28.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bazar: Top pět nejhorších dieselů

 

V minulém vydání jsme se pokusili popsat pětici zážehových motorů, které jsou z pohledu dlouhodobého užívání obrovským průšvihem. Nyní přichází na řadu pět dieselových strašáků!.

Že mají moderní vznětové motory s léty a počty ujetých kilometrů vysoké náklady na provoz, je už všeobecně známým faktem. Přesto jim spousta lidí stále dává přednost, a to i v ojetinách. Přitom právě tady je riziko neplánovaných výdajů opravdu značné. Pokud si někdo koupí vůz střední třídy s dieselem, patrně toho hodně najezdí. Jak jinak by pak mohl vyvážit zvýšenou cenu takového auta v porovnání se stejným modelem se zážehovým agregátem? Když vůz po pár letech prodává, celkem běžně jeho kilometrový proběh dosahuje šesticiferného čísla.

Jistě, tento první majitel se o svůj vůz většinou stará, neboť potřebuje hlavně jezdit. V okamžiku, kdy auto stojí, on nevydělává. Ani to však bohužel nemusí nic znamenat. Minimálně v případě pětice vznětových motorů, které se prostě umí pokazit hned na několik způsobů, údržba, neúdržba. Proč se jim tedy máme vyhnout?

Volkswagen/Audi 2.0 TDI 16V (BKP, BMR) (2005 až 2008)

Původní vznětový dvoulitr TDI byl evolucí slavné a hlavně odolné 1.9 TDI ve verzi s 96 kW. Nabízen byl třeba v původní Škodě Superb a důvodem jeho aplikace byla snaha koncernu Volkswagen spojit motory TDI s technologií vstřikování čerpadlo-tryska s filtrem pevných částic. Ovšem problémů s ním si majitelé takto motorizovaných superbů užili své. S příchodem Passatu B6 v roce 2005 byl tento motor nasazen i zde, přičemž jeho označení je BMP. V té době již existoval modifikovaný software řídicí jednotky, který alespoň uspokojivě vyřešil problémy s věčně se zanášejícím částicovým filtrem. Nebýt problémů s filtrem pevných částic, byl by motor BMP veskrze spolehlivou pohonnou jednotkou, jakkoliv se v počátcích objevovaly některé problémy. Ty však nebyly fatální a navíc je výrobce časem vyřešil.

Motory TDI PD často stíhala kritika za nadměrnou hlučnost a tvrdý chod. Použité vstřikování čerpadlo-tryska totiž neumí rozdělit dávku paliva na více menších celků. Klasické sdružené vstřikovače se solenoidem původně od Bosche používané u běžných TDI PD ji dělí jen na dvě části.

Koncern VW však tehdy technologii čerpadlo-tryska hodně věřil, takže se snažil s výše popsaným bojovat. A to tak, že s příchodem Passatu B6 nabídl vyspělejší verzi vznětových dvoulitrů.

Motor prodělal tři zásadní změny. První úpravou byla nová hlava válců s dvojicí vačkových hřídelů a šestnácti ventily. Bohužel první série měla už z výroby špatně nalisované vačky na vačkových hřídelích, což přinášelo problémy při výměně rozvodů. To však nebyl ten hlavní problém.

Tím byla náhrada spolehlivých solenoidových sdružených vstřikovačů piezoelektrickými. Jde o takzvané jednotky PPD (Piezo-Pumpe-Düsse), produkt firmy VDO-Siemens. Přednost spočívala ve schopnosti rozdělit vstřikovanou dávku nafty na čtyři menší celky. Tedy na dvojnásobek, než co uměly solenoidy. Jsou to ale právě jednotky PPD, které ohrožují provozuschopnost tohoto motoru. Pokud dojde na jedné z nich ke zkratu v piezočlánku, neodpojí řídicí jednotka motoru pouze ten válec, kde k tomu došlo, nýbrž i zbylé vstřikovací jednotky, jakkoliv jsou jinak funkční. To pak můžete točit startérem do aleluja a motor se ani nehne. To u solenoidů se nic takového neděje, a i kdyby, tak dojedete do servisu „na tři válce“. Zmíněný zkrat se občas stává a na vině je výboj ze statické elektřiny.

Aby bylo zlepšení kultury chodu opravdu hmatatelné (z praxe vím, že tyto motory běžely opravdu docela tiše a hlavně s příjemně měkkým chodem), vybavil je Volkswagen navíc modulem s vyvažovacími hřídeli (takzvaný AGW modul). Byl umístěn zespodu bloku, tedy vlastně do olejové vany. Podobně to mají i jiné motory. Bohužel tady výrobce udělal dvě osudové chyby. Motor BKP o výkonu 103 kW dorazil o rok dříve než výkonnější BMR, který se již neobešel bez filtru pevných částic.

U BKP tak byly vyvažováky poháněny řetězem. A to tak, že řetěz roztáčel hřídele a ty následně olejové čerpadlo. Bohužel řetěz byl špatně navržený, takže občas docházelo ke ztrátě jeho záběru s rozetami na hřídelích. Tím se ale zároveň přestávalo točit také olejové čerpadlo. Zpočátku občas problikla kontrolka tlaku oleje, která je ale tady nastavena tak nešťastně, že se nerozsvítí, pokud motor točí méně než 1500 otáček za minutu, a to i kdyby už běžel úplně na sucho. Problém se ztrátou záběru řetězu výrobce vyřešil prakticky ještě v průběhu záruky.

Netrvalo dlouho a VW nahradil nešťastný řetěz soustavou ozubených kol, a to i v rámci servisní opravy. Tehdy mechanici specializovaných servisů na vyvažovací hřídele „přelisovávali“ ozubená kola namísto původních řetězových. Verze motoru se 125 kW, tedy BMR je má od samého začátku produkce. BKP v prvovýrobě od roku 2006.

Už se zdálo, že problém se ztrátou tlaku mazání je vyřešený. Jenže to by konstruktéři nesměli udělat další chybu, o které výrobce zatím neměl ani tušení. Oboje verze pohonu pohánějí olejové čerpadlo s pomocí šestihranného hřídele. Ten je tak zasunut do jednoho z ozubených kol olejového čerpadla. Postupem času docházelo k opotřebení hran šestihranu, takže ten se vlastně zakulacoval. Prostě docházelo ke ztrátě jeho záběru. Jednoho dne se hřídel v čerpadle začal protáčet a výsledek byl stejný jako před tím. Opět ztráta tlaku mazání. Nejprve to odnese turbodmychadlo, jelikož tlak mazání naštěstí klesá postupně, nikoliv skokově. Kdo to neřeší a jezdí, tomu se může zadřít motor. Ke ztrátě mazání dochází po ujetí zhruba 150 000 km, přičemž u specialisty na značku VW Petra Petříka vyjde oprava (pokud není motor zadřený) na přibližně 27.000 korun. Od listopadu 2009 je k dispozici modifikovaná verze, u níž došlo k prodloužení šestihranného hřídele, a zároveň se zlepšila jeho povrchová úprava. Toto již docela funguje a my doporučujeme preventivní výměnu.

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Technika Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Top pět nejhorších dieselů







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny, Limberský nebude

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny,…

PŘÍMO ZE ŠVÝCARSKA | Na papíře se zdá být všechno jednoznačné. Viktoria Plzeň jde do čtvrtečního utkání základní…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…