BMW i: Virtuální značka se představuje

BMW i: Virtuální značka se představuje

 

Na budoucnost automobilismu se připravuje nová divize BMW i. Zatím prezentuje koncepty i3 a i8, které však nemají daleko k sériové výrobě.

Jak se vypořádat s nástrahami stále hustšího městského provozu, integrovat do automobilu nejmodernější počítačové aplikace nebo snížit zátěž životního prostředí – to jsou otázky, na které hledá odpovědi nová divize BMW i. A pak tu jde (samozřejmě) o pokrokové konstrukční postupy, tak jak jsme u BMW zvyklí.

Vozy BMW i si zakládají na elektrickém pohonu. Skupina BMW už má poměrně bohaté zkušenosti (např. z testovacího provozu Mini E), a proto se rozhodla postavit elektromobil na čistém papíru – tak, aby výsledek obsahoval co nejméně kompromisů.

Konstrukce vozu se nazývá LifeDrive a zahrnuje dva celky: modul Drive zajišťuje pohon a jízdu (podvozek, akumulátory, motor), je vyroben z hliníku a zároveň představuje klíčový prvek pasivní bezpečnosti. Life poskytuje prostor pro posádku a je vyroben z CFRP, plastů zesílených uhlíkovými vlákny.

Díky lehkým materiálům se podařilo udržet hmotnost automobilů osazených elektromotorem na relativně úzké úrovni – 1250 kg u i3 a 1480 kg u i8.

BMW i3 Concept

Menší koncept i3 je městským vozem. Karoserie dlouhá 3845 mm veze akumulátory v podlaze mezi nápravami (rozvor 2570 mm). Tato část je chráněna hliníkovými profily, z hliníku jsou i přední a zadní deformační zóny. Čtyřmístný interiér není omezován středovým tunelem, poskytne proto víc prostoru.

V současné fázi je i3 plně elektrické, jeho elektromotor má 125 kW a 250 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekundy a nejrychleji jede 150 km/h. Reálný dojezd je dle BMW 130 až 160 km (v souladu s normou 225 km), 80 % kapacity akumulátorů se dobije za jednu hodinu.

Vůz plynule přechází mezi akcelerací a brzdění elektromotorem (rekuperací), k ovládání proto po většinu času stačí jediný pedál akcelerátoru.

Elektromotor se společně s převodovkou a diferenciálem nachází u hnané zadní nápravy. Proti předchozí generaci aplikované v Mini E se podařilo zmenšit rozměry elektromotoru o plných 40 %.

BMW má také v záloze verzi REx (zkratka pro Range Extender) s prodlouženým dojezdem, která dostane k zadní nápravě malý spalovací motor. Ten pomocí generátoru dodá trakčnímu elektromotoru energii v případě, že by se vybily baterie.

BMW i8 Concept

Sportovní z dvojice modelů má dva hnací moduly. Akumulátory proto našly místo mezi nimi, ve středovém tunelu modulu Life, který je zhotoven z karbonu. Jak známo, koncept BMW i8 vychází z dva roky starého Vision EfficientDynamics.

Evoluce ale přinesla dvě podstatné změny. Přední kola už nepohání dva elektromotory ale jediný (95 kW, 250 Nm), odvozený od toho v BMW i3. Díky tomu se zmenšily neodpružené hmoty na přední víceprvkové nápravě.

Zadní kola jsou i nadále spojena s tříválcovým motorem. Ten již ale není vznětový, jedná se o přeplňovaný benzinový agregát o objemu 1,5 litru. Základní parametry spalovacího motoru jsou 164 kW (220 k) a 300 Nm.

Automobil je schopen i jízdy čistě na elektrický pohon, a to až na vzdálenost 35 km. Jedná se tedy o tzv. full hybrid. Akumulátory pro elektromotor lze dobít ze sítě za necelé dvě hodiny.

Kromě toho může elektromotor generovat proud rekuperačním brzděním, které zároveň může kromě decelerace sloužit i ke stabilizaci vozu v zatáčkách. Řídící elektronika neustále vyhodnocuje situaci a podle potřeby přepíná mezi pohonem předních, zadních, nebo všech kol.

Spotřeba paliva v evropském kombinovaném cyklu činí 2,7 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 66 g/km.

Díky oddělení hnacích agregátů lze jejich výkon jednoduše sčítat. Maximálně je tedy dostupných 260 kW (354 k) a točivý moment obou agregátů je v součtu 550 Nm. Parametrům na úrovni osmiválcového zážehového motoru odpovídají i jízdní výkony: maximální rychlost je 250 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 4,6 sekundy.


BMW i3
 

BMW i8
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



BMW i3: Co o něm možná (ne)víte. Proč jeho brzdy vydrží tak dlouho? BMW i3: Co o něm možná (ne)víte. Proč jeho brzdy vydrží tak dlouho?

Neobvyklé BMW i3 již před časem prošlo naším testem.…

Podívejte se, jak se upravovaly elektromobily BMW i3 pro policii Podívejte se, jak se upravovaly elektromobily BMW i3 pro policii

Česká policie aktuálně testuje 11 exemplářů BMW i3. Deset…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na dovolené: Zabil ji přítel!

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na…

Osmadvacetiletá Erika odjela na dovolenou snů se svým přítelem, domů už se ale vrátil jen on. Mladá žena byla…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na slávisty Ščuka a Van Kessela

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na…

Stojí v čele šiku mančaftů, které by mohly konkurovat megafavoritům Spartě, Slavii a Plzni. Přímá účast…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…