Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

 
 

Automobilka Audi slaví 100 let od založení. Pravda, poněkud předčasně. Není to totiž tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

16. července 1909 totiž založil německý automobilový průkopník August Horch v saském Cvikově (Zwickau) společnost s názvem August Horch Automobilwerke AG. Na tom, že nová továrna na výrobu motorových vozidel nesla zakladatelovo jméno, by nebylo nic divného. Ovšem v tomto případě měla celá záležitost jeden háček – firma Horch & Cie existovala již téměř deset let (od 14. listopadu 1899) a vyráběla - ano, automobily. Nejprve v Kolíně-Ehrenfeldu, od roku 1902 ve východoněmeckém Reichenbachu, kde však vydržela jen rok. Poté August Horch převedl produkci právě do Zwickau, kde společnost působila pod plným jménem Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.

Slyš!

August Horch (1868-1951) v ní působil až do roku 1909, kdy ji nejen kvůli finančním těžkostem, ale též díky neshodám se správní radou opustil a založil si již v úvodu zmíněnou novou firmu. Ale noví vlastníci jeho původní společnosti dali celou záležitost k soudu, protože pochopitelně nebylo možné, aby v jednom městě existovaly dvě automobilky stejného jména. Spor vyhráli, a tak byl Horch nucen název změnit. Učinil tak poměrně jednoduchým způsobem. Své příjmení (v překladu slyš) přeložil do latiny – a Audi bylo na světě. Jenže, Audi-Automobilwerke GmbH se zrodila až 25. dubna 1910. V témže roce opustil brány továrny také první automobil typu A.

Čtyři kruhy

Nejúspěšnějším modelem před první světovou válkou byl jednoznačně typ C 14/35 PS přezdívaný Alpensieger (alpský vítěz). Tyto vozy totiž triumfovaly v Alpské jízdě, jedné z nejtěžších soutěží té doby, předchůdci moderních rally. Nabízí se zde paralela s velkými úspěchy Audi v tomto sportu o sedm desetiletí později. Ve dvacátých letech nesly tuto značku většinou luxusnější a dražší vozy (lze porovnat se současností), což vedlo společnost opět do finančních potíží. K převzetí firmou Horch (!) nedošlo, nakonec ji koupil v roce 1928 Jörgen Skafte Rasmussen. Tím se spojily osudy Audi a DKW.

O čtyři roky později, 1. ledna 1932, vzniká společnost Auto Union AG, koncern, který sdružuje celkem čtyři značky – Audi, DKW, Horch a Wanderer. Jeho symbolem jsou čtyři propojené kruhy. Poslední automobil se značkou Audi byl vyroben již za války v roce 1940, poté toto jméno z automobilové historie zmizelo na celé čtvrtstoletí.

Na druhou dobu

Koncern Auto Union obnovil výrobu v roce 1950, ale vzhledem k politickým změnám, které se po druhé světové válce v Německu odehrály, již nikoli ve Zwickau, nýbrž v Düsseldorfu. Dvoudobé tříválce nesly značku DKW, jejich luxusnější verze pak název celého koncernu, který byl před válkou používán pouze pro slavné závodní stříbrné šípy s motorem vzadu. V roce 1962 byla výroba přesunuta do bavorského Ingolstadtu a v tu chvíli chyběly do začátku moderní historie značky Audi pouhé tři roky. V roce 1963 byl představen poslední vůz DKW, model F102. Tehdejší vlastník Auto Unionu, kterým nebyl nikdo jiný než Daimler-Benz (!) se rozhodl poté vůz překonstruovat a zamontovat do něj čtyřdobý čtyřválec z vlastního vývoje. Automobil s kódem F103 se od předchůdce kromě karoserie lišil natolik, že bylo rozhodnuto o obnovení názvu Audi.

Návrat

Novinka se poprvé objevila na IAA 1965 ve Frankfurtu nad Mohanem. To už ovšem nebyl majitelem Auto Unionu Daimler-Benz, nýbrž Volkswagen, který jej získal začátkem téhož roku. Nový tříprostorový vůz Audi nenesl zpočátku žádné jiné typové označení a měl jen dvoudveřovou karoserii, takže se jednalo o tudor. Někdy se mu také říká Auto Union Audi, ale většinou ve starší literatuře zhruba do poloviny 70. let. Někteří autoři knih si zkrátka nestačili ještě ani po deseti letech zvyknout... Tento vůz stál na počátku moderní historie automobilky, která nesla název Audi NSU Auto Union AG. Vzhledem k tomu, že poslední vůz NSU vyjel z neckarsulmské továrny v roce 1977 a značka Auto Union byla dávno mrtvá, jméno společnosti bylo upraveno v roce 1985 na současné Audi AG.

To už tratě světových rally brázdil úspěšný model Quattro (nebo chcete-li quattro, tedy s malým písmenem) a ingolstadtské vozy se čtyřmi kruhy měly správně nakročeno ke své dnešní pověsti. Historie se, ale jak vidno, někdy velmi ráda opakuje.

Dvě perličky

Ještě dvě perličky na závěr malého ohlédnutí do minulosti – první je bezesporu ta skutečnost, že automobilový pionýr August Horch nikdy nevlastnil řidičský průkaz, tedy vůdčí list, jak se kdysi říkalo.

Druhou je spíše perla. Název Audi bývá někdy vykládán jako zkratka z Auto Union Deutschland Ingolstadt. Pochopitelně jde o holý nesmysl.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 

Štítky Audi

 

Přidat názorDiskuse: Audi: Od založení automobilky uplynulo…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…