BMW X3 2011: Velká fotogalerie a technická data
Design a interiér
Exteriér nové generace BMW X3 rozpracovává témata nastolená předchůdcem. Základní proporce s plochou přídí a masivní zádí, která je zdůrazněna stoupající spodní hranou bočního prosklení, zůstala zachována.
Příď je téměř kolmá. Nese velké ledvinky, tvořící masku chladiče, a nové světlomety, které mají méně komplikovaný tvar. Společným znakem se všemi ostatními modely X od BMW je složité členění nárazníku.
Na bocích přibyly nové prolisy, naopak chybí boční nášlapy, které se redukovaly pouze na lesklé lišty ve spodní části dveří. Linie střechy má sportovnější tvar, její postupné snižování směrem dozadu dále zdůrazňuje mohutnost zadního převisu.
Záď samotná je v principu shodná s předchůdcem. Došlo jen ke generační evoluci tvarů, kdy převážily konvexní a konkávní tvary, reprezentující design vrstvených ploch. Koncová dvoudílná světla ve tvaru písmene T jsou u nové generace podstatně větší a jsou do nich zakomponovány trubicové diody, typické pro nové modely BMW.
Ani interiér neskýtá žádná nečekaná řešení. Ubylo dekoru a naopak byla zdůrazněna orientace středového panelu na řidiče. Horizontální členění palubní desky a zapuštění displeje iDrive do se inspiruje u dalších modelů BMW.
Mezigeneračně přibylo odkládacích prostorů. Zvětšila se také vnitřní šířka a prostor pro nohy v zadní řadě. Zavazadlový prostor má objem 550 litrů, sklopením sedadel dělených v poměru 40:20:40 lze zvětšit až na 1600 litrů.
Rozměry
Mimo jiné i kvůli existenci menší řady X1 přikročili v BMW k výraznému zvětšení X3. Délka 4648 mm je o 81 mm větší než u předchůdce. Přitom rozvor náprav se prodloužil jen o 15 mm na 2810. Růst šířky se podařilo udržet v rozumných mezích – 1881 mm je jen o 28 mm více než u předchůdce. Naopak celková výška se v zájmu vyvážených proporcí zmenšila o 13 mm na 1661 mm. Světlá výška je 212 mm.
BMW X3 2011 (F25) - srovnání rozměrů s dalšími BMW | ||||
Model | X1 (E84) | X3 (F25) | X5 (E70) | X6 (E71) |
Délka [mm] | 4454 | 4648 | 4857 | 4877 |
Šířka [mm] | 1798 | 1881 | 1933 | 1983 |
Výška [mm] | 1545 | 1661 | 1776 | 1690 |
Rozvor [mm] | 2760 | 2810 | 2933 | 2933 |
Zav. prostor [l] | 420-1350 | 550-1600 | 620-1750 | 570-1450 |
Motory
V době uvedení na trh nabídne BMW jen dvě motorizace. Základní a beze sporu žádanější bude dvoulitrový turbodiesel xDrive20d. Hliníkový agregát se vstřikováním common rail dosahuje nejvyššího výkonu 135 kW při 4000 min-1. Maximum točivého momentu 380 Nm leží mezi 1750 a 2750 min-1.
Tyto parametry ve spojení s manuální převodovkou stačí na dosažení maximální rychlosti 210 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy. Kombinovaná spotřeba je 5,6 l/100 km. S osmistupňovou automatickou převodovkou jsou udávané parametry shodné, automat se liší jen nižšími emisemi CO2 (147 proti 149 g/km).
Druhou variantou je třílitrový šestiválec TwinPower Turbo s přímým vstřikováním HPI v modelu xDrive35i. Novinkou u tohoto motoru je nasazení variabilního časování a zdvihu ventilu Valvetronic, které dosud u přeplňovaných motorů nebylo zvykem.
S 225 kW při 5800 min-1 a 400 Nm již od 1300 min-1 dosáhne X3 nejvyšší rychlosti 245 km/h. Zatímco turbodiesel překvapuje především spotřebou, přeplňovaný třílitr zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Kombinovaná spotřeba je přitom stále umírněných 8,8 l/100 km.
BMX X3 (F25) - Technická data nové generace | ||
Motor | xDrive20d | xDrive35i |
Převodovka | 6M (8A) | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 2979 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 135/4000 | 225/5800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 380/1750-2750 | 400/1300 |
Max. rychlost [km/h] | 210 (210) | 245 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,5 (8,5) | 5,7 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,6 (5,6) | 8,8 |
Poh. hmotnost [kg] | 1725 (1790) | 1880 |
Technika
BMW do řady X3 implementuje také několik technických inovací, se kterými se jistě brzy setkáme i v dalších modelech. Jednou z novinek je kombinace osmistupňové automatické převodovky se systémem Auto Start Stop. Ten je standardem i v případě manuální převodovky u motoru xDrive20d.
Na rozdíl od menšího X1 je u X3 i nadále standardem pohon všech kol xDrive. Ovladatelnosti a lepší trakci nepomáhá jen přesun momentu k zadní nápravě při nájezdu do zatáčky a k přední nápravě na výjezdu, ale také přibrzďování vnitřního kola, které efektivně nahrazuje samosvorný diferenciál.
Zavěšení se dočkalo přepracování, za příplatek může být standardní podvozek doplněn adaptivními tlumiči Dynamic Damper Control s režimy Normal, Sport a Sport+. Při přepnutí mezi těmito módy se odpovídajícím způsobem mění i nastavení posilovače řízení, reakce motoru a převodovky a také zásahy stabilizačního systému DSC.
Zajímavostí je, že nová X3 bude mít vzadu větší kotouče než vpředu – průměr předních je 328 mm a zadních 330 mm. V obou případech se jedná o větrané kotouče.
Výroba
Zatímco první generace BMW X3 se vyráběla u našich jižních sousedů – v rakouském Grazu u firmy Magna Steyr – druhou generaci bude vyrábět přímo BMW. Produkce se přesune do továrny Spartanburg v Jižní Karolíně v USA. Zde se již nyní vyrábí dvě další SAV od BMW – modely X5 a X6.