Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poutáte se na zadních sedadlech? Podívejte se, co hrozí, pokud tak neučiníte

Tomáš Dusil
Diskuze (6)
Americká instituce IIHS (Insurance Institute Highway Safety) provedla průzkum, z něhož vyplývá, že Američané se moc poutat nechtějí. Proč tomu tak je co se může stát při nehodě?

Video se připravuje ...

Je to trochu paradox. V USA, kde kladou na ochranu posádky vozidla při nehodě mnohem větší důraz než evropské země, se povinné používání bezpečnostních pásů v autě řídí předpisy jednotlivých amerických států. Vládní nařízení používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech platí ve všech státech USA s výjimkou státu New Hampshire. Tam nemusíte být připoutáni ani na předních sedadlech.

Mnohem závažnější je situace kolem bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. Povinnost připoutat se jimi při jízdě upravuje legislativa pouze v 29 státech a dále ve Washingtonu D.C. Pro srovnání: u nás je použití bezpečnostního pásu při jízdě na sedadle, které je jím vybaveno (tedy také vzadu), právně ošetřeno vyhláškou FMV č. 99/1989 Sb. Tedy již od roku 1989!

Dopředu jen výjimečně

A jak vlastně anketa mezi motoristy uskutečněná IIHS dopadla? Dle odpovědí respondentů použije po usazení na přední sedadla bezpečnostní pás 91 procent pasažérů. Mnohem hůře dopadl průzkum ve druhé (třetí) řadě sedadel. Tady se vždy poutá pouhých 72 procent respondentů starších 18 let.

Dospělé osoby velmi často sedávají vzadu třeba ve vozech taxislužby. Jen malé množství lidí si v taxíku sedá vedle řidiče. Dle informací pražské taxislužby AAA Taxi, provozujícího taxislužbu z pražského letiště Václava Havla, si vedle řidiče sedají téměř výhradně lidé vracející se z dovolené, jimž taxikáři přezdívají „koupáci“.

Zbytek cestujících i u nás respektuje západní standard a sedá si dozadu. Zda se však při jízdě připoutají, je čistě na nich. Dle zákona musí u nás řidiči zajistit bezpečnost všech cestujících ve vozidle. V praxi by tak měl ostatní cestující vyzvat, aby se před jízdou připoutali bezpečnostním pásem. Pokud tak neučiní a jsou-li starší 18 let, nesou v případě silniční kontroly Policií ČR odpovědnost za své činy sami. Policie tudíž nebude pokutovat řidiče, ale cestujícího. Trochu jinak je tomu u dětí, lépe řečeno u cestujících do 18 let. Za ně nese zodpovědnost jejich zákonný zástupce.

Podle průzkumu IIHS mezi americkou veřejností si čtvrtina respondentů myslí, že druhá řada sedadel je bezpečnější než ta první, takže použití bezpečnostního pásu není nutné. Někteří na to „jen“ zapomínají, neboť prostě nejsou zvyklí se poutat. Jiným zase přijdou pásy nepohodlné…

Tři čtvrtiny respondentů si myslí, že by auta měla být vybavena systémem, který připomene cestujícímu sedícímu vzadu, aby se připoutal. Podle IIHS měla v roce 2015 pouze 3 procenta aut systém, který vzadu sedícím cestujícím toto připomínal. A od té doby se dle vyjádření IIHS mnoho v této oblasti nezměnilo.

Asi nejlepší představu, jak dopadne posádka auta při čelním nárazu, pokud vzadu sedící cestující nejsou připoutáni, ukazuje přiložené video od IIHS. Řidič vozidla sice připoutaný je a má funkční airbag, avšak pasažér sedící za ním a setrvačnou silou letící vpřed jej doslova natlačí na volant. V takovém případě není funkční airbag řidiči prakticky nic platný. Pokud tedy sednete do auta na kterékoliv místo, měli byste se připoutat, stejně jako si myjete ruce po použití toalety či po příchodu domů.

Tomáš Dusil
Diskuze (6)
Avatar - Hammunasakra
6. 8. 2017 15:31
Re: otazka
Netočí a nejde o odkazy = ale trvale dlouhodobě jinej přístup = viz i těch pár odkazů z posledního období o level náročnější než NCAP. Stejný je to měřícim cyklu = nejsou to zrovna tajemství ;-)

EuroNCAP vyměknul = dneska mění pravidla aby podchytil další elektronický asistenty

Málokdy se zastávám ACZ spíš naopak = tady je to pro mě jako evropana nepříjemná pravda = navhuju okamžitě přitvrdit na úroveň známou z USA :-)
6. 8. 2017 15:22
Reklama
Místo slibovaného videa pořád dokola jedna a ta samá debilní reklama. S tím můžete jít akorát tak víte kam...
6. 8. 2017 15:01
Re: otazka
Při homologaci mají na něco vyšší nároky. Jsou tam například povinné vícestupňové airbagy. Proto se tam některá evropská auta nemohla prodávat, respektive musela mít výjimku (dnes už to snad možné není). Rozdílný přístup. Na výrobce jsou možná náročnější, ale lidem nechají větší svobodu v riskování jejich života.
Avatar - twistedTSD
6. 8. 2017 14:39
Re: otazka
Tvoje odkazy se víceméně točí kolem small overlapu. EuroNCAP jeho absenci zdůvodňuje tím, že v Evropě k tomuto nárazu dochází minimálně (tedy, že blíže realitě není) a znamenalo by to zbytečný nárůst hmotnosti. Názor si asi každý musí udělat dám. [odkaz]

Každopádně bych neřekl, že EuroNCAP, měnící pravidla pomalu co pár měsíců a testující náhodně zakoupená auta, jde nějak zvlášť na ruku automobilkám.
Avatar - Hammunasakra
6. 8. 2017 12:42
Re: otazka
Na základě reality = americký testy spotřeby bezpečnosti [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] sou prostě důslednější blíž realitě atd. než evropský = který sou pod vlivem lobby automobilek