Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M550d xDrive: Nové fotografie

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
BMW představilo médiím první sériovou vlaštovku divize M Performance: sedan M550d s pohonem všech kol xDrive.

Aby neutrpěla pověst sportovní divize M GmbH, pro turbodieselové verze s legendárním písmenem před číselným označením byla vytvořena odnož M Performance. Pod kapotou BMW M550d xDrive se ukrývá vznětový řadový šestiválec se třemi turbodmychadly a vstřikováním common-rail. Agregát nemá objem 5,0 l, jak by mohla nasvědčovat druhá pětka v názvu, ale jen 2993 cm3. Je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000–4400 min-1, točivý moment o maximální hodnotě 740 Nm je dostupný při 2000–3000 min-1. Turbodiesel se ovšem podle může dostat klidně přes 5.000 otáček.

Motor osazený trojicí turbodmychadel kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké. První malé turbo s variabilní geometrií lopatek se roztáčí ihned nad volnoběhem, velké se pak připojuje v 1500 otáčkách. Třetí je umístěno v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Ta se uvádí v činnost při výrazném sešlápnutí plynu v otáčkách nad 2700 min-1. Celý systém funguje paralelně, jakmile první turbo dosáhne maximálního přetlaku, pomůže mu právě zmiňované třetí, které dodává další stlačený vzduch. Spolu s s obvyklým obtokovým ventilem pak zamezuje zpětným tlakům ve výfukovém potrubí.

Maximální otáčky jsou omezeny na 5400 min-1. Motor dostal zesílená ložiska klikového hřídele, blok i hlava motoru jsou vyrobeny pomocí vysokotlakého odlévání, klikový hřídel a ojnice z vysokopevnostních materiálů. Systém common rail pracuje při 2200 barech. Palivo se do válců vstřikuje až osmkrát během jednoho cyklu (tři pilotní vstřiky, jeden hlavní a čtyři následné). Pohonná jednotka disponuje filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem a katalyzátorem na odbourávání oxidů dusíku (NOx). Díky tomu už nyní plní emisní normu Euro 6.

Lepší zvuk dodává v režimech Sport a Sport+ zařízení Driving Experience Control, a to pomocí audiosystému. Elektronika osmistupňové samočinné převodovky umožňuje co nejrychlejší řazení. M550d bude k dostání výhradně s pohonem všech kol xDrive, samozřejmostí je sportovní podvozek odpovídající logu M. Rozvor náprav činí 2968 mm, rozchod kol pak 1594 mm, respektive 1599 mm. Sedan je 4910 mm dlouhý, 1860 mm široký a 1454 mm vysoký, světlá výška činí 1310 mm.

1895 kg těžký sedan oficiálně zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,7 s a v kombinovaném cyklu spálí 6,3 litru paliva na 100 km. Praktičtější kombi Touring je na stovce za 4,9 s, spotřeba paliva dle norem EU činí v jeho případě 6,4 l/100 km. Tu pomáhají snížit start-stop, rekuperace brzdné energie a mód Eco Pro, do palivové nádrže se vejde 70 l nafty. Posádka i zavazadla smí vážit nejvíce 580 kg. Maximální rychlost je v obou případech elektronicky omezena na 250 km/h. Auto z ní zabrzdí díky kotoučům o průměru 374 mm vpředu, respektive 345 mm vzadu, třmeny mají vždy jediný pístek.

Interiér je skvěle odhlučněn, dovnitř proniká zvuk, který nemá daleko k benzinovému motoru. Charakteristický klapot turbodieselu je slyšet prakticky jen při otevření kapoty. Uvnitř najdeme sportovní kožený volant s logem M a čalounění alcantarou. Zvenčí emkové diesely poznáme podle agresivnějších nárazníků, aerodynamických zrcátek, dvojice lichoběžníkových koncovek výfuku a devatenáctipalcových litých kol s pneumatikami 245/40 vpředu a 275/35 vzadu.

Světová premiéra se odehraje až v Ženevě spolu s kombi Touring v obdobné verzi, ale i stejně motorizovanými variantami M50d v SUV X5 a X6. Na německý trh obě prvně jmenované přijdou už 12. května a jejich rodištěm bude Dingolfing. BMW M550d xDrive bude doma stát 80.800 eur (v přepočtu cca 2.013.000,- Kč), za kombi zájemce zaplatí o 2.950 eur (asi 73.500 korun) více.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)