28.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bazar: Top pět nejhorších dieselů

 

V minulém vydání jsme se pokusili popsat pětici zážehových motorů, které jsou z pohledu dlouhodobého užívání obrovským průšvihem. Nyní přichází na řadu pět dieselových strašáků!.

Že mají moderní vznětové motory s léty a počty ujetých kilometrů vysoké náklady na provoz, je už všeobecně známým faktem. Přesto jim spousta lidí stále dává přednost, a to i v ojetinách. Přitom právě tady je riziko neplánovaných výdajů opravdu značné. Pokud si někdo koupí vůz střední třídy s dieselem, patrně toho hodně najezdí. Jak jinak by pak mohl vyvážit zvýšenou cenu takového auta v porovnání se stejným modelem se zážehovým agregátem? Když vůz po pár letech prodává, celkem běžně jeho kilometrový proběh dosahuje šesticiferného čísla.

Jistě, tento první majitel se o svůj vůz většinou stará, neboť potřebuje hlavně jezdit. V okamžiku, kdy auto stojí, on nevydělává. Ani to však bohužel nemusí nic znamenat. Minimálně v případě pětice vznětových motorů, které se prostě umí pokazit hned na několik způsobů, údržba, neúdržba. Proč se jim tedy máme vyhnout?

Volkswagen/Audi 2.0 TDI 16V (BKP, BMR) (2005 až 2008)

Původní vznětový dvoulitr TDI byl evolucí slavné a hlavně odolné 1.9 TDI ve verzi s 96 kW. Nabízen byl třeba v původní Škodě Superb a důvodem jeho aplikace byla snaha koncernu Volkswagen spojit motory TDI s technologií vstřikování čerpadlo-tryska s filtrem pevných částic. Ovšem problémů s ním si majitelé takto motorizovaných superbů užili své. S příchodem Passatu B6 v roce 2005 byl tento motor nasazen i zde, přičemž jeho označení je BMP. V té době již existoval modifikovaný software řídicí jednotky, který alespoň uspokojivě vyřešil problémy s věčně se zanášejícím částicovým filtrem. Nebýt problémů s filtrem pevných částic, byl by motor BMP veskrze spolehlivou pohonnou jednotkou, jakkoliv se v počátcích objevovaly některé problémy. Ty však nebyly fatální a navíc je výrobce časem vyřešil.

Motory TDI PD často stíhala kritika za nadměrnou hlučnost a tvrdý chod. Použité vstřikování čerpadlo-tryska totiž neumí rozdělit dávku paliva na více menších celků. Klasické sdružené vstřikovače se solenoidem původně od Bosche používané u běžných TDI PD ji dělí jen na dvě části.

Koncern VW však tehdy technologii čerpadlo-tryska hodně věřil, takže se snažil s výše popsaným bojovat. A to tak, že s příchodem Passatu B6 nabídl vyspělejší verzi vznětových dvoulitrů.

Motor prodělal tři zásadní změny. První úpravou byla nová hlava válců s dvojicí vačkových hřídelů a šestnácti ventily. Bohužel první série měla už z výroby špatně nalisované vačky na vačkových hřídelích, což přinášelo problémy při výměně rozvodů. To však nebyl ten hlavní problém.

Tím byla náhrada spolehlivých solenoidových sdružených vstřikovačů piezoelektrickými. Jde o takzvané jednotky PPD (Piezo-Pumpe-Düsse), produkt firmy VDO-Siemens. Přednost spočívala ve schopnosti rozdělit vstřikovanou dávku nafty na čtyři menší celky. Tedy na dvojnásobek, než co uměly solenoidy. Jsou to ale právě jednotky PPD, které ohrožují provozuschopnost tohoto motoru. Pokud dojde na jedné z nich ke zkratu v piezočlánku, neodpojí řídicí jednotka motoru pouze ten válec, kde k tomu došlo, nýbrž i zbylé vstřikovací jednotky, jakkoliv jsou jinak funkční. To pak můžete točit startérem do aleluja a motor se ani nehne. To u solenoidů se nic takového neděje, a i kdyby, tak dojedete do servisu „na tři válce“. Zmíněný zkrat se občas stává a na vině je výboj ze statické elektřiny.

Aby bylo zlepšení kultury chodu opravdu hmatatelné (z praxe vím, že tyto motory běžely opravdu docela tiše a hlavně s příjemně měkkým chodem), vybavil je Volkswagen navíc modulem s vyvažovacími hřídeli (takzvaný AGW modul). Byl umístěn zespodu bloku, tedy vlastně do olejové vany. Podobně to mají i jiné motory. Bohužel tady výrobce udělal dvě osudové chyby. Motor BKP o výkonu 103 kW dorazil o rok dříve než výkonnější BMR, který se již neobešel bez filtru pevných částic.

U BKP tak byly vyvažováky poháněny řetězem. A to tak, že řetěz roztáčel hřídele a ty následně olejové čerpadlo. Bohužel řetěz byl špatně navržený, takže občas docházelo ke ztrátě jeho záběru s rozetami na hřídelích. Tím se ale zároveň přestávalo točit také olejové čerpadlo. Zpočátku občas problikla kontrolka tlaku oleje, která je ale tady nastavena tak nešťastně, že se nerozsvítí, pokud motor točí méně než 1500 otáček za minutu, a to i kdyby už běžel úplně na sucho. Problém se ztrátou záběru řetězu výrobce vyřešil prakticky ještě v průběhu záruky.

Netrvalo dlouho a VW nahradil nešťastný řetěz soustavou ozubených kol, a to i v rámci servisní opravy. Tehdy mechanici specializovaných servisů na vyvažovací hřídele „přelisovávali“ ozubená kola namísto původních řetězových. Verze motoru se 125 kW, tedy BMR je má od samého začátku produkce. BKP v prvovýrobě od roku 2006.

Už se zdálo, že problém se ztrátou tlaku mazání je vyřešený. Jenže to by konstruktéři nesměli udělat další chybu, o které výrobce zatím neměl ani tušení. Oboje verze pohonu pohánějí olejové čerpadlo s pomocí šestihranného hřídele. Ten je tak zasunut do jednoho z ozubených kol olejového čerpadla. Postupem času docházelo k opotřebení hran šestihranu, takže ten se vlastně zakulacoval. Prostě docházelo ke ztrátě jeho záběru. Jednoho dne se hřídel v čerpadle začal protáčet a výsledek byl stejný jako před tím. Opět ztráta tlaku mazání. Nejprve to odnese turbodmychadlo, jelikož tlak mazání naštěstí klesá postupně, nikoliv skokově. Kdo to neřeší a jezdí, tomu se může zadřít motor. Ke ztrátě mazání dochází po ujetí zhruba 150 000 km, přičemž u specialisty na značku VW Petra Petříka vyjde oprava (pokud není motor zadřený) na přibližně 27.000 korun. Od listopadu 2009 je k dispozici modifikovaná verze, u níž došlo k prodloužení šestihranného hřídele, a zároveň se zlepšila jeho povrchová úprava. Toto již docela funguje a my doporučujeme preventivní výměnu.

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy

Americká automobilka Ford Motor dnes potvrdila, že…

Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ

Vedení energetické společnosti ČEZ navrhuje úpravou…

Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice

Pražští zastupitelé za Trojkoalici nesouhlasí s variantou…

 

Štítky Technika Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Top pět nejhorších dieselů







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit

Ojeté Peugeoty 407 pořídíte od 70 tisíc korun. Na co si…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Dnes 15:56

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od premiéry dočkal modernizace. A ta je výrazná, Fiat na inovované 500L použil 40 % nových dílů.




Blesk.cz

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli vzkaz kameníků z roku 1888

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli…

Vzácný objev učinili restaurátoři ve věži Staroměstské radnice, která nyní prochází rekonstrucí. V arkýři kaple…

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela se dojetím

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela…

Zpěvačka Marta Jandová (43) vyrazila na dovolenou společně se svojí rodinou. Sympatická hudebnice podnikla túru…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…