Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

 
 

Automobilka Audi slaví 100 let od založení. Pravda, poněkud předčasně. Není to totiž tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

16. července 1909 totiž založil německý automobilový průkopník August Horch v saském Cvikově (Zwickau) společnost s názvem August Horch Automobilwerke AG. Na tom, že nová továrna na výrobu motorových vozidel nesla zakladatelovo jméno, by nebylo nic divného. Ovšem v tomto případě měla celá záležitost jeden háček – firma Horch & Cie existovala již téměř deset let (od 14. listopadu 1899) a vyráběla - ano, automobily. Nejprve v Kolíně-Ehrenfeldu, od roku 1902 ve východoněmeckém Reichenbachu, kde však vydržela jen rok. Poté August Horch převedl produkci právě do Zwickau, kde společnost působila pod plným jménem Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.

Slyš!

August Horch (1868-1951) v ní působil až do roku 1909, kdy ji nejen kvůli finančním těžkostem, ale též díky neshodám se správní radou opustil a založil si již v úvodu zmíněnou novou firmu. Ale noví vlastníci jeho původní společnosti dali celou záležitost k soudu, protože pochopitelně nebylo možné, aby v jednom městě existovaly dvě automobilky stejného jména. Spor vyhráli, a tak byl Horch nucen název změnit. Učinil tak poměrně jednoduchým způsobem. Své příjmení (v překladu slyš) přeložil do latiny – a Audi bylo na světě. Jenže, Audi-Automobilwerke GmbH se zrodila až 25. dubna 1910. V témže roce opustil brány továrny také první automobil typu A.

Čtyři kruhy

Nejúspěšnějším modelem před první světovou válkou byl jednoznačně typ C 14/35 PS přezdívaný Alpensieger (alpský vítěz). Tyto vozy totiž triumfovaly v Alpské jízdě, jedné z nejtěžších soutěží té doby, předchůdci moderních rally. Nabízí se zde paralela s velkými úspěchy Audi v tomto sportu o sedm desetiletí později. Ve dvacátých letech nesly tuto značku většinou luxusnější a dražší vozy (lze porovnat se současností), což vedlo společnost opět do finančních potíží. K převzetí firmou Horch (!) nedošlo, nakonec ji koupil v roce 1928 Jörgen Skafte Rasmussen. Tím se spojily osudy Audi a DKW.

O čtyři roky později, 1. ledna 1932, vzniká společnost Auto Union AG, koncern, který sdružuje celkem čtyři značky – Audi, DKW, Horch a Wanderer. Jeho symbolem jsou čtyři propojené kruhy. Poslední automobil se značkou Audi byl vyroben již za války v roce 1940, poté toto jméno z automobilové historie zmizelo na celé čtvrtstoletí.

Na druhou dobu

Koncern Auto Union obnovil výrobu v roce 1950, ale vzhledem k politickým změnám, které se po druhé světové válce v Německu odehrály, již nikoli ve Zwickau, nýbrž v Düsseldorfu. Dvoudobé tříválce nesly značku DKW, jejich luxusnější verze pak název celého koncernu, který byl před válkou používán pouze pro slavné závodní stříbrné šípy s motorem vzadu. V roce 1962 byla výroba přesunuta do bavorského Ingolstadtu a v tu chvíli chyběly do začátku moderní historie značky Audi pouhé tři roky. V roce 1963 byl představen poslední vůz DKW, model F102. Tehdejší vlastník Auto Unionu, kterým nebyl nikdo jiný než Daimler-Benz (!) se rozhodl poté vůz překonstruovat a zamontovat do něj čtyřdobý čtyřválec z vlastního vývoje. Automobil s kódem F103 se od předchůdce kromě karoserie lišil natolik, že bylo rozhodnuto o obnovení názvu Audi.

Návrat

Novinka se poprvé objevila na IAA 1965 ve Frankfurtu nad Mohanem. To už ovšem nebyl majitelem Auto Unionu Daimler-Benz, nýbrž Volkswagen, který jej získal začátkem téhož roku. Nový tříprostorový vůz Audi nenesl zpočátku žádné jiné typové označení a měl jen dvoudveřovou karoserii, takže se jednalo o tudor. Někdy se mu také říká Auto Union Audi, ale většinou ve starší literatuře zhruba do poloviny 70. let. Někteří autoři knih si zkrátka nestačili ještě ani po deseti letech zvyknout... Tento vůz stál na počátku moderní historie automobilky, která nesla název Audi NSU Auto Union AG. Vzhledem k tomu, že poslední vůz NSU vyjel z neckarsulmské továrny v roce 1977 a značka Auto Union byla dávno mrtvá, jméno společnosti bylo upraveno v roce 1985 na současné Audi AG.

To už tratě světových rally brázdil úspěšný model Quattro (nebo chcete-li quattro, tedy s malým písmenem) a ingolstadtské vozy se čtyřmi kruhy měly správně nakročeno ke své dnešní pověsti. Historie se, ale jak vidno, někdy velmi ráda opakuje.

Dvě perličky

Ještě dvě perličky na závěr malého ohlédnutí do minulosti – první je bezesporu ta skutečnost, že automobilový pionýr August Horch nikdy nevlastnil řidičský průkaz, tedy vůdčí list, jak se kdysi říkalo.

Druhou je spíše perla. Název Audi bývá někdy vykládán jako zkratka z Auto Union Deutschland Ingolstadt. Pochopitelně jde o holý nesmysl.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

 

Štítky Audi

 

Přidat názorDiskuse: Audi: Od založení automobilky uplynulo…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Arsenal s Čechem vyhrál na Evertonu 5:2, United poprvé padli

SESTŘIHY: Arsenal s Čechem vyhrál na Evertonu 5:2,…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v sezoně prohráli. V devátém kole anglické ligy podlehli 1:2 na hřišti…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…