reklama


26.5. 2014 Jan Mička Jan Mička

BMW M3 Sedan a M4 Coupé: První jízdní dojmy

 

Pátá generace sedanu BMW M3 přichází s přeplňovaným motorem. Společně s ním jsme otestovali novinku BMW M4 Coupé.

Když v roce 2007 přišla čtvrtá generace BMW M3, spolu s ní skončila patnáctiletá éra řadových šestiválců. Čtyřlitrový motor V8 o výkonu 309 kW měl charakter, neopakovatelné kouzlo ve vysokých otáčkách a především výraznou zvukovou kulisu. Nyní, sedm let od malé revoluce, přichází jedna ohromná – pátá generace modelu dostala dvojitě přeplňovaný šestiválec, posílila o 8 kW a v souladu s globálním trendem se pyšní přibližně čtvrtinovým snížením spotřeby. Nevymizelo však veškeré kouzlo? Odpověď jsme hledali na portugalských silnicích a závodním okruhu Algarve, kde jsme vedle BMW M3 Sedan vyzkoušeli také M4 Coupé.

Předně je třeba ujasnit si označování – BMW M3 se v minulé generaci prodávalo pod stejným názvem jako sedan (E90), kupé (E92) a kabriolet (E93). S příchodem pátého vydání vozu se však v souladu s novou marketingovou politikou automobilky toto značení změnilo. BMW M3 je nově výlučně sedanem, kupé nese název M4 a rovněž nechybí ani kabriolet. Pohonná technika všech karosářských verzí je identická, vozy se liší pouze v některých základních rozměrech a pochopitelně hmotností.

BMW M3 a M4 - srovnání s předchozí generací
ModelBMW M3 F80BMW M3 E90BMW M4 F82BMW M3 Coupé E92
Délka [mm]:4671458046714615
Šířka [mm]:1877181718701804
Výška [mm]:1424144713831418
Rozvor [mm]:2812276128122761
Rozchod vpředu [mm]1579154015791538
Rozchod vzadu [mm]1603153916031539
Průměr otáčení [m]12,211,712,211,7
Provozní hmotnost [kg]1595168015721655

Jasně dané mantinely byly stanoveny také po stránce vnějšího vzhledu. Vozy s magickým M poznáme podle agresivních nárazníků, čtveřice koncovek výfuku, specifických vnějších zpětných zrcátek a kovaných kol o průměru 18 či 19 palců. Kromě kapoty s charakteristickým vyboulením nabraly na robustnosti také zadní blatníky, kola mají širší rozchod a všechno je zahaleno ve zcela nových odstínech – v případě M3 Sedan se bavíme o modrém perleťovém laku Yas marina, M4 Coupé je na fotografiích vyvedeno v jedovaté Austin yellow.

U takto silných vozů hraje neodmyslitelnou roli aerodynamika a co nejlepší vyvážení v čele s nízko uloženým těžištěm. Všechny nový prvky karoserie jsou proto funkční, vytvářejí přítlak a zvyšují stabilitu ve vysokých rychlostech. Zatímco dříve byla uhlíková střecha doménou pouze BMW M3 Coupé, nyní ji má také sedan. V řeči čísel to znamená, že se z nejvyššího bodu sedanu ubralo pět a u kupé dokonce šest kilogramů. Druhý jmenovaný si však stále zachovává exkluzivitu díky novému víku zavazadelníku. V podstatě se jedná o sendvič, vyrobený z uhlíkových kompozitů a plastů. Podtrženo sečteno - u obou vozů došlo ke snížení hmotnosti o více než 80 kilogramů, což se projevuje nejen na jízdní dynamice a chování v zatáčkách, ale také celkové hospodárnosti provozu.

Nová síla

Pro někoho kontroverzní a nepatřičná, pro jiného naopak nejlepší možnost, jakou mohli v BMW M vzhledem k přísným evropským regulím vymyslet. Řeč je o řadovém šestiválci TwinPower Turbo, který nahradil tolik opěvovaný čtyřlitrový osmiválec. Nový motor má o litr menší objem, zároveň je však silnější a produkuje čistější emise. Agregát je vysokootáčkový - pro maximální výkon 317 kW (431 koní) si musíte dojít až k 5000 min-1, odkud plynule působí až to 7300 -1. Ve srovnání s předchozí jednotkou se bavíme o nárůstu vcelku zanedbatelných 7 kW, točivý moment 550 N.m však díky dvojímu přeplňování posílil o 150 N.m.

Síla motoru je na zadní nápravu přenášena prostřednictvím hnacího hřídele z uhlíkových kompozitů, kde se o rozdělení na kola stará aktivní M diferenciál. Jeho výhodou je, že se po povolení pedálu plynu zcela otevře, čímž se zvyšuje ochota automobilu v nájezdech do zatáček. Po přidání plynu je svornost elektronicky řízena podle potřeby (v rozmezí 0 až 100 %), aby byla zachována co nejlepší trakce na výjezdu ze zatáček. Tolik teorie, přejděme k praxi…

 [600×348]

Naše první setkání s BMW M3 Sedan a M4 Coupé proběhlo na portugalské půdě, konkrétně ve městě Portimao v přímořské oblasti Algarve. Z flotily dostupných testovacích vozů nebylo lehké si napoprvé vybrat, čistě z nostalgie jsme však sáhli po sedanu s dvouspojkovou automatickou převodovkou M DCT. Už první usednutí za volant nenechalo nikoho na pochybách, že před sebou máme skutečně ostrou „trojku“. V interiéru je v hojné míře zastoupen karbon, kvalitní kůže, perfektní anatomická sedadla a především snový tříramenný sportovní volant. Hned na začátku přitom překvapila příkladná ergonomie – auto je totiž doslova nabušeno elektronikou, která mění charakter elektromechanického posilovače řízení, adaptivních tlumičů, přeplňovaného šestiválce a převodovky. Každá funkce má své tlačítko, díky čemuž dokáže řidič rychle změnit nastavení vozu v závislosti na jízdních podmínkách.

S prvním startem motoru se v interiéru ozvalo jenom tlumené pobublávání vzdáleně připomínající osmiválec (auto je vybaveno systémem, který jej v syntetické formě vypouští z reproduktorů), u výfuku se však díky elektronicky řízeným klapkám (jsou těsně před zadním tlumičem) pomalu rozpoutávala bouře. Všechny systémy jsme uvedli do komfortního režimu, zařadili D a vyrazili na zhruba 150 kilometrů dlouhou cestu.

Hned po prvních kilometrech nás příjemně překvapilo, jak dovede být tahle bestie o výkonu 431 koní komfortní a tichá. Vůz to staví do role společníka pro každodenní provoz, s příchodem klikatých okresek jsme však stádu popustili uzdu. Ideální se ukázala být zlatá střední cesta – režim Sport pro všechny dostupné systémy a prostřední z trojice nastavení převodovky. Abyste totiž využili veškerý potenciál vozu na veřejných silnicích, musíte mu velmi dobře rozumět. Přilnavost v zatáčkách a především ohromná chuť k jejich průjezdu bere dech, na čemž se velkou měrou podepsaly také lepivé pneumatiky Michelin Pilot Super Sport. Je až neuvěřitelné, jak lehkým dojmem auto působí a s jakou přesností lze trefovat ideální stopu pro co nejrychlejší průjezd s téměř dokonalou trakcí. Nakonec nezklamalo ani elektromechanické řízení, které sice v komfortním režimu nepřekvapí citlivostí okolo středové polohy volantu, po přepnutí na Sport je však citelně lepší a Sport+ představuje reakce ostré jako břitva.

Takové chování běžného řidiče upevní v názoru, že vyrostl na závodní dráze a automobilu velmi dobře rozumí. Je ale pravděpodobné, že vozu nesahá ani po ventilky. Přepnutím do nejostřejšího módu se z M3 totiž stává řízená střela, která klade obrovské nároky na um a především soustředění řidiče. Příval koní na jednu nápravu dokáže při špatném dávkování plynu srazit sebevědomí zpátky na zem i za předpokladu, že jsou aktivní veškeré bezpečnostní systémy. Tohle auto rozhodně není pro někoho, kdo s ním chce pouze ohromit okolí. Bez nadsázky se jedná o civilní závodní stroj, ve kterém se skrývá mnohonásobně více potenciálu, než dokážete v reálném životě využít.

Všechno je to o výborném sladění motoru s automatickou převodovkou. Zatlačení pedálu plynu do podlahy lze přirovnat ke katapultu pilota z kokpitu stíhačky, šestiválec se okamžitě žene do otáček a hrubé cuknutí rychlostní skříně dokáže v nejostřejším režimu méně otrlým přivodit žaludeční potíže. Na výkon totiž díky dvojici turbodmychadel nečekáte – je dostupný takřka od nuly až po samotný vrchol spektra, což ale při vytočené sedmičce završila tachometrová rychlost 262 km/h. Tah motoru působí lineárně a do uší se v tu chvíli hrne jeho podmanivý řev. K našemu velkému údivu navíc odpadá jakýkoliv strach o stabilitu na méně kvalitním povrchu – v přímém směru se jízda rovná letu vystřeleného projektilu.

 [600×337]

Druhou polovinu dne jsme strávili za volantem BMW M4 Coupé, opět s automatickou převodovkou M DCT. Jízdě můžete věnovat klidně dva měsíce a stejně mezi ním a sedanem jenom těžko najdete pádnější rozdíl. Jeden tu však přece je – kupé M4 je ve vysokých otáčkách hlučnější. Jízdními vlastnostmi se však ani navzdory nižší hmotnosti a menší výšce karoserie od sedanu neliší, výběr jedno či druhého vozu proto záleží čistě na prioritách jednotlivce nebo akceptování základní ceny.

Domovem je závodní dráha

Druhý den testování byl o mnoho zajímavější. S oběma vozy jsme totiž vyrazili na zhruba šedesát kilometrů vzdálený závodní okruh Algarve. Bezmála 4,7 kilometrů dlouhá trať má 17 zatáček a bez nadsázky se řadí k těm nejobtížnějším v Evropě. Mírný strach byl na místě, především z horizontů, za kterými se jenom tak mimoděk objevují ostré, do poslední chvíle takřka neviditelné zatáčky. Ačkoliv zde pravidelně testují týmy Formule 1, rychlostní rekord drží Adam Carroll s monopostem A1 Grand Prix.

Po krátkém briefingu nás čekala tři kola v sedanu M3, po kterých jsme rovnou přestoupili do M4 Coupé a vše odjezdili znova. Organizátoři nás na trať nepustili samotné – první kola jsme absolvovali za BMW M4 Coupé, za jehož volantem seděl rumunský závodník Claudiu David. Ten ukazoval ideální stopu, brzdné body a krizová místa. Po dvou okruzích to bylo už jen na nás a na schopnostech auta, které se pro závodní dráhu dost možná narodilo. Zbývalo jen přepnout nastavení posilovače řízení, adaptivních tlumičů, motoru a převodovky do nejostřejšího režimu…

O dynamice obou vozů není třeba pochybovat – poměr 4,72 kg/ kW hovoří za vše a akcelerace z klidu na 100 km/h zabere 4,1 sekundy. Jelikož se z boxů na dráhu sjíždí z mírného kopce (v pit lane je rychlostní omezení na 60 km/h), ještě před první zatáčkou bylo na tachometru více než 130 km/h. Teprve zatáčka č. 4 byla zkouškou pro aktivní zadní diferenciál – nejprve v nájezdu při podřazení, kdy se systém otevřel a neblokoval zadní kola. Výjezd zvládám bez vybočení zádi a stejně tak nájezd na dlouhou rovinku, ze které se za horizontem brzdilo z rychlosti kolem 185 km/h. Brzdové destičky sevřely ostré karbon-keramické kotouče a doslova zavěšený v bezpečnostním pásu uzavírám první sektor.

Následující rychlá pasáž byla zkouškou odvahy, abychom si za ostrou zatáčkou Samsung vyzkoušeli kombinaci obráceného žaludku, silného bočního přetížení a dalšího zavěšení do pásů v nájezdu do třetího sektoru. Zde bylo důležité přidat plyn v pravou chvíli, aby nenásledoval přechod do hodin a nekontrolovaný výlet do únikové zóny. Dvojice následujících zatáček nás přivedla až ke sjezdu na cílovou rovinku, kde jsem jenom nevěřícně kroutil hlavou, odkud bere automobil takové množství přilnavosti i po rychlém přejezdu zkrouceného horizontu…

Postupem času jsem si již okruh docela pamatoval a vyzkoušel jízdu v režimu MDM. V tu chvíli má nad vozem stále kontrolu elektronika, umožní však jízdu na hraně adheze a citelnější pohození zádí. Zároveň se zcela vyvrátily dojmy o tom, že je auto v mezních situacích zákeřné a zvládnou ho pouze velmi zkušení řidiči. Vykroužit v bezpečí závodní dráhy ukázkový drift s mohutným oblakem kouře od pneumatik je totiž snadné, problémem však může být zpřevodování automatické skříně. Motor se totiž neuvěřitelně rychle vytáčí a občas nezbude, než během smyku přeřadit a čelit tak možnosti rozhození stability. Už z tohoto pohledu vyvstává otázka, kolik potenciálu se v šestiválci skutečně ukrývá. Výkonem 317 kW to totiž rozhodně nekončí…

Závěr

Není pochyb o tom, že se „emkový“ sedan i kupé zrodily pro obrovskou rychlost. Hledat mezi oběma automobily rozdíl je práce pro skutečné mistry volantu, kromě nabídky vnitřního prostoru a hlučnějšího projevu M4 Coupé nemá klasický zákazník jinou možnost, než si při výběru dobře ujasnit osobní priority. Oba vozy jsou skoro absurdně rychlé a vyladěné do posledního detailu, za což vděčíme tisícům testovacích kilometrů na Severní smyčce Nürburgringu pod taktovkou továrních jezdců BMW pro šampionát DTM.

Jezdit BMW M3 a M4 ostře zvládne každý zkušenější řidič, čistou stopu s vypnutou elektronikou však dovedou jenom opravdoví mistři volantu. Ačkoliv vozy doslova překypují moderními systémy, které jej i v krizových situacích udrží na silnici, po jejich deaktivaci získáte plnou vládu nad hrubými a neurvalými bestiemi se špičkovými jízdními vlastnostmi a dokonalou čitelností.

A na závěr obligátní poznámka – spotřeba paliva. Ačkoliv po jízdě na okruhu svítilo na palubním počítači číslo 29,5 (těžko uvěřit, je to relativně málo), v reálném provozu se vejdete pod 10 l na 100 km. Celí vydovádění z technické trati jsme totiž vyzkoušeli také klasický kombinovaný provoz (cca 60 km), během kterého jsme se dostali na výborných 9,2 litru.

BMW M3 a M4 - technická data a české ceny
ModelBMW M3 Sedan (F80)BMW M4 Coupé (F82)
Převodovka6M (7A)6M (7A)
Zdvihový objem [cm3]29792979
Válce/ventily6/46/4
Největší výkon [kW/min-1]317/5500-7300317/5500-7300
Největší toč. mom. [N.m/min-1]550/1850-5500550/1850-5500
Max. rychlost [km/h]250*250*
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,3 (4,1)4,3 (4,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]8,8 (8,3)8,8 (8,3)
Cena [Kč]1.822.5001.855.000
*s M Driver’s paketem až 280 km/h

Video

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW M3 Sedan a M4 Coupé: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




BMW M3 30 Years: Zhmotnělá připomínka 30. výročí BMW M3 30 Years: Zhmotnělá připomínka 30. výročí

Mnichov si připomíná 30. let od vzniku první M3.…

BMW M3 a M4 mají problém s kardanem, musí na inspekci BMW M3 a M4 mají problém s kardanem, musí na inspekci

Až budete čekat, než vám opraví emtrojku, můžete…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal domácí hvězdu

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal…

Tenhle borec nenudí. Na kurtech i ve svých 38 letech předvádí Radek Štěpánek skvělý tenis, i mimo něj dokáže…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama