BMW Concept X2: Divoká alternativa nejmenšího bavorského SUV
V řadě SUV výrobce z Mnichova dosud chybělo to s číslem 2. Už to neplatí, v Paříži má premiéru jeho koncept. Tvary míří tenhle zvýšený kompakt trochu jinam, než jsme byli dosud u BMW zvyklí, alespoň v moderní době. A jedná se o změnu v určitých ohledech radikální, splývavé zádě se strmě klesajícími střechami se zřejmě dost okoukaly. Jisté je to, že produkční vůz se příliš lišit nebude. Automobilka si zatím nechala pro sebe veškeré informace o technice, rozměrech i snímky vnitřku, takže se zaměřme na vnější tvary.
Přední maska dostala velmi atypické mohutné ledvinky s vodorovnými mřížemi. V agresivním nárazníku pod nimi se pak skrývají originálně tvarované vstupy vzduchu, jak uprostřed, tak i na bocích, ty opět nepostrádají horizontální žebra. Rudě lakovaný prototyp zdánlivě vypadá jako třídveřový. Může za to stoupající spodní linie bočních oken. Ve skutečnosti má však běžné dva páry dveří, ty pouze postrádají vnější kliky.
Prosklení je samozřejmě minimální, jak velí dnešní doba, střední sloupek pak zdánlivě zakrytý. Panoramatickou střechu zakončuje efektní spoiler v laku karoserie. Snad jediný retro prvek na karoserii představují velké znaky na zadních sloupcích, tenhle návrat do minulosti je milý... Lomení oken před nimi připomíná spíše jeden rádobysportovní hatchback od Volkswagenu, kterému se říká bůhvíproč kupé.
Možná je nedaleko doba, kdy auta nebudou mít žádná zadní okna jako předválečné aerodynamické experimenty, jenže kupříkladu tatry vyznávaly motory vzadu. To u X2 je opravdu maličké, navíc zcela sdílí podvozek současné X1 série F48, primárně tedy s předním pohonem. K ní tvoří jakousi sportovnější alternativu. Čtyřkolka xDrive bude k mání jen u dražších verzí.
Na zádi alespoň zaujmou dvě mohutné koncovky výfuků, které jsou integrovány do nárazníku. Kříženci maximálně na polní cesty samozřejmě nechybí stříbrné oplastování. Všechna světla, jak hlavní laserová s futuristickou šestiúhelníkovou grafikou, tak koncová připomínají spíše asijskou konkurenci. Po typickém tvaru písmene L ani památky, snaží se jej naznačit jen rozsvícené zadní reflektory.
Automobilka X2 samozřejmě přirovnává ke kupé a popisuje její sportovní, dynamický a dravý styl spojený s robustností a svalnatými blatníky. Ano, má poměrně dlouhý rozvor, krátké převisy, velká kola s průměrem 21 palců a dvouprostorovou karoserii. Vnější zpětná zrcátka jsou vyrobena z hliníku.
Stylistické experimenty Chrise Bangla sice dávno odvál čas, ale ani BMW vzniklá pod vedením Adriana van Hooydonka a hlavně Karima Habiba elegance modelů ze 70. a 80. let minulého věku prostě nedosahují. Možná se změnily bezpečnostní regule včetně těch na ochranu chodců, ale bohužel i evropské normy, které předepisovaly povinnou plochu zasklení. Sériová X2 se představí pravděpodobně příští rok a pod kapotu dostane přeplňované čtyřválce, zážehové i vznětové.