Nové BMW i8 Roadster oficiálně. Více síly díky lepšímu elektromotoru
BMW podle očekávání odhaluje na autosalonu v Los Angeles druhou karosářskou variantu svého plug-in hybridního sporťáku i8. Po kupé přichází roadster, spolu s nímž se inovací dočkal i výchozí vůz. Na trh však BMW i8 Roadster vstoupí až v květnu 2018. Bude to šest let po představení prvního konceptu tohoto auta, BMW i8 Spyder.
Vedle otevřené karoserie je hlavní novinkou i8 Roadster a současné modernizovaného i8 kupé vylepšená technika. Hybridní systém totiž nově poskytuje 275 kW, o 9 kW více než dosud. Nárůst je způsoben hlavně posílením elektromotoru, který je nově naladěn na 105 kW, o 9 kW více než dosud. To benzinový tříválec o objemu 1,5 litru si uchoval 170 kW a 320 N.m, nově je však kvůli emisním normám doplněn o filtr pevných částic.
Tato síla i8 Roadster umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za 4,6 sekundy, kupé je i nadále na stovce za 4,4 sekundy. Snížila se však udávaná spotřeba, která u kupé činí 1,9 l/100 km, o dvě desetiny méně než dosud.
Za tím hledejme modernizované lithium-iontové baterie, jejichž kapacita proti dosavadní verzi vzrostla ze 7,1 kWh na 11,6 kWh. Díky tomu i8 kupé ujede větší vzdálenost v čistě elektrickém režimu, konkrétně 55 kilometrů (dosud jen 37 km). Maximální rychlost v elektrickém režimu navíc vzrostla ze 70 km/h na 105 km/h.
Kombinace s šestistupňovým automatem (spalovací motor) a dvoustupňovým automatem (elektromotor) zůstala zachována, stejně jako pohon všech kol, kdy přední kola pohání elektromotor a za zadní spalovací tříválec.
Co se týče designových změn, ty se zaměřily hlavně na interiér. V něm se objevuje nejnovější multimediální systém BMW, což znamená samostatně stojící, dotykovou obrazovku s úhlopříčkou 8,8 palce. Jiné jsou také sedačky. Zvenku jsou novinkou nově nabízené laky (E-Copper a Donington Grey) nebo kola, ty výchozí jsou o kilogram lehčí než doteď.
Rozdíly mezi kupé a roadsterem souvisí hlavně s otevřenou karoserií. Zadní boční okénka u roadsteru nahradily výplně, na rozdíl od kupé totiž nenabízí konfiguraci 2+2, jedná se o výhradně dvoumístný vůz. Otevřená karoserie si samozřejmě vyžádala i úpravu nastavení zavěšení, tlumičů nebo řízení.
Elektricky ovládací natahovací střecha je textilní, za záda posádky se ukryje za pouhých 15 sekund. Celý proces přitom může probíhat až do rychlosti 50 km/h. Natažení střechy pak vytvoří dodatečný prostor o objemu 100 litrů za sedadly, specialitou je i zadní okénko, které se po stažení střechy vytáhne asi o 30 mm, aby do kabiny tolik nefoukalo. Zajímavým údajem je pak to, že úpravy související s otevřenou karoserií zvýšily hmotnost auta jen o 60 kilogramů, což je na poměry roadsterů vcelku nízké číslo.
BMW i8 – srovnání verzí | |||
Model | BMW i8 Roadster | BMW i8 kupé | BMW i8 kupé |
Roky výroby | 2018- | 2018- | 2014-2018 |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1499 | 1499 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Výkon spalovacího motoru [kW/min] | 170/5800 | 170/5800 | 170/5800 |
Točivý moment spalovacího motoru [N.m/min] | 320/3700 | 320/3700 | 320/3700 |
Výkon elektromotoru [kW/min] | 105/4800 | 105/4800 | 96/4800 |
Točivý moment elektromotoru [N.m] | 250 | 250 | 250 |
Největší výkon [kW] | 275 | 275 | 266 |
Kapacita baterií [kWh] | 11,6 | 11,6 | 7,1 |
Převodovka | 6A+2A | 6A+2A | 6A+2A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 4,4 | 4,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 2,1 | 1,9 | 2,1 |
Dojezd v elektrickém režimu [km] | 53 | 55 | 37 |