Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Ženevě 2008

Vitek
Diskuze (2)
Nejdůležitější novinka, otevírající nejen novou typovou řadu, ale pro značku i nový segment. Frankfurtský koncept BMW X6 Sports Activity Coupe se podle předpokladu dočkal sériové podoby.

X6

Prozatím bez hybridního pohonu, ale zato s prakticky nezměněnou karoserií, která byla ještě na konci září vydávána za koncept. Novinkou v prémiové části trhu je spojení lehce terénních schopností dolních částí vozidla se sportovním designem horní poloviny karoserie. Boční profil vozu připomíná kupé a BMW k označení X6 také nadále přidává vysvětlující název Sports Activity Coupe. Klasická záď SUV tady není. Místo ní se střecha už od B-sloupku začíná plynule svažovat a pokračuje zadním sklem. K obrovské karoserii pak už stačí přidat mimořádně velká kola (standardní pneu 255/50 R 19), která dotváří celkový dravý dojem. Bez přímého srovnání s existujícími modely je obtížné odhadnout skutečné rozměry. Celkové vnější rozměry BMW X6 jsou 4877 x 1983 x 1690 mm, rozvor měří 2933 mm. BMW X5 má vnější míry 4854 x 1933 x 1729 mm, rozvor měří také 2933 mm.

Z hlediska techniky je X6 nové především díky rozšíření systému pohonu všech kol xDrive o Dynamic Performance Control. Aktivní rozdělení točivého momentu se nyní neděje pouze mezi přední a zadní nápravu (standardně 40 % točivého momentu na předních kola a 60 % na zadní), ale také mezi levé a pravé zadní kolo. Na rozdíl od podobných systémů Mitsubishi, Subaru a Hondy je v případě BMW pro redistribuci hnacích sil zapojeno více mechaniky a méně elektroniky. Systém pomáhá posláním hnacího momentu na vnější zadní kolo, ale stabilizuje automobil i při náhlém ubrání plynu v zatáčce.

Novinkou je motor 50i, který bude představen na podzim roku 2008. S tím je spojené i nové označení, tvořené logem xDrive a ekvivalentním objemem motoru vynásobeným koeficientem 10, tedy 35i, 35d, 50i…. I tady však jde více o marketing než o strojírenskou přesnost. Pod označením 50i se schovává světová novinka pod kapotou BMW - přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 l. Jeho působivé výkonové hodnoty jsou výsledkem důsledné práce mnichovských motorářů, ale zajímavostí najdeme několik i na samotném konstrukčním uspořádání motoru. Na přeplňovaný agregát neobvykle vysoký kompresní poměr 10:1 bylo možné zavést díky přímému vysokotlakému vstřikování benzinu do válců (piezovstřikovače, maximální tlak 200 bar). Díky vnitřnímu chlazení odpařováním paliva ve válci se dále zvyšuje účinnost benzinového motoru. Obě turbodmychadla (každé obsluhuje jednu řadu válců) jsou umístěna, stejně jako katalyzátory, mezi řadami válců do V. Uvolnil se tím prostor pro nové tvarování sacích a výfukových kanálů s větším průřezem, omezující ztráty na vstupu a výstupu z motoru na nové minimum. Již dnes plní tento agregát emisní normu Euro 5.

M3 Cabrio

S označením M3 se nejdříve tradičně představilo kupé, po něm trochu netradičně nastoupil sedan a nyní přichází kabriolet. První důležitou zprávou je výrazně zvýšená pohotovostní hmotnost (1810 kg). Oproti kupé je to nárůst o více než 200 kg. To se projevuje na dynamice jízdy. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá M3 Cabrio nejdéle - 5,3 s - špičkový osmiválec má ale takové výkonové rezervy, že dosažení rychlosti 250 km/h není ani pro kabriolet problém. Třídílná elektricky ovládaná střecha dokáže proměnit uzavřenou karoserii v otevřenou během 22 sekund.

Motor o objemu 3999 cm3 je převzat z kupé. Nejvyšší výkon 309 kW při 8300 ot./min a maximum točivého momentu 400 Nm při 3900 ot./min vzniká díky špičkové technice. Hliníkový blok motoru bez vložek válců se vyrábí ve slévárně v Landshutu, kde vznikají mj. bloky motorů pro formuli 1. Tuhá konstrukce motoru se základovou deskou bedplate odolává i vysokým zatížením, kliková hřídel s hmotností 20 kg má podle výrobce mimořádnou tuhost. O optimální výměnu směsi pečuje dvojitý VANOS (plynule variabilní časování ventilů), který dosahuje extrémně krátkých časů potřebných pro změnu nastavení. Samozřejmostí jsou elektronicky řízené tlumiče se třemi pracovními režimy, řízení Servotronic má také dvě volitelné charakteristiky. Tlačítko M-Drive umožňuje řidiči nastavení řady vlastností vozu podle aktuálního způsobu použití auta.

Standardní převodovkou pro BMW M3 Cabrio je šestistupňové ručně řazené ústrojí. Jako alternativa bude brzy k dispozici dvouspojková sedmistupňová převodovka Drivelogic. Na německém trhu začne prodej letos v létě, základní cena začíná na 73.950 Euro, což přibližně odpovídá částce 1.930.000,- Kč.

1 Cabrio

Z již známého Coupé vychází čtvrtá karosářská verze nejmenší bavorské řady. Poté, co se větší trojkové Cabrio stalo se skládací plechovou střechou vlastně kupé-kabrioletem, vzalo na sebe nové Cabrio úlohu nositele tradic lehkých klasických kabrioletů, které si vydobyly značné renomé. Jedničkové kabrio je unikát, přinášející do kompaktní třídy otevřený model se zadní pohonem, opepřeným ještě výkonnými řadovými šestiválci. Střechu lze mít kromě klasické černé a béžové barvy také v unikátním antracitovém odstínu s efektem kovového lesku. Manipulaci s ní lze spustit při jízdě rychlostí do 40 km/h a dokončit při rychlostech do 50 km/h. Sedačky jsou potaženy kůží, odrážející tepelné paprsky, nechybí kompletní komfortní i bezpečnostní výbava.

Pohon dostaly na starost již výhradně motory s přímým vstřikem paliva. Základní zážehový čtyřválec Valvetronic bude nabízen ve verzích 118i a 120i (105 a 125 kW) a doplněn celohliníkovým dieselem 120d o výkonu 130 kW. Standardem budou šestnáctipalcová litá kola. Šestiválce jsou dva a přinášejí kromě obvyklých identifikačních znaků (chromované lamely v masce) a přidaných bezpečnostních prvků (DSC s rozšířenými funkcemi) také 17" kola a silnější z nich také standardní M-paket (pro ostatní modely volitelný) se sníženým podvozkem. Základní verzi atmosférického třílitru 125i (160 kW) doplní ultimativní biturbo 135i, jehož 225 kW a 400 Nm vystřelí malého kabriolet na stovku za 5,6 s při průměrné spotřebě 9,4 l/100 km. Zvolit je možné i sportovní samočinnou převodovku Steptronic s možností sekvenční volby tlačítky.

BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept

BMW si pro ženevský autosalon připravilo koncept založený na sériovém modelu X5, který se může vedle zajímavé techniky pochlubit skutečně dlouhým názvem. BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept ukrývá v karoserii velkého SUV hybridní pohon, kombinující elektromotor se vznětovým čtyřválcem 2,0 l twinturbo z modelu 123d o výkonu 150 kW (204 k) při 4400 ot./min. a točivém momentu 400 Nm, dostupný od 2000 do 2250 ot./min, zatímco elektromotor dodává dalších 15 kW (20 k) a 210 Nm. Síla hybridního pohonného systému je přenášena na všechna kola prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky. Automobil je vybaven bateriemi Li-Ion, které se mohou dobíjet při brzdění a dodávají energii elektromotoru. Na střeše vozu umístěné solární panely pohánějí palubní systémy, ale energie vyrobená navíc může být uložena v Li-Ion bateriích.

Koncept je sice založen na mohutném BMW X5, ale přesto se může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,9 s, průměrnou spotřebou paliva v kombinovaném cyklu 5,4 litru nafty na 100 km a emisemi CO2 172 g/km. Na jízdních výkonech nemá zásluhu pouze propracovaný hybridní pohon, ale i mírně přepracovaná aerodynamika vozu nebo devatenáctipalcová litá kola, jejichž design je navržen tak, aby snížil aerodynamický odpor a víření vzduchu.

M Double-Clutch Transmission

Po třech generacích sekvenčních automatizovaných M převodovek přichází BMW pro novou generaci BMW M3 s M dvouspojkovou převodovkou nové konstrukce, určenou pro vysokovýkonné a vysokootáčkové motory. Převodovka bude muset zvládat momentové maximum 400 Nm a až 9000 ot./min čtyřlitrového osmiválce. Převodový rozsah 4,8 a 7 převodových stupňů umožňuje novému ústrojí lépe vykrývat charakteristiku motoru, ve srovnání s automatem má stejný motor s dvouspojkovou převodovkou sportovnější projev a nižší spotřebu paliva. V případě BMW M3 Coupé zlepšuje akceleraci z 0 na 100 km/h na 4,6 s (běžně za 4,8 s) a kombinovanou spotřebu na 11,9 l/100 km (běžně s manuální převodovkou 12,4 l/100 km). Součástí programu Drivelogic je funkce Launch Control, zaručující maximální akceleraci z klidu. Po puštění páky voliče začne automobil akcelerovat s optimálním prokluzem zadních kol řízeným spojkami v převodovce (DSC musí být vypnuto).

p>BM


Vitek
Diskuze (2)
19. 3. 2008 11:29
BMW nesklamalo
Jsem velkej fanda BMW a opět ukázali že peníze které jejich auta stojí nejsou špatnou investicí. Technologicky pořád táhnou dopředu a neváhají vytáhnout všechny technologické novinky do sériové výroby.

Skvělá práce