BMW i: Virtuální značka se představuje

BMW i: Virtuální značka se představuje

 

Na budoucnost automobilismu se připravuje nová divize BMW i. Zatím prezentuje koncepty i3 a i8, které však nemají daleko k sériové výrobě.

Jak se vypořádat s nástrahami stále hustšího městského provozu, integrovat do automobilu nejmodernější počítačové aplikace nebo snížit zátěž životního prostředí – to jsou otázky, na které hledá odpovědi nová divize BMW i. A pak tu jde (samozřejmě) o pokrokové konstrukční postupy, tak jak jsme u BMW zvyklí.

Vozy BMW i si zakládají na elektrickém pohonu. Skupina BMW už má poměrně bohaté zkušenosti (např. z testovacího provozu Mini E), a proto se rozhodla postavit elektromobil na čistém papíru – tak, aby výsledek obsahoval co nejméně kompromisů.

Konstrukce vozu se nazývá LifeDrive a zahrnuje dva celky: modul Drive zajišťuje pohon a jízdu (podvozek, akumulátory, motor), je vyroben z hliníku a zároveň představuje klíčový prvek pasivní bezpečnosti. Life poskytuje prostor pro posádku a je vyroben z CFRP, plastů zesílených uhlíkovými vlákny.

Díky lehkým materiálům se podařilo udržet hmotnost automobilů osazených elektromotorem na relativně úzké úrovni – 1250 kg u i3 a 1480 kg u i8.

BMW i3 Concept

Menší koncept i3 je městským vozem. Karoserie dlouhá 3845 mm veze akumulátory v podlaze mezi nápravami (rozvor 2570 mm). Tato část je chráněna hliníkovými profily, z hliníku jsou i přední a zadní deformační zóny. Čtyřmístný interiér není omezován středovým tunelem, poskytne proto víc prostoru.

V současné fázi je i3 plně elektrické, jeho elektromotor má 125 kW a 250 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekundy a nejrychleji jede 150 km/h. Reálný dojezd je dle BMW 130 až 160 km (v souladu s normou 225 km), 80 % kapacity akumulátorů se dobije za jednu hodinu.

Vůz plynule přechází mezi akcelerací a brzdění elektromotorem (rekuperací), k ovládání proto po většinu času stačí jediný pedál akcelerátoru.

Elektromotor se společně s převodovkou a diferenciálem nachází u hnané zadní nápravy. Proti předchozí generaci aplikované v Mini E se podařilo zmenšit rozměry elektromotoru o plných 40 %.

BMW má také v záloze verzi REx (zkratka pro Range Extender) s prodlouženým dojezdem, která dostane k zadní nápravě malý spalovací motor. Ten pomocí generátoru dodá trakčnímu elektromotoru energii v případě, že by se vybily baterie.

BMW i8 Concept

Sportovní z dvojice modelů má dva hnací moduly. Akumulátory proto našly místo mezi nimi, ve středovém tunelu modulu Life, který je zhotoven z karbonu. Jak známo, koncept BMW i8 vychází z dva roky starého Vision EfficientDynamics.

Evoluce ale přinesla dvě podstatné změny. Přední kola už nepohání dva elektromotory ale jediný (95 kW, 250 Nm), odvozený od toho v BMW i3. Díky tomu se zmenšily neodpružené hmoty na přední víceprvkové nápravě.

Zadní kola jsou i nadále spojena s tříválcovým motorem. Ten již ale není vznětový, jedná se o přeplňovaný benzinový agregát o objemu 1,5 litru. Základní parametry spalovacího motoru jsou 164 kW (220 k) a 300 Nm.

Automobil je schopen i jízdy čistě na elektrický pohon, a to až na vzdálenost 35 km. Jedná se tedy o tzv. full hybrid. Akumulátory pro elektromotor lze dobít ze sítě za necelé dvě hodiny.

Kromě toho může elektromotor generovat proud rekuperačním brzděním, které zároveň může kromě decelerace sloužit i ke stabilizaci vozu v zatáčkách. Řídící elektronika neustále vyhodnocuje situaci a podle potřeby přepíná mezi pohonem předních, zadních, nebo všech kol.

Spotřeba paliva v evropském kombinovaném cyklu činí 2,7 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 66 g/km.

Díky oddělení hnacích agregátů lze jejich výkon jednoduše sčítat. Maximálně je tedy dostupných 260 kW (354 k) a točivý moment obou agregátů je v součtu 550 Nm. Parametrům na úrovni osmiválcového zážehového motoru odpovídají i jízdní výkony: maximální rychlost je 250 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 4,6 sekundy.


BMW i3
 

BMW i8
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď

Čtyřiašedesát ponorek, dvacet šest torpédoborců a víc jak…

Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů

Českému nábytkářskému průmyslu se dlouhodobě daří, loni…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Záchranáři budou jezdit v BMW i3. S omezeným dojezdem se netrápí Záchranáři budou jezdit v BMW i3. S omezeným dojezdem se netrápí

České zastoupení automobilky BMW znova poskytlo své vozy…

BMW i1 Isetta: Virtuální návrat bubliny BMW i1 Isetta: Virtuální návrat bubliny

O vzkříšení Isetty v režii BMW už se mluvilo před nějakým…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke druhé trofeji

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke…

V Barceloně se byť jediné škobrtnutí těžce nevyplácí. Své o tom ví Ernesto Valverde. Španělský kouč s hvězdným…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…