BMW 116i - sladkých stošestnáct

BMW 116i - sladkých stošestnáct

 
 

Od prvního testu BMW 116i uplynuly téměř dva roky a technicky se toho mnoho nezměnilo. Mnichovský základ ale stále vyčnívá nad všechny své kompaktní konkurenty. Vyzkoušeli jsme nejdostupnější BMW s novou šestistupňovou převodovkou.

Od prvního testu BMW 116i uplynuly téměř dva roky a technicky se toho mnoho nezměnilo. Mnichovský základ ale stále vyčnívá nad všechny své kompaktní konkurenty. Vyzkoušeli jsme nejdostupnější BMW s novou šestistupňovou převodovkou.

Od představení nejmenšího BMW uplynuly letos dva roky, ale jednička je pořád stejně svá jako při premiéře. Žádný jiný výrobce si nedovolil uvést na trh automobil nižší třídy, který by měl – racionálně vzato – handicap pohonu zadních kol. BMW však taková auta dělat umí. Z této „nevýhody“ vytváří mnichovská automobilka u všech svých modelů rys, kvůli kterému se mnoho řidičů od prvního setkání stává ortodoxními obdivovateli vozů modrobílé značky.

Základní model řady jedna je vstupní branou do světa BMW. Marketing značky to dává na mnoha místech uživatelům i potenciálním zájemcům najevo a tak přestože technická data šestnáctistovky jsou v obvyklých mezích této objemové kategorie, první cena vozu je výše než u masově prodávaných konkurenčních vozů s koncepcí vše vpředu. Cenou BMW rozhodně zákazníky nepřesvědčuje. Má totiž mnohem silnější trumfy!

Obal prodává

obrázek [300 x 223] Charakteristický vzhled malého BMW se nese ve znamení banglovského stylingu, ze kterého se vlastně stává firemní klasika začátku 21. století. Náš nejlevnější model v červené Electric Red ukazuje příslušnost ke třídě „aut pro každého“ neobvyklou absencí kol z lehkých slitin, ale další odlišnosti od mnohem dražších jedniček rozpozná jen znalec. Vstupní model plní svou roli dokonale: nikdo přeci nemusí vědět, že právě to vaše BMW není právě za milion, ale jen za šest set…

Svezte se a pak hodnoťte

Prodejci snadno získají zákazníka i jen krátkou zkušební jízdou. Ovladatelnost jedničky je totiž ukázková. Toto auto pro řidiče má snad vše, co si kdy pán tvorstva za volantem přál. Snad jen ten výkon schází. K tomu jsou zde však jiné motorizace a tak vycházejme z rozpočtového omezení daného vnějšími podmínkami.

obrázek [300 x 275] Za 650 tisíc je zde automobil s výborným řízením, které kontakt s vozovkou zprostředkovává skrze sportovní volant. Jeho cena 8.905,-Kč se může na první pohled zdát přemrštěná, ale u BMW zřejmě věří, že zákazníci poznají jeho vyšší skutečnou hodnotu. Nekompromisní spojka ani v nejmenším nepřipomíná to, co u konkurentů najdeme v základním modelu – její sepnutí je totiž vymezeno v nevelkém rozsahu zdvihu pedálu a tak vám ani základní BMW nedá ve městě nic zadarmo. Neúnavné brzdy také vyžadují více síly, než je obvyklé, ale brzdný účinek je také nadprůměrný. Řazení nové šestistupňové převodovky nebylo zdaleka tak hladké, jak bychom očekávali, ale s přibývajícími kilometry se dojem zlepšoval. I zde jsme zaznamenali snahu konstruktérů o jednoznačnou odezvu mezi tím, co děláte a tím, co se opravdu děje. Při řazení rychlostních stupňů máte opravdu pocit, že pohybujete jedním ozubeným kolem do záběru s druhým (ve skutečnosti to tak pochopitelně u synchronizovaných převodovek není), což může znít nelichotivě, ale dokresluje to specifický dojem z jízdy s BMW.

Omezený rozpočet = omezená dynamika

Za málo peněz je málo muziky. Čtyřválec pod kapotou BMW je pro mnohé obdivovatele této značky nedůstojný, ale nákladový limit je to, co zde rozhoduje. Na šestnáctiventilovém motoru 1596 cm3 s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů se toho mnoho od posledního setkání nezměnilo. Motor je dobře odhlučněný jak v nízkých tak i ve vysokých otáčkách. Nejvyšší výkon 85 kW při 6000 ot./min a točivý moment 150 Nm při 4300 ot./min patří ke standardu této objemové kategorie.

obrázek [300 x 198] Nová šestistupňová manuální převodovka již tak obvyklá není a je to právě ona, která přispívá k subjektivně lépe hodnocené dynamice jízdy, než jakou slibují objektivní měřítka. Místo původních pěti převodů (I. 4,23, II. 2,52, III. 1,66, IV.1,22, V. 1) je jich nyní šest (I. 4,32, II. 2,46, III. 1,66, IV. 1,23, V. 1,0, VI. 0,85), své vykonala změna stálého převodu z 3,64:1 na 3,73:1. Šestý rychlostní stupeň je tak těžší, což se v praxi odráží na nižší spotřebě při jízdě na dálnici (mimo město se údaj výrobce snížil o 0,1 l/100 km). Místo původních 3900 ot./min jsme při zařazeném nejvyšším stupni nyní odečetli jen 3300 ot./min při 130 km/h a přibližně 2550 ot./min při rychlosti 100 km/h. Pátý převodový stupeň je jen o málo lehčí než dříve.

Naše testovací jízdy končily minimální spotřebou na mimoměstském okruhu, při snaze o úspornou jízdu, konzumací 6,2 l benzinu na 100 km jízdy, ve městě si BMW 116i řekne o 10 litrů a v průměru lze jezdit za 8 l/100 km.

Kompromisy

Kupujete-li základní model prémiové značky, můžete počítat s vysokým standardem dílenského zpracování a velmi dobrými materiály. Překvapit by vás mohla absence některých komfortních prvků. V BMW 116i se za pohodlí na cestách připlácí a ne málo. Loketní opěrka mezi předními sedadly bez možnosti nastavení vás příjde na 4.770 Kč, standardem není ani elektrické ovládání zadních oken, které musí cestující obsluhovat kličkami z ne zrovna prvotřídního plastu. Ostatní materiály odpovídají cenové skupině, ale postavit se jim může třeba i podobě drahá Octavia. Uvnitř převládá decentní černá barva, pocit hodnotného interiéru dokreslují interiérové doplňky s chromově šedou povrchovou úpravou. Uživatele iPodů, či jiných hudebních aparátů s audiovýstupem, potěší možnost propojení s palubní audiosoustavou pomocí vstupu umístěného v loketní opěrce mezi sedadly.

obrázek [300 x 371] Pátý test nejmenšího BMW, který na Auto.cz zveřejňujeme, nás utvrdil v dosavadních zkušenostech s tímto vozem. Rozumové zdůvodnění této koupě bude opřeno jen o chabé argumenty. Cena je vyšší a výbava spíše horší než u konkurence. Výkon motoru i parametry jízdní dynamiky odpovídají průměru třídy. Dojmy z jízdy jsou ale mimo obvyklá měřítka. BMW 116i není rodinným vozem na dlouhé cesty, protože nabídka místa na sedadlech vzadu je přeci jen omezená. Řidič si ale bude užívat vládu nad vozem kdykoli stiskne tlačítko Start/stop na přístrojové desce. Omračující jízdní dynamika se nekoná, ale image značky BMW funguje dokonale. Přinejmenším ve městech je BMW 1 stále důvodem k otáčení hlav chodců a chodkyň.

Související články:

První cena vozu622.400,-Kč (116i (85 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací622.400,-Kč (116i (85 kW))
Základní cena testovaného vozu622.400,-Kč (116i (85 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků639.255,-Kč (116i (85 kW)

Plusy:

  • design
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • výborný volant
  • jednoznačná řidičská odezva ovládacích prvků vozu (řízení, řazení, brzdy, spojka)

Minusy

  • jen průměrná dynamika jízdy
  • vyšší cena a politika výbav
  • omezený prostor na zadních sedadlech
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 116i

Cena v základní výbavě: 622 400 Kč Cena v testované výbavě: 639 255 Kč

Základní výbava:6 airbagů, centrální zamykání na DO, DSC, sada pro opravu defektu pneumatiky, dvoustupňová brzdová světla, posilovač řízení, palubní počítač, úchyty pro střešní nosič, jednodotyková elektrická okna vpředu, stříbrný dekor palubní desky, dělené zadní opěradlo, asférická vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, bílé kryty blikačů, klimatizace, rádio Business CD, mlhová světla

Výbava testovaného vozu:sportovní, kůží potažený volant (+ 8.905,-), velurové koberečky (+ 3.180,-), loketní opěrka vpředu (+ 4.770,-)

Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 
Technické údaje
Motor BMW 116i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 5.8 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 500
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1494
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 116i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 




Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost

První generace BMW řady 1 sice není úplně prvním vstupem…

BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5! BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5!

Úpravám se meze nekladou a u značky BMW to platí…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…