Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Návrat do historie. Jaguar postaví dalších 9 kusů superauta XKSS z 50. let

David Bureš
Diskuze (5)
Jaguar XKSS byl silniční verzí závodního speciálu D-Type, trojnásobného vítěze Le Mans. Někdy je označován za první superauto na světě.

Jaguar se v posledních letech stále pečlivěji stará o své historické dědictví. Vedle renovace starých aut se v roce 2014 rozhodl postavit další exempláře odlehčeného E-Typu (tzv. Lightweight E-Type). Projekt byl nepochybně úspěšný, protože Jaguar nyní oznamuje, že se vrátí k výrobě dalšího ze svých historických modelů.

Tentokrát dojde na otevřený sporťák XKSS, který v roce 1957 vznikl přestavbou závodního speciálu D-Type, trojnásobného vítěze 24hodinovky v Le Mans v letech 1955 až 1957. Právě kvůli závodním kořenům je tento šestiválcový roadster někdy označován jako vůbec první superauto na světě, což je titul obvykle spojovaný s Lamborghini Miura.

Jaguar plánoval vyrobit 25 exemplářů XKSS na základech zbývajících exemplářů D-Typu, které automobilce zbyly poté, co se stáhla ze závodů. Nepoužitou techniku ale Jaguar chtěl využít, a proto pomocí ní postavil silniční automobil určený pro lukrativní americký trh. Oproti D-typu se XKSS lišilo vyšším čelním sklem, použitím dveří i na straně spolujezdce nebo odstraněním „ploutve“ na zádi.

Večer 12. února 1957 ale vypukl v továrně Browns Lane požár, který měl vliv na další výrobu XKSS. Během požáru shořelo devět vozů v různě dokončeném stádiu, z původně 25 plánovaných aut tak přežila jen šestnáctka.

Jaguar se ale nyní tuto „ztracenou“ devítku rozhodl postavit znovu, a to podle specifikace tehdy plánovaných vozů. Historická divize Jaguar Land Rover Classic (dříve Jaguar Land Rover Heritage) při pracích využije své zkušenosti získané na opětovné stavbě Lightweight E-Typu.

„Vysoce kvalifikovaný tým inženýrů a techniků Jaguar Classic bude vycházet ze svých zkušeností, aby zajistili, že každé z devíti aut je zcela autentické a v té nejvyšší řemeslné kvalitě,“ říká vedoucí centra Jaguar Land Rover Classic Tim Hannig.

Automobily budou ručně postaveny v nové experimentální dílně Jaguaru ve Warwicku. Vůz je určen pro sběratele z celého světa, čemuž odpovídá i cena, která přesáhne milion liber (34 milionů korun). První exempláře „nového“ XKSS budou zákazníkům předány na začátku roku 2017.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - Pekelná Micinka
24. 3. 2016 17:40
Re: Je dobře, že.....
Já v tom vidím ještě jedno velké pozitivum. A to je zachování řemeslných dovedností, zejména pokud jde o výrobu karosářských dílů, pokud to tedy udělají po staru.

Jinak bych se spíše klonil k výrobě všech dílů nových. Ty původní by se měli podle mého schovávat k udržení původních exemplářů. Nevidím totiž smysl, proč na tovární, ale stále repliku, instalovat původní díl, když to nijak originalitu nezvýší (cenu možná ano).
Avatar - Stejsn
24. 3. 2016 13:42
Vyjevená
cibule :-!
Avatar - CHerokee
24. 3. 2016 10:51
Re: Nádhera
Přidávám se. Paráda, klasika.
24. 3. 2016 09:37
Nádhera
Moc pěkné auto a super počin výrobce, fandím.
24. 3. 2016 00:07
Je dobře, že.....
...... se takové počiny dějí. Pro zachování jakéhosi kulturního dědictví v oblasti automobilismu to má, z mého pohledu, jistě smysl. Na žebříčku autenticity se takový exemplář řadí na krásnou třetí příčku a to je velmi dobré. (Třetí příčku v mých očích. 1. původní nerestaurovaný originál v dobrém stavu, 2. excelentně zrestaurovaný originál, 3. nově vyrobený exemplář, nejlépe s co největším podílem původních dílů a se zachováním dobových konstrukcí podle původních dokumentací, a tak dále.)

Až budu naftovej šejk, tak si ho ale stejně nekoupím. Když tak originál déčko, jako to udělal třeba Mr. Bean. Ale to stojí bohužel asi tak třikrát tolik. No a zmíněná Miura by už v mých garážích musela stát také a dřív. :-)