Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley Continental – sportovní šlechtic (2. část: úspěšný návrat 1984 – 2007)

Karel Haas
Po téměř dvacetileté přestávce se Bentley vrátil k výrobě luxusních sportovních kupé Continental. Po velkých typech Continental R a T se pod křídly koncernu VW pustil typem Continental GT po vlastní cestě, nezávislé na značce Rolls-Royce.

V první části článku jsme sledovali osudy typu Bentley Continental až do roku 1965, kdy skončila výroba série S. Následoval Bentley T1 (dvojník typu Rolls-Royce Silver Shadow I), poprvé se skořepinovou karoserií. Ten už ale neměl v nabídce kupé. Jediné kupé postavené na tomto podvozku byla Pininfarinova studie z roku 1968. Od roku 1971 převzal roli Continentalu typ Corniche (stejně se jmenoval i jeho rodný bratr z R-R). Zdálo se, že Rolls-Royce přestává mít zájem na rozvoji své druhé značky. Jiný názor měli ale věrní příznivci této značky, kteří se sdružili do klubu BDC (Bentley Drivers Club).

Teprve uvedení typu Bentley Mulsanne (jméno dostal podle slavné zatáčky v Le Mans) v roce 1980 a Mulsanne Turbo o dva roky později naznačilo, že to Rolls-Royce myslí s oživením image značky Bentley vážně. Dalším důkazem bylo obnovení jména Bentley Continental v roce 1984, kdy tak byl přejmenován kabriolet Corniche. Ve stejném roce představil Rolls-Royce v Ženevě svůj Projekt 90, koncepční studii, ze které bylo možné usoudit, jak asi bude vypadat příští kupé Bentley.

Návrat ztraceného syna

Pozitivní reakce na Project 90 vedly k rozhodnutí pustit se do vývoje nového kupé, které tentokrát nemělo svůj protějšek u značky Rolls-Royce. Výsledek představil Bentley veřejnosti v březnu 1991 na Ženevském autosalonu. Vystavovaný rudý vůz si hned po skončení výstavy koupil brunejský sultán. Nový Bentley Continental R vycházel z podlahové plošiny typu Bentley Turbo R. K pohonu nového vozu sloužil vyzkoušený přeplňovaný vidlicový osmiválec z tohoto sedanu. Jeho výkon se tradičně neuváděl, ale odhaduje se, že motor s objemem 6,75 litru a rozvodem OHV měl úctyhodných 265 kW (360 k). Hlavní zásluhu na vysokém výkonu mělo výfukové turbodmychadlo Garrett-AiResearch s chladičem stlačeného vzduchu. Přes vysokou hmotnost (2420 kg) dokázal Continental R jezdit rychlostí až 245 km/hod.

continental kabriolet zf bentley continental kabriolet zf bentley
 

Karoserii Continentalu R navrhli Ken Greenley a John Hefernan. Elegantní aerodynamické kupé 2+2, dlouhé 5 342 mm, mělo – jak se na continental sluší – dlouhou příď a tradiční chladič, tentokrát lakovaný v barvě vozu. Pod dvojité světlomety byla zakomponována směrová světla zasahující až do boků. Sportovní charakter vozu podtrhovala 16palcová kola s disky z lehkých slitin.

V roce 1994 začala výroba omezené série 18 vozů Bentley Continental S, vybavených navíc mezichladičem nasávaného vzduchu (intercooler). Tento mezichladič se pak stal standardem i u typu Continental R. Další speciální verzí byl Bentley Continental R Mulliner (premiéra v Ženevě 1999), jehož výkon byl zvýšen na 309 kW (420 k). Maximální rychlost tím stoupla na 273 km/hod.

Dalším „nadupaným“ kouskem byl Continental T z roku 1996. Continental T měl ještě o něco atletičtější vzhled než typ R, o 100 mm zkrácený rozvor a rozšířené podběhy kol. Vůz měl tužší podvozek a motor V8 6,75 litru s výkonem 313 kW (426 k) a točivým momentem 875 Nm. V letech 1996 až 2002 bylo vyrobeno 322 kusů, z toho 23 speciálů Continental T Mulliner (1999) a 50 vozů Continental R Le Mans (2001).

continental kabriolet zf bentley continental kabriolet zf bentley
 

V roce 1998 se stala majitelem značek Bentley a Rolls-Royce německá automobilka Volkswagen a hned v září byla na pařížském autosalonu představena další varianta Continentalu T. Bentley Continental SC (zkratka znamenala Sedanca Coupé) měl odnímatelný střešní díl. Tento druh karoserie byl velmi oblíbený ve třicátých letech minulého století, neboť poskytoval požitek z jízdy pod otevřeným nebem a přitom měl větší torzní tuhost než kabriolet.

Skutečný kabriolet na bázi Continentalu R začal Bentley vyrábět v roce 1995, ale pod názvem Bentley Azure. Na tvarech jeho karoserie se podílel italský designér Sergio Pininfarina. Vůz měl automaticky ovládanou střechu a v roce 1999 se dalo koupit i luxusní provedení Mulliner.

Vlastní cestou – Continental GT

Koncem roku 2003 došlo po 72 letech společného života k úplnému oddělení značek Bentley a Rolls-Royce. Bentley zůstal v koncernu VW a značku Rolls-Royce převzala automobilka BMW. Pro Bentley tak začala nová etapa života, do které vstoupil více než dobře typem Bentley Continental GT.

Světovou premiéru oslavil Bentley Continental GT na pařížském autosalonu 2002, ale prodávat se začal až v následujícím roce. Hlavním designérem byl Dirk van Braeckel, který přišel z koncernu VW a pracoval i ve Škodovce. Výsledkem jeho práce je nádherné čtyřmístné kupé moderních aerodynamických tvarů, zachovávající ale klasické rysy britských vozů, včetně nezaměnitelné masky chladiče. Kromě masky zdobí příď čtveřice světlometů bez rámečků, zapuštěných do karoserie. Na krátké splývající zádi přitahují oči velká koncová světla a dvojice oválných výfuků. Pozadu nezůstává ani luxusní interiér potažený kůží a vykládaný vzácným dřevem.

continental kabriolet zf bentley continental kabriolet zf bentley
 

Continental GT pohání šestilitrový dvanáctiválec s uspořádáním do W, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. V současné době se uvádí výkon 411 kW (560 koní) při 6100 ot/min a točivý moment 650 Nm při 1600 ot/min. Impozantní jsou i údaje o zrychlení z 0 na 100 km/h (4,8 s) a maximální rychlosti (318 km/h). Když k tomu ještě přihodíme pohon na všechna kola, aktivní vzduchové odpružení a šestistupňovou samočinnou převodovku ZF s možností manuálního řazení bez spojky (Tiptronic), dostaneme superautomobil jako vyšitý.

Po kupé následoval v roce 2005 čtyřdveřový model Bentley Continental Flying Spur (název opět připomíná slavnou minulost). Proti kupé je delší o půl metru (délka 5307 mm), takže cestující na zadních sedadlech mají mimořádně velký prostor pro nohy. Karoserie sedanu má s kupé společnou jen příď, ostatní díly karoserie (okna, střecha, stupňovitá záď) se liší.

continental kabriolet zf bentley continental kabriolet zf bentley
 

Šedesáté výročí zahájení provozu továrny v Crewe oslavila automobilka Bentley na ženevském autosalonu 2006 uvedením speciální 400kusové série modelu Continental GT nazvané Diamond Series, lišící se od sériového provedení různými doplňky, 20palcovými koly a příslušným štítkem na boku.

Třetí a zatím poslední karosářskou verzí současné řady Continental je kabriolet Continental GTC, předvedený poprvé na autosalonu v New Yorku v roce 2006. Vyztužení karoserie si vyžádalo zvýšení hmotnosti o 110 kg proti kupé. Plátěná střecha se dá automaticky nasadit nebo složit za jízdy, bezpečnost cestujících při převrácení vozu chrání vystřelovací ochranné oblouky za zadními sedadly.

Žhavou novinkou Frankfurtského autosalonu 2007 se stal Bentley Continental GT Speed, nejvýkonnější a nejrychlejší Bentley všech dob. Výkon šestilitrového dvanáctiválce se zvýšil na 449 kW (610 k) a točivý moment na 750 Nm. Zdá se, že pro něj nebude těžké překonat bájnou hranici 200 mil za hodinu (322 km/h). Karoserie kupé se liší nárazníkem se širšími vstupy pro chladící vzduch, zakrytými stejnou mřížkou jakou má maska chladiče a chromovanými rámečky světlometů.

Ze současných úspěchů značky Bentley (roční produkce kolem 9 000 vozů) by měl jistě velkou radost její zakladatel W. O. Bentley, přáteli oslovovaný W. O. (čti dabljů ou). Zdá se, že kombinace britského smyslu pro tradice a německé preciznosti je dobrým receptem na úspěch i v kategorii luxusních GT automobilů.

Přečtěte si první díl: Bentley Continental – sportovní šlechtic (1. díl: typy R a S z let 1952 – 1965)

Karel Haas