Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW má problém: smyk při brzdění na mokru

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Vozy BMW několika modelových řad se potýkají s vážnou technickou závadou. Na mokru brzdí nerovnoměrně, což může způsobit ztrátu kontroly nad vozem.

Problémy se týkají modelů X1, řady 3 (E46 a E90), aktuální 5 a 5 GT a také roadsteru Z4. Brzdný účinek se u postižených vozů dostavuje na jedné straně se zpožděním, takže auta táhnou ke straně. Elektronický stabilizační systém v tomto případě nezasáhne, řidič musí reagovat protipohybem volantu.

Ke smůle BMW se tyto nepříjemnosti se projevily mimo jiné u X1, které podrobil dlouhodobému testu německý AutoBild. Připouští je i samotný Mnichov, ale zatím jen právě u nejmenšího „ikska“ a trojkové řady s pohonem všech kol. Oba modely totiž sdílejí řadu komponentů podvozku a hnacího řetězce.

Opožděná reakce brzd na jedné straně a následné „hodiny“ mohou být způsobeny kromě vlhkosti vozovky také posypovou solí, zejména chloridem hořečnatým. Ta se sice netýká současných jarních měsíců, ale v zimě může majitele nemile zaskočit. Když pak delší dobu při jízdě nebrzdí, na kotoučích se vytvoří mastný film a je doslova vymalováno.

BMW vyvinulo aktualizaci softwaru, který má na starosti osušování brzdových kotoučů během jízdy v dešti. Aktualizace zajistí, že destičky při pravidelném kontaktu s kotouči mastnou vrstvičku odstraní. Firma rovněž upravila přívod vzduchu k brzdám.

Změny se týkají vozů vyrobených po květnu 2010. Modifikovány mohou být i starší exempláře X1 a řady 3 s pohonem všech kol, avšak výhradně na přání zákazníka. Plošnou svolávací akci BMW patrně neplánuje.

Podle AutoBildu se stejný problém může projevit rovněž u modelů řady 3 se zadním pohonem, řady 5 včetně verze GT a roadsteru Z4. Pro ty však žádné řešení v současné době neexistuje.

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
16. 5. 2012 20:45
Re: To není vtip?
A je po diskusi :-|
14. 5. 2012 11:02
Re: To není vtip?
Vtip to rozhodně není. Na rozdíl od zdejších diskutérů jsem tady možná jediný majitel jednoho takovéhoto jednoho problematického kousku : BMW 330d xD. T.j. 4x4, model 2009, standardně vybaveno systémem osušování brzd. Auto mám od 9.11. Najel jsem už cca 30 000 km, nicméně s ohledem na loňský extrémně suchý podzim jsem na uvedený jev přišel až v 12.11 při první jízdě za souvislého deště na R10. Auto už jen po několikakilometrové jízdě na vodě nejdřív nekonečný zlomek vteřiny nebrzdilo, poté následovalo dramatické ujetí předku doleva. Velikost vybočení závisela na rychlosti jízdy a intenzitě brždění. Ač mám ujety statisíce kilometrů s různými auty a jen tak něco mě nerozhodí, nic podobného jsem v životě nezažil. Jedná se o naprosto strašidelnou závadu na kterou si odmítám právě u BMW zvykat, nějak ji korigovat volantem, či doplňovat sofistikovaný elektronický systém osušování brzd vlastní nohou tak, že budu čas od času preventivně osušovat brzdy - např. v provozu na dálnici.
Po ověření, že se jedná skutečně o jev (závadu), která není způsobena např. vyjetými kolejemi, na které je jinak auto mimořádně citlivé, jsem věc reklamoval u autorizovaného servisu BMW. První krok v nápravě bylo preventivní přehrání kompletního sofware na jeho poslední model r. 2010. Auto teď táhne doprava, naštěstí méně než předtím doleva, nicméně první "nezabrždění" po delší jízdě a nebrždění v dešti zůstalo. Tento stav momentálně řeším, protože si neumím představit, že by to takto zůstalo. Na první tupost brzd při případném zabrždění za přede mnou jedoucím autem si nejde zvyknout. Skoro pokaždé se infarktově leknu. Naprosto nechápu, jak je možné, že BMW dosud na tuhle závadu neudělalo svolávačku. Je životu nebezpečná. Před přehráním sw bylo auto schopno vjet na okresce o 1 m do protisměru. Hrůza! Jinak jsem v denním kontaktu s mým kolegou - takto majitelem zcela shodného auta modelového r. 2010. Závadu mu auto vykazuje taky. Jen to zatím "neřeší" tak jako já. Ze 2 servisů BMW, které navštěvuju mám ty samé zprávy. Nejedná se tudíž nějakou nahodilost, ale "systém" BMW.
Okřídlený BMW slogan "Freude am Fahren" pro mě tedy platí jen za sucha. tehdy je jízda s tímhle autem a hlavně motorem 3,0d skutečně skvostná. Za deště se ovšem mění na "Horror am Fahren"
Takže zanechte tady soudů typu, že ... to přece není u BMW možný, nebo že je třeba držet za jízdy volant atd. Prostě někde udělali soudruzi v Landshutu poměrně fatální chybu a nějak se jim jí zatím nechce přiznávat, zdá se. Z detailů, které jsem tu nepopisoval, soudím, že možná ani neví, jak ji řešit..
14. 5. 2012 08:31
nic nového pod sluncem...
Problém s vlhnutím kotoučů a pomalého náběhu brzdného účinku se probíral v našem motorisitickém tisku už před nějakými 30 lety, dokonce se tam i doporučovalo to občasné přibrzďování... přitom na odstranění tohoto problémů stačí jedno nenáročné technické řešení - buď vrtané kotouče nebo drážky na třecí ploše kotoučů. Drážky jsem si nechával dělat i na své škoduli a napamatuji se, že bych měl někdy s brzděním na mokru jakýkoli problém, který by způsobil pozdní náběh brzd... Jestli se dobře díváte na bilboardy s reklamami prodejců ND, je tam vidět kotouč s drážkou ve tvaru zakulacené pěticípé hvězdy - což je to, o čem mluvím. Mimochodem - popisovaný problém jde na vrub pohonu 4x4, protože tento vždy jaksi ovlivňuje přenos sil z jednoho kola na ostatní a zpět... Žádný elektronický systém, spojený s mechanickými komponenty, nedokáže být absolutní, setrvačnost mechanických hmot dělá své a fyzikální zákony se prostě nedají obejít, i kdybychom se na hlavu postaviili...
Vývoj předních pohonů se dostal na takovou úrooveň, že si lidé jaksi navykli na to, že auta jezdí téměř jako po kolejích a když pak dostanou do ruky zadokolku, tak se najednou diví, že to není vždy tak pravda, jak si navykli. Pokud si někdo myslí, že když šlápnu na brzdu, mohu pustit volant a auto pojede rovně, tak ať na to rychle zapomene - to platí jen pro nové brzdy a naprosto rovnou a nehrbatou silnici, což je kombinace se v našich končinách jaksi se nevyskytující. Kromě toho na tah kamsi mimo má také vliv geometrie a vůle v řízení a přední nápravě.
13. 5. 2012 16:32
Re: není mi jasný
přijde mi ale divný, že tam píšou konkrétně o mokru a mastným filmu na kotoučích. To že by se mohla zjančit elektronika bych se ani nedivil, ale z toho článku mám dojem, že problém mechanického rázu a ne elektronického. Sice už jsem taky slyšel story jak se poblázněný XDS snažilo strhnout auto do pangejta, ale tohle nebude asi ten případ. Víš, že jsem celkem rád, že mám v autě jen ABS a ASR :-)
13. 5. 2012 12:51
Re: není mi jasný
trosku mi to prislo usmevne ako si to napisal :-) ono teraz brzdova sustava zdaleka nie je tvorena len pedalom, posilnovacom, hadickami a samotnymi brzdami. je tam aj zlozita elektronika abs, ktora neurcuje brzdnu silu len podla tlaku na brzdovy pedal a podla toho, ci kolesa su zablokovane alebo nie. snima sa napr. aj smer natocenia volantu a podla toho sa rozdeluje brzdna sila na jednu alebo druhu stranu auta (aby lepsie zatacalo pri prudkom brzdeni a zatacani), kazde koleso moze byt brzdene elektronikou nezavisle od ostatnych. takisto do brzdovej sustavy zasahuje aj stabilizacny system, ktory vyhodnocuje miliardu velicin (natocenie volantu, uhlove a smerove zrychlenia, naklon auta, ... vela je toho) a podla toho pribrzduje v pripade potreby jednotlive kolesa. je tam toho tolko, ze sa moze stat, ze nejaka situacia je zle vyhodnotena a auto brzdi inak, nez ma. to, ze sa sliapne na brzdu a auto brzdi vzdy vsetkymi kolesami rovnako a je to regulovane len abs-kom je uz davno minulost hlavne pri premiovych znackach.