6.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Poutáte se na zadních sedadlech? Podívejte se, co hrozí, pokud tak neučiníte

Americká instituce IIHS (Insurance Institute Highway Safety) provedla průzkum, z něhož vyplývá, že Američané se moc poutat nechtějí. Proč tomu tak je co se může stát při nehodě?

Je to trochu paradox. V USA, kde kladou na ochranu posádky vozidla při nehodě mnohem větší důraz než evropské země, se povinné používání bezpečnostních pásů v autě řídí předpisy jednotlivých amerických států. Vládní nařízení používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech platí ve všech státech USA s výjimkou státu New Hampshire. Tam nemusíte být připoutáni ani na předních sedadlech.

Mnohem závažnější je situace kolem bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. Povinnost připoutat se jimi při jízdě upravuje legislativa pouze v 29 státech a dále ve Washingtonu D.C. Pro srovnání: u nás je použití bezpečnostního pásu při jízdě na sedadle, které je jím vybaveno (tedy také vzadu), právně ošetřeno vyhláškou FMV č. 99/1989 Sb. Tedy již od roku 1989!

Dopředu jen výjimečně

A jak vlastně anketa mezi motoristy uskutečněná IIHS dopadla? Dle odpovědí respondentů použije po usazení na přední sedadla bezpečnostní pás 91 procent pasažérů. Mnohem hůře dopadl průzkum ve druhé (třetí) řadě sedadel. Tady se vždy poutá pouhých 72 procent respondentů starších 18 let.

Američané testovali světlomety 37 středně velkých SUV. Výsledky jsou tristní!

Dospělé osoby velmi často sedávají vzadu třeba ve vozech taxislužby. Jen malé množství lidí si v taxíku sedá vedle řidiče. Dle informací pražské taxislužby AAA Taxi, provozujícího taxislužbu z pražského letiště Václava Havla, si vedle řidiče sedají téměř výhradně lidé vracející se z dovolené, jimž taxikáři přezdívají „koupáci“.

Zbytek cestujících i u nás respektuje západní standard a sedá si dozadu. Zda se však při jízdě připoutají, je čistě na nich. Dle zákona musí u nás řidiči zajistit bezpečnost všech cestujících ve vozidle. V praxi by tak měl ostatní cestující vyzvat, aby se před jízdou připoutali bezpečnostním pásem. Pokud tak neučiní a jsou-li starší 18 let, nesou v případě silniční kontroly Policií ČR odpovědnost za své činy sami. Policie tudíž nebude pokutovat řidiče, ale cestujícího. Trochu jinak je tomu u dětí, lépe řečeno u cestujících do 18 let. Za ně nese zodpovědnost jejich zákonný zástupce.

Podle průzkumu IIHS mezi americkou veřejností si čtvrtina respondentů myslí, že druhá řada sedadel je bezpečnější než ta první, takže použití bezpečnostního pásu není nutné. Někteří na to „jen“ zapomínají, neboť prostě nejsou zvyklí se poutat. Jiným zase přijdou pásy nepohodlné…

Rychle a nebezpečně: Americké pony cary propadly v nárazových testech

Tři čtvrtiny respondentů si myslí, že by auta měla být vybavena systémem, který připomene cestujícímu sedícímu vzadu, aby se připoutal. Podle IIHS měla v roce 2015 pouze 3 procenta aut systém, který vzadu sedícím cestujícím toto připomínal. A od té doby se dle vyjádření IIHS mnoho v této oblasti nezměnilo.

Asi nejlepší představu, jak dopadne posádka auta při čelním nárazu, pokud vzadu sedící cestující nejsou připoutáni, ukazuje přiložené video od IIHS. Řidič vozidla sice připoutaný je a má funkční airbag, avšak pasažér sedící za ním a setrvačnou silou letící vpřed jej doslova natlačí na volant. V takovém případě není funkční airbag řidiči prakticky nic platný. Pokud tedy sednete do auta na kterékoliv místo, měli byste se připoutat, stejně jako si myjete ruce po použití toalety či po příchodu domů.








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Kubalík ve Švýcarsku: Hory, čisto… Po návratu jsem docela koukal

Kubalík ve Švýcarsku: Hory, čisto… Po návratu jsem…

Naskočil do rozjetého vlaku, se kterým však dokázal sladit tempo. Hokejový útočník Dominik Kubalík se po…

Nedvěd o hvězdách Juventusu: Proč sedí 15. hráč ze Zlatého míče?

Nedvěd o hvězdách Juventusu: Proč sedí 15. hráč ze…

Nejradši by jej vykoupila půlka Evropy. Cenovka Paula Dybala začíná na 70 milionech eur (1,7 miliardy korun).…

 

Reflex.cz

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další zákaz, ale musí být dodržen zákon šarí‘a

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další…

Další z mnoha omezení veřejného a společenského života v ultraortodoxní muslimské Saúdské Arábii padlo. Po 35…

Petr Hannig: Zemanovu politiku hodnotím kladně, nikdo z politiků nemá na jeho inteligenci

Petr Hannig: Zemanovu politiku hodnotím kladně,…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…