BMW i: Virtuální značka se představuje

BMW i: Virtuální značka se představuje

 

Na budoucnost automobilismu se připravuje nová divize BMW i. Zatím prezentuje koncepty i3 a i8, které však nemají daleko k sériové výrobě.

Jak se vypořádat s nástrahami stále hustšího městského provozu, integrovat do automobilu nejmodernější počítačové aplikace nebo snížit zátěž životního prostředí – to jsou otázky, na které hledá odpovědi nová divize BMW i. A pak tu jde (samozřejmě) o pokrokové konstrukční postupy, tak jak jsme u BMW zvyklí.

Vozy BMW i si zakládají na elektrickém pohonu. Skupina BMW už má poměrně bohaté zkušenosti (např. z testovacího provozu Mini E), a proto se rozhodla postavit elektromobil na čistém papíru – tak, aby výsledek obsahoval co nejméně kompromisů.

Konstrukce vozu se nazývá LifeDrive a zahrnuje dva celky: modul Drive zajišťuje pohon a jízdu (podvozek, akumulátory, motor), je vyroben z hliníku a zároveň představuje klíčový prvek pasivní bezpečnosti. Life poskytuje prostor pro posádku a je vyroben z CFRP, plastů zesílených uhlíkovými vlákny.

Díky lehkým materiálům se podařilo udržet hmotnost automobilů osazených elektromotorem na relativně úzké úrovni – 1250 kg u i3 a 1480 kg u i8.

BMW i3 Concept

Menší koncept i3 je městským vozem. Karoserie dlouhá 3845 mm veze akumulátory v podlaze mezi nápravami (rozvor 2570 mm). Tato část je chráněna hliníkovými profily, z hliníku jsou i přední a zadní deformační zóny. Čtyřmístný interiér není omezován středovým tunelem, poskytne proto víc prostoru.

V současné fázi je i3 plně elektrické, jeho elektromotor má 125 kW a 250 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekundy a nejrychleji jede 150 km/h. Reálný dojezd je dle BMW 130 až 160 km (v souladu s normou 225 km), 80 % kapacity akumulátorů se dobije za jednu hodinu.

Vůz plynule přechází mezi akcelerací a brzdění elektromotorem (rekuperací), k ovládání proto po většinu času stačí jediný pedál akcelerátoru.

Elektromotor se společně s převodovkou a diferenciálem nachází u hnané zadní nápravy. Proti předchozí generaci aplikované v Mini E se podařilo zmenšit rozměry elektromotoru o plných 40 %.

BMW má také v záloze verzi REx (zkratka pro Range Extender) s prodlouženým dojezdem, která dostane k zadní nápravě malý spalovací motor. Ten pomocí generátoru dodá trakčnímu elektromotoru energii v případě, že by se vybily baterie.

BMW i8 Concept

Sportovní z dvojice modelů má dva hnací moduly. Akumulátory proto našly místo mezi nimi, ve středovém tunelu modulu Life, který je zhotoven z karbonu. Jak známo, koncept BMW i8 vychází z dva roky starého Vision EfficientDynamics.

Evoluce ale přinesla dvě podstatné změny. Přední kola už nepohání dva elektromotory ale jediný (95 kW, 250 Nm), odvozený od toho v BMW i3. Díky tomu se zmenšily neodpružené hmoty na přední víceprvkové nápravě.

Zadní kola jsou i nadále spojena s tříválcovým motorem. Ten již ale není vznětový, jedná se o přeplňovaný benzinový agregát o objemu 1,5 litru. Základní parametry spalovacího motoru jsou 164 kW (220 k) a 300 Nm.

Automobil je schopen i jízdy čistě na elektrický pohon, a to až na vzdálenost 35 km. Jedná se tedy o tzv. full hybrid. Akumulátory pro elektromotor lze dobít ze sítě za necelé dvě hodiny.

Kromě toho může elektromotor generovat proud rekuperačním brzděním, které zároveň může kromě decelerace sloužit i ke stabilizaci vozu v zatáčkách. Řídící elektronika neustále vyhodnocuje situaci a podle potřeby přepíná mezi pohonem předních, zadních, nebo všech kol.

Spotřeba paliva v evropském kombinovaném cyklu činí 2,7 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 66 g/km.

Díky oddělení hnacích agregátů lze jejich výkon jednoduše sčítat. Maximálně je tedy dostupných 260 kW (354 k) a točivý moment obou agregátů je v součtu 550 Nm. Parametrům na úrovni osmiválcového zážehového motoru odpovídají i jízdní výkony: maximální rychlost je 250 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 4,6 sekundy.


BMW i3
 

BMW i8
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Podívejte se, jak se upravovaly elektromobily BMW i3 pro policii Podívejte se, jak se upravovaly elektromobily BMW i3 pro policii

Česká policie aktuálně testuje 11 exemplářů BMW i3. Deset…

Policejní BMW i3 budou sloužit i v Pardubicích Policejní BMW i3 budou sloužit i v Pardubicích

Vedle pražských policistů si elektrické BMW i3 vyzkoušejí…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…