Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i: Virtuální značka se představuje

Diskuze (9)
Na budoucnost automobilismu se připravuje nová divize BMW i. Zatím prezentuje koncepty i3 a i8, které však nemají daleko k sériové výrobě.

Jak se vypořádat s nástrahami stále hustšího městského provozu, integrovat do automobilu nejmodernější počítačové aplikace nebo snížit zátěž životního prostředí – to jsou otázky, na které hledá odpovědi nová divize BMW i. A pak tu jde (samozřejmě) o pokrokové konstrukční postupy, tak jak jsme u BMW zvyklí.

Vozy BMW i si zakládají na elektrickém pohonu. Skupina BMW už má poměrně bohaté zkušenosti (např. z testovacího provozu Mini E), a proto se rozhodla postavit elektromobil na čistém papíru – tak, aby výsledek obsahoval co nejméně kompromisů.

Konstrukce vozu se nazývá LifeDrive a zahrnuje dva celky: modul Drive zajišťuje pohon a jízdu (podvozek, akumulátory, motor), je vyroben z hliníku a zároveň představuje klíčový prvek pasivní bezpečnosti. Life poskytuje prostor pro posádku a je vyroben z CFRP, plastů zesílených uhlíkovými vlákny.

Díky lehkým materiálům se podařilo udržet hmotnost automobilů osazených elektromotorem na relativně úzké úrovni – 1250 kg u i3 a 1480 kg u i8.

BMW i3 Concept

Menší koncept i3 je městským vozem. Karoserie dlouhá 3845 mm veze akumulátory v podlaze mezi nápravami (rozvor 2570 mm). Tato část je chráněna hliníkovými profily, z hliníku jsou i přední a zadní deformační zóny. Čtyřmístný interiér není omezován středovým tunelem, poskytne proto víc prostoru.

V současné fázi je i3 plně elektrické, jeho elektromotor má 125 kW a 250 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekundy a nejrychleji jede 150 km/h. Reálný dojezd je dle BMW 130 až 160 km (v souladu s normou 225 km), 80 % kapacity akumulátorů se dobije za jednu hodinu.

Vůz plynule přechází mezi akcelerací a brzdění elektromotorem (rekuperací), k ovládání proto po většinu času stačí jediný pedál akcelerátoru.

Elektromotor se společně s převodovkou a diferenciálem nachází u hnané zadní nápravy. Proti předchozí generaci aplikované v Mini E se podařilo zmenšit rozměry elektromotoru o plných 40 %.

BMW má také v záloze verzi REx (zkratka pro Range Extender) s prodlouženým dojezdem, která dostane k zadní nápravě malý spalovací motor. Ten pomocí generátoru dodá trakčnímu elektromotoru energii v případě, že by se vybily baterie.

BMW i8 Concept

Sportovní z dvojice modelů má dva hnací moduly. Akumulátory proto našly místo mezi nimi, ve středovém tunelu modulu Life, který je zhotoven z karbonu. Jak známo, koncept BMW i8 vychází z dva roky starého Vision EfficientDynamics.

Evoluce ale přinesla dvě podstatné změny. Přední kola už nepohání dva elektromotory ale jediný (95 kW, 250 Nm), odvozený od toho v BMW i3. Díky tomu se zmenšily neodpružené hmoty na přední víceprvkové nápravě.

Zadní kola jsou i nadále spojena s tříválcovým motorem. Ten již ale není vznětový, jedná se o přeplňovaný benzinový agregát o objemu 1,5 litru. Základní parametry spalovacího motoru jsou 164 kW (220 k) a 300 Nm.

Automobil je schopen i jízdy čistě na elektrický pohon, a to až na vzdálenost 35 km. Jedná se tedy o tzv. full hybrid. Akumulátory pro elektromotor lze dobít ze sítě za necelé dvě hodiny.

Kromě toho může elektromotor generovat proud rekuperačním brzděním, které zároveň může kromě decelerace sloužit i ke stabilizaci vozu v zatáčkách. Řídící elektronika neustále vyhodnocuje situaci a podle potřeby přepíná mezi pohonem předních, zadních, nebo všech kol.

Spotřeba paliva v evropském kombinovaném cyklu činí 2,7 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 66 g/km.

Díky oddělení hnacích agregátů lze jejich výkon jednoduše sčítat. Maximálně je tedy dostupných 260 kW (354 k) a točivý moment obou agregátů je v součtu 550 Nm. Parametrům na úrovni osmiválcového zážehového motoru odpovídají i jízdní výkony: maximální rychlost je 250 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 4,6 sekundy.



Diskuze (9)
Avatar - Hammunasakra
31. 7. 2011 23:50
Re: Koncepty
Pokud jde o to "renderování", tak přibližný tvar zřejmě zůstane (a že finálové produkty budou mít nepatrně jinak "vytvarované" povrchové díly? to možná ano - to se mi ale NEjeví až tak důležité..)
... jako to POD karoserií, a to (víceméně) ve "finálovém" stavu je (NEvím když přesně začnou prodeje - ale pro mnohé asi až NEčekaně brzy, cca za 4 roky :yes: :-)
31. 7. 2011 18:17
Re: Koncepty
Nech si píše kto chce čo chce - ak sa testuje, tak niečo iné, ako je na týchto obrázkoch. To čo tu ukazujú, je pre výrobu a jazdenie v bežných podmienkach úplne nereálne. Porozprávame sa nad sériovým vozom. Ak teda bude. Zatiaľ máme len pár renderov a neoverené parametre, čiže kecy.
Avatar - Hammunasakra
30. 7. 2011 19:52
Re: Koncepty
Pozor (aby se brzy někdo "nesmál" vám... ;-)
Ty prototypy se dokonce už reálně testují :yes: :-)
30. 7. 2011 14:09
vývoj
když vidím ta světla z hloubky a mrknu třeba i na novou aktuální řadu, tak ta se mi zdá jako se dnes zdají staré hranaté mercedesy s obdelníkovými světly...
29. 7. 2011 21:19
Koncepty
"Zatím prezentuje koncepty i3 a i8, které však nemají daleko k sériové výrobě." - tak som sa pekne schuti zasmial... Ako to autor tejto vety myslel? Tieto dva koncepty sú od sériovej výroby vzdialené na svetelné roky. Použiteľná je snáď koncepcia a časti pohonu (prípadne pohony celé, ale to by neboli zabudované do futuristických konceptov, ale niečoho reálnejšieho).
Pekné, ale na cestách to rozhodne neuvidíme. Skutočne ide o virtuálne modely, nie o obraz série...
Tie kvázi "parametre" sú pekné, ale počkajme radšej na realitu...