Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Březen 2017 na Veterán.auto.cz: Luxusně a sportovně

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ve třetím měsíci letopočtu 2017 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali luxusním i sportovním vozům, ale převažovaly ty německé...

BMW proslulo před válkou hlavně šestiválcovým typem 328. Ale i on měl své předchůdce, Menší modely 315 a 319 vznikly krátce po sobě, těsně před polovinou 30. let. Měly pod kapotou rovněž řadové šestiválce objemů 1,49, respektive 1,91 l, typický zadní pohon a tradiční ledvinky na masce chladiče. Kromě cestovních zavřených verzí a kabrioletů existovaly i ve variantách s jedničkou a lomítkem, tedy coby velmi elegantní roadstery, navíc s vyšším výkonem motoru. Britský Frazer-Nash je dokonce vyráběl v licenci a uspěly rovněž na sportovním poli. Část produkce se „oblékala“ přímo v továrně, zbytek u Gläsera, Drauze a Weinbergera. Oba typy se s modrobílým logem ovšem nerodily v Mnichově, nýbrž v Eisenachu, tam, kde po druhé světové válce vyráběli wartburgy.

Ferrari 375 MM bylo, stejně jako předchozí typy značky, převážně závodním vozem. Účastnilo se nejprestižnějších klání včetně 24 hodin Le Mans a latinskoamerické Carrery Panamericana. Poháněl jej tradiční vidlicový dvanáctiválec objemu 4,52 l, konkrétně z pera konstruktéra Aurelia Lamprediho. Ten jej odvodil z motoru pro formuli 1, označení 375 reprezentovalo objem jednoho válce. Barchetty a berlinetty, tedy otevřená provedení i i kupé stavěla na těchto podvozcích převážně karosárna Pinin Farina, Uplatnili se však také další mistři v oboru: Scaglietti, Vignale a Ghia.

August Horch postupně založil dvě automobilky: obě pojmenoval po sobě, ale novější musel záhy dát název Audi. Ta první, která nesla jeho příjmení, byla stejně jako druhá v roce 1932 začleněna do koncernu Auto Union. Před druhou světovou válkou se zde vyvíjely závodní monoposty, ale Horch se také orientoval na luxusní automobily. Série 850 toho byla jasným důkazem. Těžké a žíznivé vozy typů 850, 851, 853, 855 a 951 poháněly vlastní, takřka pětilitrové řadové osmiválce OHC. Karoserie si továrna částečně vyráběla sama, většinou podvozky však „oblékal“ drážďanský Gläser. Externí karosárny pak vytvořily zakázkové kusy. Postupně se zvýšil výkon motorů ze 100 na 120 koní a vzadu objevila náprava typu De Dion. Horch sídlil v saském Cvikově (Zwickau), takže na něj tvrdě dolehly válečné události i pozdější rozdělení Německa. Toto město známe jako rodiště vozů Trabant.

Jaguar XKSS byl vlastně zcivilizovaným dvoumístným D-Typem, sportovním prototypem z Le Mans. Williamu Lyonsovi zůstalo několik neprodaných vozů, tak pověřil Malcolma Sayera, aby je překarosoval. „Šaty“ byly z hliníku a závodní kořeny šlo poznat dle absence zavazadelníku. Pod kapotou zůstal slavný řadový šestiválec XK 3,44 l vyladěný na 250 koní. Jedním z majitelů byl i Steve McQueen. Celkem se XKSS mělo zrodit pětadvacet kusů, jenomže požár továrny v Browns Lane v dubnu 1957 jich devět zničil. Jaguar zbylé vozy dostavěl v loňském roce jako přesné kopie, jen původní motory byly přizpůsobeny spalování bezolovnatého benzinu.

Mercedes-Benz W187, prodávaný pod obchodním označením 220 překvapil v roce 1951 moderním řadovým šestiválcem OHC 2,2 l. Ten se ale ukrýval ve staré karoserii, jen modifikovaném typu 170, takže měl ještě vlastně předválečné tvary. Pouze hlavní světla byla zapuštěna do předních blatníků. Záhy přišly na trh kabriolety A (sportovnější) a B (čtyřmístný se dvěma páry bočních oken). Pozdější elegantní kupé bylo vyrobeno pouze v 85 exemplářích, neboť oproti „Limousine“ stálo takřka dvojnásobek. Zastaralý design vydržel jen do poloviny 50. let, kdy přišly na řadu velké šestiválcové „pontony“ série W180.

BMW 315/319 (1935–1940): Šestiválce z Eisenachu

Nástupcem prvního šestiválcového BMW, typu 303, se staly modely 315 a 319, vyráběné v letech 1934 až 1937 v Eisenachu. Jejich podvozky využívaly roadstery BMW 315/1 a 319/1. Bavorská automobilka BMW začala s výrobou automobilů v roce 1928 modelem Dixi, který byl licenční variantou britského Austinu 7. Malé vozy Dixi, poháněné čtyřválcem s objemem 747 cm3, se tři roky vyráběly v továrně BMW v saském...

Celý článek: BMW 315/319 (1935–1940): Šestiválce z Eisenachu

bmw ferrari jaguar mercedesbenz bmw ferrari jaguar mercedesbenz

Ferrari 375 MM (1953–55): Čtyři a půl litru

Když u Ferrari došli při postupném zvyšování objemu svého motoru V12 k 4,5 litru, byl tento závodní agregát použit ve sportovních vozech 375 MM (Mille Miglia). Poprvé se 4,5litrový vidlicový dvanáctiválec s rozvodem DOHC a úhlem rozevření válců 60 stupňů, navržený Aureliem Lampredim (1917–1989), objevil v roce 1950 v jednomístných závodních vozech Ferrari 375 F1. Při svém debutu na Monze v září 1950 skončil tento vůz druhý za...

Celý článek: Ferrari 375 MM (1953–55): Čtyři a půl litru

bmw ferrari jaguar mercedesbenz bmw ferrari jaguar mercedesbenz

Horch 850 (1935–1940): Luxus z Zwickau

Automobilka Horch vyrobila před válkou v saském Cvikově 2 200 luxusních automobilů řady 850, poháněných pětilitrovým řadovým osmiválcem. Automobilový průkopník August Horch (1868–1951) se od svých 13 let učil v kovárně svého otce, vystudoval techniku v Mittweidě a pak až do roku 1899 pracoval jako konstruktér v Rostocku, Lipsku a u Karla Benze v Mannheimu. V listopadu 1899 založil v Kolíně-Ehrenfeldu společně s obchodníkem...

Celý článek: Horch 850 (1935–1940): Luxus z Zwickau

bmw ferrari jaguar mercedesbenz bmw ferrari jaguar mercedesbenz

Jaguar XKSS (1957): Z Le Mans do civilu

Před šedesáti lety vznikl dvoumístný Jaguar XKSS. Přestavbou ze závodních vozů Jaguar D-Type bylo postaveno 25 kusů. V roce 2016 bylo ručně vyrobeno devět replik. Závodní Jaguar D-Type poháněný řadovým šestiválcem měl v roce 1954 za úkol pokračovat ve vítězném tažení Jaguaru C-Type v Le Mans (dvojí vítězství v letech 1951 a 1953). V roce 1954 se to třem továrním jaguarům ještě nepovedlo (dvojice Hamilton - Rolt byla..

Celý článek: Jaguar XKSS (1957): Z Le Mans do civilu

bmw ferrari jaguar mercedesbenz bmw ferrari jaguar mercedesbenz

Mercedes-Benz 220 (W187): Stařík s novým motorem

Šestiválcový Mercedes-Benz 220 se vyráběl v letech 1951 až 1955 v provedení sedan, dvoumístný a čtyřmístný kabriolet a dvoumístné kupé. Před druhou světovou válkou si automobilka Mercedes-Benz vysloužila pověst výrobce luxusních vozů vysoké úrovně. Po prohraném konfliktu ale v těžkých podmínkách začínala pouze s čtyřválcovými modely předválečné konstrukce. Teprve frankfurtský autosalon, konaný v dubnu 1951, byl...

Celý článek: Mercedes-Benz 220 (W187): Stařík s novým motorem

bmw ferrari jaguar mercedesbenz bmw ferrari jaguar mercedesbenz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)