BMW 750Li - nejlepší nakonec

BMW 750Li - nejlepší nakonec

 
 

Kdysi to s ním vypadlo bledě, dnes však hvězda BMW řady sedm září naplno. Vůz v jeho nejlepších letech jsme otestovali v prodloužené verzi, v maximální výbavě a zážehovým osmiválcem o objemu 4,8 litru a výkonu 270 kW.

V zásadě bych mohl říct, že na BMW řady sedm není nic moc zajímavého. Tohle auto se představilo v roce 2002, nadělalo pořádný rozruch, svým designem zvedlo ze židle tisíce příznivců bavorské automobilky, kteří se posléze naštvali natolik, že sepsali proti hlavnímu designérovi BMW a strůjci velké bavorské designové revoluce petici a požadovali jeho okamžitě odstoupení a návrat ke klasickým tvarům.

To je ale už ohraná písnička. Samotné BMW řady sedm se muselo z laviny kritiky vyhrabat, zvednout hlavu, začít normálně fungovat a bojovat s konkurencí. Zpočátku mu to příliš nešlo. Zákazníci nemohli strávit extrémně odvážné tvary, tolik vzdálené původní koncepci a raději zvolili staré dobré, na žádnou stranu nevybočující Audi A8 nebo elegantní Mercedes-Benz třídy S.

obrázek [300 x 234] Když už se začínalo zdát, že BMW utrpí s novou sedmičkou velkou porážku, začala luxusní limuzína zvedat hlavu a křivka prodejů růst. Zákazníci jakoby si najednou uvědomili, že nadčasovému designu se může zpočátku říkat i divný nebo šílený. Dokonalý obrat v životě jednoho auta poté podpořilo samotné BMW, když v rámci tradiční omlazovací kúry zbavilo svou vlajkovou loď problematických partií.

BMW řady sedm se najednou stalo moderní, řekl bych téměř nekonfliktní a širokými zástupy businessmanů akceptovatelnou limuzínou. Sedmička není nové auto, třída S od Mercedesu má v tuto chvíli náskok, ale v drtivě většině hodnocených oblastí zůstává BMW řady sedm na úrovni nebo dokonce nad úrovní nových konkurentů. Na Auto.cz jsme BMW řady sedm testovali několikrát (BMW 730d, BMW 740d, BMW 760 Li), tak se možná ptáte, proč zase.

Nebudu vám tvrdit, že nejsem rád, když mi předají klíče od jednoho z nejluxusnějších vozů, který u nás můžete koupit, ale důvod testování nebyla snaha o potěšení jednoho redaktora. Chtěli jsme otestovat nejlepší z nejlepšího, téměř absolutní vrchol modelové řady a jelikož 760Li jsme tu už měli, zbývalo povolat na test BMW 750 Li. Tak ho tady máme.

Rebel se usadil

Myslím, že facelift sedmičce prospěl. Jak přední, tak především zadní část vypadá méně vytřeštěně a hlavně sportovněji. Zadní část na mě působí dojmem agresivního sportovce, který umí na sportovišti zabrat, v závodech dosahuje vrcholových výkonů, ale večer se hodí do gala a skvěle reprezentuje svou zem i mimo atletický ovál. Takový mám z řady sedm pocit a myslím, že takového pocitu chtěli mnichovští dosáhnout.

Sedmička mně neimponuje pouze skvělými jízdními výkony, o kterých dnes nikdo nepochybuje a před nimiž se i většina konkurentů sklání hluboce k zemi, na řadě sedm obdivuji spoustu drobných detailů, jichž si většina lidí možná ani nevšimne. Jakmile se však s vozem sžijete, jakmile mezi vámi vznikne pouto, budou vám připadat nesmírně důležité a zároveň vám budou důkazem toho, že dostáváte maximální možnou péči.

obrázek [300 x 215] Začíná to už osvětleným nástupním prostorem řidiče a všech důležitých i méně důležitých skulin a prohlubní v interiéru (oblast pedálů, kliky atd.). Vlastně nejde o žádnou výhodu, diodami osvětlujícími prostor okolo řidičových dveří a ozařujícími středovou konzolu nebo kliky se dnes chlubí i auta střední třídy, ale způsob jakým osvětluje všechny tyto prvky BMW je tak nějak jiný, lepší.

Světlo má optimální intenzitu, není příliš silné ani slabé, má skoro hypnotickou barvu, takže nedráždí oči a vyvolává ve vás takový zvláštní uklidňující pocit. Když se zahledím do jeskyňky nad klikou dveří prozářenou oranžovým světýlkem, mám chuť lehce zesílit rádio, otevřít knihu a začít číst. Nutno podotknout, že sedáky jsou takové relaxační činnosti dokonale přizpůsobeny.

Ještě nedávno jsem se nedokázal rozhodnout, zda lepšími sedáky vládne nová třída S nebo BMW řady sedm, teď jsem na 80 procent přesvědčen, že lepší kompromis komfortu a podpory všech klíčových partií (stehna, záda) nabízí sedmička. V nové třídě S miluji masážní funkce, načechranost a z toho plynoucí vysokou míru komfortu, ale na sedmičku esko, myslím, nemá. Proti sedmičce má esko ovšem jednu zásadní výhodu.

Chybička se vloudila. Výjimečně

Tlačítka elektrického ovládání sedáku se nacházejí na dveřích, takže se k nim rychle dostane. BMW umístilo tlačítka na bok středového tunelu a přestože je uspořádalo do obrazce sedáku a snažilo se je odlišit tvarově, moc to nepomohlo. Budiž, na tvar tlačítek si časem zvyknete a i ideální polohu si stejně uložíte do paměti, ale spustit odvětrávání nebo vyhřívání sedadla vyžaduje hluboký náklon těla a následně odklon zraku od vozovky.

obrázek [300 x 194] Když už jsem v tom kárání, vezmu všechny chyby najednou, moc jich totiž není. Nikdy si nezvyknu na osmi-směrný iDrive. Na rozdíl od filosofie některých trhovců prodávajících napodobeniny značkového zboží pod heslem čím víc pruhů, tím víc Adidas, tady neplatí čím víc směrů, tím víc BMW. Osm směrů se mi zdá prostě zbytečně mnoho a kroky BMW v posledních letech naznačují, že si to i v Mnichově uvědomili.

Na druhou stranu chápu, že řada sedm vedla zástup nových bavoráků na tento svět, a tak si trochu shovívavosti zaslouží. I když ovšem přivřu obě oči, stále musím konstatovat zbytečnou komplikovanost a nepřehlednost.

Vidět a být viděn

BMW řady sedm tentokrát dorazilo v prodloužené verzi a s maximální možnou výbavou, takže jsem uvnitř narazil na několik systémů, které bych nerad opomenul, a které zaslouží i vaši pozornost. Začnu nočním viděním. Příplatkový systém zařadilo BMW do nabídky nedlouho poté, co se stejným systémem chlubil Mercedes v nové třídě S. Systém využívá technologii far infra-red (FIR) s dosahem až 300 metrů.

Infračervená kamera zabudovaná v levé straně nárazníku snímá teplotu okolních objektů a promítá obraz na centrální obrazovku systému iDrive. Čím vyšší má objekt teplotu, tím jasněji září na displeji. FIR dokáže rozpoznat osoby na vzdálenost až 165 metrů, takže máte dostatek času s informací o přítomnost osob u vozovky nebo na přímo na vozovce naložit.

Praxe ukázala, že systém skutečně dokáže rozpoznat osoby i zvířata podstatně dříve než lidské oko, jemuž v noci pomáhají pouze xenonové světlomety. Díky systému nočního vidění jsem se úspěšně vyhnul stádu srnek, ušetřil život zajíce a lak BMW. Jediný problém nočního vidění, jinak praktického pomocníka, spočívá v promítání obrazu na displej uprostřed palubní desky.

obrázek [300 x 255] Jedete-li rychle, nemáte absolutně čas kontrolovat dění na vozovce a zároveň displeji. Mercedes na rozdíl od BMW se systémem počítal zřejmě od začátku a vyřešil způsob zobrazování tak, že zasadil doprostřed přístrojové desky velký displej, na němž vše vidíte. Z dalších technických vymožeností stojí za zmínku elektrické ovládání, vyhřívání a odvětrávání špičkových zadních sedadel, chladící box schovaný za loketní opěrkou, centrální ovládací prvek iDrive zabudovaný v zadní loketní opěrce.

Vrcholem luxusu jsou elektricky ovládané sluneční roletky nejen na zadním, ale i zadních bočních oknech. Atmosféru luxusního vozu dotváří skvělý a znovu opakuji skvělý prostorový zvuk, jenž dělá z poslechu hudby a sledování filmů či televize opravdový zážitek. Když si vzadu si nastavíte příjemnou teplotu, nastavíte sedačku a spustíte filmeček, ani se vám nebude chtít z auta ven.

Slast pro vaše smysly

Stačí vyslovit jednu zkratku, jedno slovo, jedno číslo a jedno písmeno a znalec bude mít hned jasno – BMW, V8, benzín. Motory BMW patří mezi světovou extratřídu, o tom se myslím nikdo nebude přít, ale zážehové motory BMW si troufám označit za absolutní špičku v poměru výkonu, kultivovanosti, zábavy a spotřeby. Každá další jízda v kterémkoliv BMW mě v tom utvrzuje.

Zážehový osmiválec v BMW 750i (či 750 Li), ale i ve všech dalších vozech, do nichž se montuje (před několika dny jsem například dotestoval BMW 550i), má zdvihový objem 4,8 litru, maximální výkon 270 kW při 6300 otáčkách za minutu a kroutící moment 490 Nm při 3400 otáčkách. To, jak jistě uznáte, jsou důstojné hodnoty, a to i na vlajkovou loď s pohotovostní hmotnosti přesahující dvě tuny.

Točivý moment a výkon bohatě stačí na to, aby robustní sedmička dynamicky nejen působila, ale také se tak chovala. Starty z místa jsou dravé, pružné zrychlení hbité a předjíždění hladké. Stačí lehce přišlápnout plynový pedál, automat podřadí a sedmička spořádá na posezení několik ploužících se vozů, stihne se bezpečně zařadit a ještě se bude tvářit, že by toho zvládla víc.

Ať už pojede sami, ve dvou nebo ve čtyřech, bude se tvářit stále stejně suverénně a i když 200 kilogramů na zadních sedadlech poznáte, nedá na sobě zvýšenou námahu znát. Sedmička, to je aristokrat se sportovním duchem, soutěživý šlechtic. Osmiválec pracuje naplno v celém rozmezí otáček, táhnout začíná okolo 1600 otáček, ale nejvíce si jízdu samozřejmě užijete v rozmezí 3000 – 6000 otáček.

Ten výkon, ten zvuk, ty reakce. Kdybych si měl vybrat, který motor mně má spadnout vinou neopatrné manipulace v továrně BMW na hlavu, zvolil bych právě zážehový osmiválec nebo dvanáctiválec. To by byla čest. Asi nemá smysl líčit, jak kultivovaně se jednotka projevuje v nízkých otáčkách a jaký koncert rozpoutá v otáčkách vysokých. Tam, kde nechcete nic slyšet, nic neslyšíte. Tam, kde čekáte běsnění, slyšíte rajskou hudbu.

obrázek [300 x 215] Nejlepší na tom všem je, že pětilitrový osmiválec BMW papá ještě méně než některé konkurenční třílitrové šestiválce. Sportovní jízda, na kterou sedmička reaguje nadšeným pohazováním imaginární hřívy, vás samozřejmě stojí mezi 15 – 17 litry benzínu, ale úplně normální, poměrně dynamické ježdění vás vyjde asi na 12 litrů benzínu. Když se budete hodně snažit, zajedete 200 km trasu i za 11 litrů. Hluboká poklona BMW.

A teď, aby si bavorští moc nemysleli, zase trochu kritiky. Automatická převodovka. V luxusní limuzíně s takovým motorem nezbytný prvek výbavy. Ta v BMW 750(L)i má šest stupňů, spoustu silných stránek, ale i slabé chvilky. Ukázalo se to už v starších testech a potvrdil to jednak test BMW 750Li, ale i test BMW 550i, který zveřejníme později. Převodové stupně mění automat hladce, bez cukání a docela rychle.

V tom není problém. Převodovka výborně řadí nahoru, ale při podřazování jí to tu tam ujede. Jakmile má podřadit, občas hledá správný stupeň a při jízdě z kopce například i třikrát změní stupeň, než najde ten správný. Většinou se o tom ani nedozvíte, protože změna převodů probíhá opravdu neznatelně, jako indikátor nejistoty převodovky však dobře slouží otáčkoměr.

Jako nepříliš intuitivní se ukázal systém sekvenčního řazení tlačítky na a pod volantem, snad se na něj dá zvyknout, ale jistě existují komfortnější řešení. Zvláště při sportovnější jízdě na silnici plné zatáček tlačítka spíše obtěžují než pomáhají.

Na vzduchovém polštáři

Představte si vozovku bez jediného výtluku, záplaty a hrbolku. Představte si silnici, která se nevlní, představte si silnici hladkou jako zrcadlo. A teď si představte, že takové silnice protínají celou Českou republiku. Že je to nesmysl? Pokud se pohybujete v BMW řady sedm, ne tak docela. Sedmička tlumí běžné české nerovnosti takovým způsobem, že o nich nemáte ani tušení.

Ať už přeskáčete sérii drobných výtluků, nebo projedete silniční Macochou, ať zdoláváte kostkovou dlažbu nebo přejíždíte kolejnice, budete mít dojem, že se pohybujete na vzduchovém polštáři. Tak dobře řada sedm (nejen konkrétně 750 Li) tlumí nerovnosti. Přitom v zatáčkách i ve vysokých rychlostech na dálnici nemůže být limuzína stabilnější, stopu drží stejně zarputile jako její mnohem lehčí bratříčci.

obrázek [300 x 191] Sedmička však není pouze přísně stabilní, což se očekává od každé luxusní limuzíny, sedmička i výborně komunikuje. Posilovač samozřejmě pracuje na vyšší obrátky než by si milovník sportovního svezení přál, ale těžko od dvoutunového auta čekat něco jiného. I přes zvýšený účinek posilovače však volant podává dostatek informací o dění tam venku, stejně jako celý podvozek.

Pokud někdo umí naladit luxusní auto tak, aby se v něm jezdilo dobře spolujezdcům, ale na své si přišel i řidič, je to právě BMW. Bavorská automobilka s testovanou sedmičkou opět dokázala, že vyrábí jedny z nejlepších aut na světě.

Související odkazy:

Plusy

  • špičkové zpracování interiéru
  • komfortní sedadla
  • příjemný volant
  • obrovský vnitřní prostor
  • špičkový benzínový osmiválec
  • příznivá spotřeba
  • výborné tlumení nerovností
  • skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • nevhodně umístěná tlačítka ovládání předních sedáků
  • komplikovaný osmi-směrný iDrive
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 750Li

Cena v základní výbavě: 2 571 700 Kč Cena v testované výbavě: 3 173 700 Kč

Základní výbava:oproti nižším provedením navíc: regulace světlé výšky vozu, EDC, Dynamic Drive, alarm, automatické otevírání dveří, determální skla, el. roletka na zadní okno, automatické zacloňování všech zrcátek, držák nápojů, komfortní sedačky, komfortní sedačky el. ovládané vzadu, bederní opěrka pro sedadlo řidiče a předního spolujezdce, PDC, dešťový senzor, xenonová světla s ostřikovači, automatická klimatizace, navigační systém Professional, autotelefon Professional, rádio BMW Professional, Hi-Fi systém Professional DSP. Bez příplatku: bez označení modelu, velurové koberečky, varovný trojúhelník + lékarnička, kuřácký paket, střešní ozdobné lišty v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:sportovní kožený volant (+6.800,-), kola Sternspeiche 95 (+53.500,-), automatické otevírání víka kufru (+18.600,-), skleněné el. střešní okno dvoupolohové (+46.500,-), aktivní větraní sedadel vpředu (+46.500,-), větrání sedadel vzadu (+26.800,-), aktivní sedačka řidiče a spolujezdce (+26.800,-), klimatizace vzadu + chladící box (+71.500,-), adaptivní světlomety (+21.500,-), pomocné vytápění s dálk. ovládáním (+50.100,-), TV tuner (+42.900,-), monitor vzadu (+96.600,-), hlasové ovládání (+14.300,-), druhý bezdrátový telefon vzadu (+26.800,-), CD changer na 6 CD (+14.700,-), zásobník na CD (+2.900,-), DVD changer (+35.800,-)

Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors

Switchblade. To je název dalšího létajícího automobilu.…

Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

 
Technické údaje
Motor BMW 750Li
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 270 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 490 / 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 8.3 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2025 / 505
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5179
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1492
d) rozvor (mm): 3128
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1596
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 780 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1560
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 750Li
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,34
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost

Luxusní sedan je jistě lákavý, zvláště když ho koupíte za…

NHTSA: Volící páka automatu v BMW řady 7 má na svědomí 16 nehod NHTSA: Volící páka automatu v BMW řady 7 má na svědomí 16 nehod

Neobvyklé umístění na sloupku řízení mátlo americké…

 



 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout v pohodě

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout…

Jak si zbytek adventní doby a vánoční svátky s nepředstíranou pohodou užít? Vyhovět svým představám a zároveň co…

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Perla Francouzské riviéry. To je slavný Hotel du Cap-Eden-Roc

Perla Francouzské riviéry. To je slavný Hotel du…

Usazený na skalnatém vrchu mezi městy Cannes a Nice je oblíbeným místem slavných, mocných a bohatých, a to už…

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než Babiš Zemana

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než…

V pravidelné páteční Pětce se dnes Václav Klaus mladší mimo jiné věnuje možnosti Ruska ovlivnit prezidentské…