BMW i: Virtuální značka se představuje

BMW i: Virtuální značka se představuje

 

Na budoucnost automobilismu se připravuje nová divize BMW i. Zatím prezentuje koncepty i3 a i8, které však nemají daleko k sériové výrobě.

Jak se vypořádat s nástrahami stále hustšího městského provozu, integrovat do automobilu nejmodernější počítačové aplikace nebo snížit zátěž životního prostředí – to jsou otázky, na které hledá odpovědi nová divize BMW i. A pak tu jde (samozřejmě) o pokrokové konstrukční postupy, tak jak jsme u BMW zvyklí.

Vozy BMW i si zakládají na elektrickém pohonu. Skupina BMW už má poměrně bohaté zkušenosti (např. z testovacího provozu Mini E), a proto se rozhodla postavit elektromobil na čistém papíru – tak, aby výsledek obsahoval co nejméně kompromisů.

Konstrukce vozu se nazývá LifeDrive a zahrnuje dva celky: modul Drive zajišťuje pohon a jízdu (podvozek, akumulátory, motor), je vyroben z hliníku a zároveň představuje klíčový prvek pasivní bezpečnosti. Life poskytuje prostor pro posádku a je vyroben z CFRP, plastů zesílených uhlíkovými vlákny.

Díky lehkým materiálům se podařilo udržet hmotnost automobilů osazených elektromotorem na relativně úzké úrovni – 1250 kg u i3 a 1480 kg u i8.

BMW i3 Concept

Menší koncept i3 je městským vozem. Karoserie dlouhá 3845 mm veze akumulátory v podlaze mezi nápravami (rozvor 2570 mm). Tato část je chráněna hliníkovými profily, z hliníku jsou i přední a zadní deformační zóny. Čtyřmístný interiér není omezován středovým tunelem, poskytne proto víc prostoru.

V současné fázi je i3 plně elektrické, jeho elektromotor má 125 kW a 250 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekundy a nejrychleji jede 150 km/h. Reálný dojezd je dle BMW 130 až 160 km (v souladu s normou 225 km), 80 % kapacity akumulátorů se dobije za jednu hodinu.

Vůz plynule přechází mezi akcelerací a brzdění elektromotorem (rekuperací), k ovládání proto po většinu času stačí jediný pedál akcelerátoru.

Elektromotor se společně s převodovkou a diferenciálem nachází u hnané zadní nápravy. Proti předchozí generaci aplikované v Mini E se podařilo zmenšit rozměry elektromotoru o plných 40 %.

BMW má také v záloze verzi REx (zkratka pro Range Extender) s prodlouženým dojezdem, která dostane k zadní nápravě malý spalovací motor. Ten pomocí generátoru dodá trakčnímu elektromotoru energii v případě, že by se vybily baterie.

BMW i8 Concept

Sportovní z dvojice modelů má dva hnací moduly. Akumulátory proto našly místo mezi nimi, ve středovém tunelu modulu Life, který je zhotoven z karbonu. Jak známo, koncept BMW i8 vychází z dva roky starého Vision EfficientDynamics.

Evoluce ale přinesla dvě podstatné změny. Přední kola už nepohání dva elektromotory ale jediný (95 kW, 250 Nm), odvozený od toho v BMW i3. Díky tomu se zmenšily neodpružené hmoty na přední víceprvkové nápravě.

Zadní kola jsou i nadále spojena s tříválcovým motorem. Ten již ale není vznětový, jedná se o přeplňovaný benzinový agregát o objemu 1,5 litru. Základní parametry spalovacího motoru jsou 164 kW (220 k) a 300 Nm.

Automobil je schopen i jízdy čistě na elektrický pohon, a to až na vzdálenost 35 km. Jedná se tedy o tzv. full hybrid. Akumulátory pro elektromotor lze dobít ze sítě za necelé dvě hodiny.

Kromě toho může elektromotor generovat proud rekuperačním brzděním, které zároveň může kromě decelerace sloužit i ke stabilizaci vozu v zatáčkách. Řídící elektronika neustále vyhodnocuje situaci a podle potřeby přepíná mezi pohonem předních, zadních, nebo všech kol.

Spotřeba paliva v evropském kombinovaném cyklu činí 2,7 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 66 g/km.

Díky oddělení hnacích agregátů lze jejich výkon jednoduše sčítat. Maximálně je tedy dostupných 260 kW (354 k) a točivý moment obou agregátů je v součtu 550 Nm. Parametrům na úrovni osmiválcového zážehového motoru odpovídají i jízdní výkony: maximální rychlost je 250 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 4,6 sekundy.


BMW i3
 

BMW i8
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně

Jihokorejská automobilka Hyundai na týden uzavřela jednu…

Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici

nternet v Česku loni používalo 76,5 procenta lidí ve věku…

Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily

Tržby agentur, které se zabývají výzkumem trhu a…

Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají

Zkušený diplomat, bývalý český velvyslanec Petr Kolář…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




BMW i3: Svolávačka elektromobilu kvůli… Úniku paliva! BMW i3: Svolávačka elektromobilu kvůli… Úniku paliva!

Když elektromobilu uniká palivo, je to pochopitelně dost…

BMW prý umí zrecyklovat skoro celé i3. Podívejte se, jak to dělá! BMW prý umí zrecyklovat skoro celé i3. Podívejte se, jak to dělá!

U moderního auta se v průměru 80 % jeho komponentů dá…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům ukázali, jak se zabíjí kožešinová zvířata

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům…

Kožich byl vždy známkou bohatství a luxusu. Dnes se stává synonymem utrpení. Lišky, mývalové nebo například…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí jde před disciplinárku

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…