Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW G 310 R: Jednoválcový naháč (nejen) pro holky

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Donedávna byl třístovkový objem u motorek docela atypický, ale tahle kategorie se začíná úspěšně rozrůstat. Vstupuje do ní i BMW.

Třístovky mají být motorkami pro začínající jezdce, ale vyblbnou se na nich také zkušení borci. Pokud jim tedy příroda a léta nenadělily postavu vhodnou spíše na Gold Wing. V téhle kategorii už je zastoupeno třeba KTM, Kawasaki vyrábí malého Zeda, polívčičku si přihřívá Benelli... Vstupu věhlasného výrobce s modrobílým logem se tak nemůžeme divit. Navíc před měsícem v Brazílii představil kaskadérský koncept Stunt G 310. Vrabci na střechách si začali šuškat, že právě on je předobrazem sériového stroje.

A měli naprostou pravdu, vůbec to netrvalo dlouho, jen do typového označení přibylo ještě erko a vypadla slova Concept a Stunt. V trubkovém rámu najdeme tedy zcela nově vyvinutý motor s jediným válcem skloněným dozadu, hlavou otočenou o 180 stupňů a sáním naopak vpředu. Zdvihový objem? Číslo v názvu s ním zcela nekoresponduje, parametry vrtání (80 mm) a zdvihu (62,1 mm) odpovídají celým 313 cm3. Agregát chladí kapalina, má dvě vačky, čtyři ventily, elektronické vstřikování a dává 25 kW, tedy 34 koní. Hodnota největšího výkonu je pochopitelně posazena motocyklově vysoko, do 9500 otáček.

Maximální točivý moment 28 N.m/7500 min-1 přenáší na zadní kolo řetěz. U BMW se rozhodli použít přední vidlici upside-down a vzadu dlouhou hliníkovou dvouramennou kyvku. Motorka má mít co nejlepší stabilitu a jízdní vlastnosti, díky kompaktní stavbě a krátkému rozvoru je určitě mrštná a hbitá. Trochu cestovní a trochu sportovní. Výška sedla 785 mm nad zemí říká, že ji zvládnou i holky, jenom nesmí být vyložená tintítka, jinak nohama na zem nedosáhnou.

G 310 R váží muších 158,5 kg a je dvoumístná, má sedmnáctipalcová paprsková kola s obutím 110/70 vpředu a 150/60 vzadu, brzdám nechybí dvoukanálové ABS... Musí jim stačit i vpředu jediný 300mm kotouč s čtyřpístkovými pevnými třmeny, vzadu je 240mm s plovoucími dvoupístky. Analogové budíky odvál čas, jezdec má před sebou jediný multifunkční displej. V jedné stopě pořád stačí grafika jako z kalkulaček, důležitá je hlavně čitelnost na slunci.

Roadster převzal spoustu tvarových prvků z litrového naháče S1000 R a dost na něm zůstalo i z konceptu Stunt G 310, hlavně atletické proporce. Bavoři k němu nabídnou určitě mraky příslušenství, i když patřičně drahého. Ale za značku se platí. Taktéž o výsledné ceně můžeme spekulovat. Podbízivou částku čekat nelze, ale motorka se nebude vyrábět v Berlíně, nýbrž u indické TVS Motor Company. Pochopitelně není učena pouze pro asijské trhy, ale pro celý svět a vzhledem k zemi produkce by cena mohla být přece jen konkurenceschopnější. Každopádně modrobílí si jistě výslednou kvalitu ohlídají, o to strach nemám.

BMW se tímhle strojem vrací do třídy pod půl litru. Jenže R 45 z první poloviny 80. let koukaly z rámu dva válce, motor chladil vzduch a byl to sportovní cesťák s velkou kapotáží.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)