BMW 520d - Economy class

BMW 520d - Economy class

 
 

Čtyřválcová BMW jsou po dlouhá léta tajným tipem těch, kteří se rádi nechávají rozmazlovat vybroušenou bavorskou technikou a nepotřebují k tomu ještě služby famózního šestiválce. Ostatně ubraných několik desítek kilogramů na tom správném...

Čtyřválcová BMW jsou po dlouhá léta tajným tipem těch, kteří se rádi nechávají rozmazlovat vybroušenou bavorskou technikou a nepotřebují k tomu ještě služby famózního šestiválce. Ostatně ubraných několik desítek kilogramů na tom správném konci auta a k citelně hospodárnější provoz tvoří solidní protihodnotu. Takže, co přináší a co naopak svému majiteli odepře základní motorizace v pětkovém BMW, momentálně jediný čtyřválec tamtéž?

Ekonomické BMW

tato slova jsou na první poslech spojena nelogicky. BMW bylo, je a bude drahou značkou a jeho modely ve svých třídách cenové laťky rozhodně nepodlézají. Přesto může vyjít kalkulace pořizovací ceny a následných provozních nákladů překvapivě příznivě a srovnání s některými konkurenty, kteří mezi prémiové značky nepatří, ale dychtivě se tam snaží propracovat, vychází často ve prospěch zdánlivě dražšího BMW. To je i případ BMW 520d, které ve vyšší střední třídě ve své cenové hladině příliš konkurentů nemá.

Volili jsme

obrázek [300 x 129] nejslabší a nejméně nákladnou motorizaci pro Pětku. Druhý nejlevnější agregát už zaměstnává šest válců – 523i jako základní šestiválec stojí o 22.200,- více. Z šestiválců je ještě k mání 525i, 525d, 530i, 530d a 535dA, osmiválce zastupují benzíny 540i a 550i a třešničkou na dortu je fenomenální desetiválec pro M5. Stylové kombi Touring je k mání za 74.800,-, samočinná převodovka za 66.780,- a pohon všech kol xDrive pro vybrané silnější šestiválce za 75.500,-. Po modelech 530i, 545i, 530dT (všechny se staršími motory před modernizací) a 535d tedy vyzkoušíme opačný, dolní konec ceníku.

Vzhled

extravagantní nové Pětky jsme okomentovali již v předchozích testech, proto se o něm není třeba dlouze rozepisovat. Dalo by se říci, že zraje s časem a nedosti na tom – někteří nejnovější konkurenti dávají svým vzhledem najevo, že principielní odmítání nudy se stává díky p. Bangleovi chvályhodnou módou. Za největší kompliment rafinovaným tvarům považujeme fakt, že Pětka, jako jedno z mála aut, nevypadá nudně ani v obligátní stříbrné metalíze, čehož byl živým důkazem náš exemplář.

Uvnitř

obrázek [300 x 200] jsme se narozdíl od dřívějška, kdy jsme v testovacích Pětkách nacházeli dlouhé seznamy nákladné příplatkové výbavy, setkali s prakticky základním provedením interiéru. Tak tedy namísto křesel s přifukovacími bočnicemi, výsuvnou stehenní opěrkou a „lámacím“ opěradlem standardní sedačky, žádné kožené čalounění, střešní okno, superaudiosoustava, příplatkové dekorační lišty ani záclonky na oknech. Namísto rafinovaných a drahých rozmazlovadel, „jen“ solidně provedený a bytelně působící interiér. A světe div se, většina z luxusních doplňků nám po krátkém čase vůbec nechyběla a naopak jsme vnímali komfort, daný vlastnostmi, které nejsou vidět na první pohled; pevnou a masivní karoserií, dobrým odhlučněním, propracovanou ergonomií a solidním vnitřním prostorem.

Ve standardních sedadlech

se nám chvíli stýskalo po pevném sevření dofukovacích bočnic, perfektně anatomickém opěradle a výsuvné bederní opěrce příplatkových komfortních sedaček, ovšem i v těch základních jsme absolvovali šestisetkilometrovou nonstop jízdu bez náznaku bolesti zad. Co chybělo širokým opěradlům na bočním vedení, to doháněly příjemně rozloženou podporou zad a dostatečnými rozměry polštářů. Opravdu jsme postrádali jen bederní opěrku, jinak prohlašujeme standardní sedadla – na rozdíl od Trojky, Jedničky a Z4 – za zcela vyhovující a dostatečně komfortní, navíc usnadňující nasedání i vystupování. Bohužel se nezměnila poloha volantu, ušitá na míru urostlým postavám, zatímco řidiči, menší než cca 175 cm, si nastaví řízení níže a dostanou při pokusu přisunout se dostatečně blízko k palubní desce vykloněné pravé stehno do konfliktu s okrajem středové konzoly. Pokud jsou zvyklí mít nízko sedadlo, mají také problém s výhledem - jsou nuceni k vyššímu posezu a místa mezi volantem a středovou konzolou je pak ještě méně.

Nastartovali jsme

základní motor z celé řady a na volnoběh se dala absence dvou válců poznat i za tepla. Ovšem výhradně prostřednictvím uší, a to jen velice utlumeně. I když chyběl sametový chod řadového šestiválce, projev nikdy nerušil a jeho odhlučnění a zejména odtlumení považujeme za vynikající. Stejně jako v Trojce, i zde při protúrování letí do otáček snadno a bez protestů – mezi vznětovými čtyřválci neobvykle ochotně. Až po zásah omezovače proud decibelů neopustí míru přijatelnosti a v celém spektru otáček se omezuje na neobtěžující tiché vrnění.

Jízda

obrázek [300 x 250] s dvoulitrovým čtyřválcem přináší jedno, na první pohled nenápadné potěšení. Lehký čtyřválec zatěžuje přední nápravu jen minimálně a zatáčky lze hltat způsobem, jaký těžší víceválce neznají. Ponořování přídě je prakticky neznámým pojmem a prudké změny směru si nechá 520d líbit nejsnáze. Klikatá okreska proto přináší radost, kterou by od nejslabší motorizace čekal málokdo; co ztrácí na rovinkách, to bohatě vynahrazuje v ostrých „utahovácích“, vracečkách i vlásenkách. Podvozek, stavěný pro těžké osmiválce s dvaapůlnásobným výkonem, zvládá pouhých 120 kilowattů ze čtyřválce, uloženého za přední nápravou, s ledovým nadhledem a s téměř pětimetrovou limuzínou si lze dovolit neuvěřitelné kousky s neustálým pocitem dokonalé kontroly a obrovské rezervy.

Základní 16“ kola s profilovým číslem 55 se zase postarala o bezproblémové a komfortní vyhlazování silničních vrásek a jízda byla plavná a komfortní v míře, jakou jsme dosud s Pětkou nepoznali. Samozřejmě za cenu ztráty části směrové stability, ovšem cca do 170 km/h ji snadno dorovnávaly nadprůměrné schopnosti podvozku a exaktní řízení. Ve vyšších rychlostech, kterých jsme si užili na obvyklé testovací trase Praha – Mnichov a zpět, už suverenita trochu ztrácela a poryv bočního větru dokázal vychýlit vůz o nějaký ten centimetr. Pro dálniční letce, zvyklé na časté výlety za dvousetkilometrovou hranici, by to chtělo o jeden či dva palce více, ovšem v reálných českých podmínkách i při jistém překračování rychlostních limitů bohatě stačí základní šestnáctky, které navíc citelně snižují riziko poškození o nečekaný výmol, jichž je na našich neudržovaných silnicích více než dost.

Motor

obrázek [300 x 203] dává najevo, že teprve 1500 kg těžká, 4,85 m dlouhá limuzína je teprve tím dostatečně důstojným partnerem pro jeho schopnosti. Ty jsou sice papírově za šestiválci hodně pozadu a jízdní výkony 530d jsou skutečně o kategorii dále, ovšem ve skutečnosti jsou překvapivě přiměřené exkluzivitě celku a dojem z týdenního testu naprosto nebyl zklamáním. Ostatně o dvě generace zpět podával srovnatelné výkony dvaapůllitrový zažehový šestiválec, který platil za velmi dynamický agregát. Více než jen mezigenerační je také odskok od minulé 520d (E39), která poskytovala o cca 20 % nižší výkony, okořeněné navíc silným turboefektem a o poznání surovějším projevem.

Naftový dvoulitr si s 1,5tunovým tělesem takřka pohrával a po nástupu turbodmychadla k moci předváděl velmi solidní pružné akcelerace, postačující k bezpečnému předjetí naprosté většiny vozidel v českém provozu. Nečinilo mu problém ani udržování dvoustovky po dálnici, s rezervou pro předjíždění. Cca do 170 km/h lze označit zrychlení za impozantní a s dostatečnou rezervou na případné udržení odstupu od obávaných letců na Octaviích TDI, ačkoliv nový dvoulitr TDI byl pro BMW téměř rovnocenným soupeřem. Na okreskách se bez problémů sbíral i do prudších stoupání a ze zatáček měl dost síly na vytlačení zádě mírným přetáčivým smykem. Jen bylo třeba neustále řadit – turboefekt, ač maximálně potlačený, stále svou roli sehrává a pro odpovídající dynamiku nesmějí otáčky poklesnout pod 1800/min. Hodila by se samočinná převodovka, kterou k této motorizaci rozhodně doporučujeme.

Závěr

BMW 520d nabízí vynikající kvality pětkové řady, tedy příkladné jízdní vlastnosti, nadprůměrný komfort a špičkovou bezpečnost, to vše za cenu, která přesáhla milion korun, ovšem se solidní a postačující standardní výbavou. Cestování se stává nadprůměrně příjemným a vznětový čtyřválec poskytuje korektní a silné služby. Největší překvapení ale čeká při tankování – za svoje služby žádá jen přiměřené dávky paliva. Na tisícikilometrové testovací trase, vedoucí z 50 % po dálnici, z 30 % po horských silnicích a z 10 % po městě, jsme při vysoce dynamické cestě tam dosáhli průměru 8,1 l/100 km, cestou zpět jsme jeli klidně, nikoliv ekonomicky, a odečetli 6,5 l nafty na 100 km. Takže, pokud sháníte vysoce kvalitní limuzínu a netrváte nezbytně na šestiválci, překonejte předsudky, vyzkoušejte si 520d a budete příjemně překvapeni.

První cena vozu1.148.000,- (520d 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.148.000,- (520d 120 kW)
Základní cena testovaného vozu1.148.000,- (520d 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.238.325,- (520d 120 kW)

Plusy

  • působivý nadčasový design
  • výborné jízdní vlastnosti
  • pružný a kultivovaný motor
  • vynikající kompromis mezi jízdními výkony a spotřebou
  • nadprůměrný komfort posádky
  • subjektivně vnímatelné bezpečí
  • vzhledem k nabízeným kvalitám solidní prodejní cena

Minusy

  • stroze působící interiér
  • pozice za volantem pro méně urostlé postavy
  • nadsazené ceny některých prvků příplatkové výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 520d

Cena v základní výbavě: 1 148 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 238 325 Kč

Základní výbava:ABS, ASC + T, DSC III (el. stabilizační systém,-), CBC (rozložení brzdného tlaku,-), brzdový asistent, 8 x airbag (přední čelní, boční, hlavové + zadní hlavové,-), imobilizér EWS III, mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním v klíči, výškově a podélně nastavitelný volant, posilovač řízení a brzd, palubní počítač, el. ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání předních a zadních oken, poloelektrické ovládání předních sedadel, automatická klimatizace Basis, multifunkční ovládání na volantu (rádio, CD, telefon,-), tempomat, ukazatel venkovní teploty, dešťový senzor, el. kontrola tlaku v pneu, rádio Business RDS s 6 reproduktory, CD přehrávač vpředu, velurové koberečky, dřevěné obložení interiéru tmavý titan, přední loketní opěrka posuvná, zadní loketní opěrka, držáky nápojů vzadu, bílé blinkry, bluetooth sada (příprava pro mobilní telefon)

Výbava testovaného vozu:Sportovní volant (+3.026,-), automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka (+5.748,-), držák nápojů (+2.122,-), ISOFIX (+2.862,-), PDC (+23.610,-), automatická klimatizace (+25.722,-), metalíza Titanium Silver (+27.235,-)

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
Technické údaje
Motor BMW 520d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.7 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 540
Rozměr pneu:225/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4841
b) šířka (mm): 1846
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2888
e) rozchod vpředu (mm): 1558
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 520d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr

Tohle trochu kontroverzní BMW vydrželo na trhu osm let a…

Test 100.000 km: BMW 528i Touring Test 100.000 km: BMW 528i Touring

Šestiválcové BMW 130i plných pět let vedlo závěrečnou…

 



 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…