulisa řazení a například i téměř netknuté potahy obou sedadel.

Ani ne půl tuny

Praktik používá podvozkové skupiny Roomsteru, proto k řidiči konfekční postavy nesmíte naložit ani půl tuny. Pro dodávky s možností nakládání pomocí mechanizace by šlo o nízkou hodnotu, ale do Praktiku je třeba vše nakládat ručně. Na vysokozdvižný vozík zapomeňte, a proto celkovou užitečnou hmotnost 565 kg považujeme u užitkové škodovky za dostatečnou.

Na přední nápravě zkoušeného vozu se podepsal těžký turbodiesel. Táhla stabilizátorů vykazovala nadstandardní vůli, ale jejich výměna za nové není příliš finančně náročná.

Nákladový prostor

Podlaha bývá standardně vyrobena ze silné desky pertinaxu. Pro jednodušší montáž je dělená do tří částí a pevně přiroubovaná ke karoserii. Vyteče-li například v nákladovém prostoru mléko a dostane se spárami pod podlahu, je auto zejména v letních měsících téměř nepoužitelné. To však uživatelé praktiku vědí a přistupují k této věci s rozumem. Kromě tohoto musíme i po pětiletém provozu ocenit kvalitu originální přestavby na užitkové vozidlo.

Nikde jsme nenašli větší náznak koroze, pouze odření pertinaxové desky a lehká rez na plechové výztuze ukazovaly na používání vozu. Pohled na podběh automobilu prozrazoval rozdílnou kvalitu antikorozní ochrany. Na omláceném podběhu jsme neobjevili jediné rezavějící místo, dodatečně přidávaný obdélníkový plech jako výztuha vnitřní strany podběhu rezavěl všude, kde byl poškozený lak.

V současnosti se Praktik prodává s motory Euro 5, takže starší zkoušená jednotka 1.4 TDI musela jít do výslužby a nahradil ji turbodiesel 1.6 TDI/66 kW. Cena nového a štědře vybaveného vozu včetně klimatizace, centrálního zamykání a rádia s CD přehrávačem (specifikace odpovídající zkoušenému vozu) přijde na 290 733 korun bez DPH. Je však jasné, že pětiletá škodovka za čtyřicetiprocentní pořizovací cenu a se spoustou náhradních levných dílů takřka na každém rohu vypadá i s vidinou okamžité výměny rozvodů jako rozumná nabídka. Navíc majitel nemusí výhradně v městském rozvozu zboží řešit, zda se mu včas a kvalitně vypálí filtr pevných částic, který je standardní součástí nových vznětových motorů Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 TDI
Typ přeplňovaný vznětový tříválec
Objem válců (cm3) 1422
Emisní norma Euro 4
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 51/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 155/2200
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,3
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1270
Celková hmotnost (kg) 1835
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 450
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 900
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 158
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 112 397
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Škoda Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) -…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…