Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X1: Tentokrát oficiálně (velká fotogalerie, plakáty, kompletní tech. data)

Ondřej Láník
Diskuze (238)
Včera po internetu proběhly první fotky a základní informace o novém BMW X1. Automobilka kontruje, a tak nyní o novém SUV z Mnichova víme vše podstatné, včetně technických údajů všech šesti motorových verzí.

Pod označením X1 se ukrývá už čtvrtá řada sportovně-užitkových aut se znakem BMW, mnichovská automobilka tak po jeho příchodu paradoxně nabídne více svalnatých SUV než klasických sedanů a kombi. S délkou 4,45 metru se staví přímo proti konkurenci z řad běžných značek a je dokonce menší než Mercedes GLK a Volvo XC60 (proti těmto autům má ale BMW o 10 cm delší X3).

X1 je proti X3 vedle menších vnějších rozměrů vymezeno sportovněji střiženou karoserií. Novinka má být menší a dostupnější alternativou k X3. Se zmenšováním to ale tak horké nebude, neboť rozvorem náprav dlouhým 2,76 m se novinka přiblíží právě o kategorii většímu sourozenci. To naznačuje, že nástupce současné X3 zřejmě o něco povyroste. Díky dlouhému rozvoru nebude X1 přeborníkem v náročném terénu, ale nabídne relativně prostorný interiér.

K variabilitě vnitřního prostoru přispějí zadní sedadla dělená v poměru 40/20/40 se sklonem opěradel nastavitelným v rozsahu 31°. Základní objem zavazadlového prostoru se tak mění v rozpětí 420 až 490 litrů. Při sklopení jen střední části bude možné přepravovat dva golfové bagy, čtyři páry lyží, nebo dva snowboardy. Sklopením všech zadních sedadel se získá objem 1350 litrů.

BMW X1 - srovnání rozměrů s X3
ModelX1X3rozdíl
Délka [mm]44544569- 115
Šířka [mm]17981853- 55
Výška [mm]15451674- 129
Rozvor [mm]27602795- 35
Rozchod vpředu [mm]15001524- 24
Rozchod vzadu [mm]15291542- 13

Mezi konkurenčními modely SUV bude mít BMW nevýhodu v horším obestavění celkem malého půdorysu, ale jak známo, mnichovská značka si zakládá na jízdních vlastnostech, pro které je naopak motor uložený podélně vpředu a pohon všech kol s preferencí zadní nápravy optimálním základem. BMW navíc nabídne v tomto segmentu značně neobvyklou konfiguraci s pohonem jen zadních kol. Po technické stránce se X1 bude nejvíce přibližovat vozům řady 1, ale pohon všech kol převezme z modelové řady 3. Z další terénní techniky zůstane v nejmenším X pouze asistent pro sjíždění kopců. Světlá výška 194 mm je nad průměrem v kategorii lehkých SUV.

Jediným benzinovým motorem bude xDrive28i, standardně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Tato pohonná jednotka dosahuje výkonu 190 kW a je vybavena systémy Valvetronic a dual-Vanos. Maximum točivého momentu 310 Nm leží už v dieselových 2600 min-1.

BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol
ModelxDrive18dxDrive20dxDrive23dxDrive28i
Převodovka6M6M (6A)6A6A
Zdvihový objem [cm3]1995199519952996
Válce/ventily4/44/44/46/4
Největší výkon [kW/ot/min]105/4000130/4000150/4400190/6600
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]320/1750-2500350/1750-3000400/2000-2250310/2600-3000
Max. rychlost [km/h]195213223230
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,18,4 (8,6)7,36,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,75,8 (6,2)6,39,4

Nabídka turbodieselů bude výrazně pestřejší, přestože se jedná vždy o dvoulitrový agregát. Základem je dvojice sDrive18d a xDrive18d o výkonu 105 kW. Tento motor má vstřikování common-rail a variabilní geometrii lopatek turbodmychadla, maximum točivého momentu 320 Nm je mezi 1750 a 2500 min-1. Zřeknutí se pohonu všech kol ušetří na kombinované spotřebě 0,5 l (na výsledných 5,2 l/100 km) a čas pro akceleraci na 100 km/h zkrátí o 0,5 s. Jedinou volbou je šestistupňová manuální převodovka.

Střed tvoří sDrive20d a xDrive20d. Zde je dvoulitr naladěn na 130 kW, nejvyšší točivý moment 350 Nm pokrývá spektrum od 1750 do 3000 min-1, tedy prakticky celé běžně využívané pásmo u dieselového motoru. I v tomto případě pohon zadních kol snižuje spotřebu o 0,5 l/100 km, celkově je sDrive20d a xDrive20d je o 0,1 l žíznivější než slabší verze. Verzi s pohonem všech kol bude možné objednat také se šestistupňovým automatem.

BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol
ModelsDrive18dsDrive20d
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19951995
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/ot/min]105/4000130/4000
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]320/1750-2500350/1750-3000
Max. rychlost [km/h]200218
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,25,3

Na vrcholu dieselových agregátů stane xDrive23d, stejně jako benzinové xDrive28i výhradně dodávané s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Plnění válců v tomto případě obstarává common-rail čtvrté generace spojený s dmychadlem TwinPower Turbo. Pro nízké otáčky je určeno malé turbo, větší se zapojí při přidání plynu a vytočení motoru. Pracovní tlak vstřikovacího systému je zvýšen z 1800 na 2000 bar. Výkon tak má maximum 150 kW a točivý moment vrcholí 400 Nm mezi 2250 a 2500 min-1.

Světová premiéra sériové verze se očekává na IAA 2009 ve Frankfurtu, sériová výroba by se měla rozběhnout na konci roku 2009 v Lipsku. Letošní plán počítá s necelými 8 tisíc vyrobených vozů, příští rok by měla kapacita narůst na necelých 50 tisíc vozů ročně.

Ondřej Láník
Diskuze (238)
Avatar - white label
3. 7. 2009 23:16
Re: Milý white label(e) ...
Takže zatím bez ohně... :-!
Avatar - white label
3. 7. 2009 23:15
Re: X1
Ale co ten smajlík..., ten asi jeho manželku moc nepotěší... :no: ;-)
Avatar - woody-alien
3. 7. 2009 22:14
Re: X1
...a "Manželem roku" se stává....Klaudius. ;-) :yes:
Avatar - Hammunasakra
3. 7. 2009 21:37
Re: Milý white label(e) ...
... on už se v Issyey Miyake Buřtík "flambuje" dlóóóóóuhé roky (jen před nějakým rokem "přešel" z verze "Issey" na variantu "Blue") a zatím "gut" :yes: :-)
Avatar - white label
3. 7. 2009 21:08
Re: Milý Pierro!
Tak bacha na manipulaci z otevřeným ohněm...,
aby se ti při tom náhodou buřtík "neoflamboval"... 8-s >:-[]