28.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bazar: Top pět nejhorších dieselů

 

V minulém vydání jsme se pokusili popsat pětici zážehových motorů, které jsou z pohledu dlouhodobého užívání obrovským průšvihem. Nyní přichází na řadu pět dieselových strašáků!.

Že mají moderní vznětové motory s léty a počty ujetých kilometrů vysoké náklady na provoz, je už všeobecně známým faktem. Přesto jim spousta lidí stále dává přednost, a to i v ojetinách. Přitom právě tady je riziko neplánovaných výdajů opravdu značné. Pokud si někdo koupí vůz střední třídy s dieselem, patrně toho hodně najezdí. Jak jinak by pak mohl vyvážit zvýšenou cenu takového auta v porovnání se stejným modelem se zážehovým agregátem? Když vůz po pár letech prodává, celkem běžně jeho kilometrový proběh dosahuje šesticiferného čísla.

Jistě, tento první majitel se o svůj vůz většinou stará, neboť potřebuje hlavně jezdit. V okamžiku, kdy auto stojí, on nevydělává. Ani to však bohužel nemusí nic znamenat. Minimálně v případě pětice vznětových motorů, které se prostě umí pokazit hned na několik způsobů, údržba, neúdržba. Proč se jim tedy máme vyhnout?

Volkswagen/Audi 2.0 TDI 16V (BKP, BMR) (2005 až 2008)

Původní vznětový dvoulitr TDI byl evolucí slavné a hlavně odolné 1.9 TDI ve verzi s 96 kW. Nabízen byl třeba v původní Škodě Superb a důvodem jeho aplikace byla snaha koncernu Volkswagen spojit motory TDI s technologií vstřikování čerpadlo-tryska s filtrem pevných částic. Ovšem problémů s ním si majitelé takto motorizovaných superbů užili své. S příchodem Passatu B6 v roce 2005 byl tento motor nasazen i zde, přičemž jeho označení je BMP. V té době již existoval modifikovaný software řídicí jednotky, který alespoň uspokojivě vyřešil problémy s věčně se zanášejícím částicovým filtrem. Nebýt problémů s filtrem pevných částic, byl by motor BMP veskrze spolehlivou pohonnou jednotkou, jakkoliv se v počátcích objevovaly některé problémy. Ty však nebyly fatální a navíc je výrobce časem vyřešil.

Motory TDI PD často stíhala kritika za nadměrnou hlučnost a tvrdý chod. Použité vstřikování čerpadlo-tryska totiž neumí rozdělit dávku paliva na více menších celků. Klasické sdružené vstřikovače se solenoidem původně od Bosche používané u běžných TDI PD ji dělí jen na dvě části.

Koncern VW však tehdy technologii čerpadlo-tryska hodně věřil, takže se snažil s výše popsaným bojovat. A to tak, že s příchodem Passatu B6 nabídl vyspělejší verzi vznětových dvoulitrů.

Motor prodělal tři zásadní změny. První úpravou byla nová hlava válců s dvojicí vačkových hřídelů a šestnácti ventily. Bohužel první série měla už z výroby špatně nalisované vačky na vačkových hřídelích, což přinášelo problémy při výměně rozvodů. To však nebyl ten hlavní problém.

Tím byla náhrada spolehlivých solenoidových sdružených vstřikovačů piezoelektrickými. Jde o takzvané jednotky PPD (Piezo-Pumpe-Düsse), produkt firmy VDO-Siemens. Přednost spočívala ve schopnosti rozdělit vstřikovanou dávku nafty na čtyři menší celky. Tedy na dvojnásobek, než co uměly solenoidy. Jsou to ale právě jednotky PPD, které ohrožují provozuschopnost tohoto motoru. Pokud dojde na jedné z nich ke zkratu v piezočlánku, neodpojí řídicí jednotka motoru pouze ten válec, kde k tomu došlo, nýbrž i zbylé vstřikovací jednotky, jakkoliv jsou jinak funkční. To pak můžete točit startérem do aleluja a motor se ani nehne. To u solenoidů se nic takového neděje, a i kdyby, tak dojedete do servisu „na tři válce“. Zmíněný zkrat se občas stává a na vině je výboj ze statické elektřiny.

Aby bylo zlepšení kultury chodu opravdu hmatatelné (z praxe vím, že tyto motory běžely opravdu docela tiše a hlavně s příjemně měkkým chodem), vybavil je Volkswagen navíc modulem s vyvažovacími hřídeli (takzvaný AGW modul). Byl umístěn zespodu bloku, tedy vlastně do olejové vany. Podobně to mají i jiné motory. Bohužel tady výrobce udělal dvě osudové chyby. Motor BKP o výkonu 103 kW dorazil o rok dříve než výkonnější BMR, který se již neobešel bez filtru pevných částic.

U BKP tak byly vyvažováky poháněny řetězem. A to tak, že řetěz roztáčel hřídele a ty následně olejové čerpadlo. Bohužel řetěz byl špatně navržený, takže občas docházelo ke ztrátě jeho záběru s rozetami na hřídelích. Tím se ale zároveň přestávalo točit také olejové čerpadlo. Zpočátku občas problikla kontrolka tlaku oleje, která je ale tady nastavena tak nešťastně, že se nerozsvítí, pokud motor točí méně než 1500 otáček za minutu, a to i kdyby už běžel úplně na sucho. Problém se ztrátou záběru řetězu výrobce vyřešil prakticky ještě v průběhu záruky.

Netrvalo dlouho a VW nahradil nešťastný řetěz soustavou ozubených kol, a to i v rámci servisní opravy. Tehdy mechanici specializovaných servisů na vyvažovací hřídele „přelisovávali“ ozubená kola namísto původních řetězových. Verze motoru se 125 kW, tedy BMR je má od samého začátku produkce. BKP v prvovýrobě od roku 2006.

Už se zdálo, že problém se ztrátou tlaku mazání je vyřešený. Jenže to by konstruktéři nesměli udělat další chybu, o které výrobce zatím neměl ani tušení. Oboje verze pohonu pohánějí olejové čerpadlo s pomocí šestihranného hřídele. Ten je tak zasunut do jednoho z ozubených kol olejového čerpadla. Postupem času docházelo k opotřebení hran šestihranu, takže ten se vlastně zakulacoval. Prostě docházelo ke ztrátě jeho záběru. Jednoho dne se hřídel v čerpadle začal protáčet a výsledek byl stejný jako před tím. Opět ztráta tlaku mazání. Nejprve to odnese turbodmychadlo, jelikož tlak mazání naštěstí klesá postupně, nikoliv skokově. Kdo to neřeší a jezdí, tomu se může zadřít motor. Ke ztrátě mazání dochází po ujetí zhruba 150 000 km, přičemž u specialisty na značku VW Petra Petříka vyjde oprava (pokud není motor zadřený) na přibližně 27.000 korun. Od listopadu 2009 je k dispozici modifikovaná verze, u níž došlo k prodloužení šestihranného hřídele, a zároveň se zlepšila jeho povrchová úprava. Toto již docela funguje a my doporučujeme preventivní výměnu.

1/5 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský parlament legalizuje armády žoldáků Ruský parlament legalizuje armády žoldáků

Ruský parlament začne v únoru projednávat návrh zákona o…

OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let

Londýnské metro je nejstarší podzemní dráha na světě.…

Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska

Ukrajina letos v důsledku rozhodnutí švédského…

U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie

V právní kanceláři MSB Legal, která zastupuje…

 

Štítky Technika Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Top pět nejhorších dieselů







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Dnes 12:56

Americká značka Ford evropskému trhu nadále věří, přestože to v posledních letech mohlo vypadat jinak. Jednoho tradičního modelu se ale patrně zbaví.




Blesk.cz

Nominace Českého lva 2018: Favoritem Bába z ledu, Milada nebo Po strništi bos?

Nominace Českého lva 2018: Favoritem Bába z ledu,…

Opět se nám přiblížilo předávání prestižních ocenění Český lev. Které filmy letos nejvíc zaujmou Českou filmovou…

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově odhlašovali z mítinku

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově…

Ruská atletická federace začala prověřovat podezřelé množství odhlášených účastníků halového mítinku v Irkutsku…

 

Reflex.cz

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o polovinu. Nová revoluční technologie ho ale brzy vzkřísí

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o…

Cena bitcoinu spadla za posledních šest týdnů skoro o polovinu. Z téměř 20 tisíc dolarů na méně než 11 tisíc. Po…

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země. Letos musí splatit obří dluh, hlavně kvůli Sobotkově vládě

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země.…

Stát musí letos od ledna do prosince vrátit věřitelům přes 300 miliard korun, tedy takřka o třetinu více peněz…