Rychle a nebezpečně: Americké pony cary propadly v nárazových testech
Americká organizace IIHS obvykle neprovádí nárazové zkoušky u sportovních aut. Protentokrát ale udělala výjimku, když letos otestovala bezpečnost tria pony carů, Chevroletu Camaro, Dodge Challenger a Fordu Mustang s osmiválcovými motory. Jejich výsledky však příliš nepotěšily, ani jeden z nich nedosáhl na cenu Top Safety Pick, kterou dostávají vozy s vysokou úrovní bezpečnosti.
Crash testy organizace Insurance Institute for Highway Safety se proti těm evropským od Euro NCAP v mnoha ohledech liší. Vozy jsou hodnoceny v následujících kategoriích: čelní náraz s malým přesahem, náraz se středním přesahem, boční náraz, pevnost střechy a kvalita hlavových opěrek. Aby dosáhly na hodnocení Top Safety Pick, musí v pěti kategoriích dosáhnout známky „dobré,“ přičemž zároveň musí být vybaveny alespoň základním asistentem prevence nárazu.
Nejblíže hodnocení Top Safety Pick byl mustang, o dobrou známku ho ale připravil výsledek zkoušky čelního nárazu s malým přesahem, kde dosáhl jen na hodnocení „přijatelné.“ Konkurenční Dodge Challenger byl ale na tom ještě hůře, v tomto nárazu dostal známku „mezní.“ Camaro zase o cenu Top Safety Pick přišlo kvůli „přijatelné“ pevnosti střechy a chybějícímu asistentu prevence nárazu. Zkouškou ale prošla ještě minulá generace, protože ta nová nebyla v době provedení testu k dispozici.
Čelní náraz s malým přesahem přitom IIHS považuje za důležitou zkoušku. Test v rychlosti 64 km/h, při které auto narazí do bariéry jen čtvrtinou přídě, simuluje náraz do stromu nebo sloupu. Zkouška navíc testuje i vnější hrany vozů, které obvykle nejsou tak chráněné jako čelní partie. A to se právě ukázalo u challengeru, jehož přední kolo se silou nárazu posunulo až do kabiny, což zmenšilo vnitřní prostor. Data z testovacích figurín ukázaly, že by taková srážka vedla k vážným zraněním nohou řidiče.
„Naši technici museli odmontovat chodidlo figuríny od nohy, aby ji uvolnili. Takové zachycení je poměrné vzácné, v testování čelního nárazu s malým přesahem se to stalo jen pětkrát,“ říká k tomu prezident IIHS Adrian Lund. Zkouška tohoto nárazu přitom do crash testů IIHS byla přidána v roce 2012.
Nejlépe z nárazu čelního nárazu s malým přesahem vyšlo camaro, které bylo dokonce za výsledek pochváleno. Mustang sice dopadl lépe než challenger, při nárazu se ale prolomila střecha, což mohlo ohrozit posádku. Ve finále ale IIHS tvrdí, že hrozba poranění posádky je nízká.
Hodnocení přijatelné v kategorii pevnosti střechy u camara a challengeru autory crash testů také příliš nepotěšilo. Z výzkumů vyplývá, že sportovní auta se při nárazu často převrátí na střechu, a tak je pro ně pevná konstrukce důležitá. Slabší pevnost totiž může být pro posádku nebezpečná.