Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dirk van Braeckel – souvislosti mezi Fabií I. a Bentley Continental GT/ Flying Spur

Jakub Sochor
Diskuze (71)
Má český subkompaktní model něco společného s prestižním britským kupé? Pravděpodobně více, než je na první zdání zřejmé!

Jak známo, automobilový design je oblastí s nevyčerpatelným množstvím nápadů, myšlenek a vizí. To však nevylučuje fakt, že jsou mnohé tvarové postupy používány opakovaně a to nejen v rámci jedné firmy (potažmo koncernu). Na základě toho lze říci, že jde o postupy osvědčené a zřejmě i kvalitní.

Občas také můžeme, leckdy bez větší námahy, vypozorovat podobné znaky u velmi rozdílných vozidel, které mezi sebou dělí nejen výrobce, ale i velikostní segment, míra prestiže či pořizovací a provozní náklady.

Tím se pozvolna dostáváme k meritu článku, kterým je pátrání po paralelách mezi tuzemskou Škodou Fabií 1. generace a britskými vozy Bentley Continental GT/ Flying Spur.

Prvním pojítkem obou, ze své podstaty diametrálně odlišných, vozidel je člověk, který vedl jejich tvarový vývoj. Tím je designer Dirk van Braeckel, mezi jehož práce patří Bentley Azure či Mulsanne. Právě ve firmě Škoda Auto však zanechal velmi výraznou a intenzivní stopu, neboť jeho rukopis, na který postupně navázali další designeři, je stále aktuální.

První dílo belgického designera pro firmu českého původu, model Octavia z roku 1996, nastolilo nové estetické standardy, které o tři roky později důkladně rozvinula Fabia, navržená Brazilcem Raulem Pirezem. Platnost věcně založeného tvarosloví však nebyla těmito vozidly ukončena – jeho odkaz pokračoval o dva roky později prostřednictvím vize Montreux, z níž téhož roku plynule vzešel produkční Superb. Ten byl poslední prací Dirka van Braeckela, který spolu s Raulem Pirezem posléze přestoupil k Bentley. Zde v roce 2004 ztvárnil brazilský tvůrce kupé Continental GT.

Podíváme-li se na příď vozu Continental GT, spatříme harmonicky uspořádanou a spíše konzervativní kompozici. Dvě dvojice světlometů jí dodávají na dynamice, jemný proklad lišt v masce chladiče sekunduje ušlechtilosti výrobce a jednoduché nasávání ve spodní části nárazníku působí nenuceným dojmem. Avšak odmyslíme-li si charakteristické rysy Bentley a převedeme přední část karoserie na jednotlivé strohé linky, vznikne celek, který svou strukturou evokuje řešení jednotlivých elementů přídě Škody Fabia.


Nejde ale jen o hrubý tvar masky. Podíváme-li se na obě karoserie z půdorysné polohy, mají oba automobily velmi podobné uspořádání ploch přídě, zejména těch, v nichž jsou zasazeny funkční díly v podobě masky s nasáváním a světlometů (to, že Bentley používá jejich dvě samostatné dvojice a Fabia nikoliv, nehraje v tuto chvíli roli).

Lze konstatovat, že podobnosti mezi těmito vozidly (na které jako první upozornil – a jež následně tematicky rozpracoval - český designer Pavel Hušek) názorně prezentují jev, který můžeme nazvat charakteristickým rukopisem autora. Ač jde o vozy nesrovnatelných výkonů, výbavy a renomé, v tvarosloví obou produktů se odráží myšlenkové postupy brazilského designera, který na obou dílech pracoval pod vedením belgického tvůrce.



Jakub Sochor
Diskuze (71)
12. 4. 2012 15:34
A četli jste ten článek?
Tady přece nejde o rovnítko Bentley = Fabia... Jasně, je to poměrně jednoduché a já dodávám laciné, napsat, že autor je břídil a tahle auta nemají vůbec nic společného. Škodovka je přeci škodovka a Bentley anglický aristokrat...

Jenže, když se skutečně podívate na hrany a prolisy na karoserii, nemůžete si nevšimnout, že určitý společný rukopis autora zde existuje... Přestože jsou ta auta zcela jiná. A já si troufám tvrdit, že tyhle kombinace jemných zaoblení navazujících na takřka rovné plochy najdete jen na minimu aut a na takřka žádném nebudou použity v takové míře, protože jde skutečně o designerovo specifické pojetí.
Ono je velice pěkně vidět, že auto je v zásadě oblé, ale jakmile se dostanete např. ke světlum "šup", oblouk střídá menší oblouček navazující takřka na rovinu...
A těhle prvků je na autě nepočítaně...

Ale jasně, to my se raději pořádně zasmějeme. Už jen proto, že je to tak lákavé...

A mimochodem... Nejvíce na tento design navazuje připravovaný Mission L, který hrany o něco přiostřil, ale jinak je to poměrně jasný odkaz na práci prvního velkého designera ve škodovce. (A díky první octavii i nejúspěšnějšího.)
Avatar - Pekelná Micinka
30. 1. 2012 23:58
Green Valley
Třeba mě ukamenujte, ale dříve jsem viděl spojitost i mezi Octavií I a Jaguarem XJ220. Konkréně metalická škála barev a jeden typ poklic u iniciální série Octavie mi přišel inspirovaný tímto supersportem.
30. 1. 2012 18:14
Re: Okurkovka začala už v lednu?
Aby to mal náš autoestét ľahšie, tak nech porovnáva A7 a Garde.
30. 1. 2012 16:25
Re: ...
:yes: >:D
30. 1. 2012 13:30
mimochodem,
ten chlap se jmenuje "pires" ne "pirez"
p.s.: co takhle mulliner styling vs. monte carlo...