Nikde jinde na světě nenajdete místo, kde by se historie tak ctila a kde by se fanoušek této značky cítil lépe.

Pokud máte rádi německé automobily s modro-bílou vrtulí ve znaku, pak je pro vás návštěva muzea BMW Welt v německém Mnichově povinností. Ale najde se tu něco i pro ty, co raději hvězdu nebo čtyři kruhy.

Pokud se zrovna rozhodujete nebo máte příležitost navštívit hlavní město Bavorska (z ČR to není tak daleko) a máte rádi auta, pak už dále neváhejte. Mnichov totiž není jen město katedrál, obrovských kríglů piva nebo šílených bavorských chlapů s nesmírně komickými vousy a směšnými čapkami na hlavách. Je to také sídlo jedné z nejznámějších a nejprestižnějších německých automobilek – BMW.

Nikde jinde na světě nenajdete místo, kde by se historie tak ctila a kde by se fanoušek této značky cítil lépe. BMW Welt je relativně nové muzeum „Bavorských motorových závodů“.

Komplexu patřícímu BMW si všimnete už hodně kilometrů před tím, než vůbec dorazíte na místo – nad továrnou i muzeem se tyčí „čtyřválec“, administrativní budova firmy s legendárním tvarem budovy uspořádané z válců do čtyřlístku. Pod ní se rozprostírá obrovská továrna značky, BMW Welt a muzeum, které jsou spojené mostíkem nad dálnicí.

Prohlídka tedy začne v BMW Welt, který je zpřístupněn všem kolemjedoucím zdarma. Uvnitř se příležitostně konají expozice, najdete tady velký obchod se vším možným se znakem BMW: od plyšového medvídka až po golfové hole. Nechybí všechny nynější modely značky i nějaké ty technické a technologické koutky a zábavky. Třeba hru s volantem a pedály, kde vám za obrazovkou velký model ukazuje kolik máte trakce na kterém kole atd.

Ale tohle není to, proč jsme se do Mnichova vydali. Nahoře je můstek, který nás zavede přímo do muzea BMW. Najednou se ocitáme přímo uvnitř, obklopeni mnichovskými klenoty všech druhů. Je vidět, že značka pamatuje a ctí si svou historii, od malého a „bezvýznamného“ prvního modelu Dixie až po nepochopitelné studie využívající vodíkový pohon nebo dokonce látkovou karoserii jako například koncept Gina.

Hodně pozornosti je věnováno technice, inovativním technologiím a konceptům, což naznačuje i samotné prostředí a design interiéru muzea. Střídají se tady motocykly, auta všech ročníků i řad, motory, koncepty, modely a taky sochy mužů a žen ve vojenských uniformách nebo jiných avantgardních ošaceních.

Fanouškům rychlých kol jistě nejvíc rozproudí benzin (tedy, krev, samozřejmě) v žilách oddělení M Power, tedy nejlepší kusy které kdy opustily brány továrny a vyjely k nadšeným řidičům – v jedné místnosti na jednom místě. Oči upoutá speciální a fanoušky uznávaná verze M3 E46 CSL, původní M5 nebo překrásná M635CSi. Vrchol tvoří dva vůbec nejpopulárnější a nejlepší modely – skvělá a legendární M3 E30 (tady ve speciální edici Johny Ceccotto v nádherné červené s tmavými koly) a supersportovní M1.

Když vás po několika hodinách vyhostí z místností plné těchto klenotů, protože uklízečky už nebaví leštit po vás uslintaná boční skla a masivní spoilery, čeká vás ještě oddělení motorsportu, kde se blíže můžete seznámit s DTM speciály jako M3 E30 nebo pozdější E46 a taky s proslulou 3.0 CSL ve válečném zbarvení trikolory BMW.

Potom už na vás čeká jen váš pes, kterého jste nechali celý den přivázaného před vchodem do muzea. Jestli stihnete navštívit svět „bavoráků“ v nejbližších měsících, pak si můžete na nejvyšších poschodích muzea prohlédnout jedinečnou výstavu modelů BMW Art Cars, tedy aut pomalovaných od známých světových umělců. Skoro všechny jsou nějakým způsobem ošklivá, ale jsou extrémně cenná. A navíc se mezi ně připletl i vítězný model 1999 24 h Le Mans BMW V12 LMR, takže je skutečně na co dívat. Ale to jen v případě, že to stihnete do června letošního roku.

Stojí muzeum BMW za cestu? Pokud jste alespoň jednou řídili vůz této značky, tak odpověď znáte sami. A pokud ne, tak věřte, že rozhodně ano, protože některá z těchto aut psala historii motorsportu zlatým písmem a jiná zase patří mezi nejlepší řidičská auta všech dob. A nebo jsou prostě jen proklatě krásná, jako třeba 507 v tmavošedé barvě s rudým koženým interiérem.

Adresa: BMW Welt, Am Olympiapark 1, 80809 München
Internetová adresa: www.bmw-museum.com
Otevírací doba: 10:00 – 18:00, denně mimo pondělky, zavřeno 24.-26.12., 31.12. a 1.1.
Vstupné: 12 Euro, zlevněné 6 Euro

Text a foto: Viliam Ostatnik

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…