TEST BMW 116i - sladkých stošestnáct
Od prvního testu BMW 116i uplynuly téměř dva roky a technicky se toho mnoho nezměnilo. Mnichovský základ ale stále vyčnívá nad všechny své kompaktní konkurenty. Vyzkoušeli jsme nejdostupnější BMW s novou šestistupňovou převodovkou.
Od představení nejmenšího BMW uplynuly letos dva roky, ale jednička je pořád stejně svá jako při premiéře. Žádný jiný výrobce si nedovolil uvést na trh automobil nižší třídy, který by měl – racionálně vzato – handicap pohonu zadních kol. BMW však taková auta dělat umí. Z této „nevýhody“ vytváří mnichovská automobilka u všech svých modelů rys, kvůli kterému se mnoho řidičů od prvního setkání stává ortodoxními obdivovateli vozů modrobílé značky.
Základní model řady jedna je vstupní branou do světa BMW. Marketing značky to dává na mnoha místech uživatelům i potenciálním zájemcům najevo a tak přestože technická data šestnáctistovky jsou v obvyklých mezích této objemové kategorie, první cena vozu je výše než u masově prodávaných konkurenčních vozů s koncepcí vše vpředu. Cenou BMW rozhodně zákazníky nepřesvědčuje. Má totiž mnohem silnější trumfy!
Obal prodává
Svezte se a pak hodnoťte
Prodejci snadno získají zákazníka i jen krátkou zkušební jízdou. Ovladatelnost jedničky je totiž ukázková. Toto auto pro řidiče má snad vše, co si kdy pán tvorstva za volantem přál. Snad jen ten výkon schází. K tomu jsou zde však jiné motorizace a tak vycházejme z rozpočtového omezení daného vnějšími podmínkami.
Omezený rozpočet = omezená dynamika
Za málo peněz je málo muziky. Čtyřválec pod kapotou BMW je pro mnohé obdivovatele této značky nedůstojný, ale nákladový limit je to, co zde rozhoduje. Na šestnáctiventilovém motoru 1596 cm3 s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů se toho mnoho od posledního setkání nezměnilo. Motor je dobře odhlučněný jak v nízkých tak i ve vysokých otáčkách. Nejvyšší výkon 85 kW při 6000 ot./min a točivý moment 150 Nm při 4300 ot./min patří ke standardu této objemové kategorie.
Naše testovací jízdy končily minimální spotřebou na mimoměstském okruhu, při snaze o úspornou jízdu, konzumací 6,2 l benzinu na 100 km jízdy, ve městě si BMW 116i řekne o 10 litrů a v průměru lze jezdit za 8 l/100 km.
Kompromisy
Kupujete-li základní model prémiové značky, můžete počítat s vysokým standardem dílenského zpracování a velmi dobrými materiály. Překvapit by vás mohla absence některých komfortních prvků. V BMW 116i se za pohodlí na cestách připlácí a ne málo. Loketní opěrka mezi předními sedadly bez možnosti nastavení vás příjde na 4.770 Kč, standardem není ani elektrické ovládání zadních oken, které musí cestující obsluhovat kličkami z ne zrovna prvotřídního plastu. Ostatní materiály odpovídají cenové skupině, ale postavit se jim může třeba i podobě drahá Octavia. Uvnitř převládá decentní černá barva, pocit hodnotného interiéru dokreslují interiérové doplňky s chromově šedou povrchovou úpravou. Uživatele iPodů, či jiných hudebních aparátů s audiovýstupem, potěší možnost propojení s palubní audiosoustavou pomocí vstupu umístěného v loketní opěrce mezi sedadly.
Související články:
- Představujeme: BMW 1 – jednička mezi kompakty?
- Test: BMW 116i - Prorok blahobytu
- Test: BMW 120d - (ne)řízená střela
- Test: BMW 120i - jednička s hvězdičkou
- Test: BMW 130i - Rozcestí mezi nebem a peklem
První cena vozu | 622.400,-Kč (116i (85 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 622.400,-Kč (116i (85 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 622.400,-Kč (116i (85 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 639.255,-Kč (116i (85 kW) |
Plusy:
- design
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- výborný volant
- jednoznačná řidičská odezva ovládacích prvků vozu (řízení, řazení, brzdy, spojka)
Minusy
- jen průměrná dynamika jízdy
- vyšší cena a politika výbav
- omezený prostor na zadních sedadlech