6.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Poutáte se na zadních sedadlech? Podívejte se, co hrozí, pokud tak neučiníte

Americká instituce IIHS (Insurance Institute Highway Safety) provedla průzkum, z něhož vyplývá, že Američané se moc poutat nechtějí. Proč tomu tak je co se může stát při nehodě?

Je to trochu paradox. V USA, kde kladou na ochranu posádky vozidla při nehodě mnohem větší důraz než evropské země, se povinné používání bezpečnostních pásů v autě řídí předpisy jednotlivých amerických států. Vládní nařízení používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech platí ve všech státech USA s výjimkou státu New Hampshire. Tam nemusíte být připoutáni ani na předních sedadlech.

Mnohem závažnější je situace kolem bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. Povinnost připoutat se jimi při jízdě upravuje legislativa pouze v 29 státech a dále ve Washingtonu D.C. Pro srovnání: u nás je použití bezpečnostního pásu při jízdě na sedadle, které je jím vybaveno (tedy také vzadu), právně ošetřeno vyhláškou FMV č. 99/1989 Sb. Tedy již od roku 1989!

Dopředu jen výjimečně

A jak vlastně anketa mezi motoristy uskutečněná IIHS dopadla? Dle odpovědí respondentů použije po usazení na přední sedadla bezpečnostní pás 91 procent pasažérů. Mnohem hůře dopadl průzkum ve druhé (třetí) řadě sedadel. Tady se vždy poutá pouhých 72 procent respondentů starších 18 let.

Američané testovali světlomety 37 středně velkých SUV. Výsledky jsou tristní!

Dospělé osoby velmi často sedávají vzadu třeba ve vozech taxislužby. Jen malé množství lidí si v taxíku sedá vedle řidiče. Dle informací pražské taxislužby AAA Taxi, provozujícího taxislužbu z pražského letiště Václava Havla, si vedle řidiče sedají téměř výhradně lidé vracející se z dovolené, jimž taxikáři přezdívají „koupáci“.

Zbytek cestujících i u nás respektuje západní standard a sedá si dozadu. Zda se však při jízdě připoutají, je čistě na nich. Dle zákona musí u nás řidiči zajistit bezpečnost všech cestujících ve vozidle. V praxi by tak měl ostatní cestující vyzvat, aby se před jízdou připoutali bezpečnostním pásem. Pokud tak neučiní a jsou-li starší 18 let, nesou v případě silniční kontroly Policií ČR odpovědnost za své činy sami. Policie tudíž nebude pokutovat řidiče, ale cestujícího. Trochu jinak je tomu u dětí, lépe řečeno u cestujících do 18 let. Za ně nese zodpovědnost jejich zákonný zástupce.

Podle průzkumu IIHS mezi americkou veřejností si čtvrtina respondentů myslí, že druhá řada sedadel je bezpečnější než ta první, takže použití bezpečnostního pásu není nutné. Někteří na to „jen“ zapomínají, neboť prostě nejsou zvyklí se poutat. Jiným zase přijdou pásy nepohodlné…

Rychle a nebezpečně: Americké pony cary propadly v nárazových testech

Tři čtvrtiny respondentů si myslí, že by auta měla být vybavena systémem, který připomene cestujícímu sedícímu vzadu, aby se připoutal. Podle IIHS měla v roce 2015 pouze 3 procenta aut systém, který vzadu sedícím cestujícím toto připomínal. A od té doby se dle vyjádření IIHS mnoho v této oblasti nezměnilo.

Asi nejlepší představu, jak dopadne posádka auta při čelním nárazu, pokud vzadu sedící cestující nejsou připoutáni, ukazuje přiložené video od IIHS. Řidič vozidla sice připoutaný je a má funkční airbag, avšak pasažér sedící za ním a setrvačnou silou letící vpřed jej doslova natlačí na volant. V takovém případě není funkční airbag řidiči prakticky nic platný. Pokud tedy sednete do auta na kterékoliv místo, měli byste se připoutat, stejně jako si myjete ruce po použití toalety či po příchodu domů.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti! Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti!

V útrobách studie Škoda Vision X, kterou mladoboleslavská…

Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 





 
Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Včera

ADAC otestoval letní pneumatiky: Levné značky se vyrovnávají dražším, obrovské rozdíly i průšvihy se však najdou




Blesk.cz

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej se mě: Podílela se na něm česká produkce

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej…

Zlatého medvěda pro nejlepší film 68. ročníku mezinárodního filmového festivalu Berlinale získal rumunský…

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj jela, ale...

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj…

Marně doufal, že ho před víkendem pustí z nemocnice. Jenže jeho stav se nelepší, proto Karel Gott (78) zůstává…

 

iSport.cz

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do finále neprobojovali

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do…

V jihokorejském Pchjongčchangu dnes skončí XXIII. zimní olympijské hry a před závěrečným ceremoniálem se ještě…

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu Hlinkovi a Naganu

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu…

Jeho tragická smrt v létě 2004 naplno ukázala, jak moc oblíbenou a uctívanou postavou Ivan Hlinka ve své zemi…

 

Reflex.cz

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Na webu se můžete zaregistrovat do seznamky pro bohaté, kde zlatokopky hledají své sponzory moderními,…

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí jejich potomci?

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí…

Na světě není člověka, jemuž by se za život nepodařilo něco neztratit. Ať už se jedná o předmět menší či větší…