Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

 
 

Automobilka Audi slaví 100 let od založení. Pravda, poněkud předčasně. Není to totiž tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

16. července 1909 totiž založil německý automobilový průkopník August Horch v saském Cvikově (Zwickau) společnost s názvem August Horch Automobilwerke AG. Na tom, že nová továrna na výrobu motorových vozidel nesla zakladatelovo jméno, by nebylo nic divného. Ovšem v tomto případě měla celá záležitost jeden háček – firma Horch & Cie existovala již téměř deset let (od 14. listopadu 1899) a vyráběla - ano, automobily. Nejprve v Kolíně-Ehrenfeldu, od roku 1902 ve východoněmeckém Reichenbachu, kde však vydržela jen rok. Poté August Horch převedl produkci právě do Zwickau, kde společnost působila pod plným jménem Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.

Slyš!

August Horch (1868-1951) v ní působil až do roku 1909, kdy ji nejen kvůli finančním těžkostem, ale též díky neshodám se správní radou opustil a založil si již v úvodu zmíněnou novou firmu. Ale noví vlastníci jeho původní společnosti dali celou záležitost k soudu, protože pochopitelně nebylo možné, aby v jednom městě existovaly dvě automobilky stejného jména. Spor vyhráli, a tak byl Horch nucen název změnit. Učinil tak poměrně jednoduchým způsobem. Své příjmení (v překladu slyš) přeložil do latiny – a Audi bylo na světě. Jenže, Audi-Automobilwerke GmbH se zrodila až 25. dubna 1910. V témže roce opustil brány továrny také první automobil typu A.

Čtyři kruhy

Nejúspěšnějším modelem před první světovou válkou byl jednoznačně typ C 14/35 PS přezdívaný Alpensieger (alpský vítěz). Tyto vozy totiž triumfovaly v Alpské jízdě, jedné z nejtěžších soutěží té doby, předchůdci moderních rally. Nabízí se zde paralela s velkými úspěchy Audi v tomto sportu o sedm desetiletí později. Ve dvacátých letech nesly tuto značku většinou luxusnější a dražší vozy (lze porovnat se současností), což vedlo společnost opět do finančních potíží. K převzetí firmou Horch (!) nedošlo, nakonec ji koupil v roce 1928 Jörgen Skafte Rasmussen. Tím se spojily osudy Audi a DKW.

O čtyři roky později, 1. ledna 1932, vzniká společnost Auto Union AG, koncern, který sdružuje celkem čtyři značky – Audi, DKW, Horch a Wanderer. Jeho symbolem jsou čtyři propojené kruhy. Poslední automobil se značkou Audi byl vyroben již za války v roce 1940, poté toto jméno z automobilové historie zmizelo na celé čtvrtstoletí.

Na druhou dobu

Koncern Auto Union obnovil výrobu v roce 1950, ale vzhledem k politickým změnám, které se po druhé světové válce v Německu odehrály, již nikoli ve Zwickau, nýbrž v Düsseldorfu. Dvoudobé tříválce nesly značku DKW, jejich luxusnější verze pak název celého koncernu, který byl před válkou používán pouze pro slavné závodní stříbrné šípy s motorem vzadu. V roce 1962 byla výroba přesunuta do bavorského Ingolstadtu a v tu chvíli chyběly do začátku moderní historie značky Audi pouhé tři roky. V roce 1963 byl představen poslední vůz DKW, model F102. Tehdejší vlastník Auto Unionu, kterým nebyl nikdo jiný než Daimler-Benz (!) se rozhodl poté vůz překonstruovat a zamontovat do něj čtyřdobý čtyřválec z vlastního vývoje. Automobil s kódem F103 se od předchůdce kromě karoserie lišil natolik, že bylo rozhodnuto o obnovení názvu Audi.

Návrat

Novinka se poprvé objevila na IAA 1965 ve Frankfurtu nad Mohanem. To už ovšem nebyl majitelem Auto Unionu Daimler-Benz, nýbrž Volkswagen, který jej získal začátkem téhož roku. Nový tříprostorový vůz Audi nenesl zpočátku žádné jiné typové označení a měl jen dvoudveřovou karoserii, takže se jednalo o tudor. Někdy se mu také říká Auto Union Audi, ale většinou ve starší literatuře zhruba do poloviny 70. let. Někteří autoři knih si zkrátka nestačili ještě ani po deseti letech zvyknout... Tento vůz stál na počátku moderní historie automobilky, která nesla název Audi NSU Auto Union AG. Vzhledem k tomu, že poslední vůz NSU vyjel z neckarsulmské továrny v roce 1977 a značka Auto Union byla dávno mrtvá, jméno společnosti bylo upraveno v roce 1985 na současné Audi AG.

To už tratě světových rally brázdil úspěšný model Quattro (nebo chcete-li quattro, tedy s malým písmenem) a ingolstadtské vozy se čtyřmi kruhy měly správně nakročeno ke své dnešní pověsti. Historie se, ale jak vidno, někdy velmi ráda opakuje.

Dvě perličky

Ještě dvě perličky na závěr malého ohlédnutí do minulosti – první je bezesporu ta skutečnost, že automobilový pionýr August Horch nikdy nevlastnil řidičský průkaz, tedy vůdčí list, jak se kdysi říkalo.

Druhou je spíše perla. Název Audi bývá někdy vykládán jako zkratka z Auto Union Deutschland Ingolstadt. Pochopitelně jde o holý nesmysl.

Spolupracujeme s TipCars.com
ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami

Pardubický podnik RETIA je předním českým výrobcem…

V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil,  dalších šestnáct zranil V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil, dalších šestnáct zranil

V Torontu v pondělí najel řidič dodávky do lidí a devět…

Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

 

Štítky Audi

 

Přidat názorDiskuse: Audi: Od založení automobilky uplynulo…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

První jízda s Mercedesem Sprinter: Flotilovými manažery milovaný... První jízda s Mercedesem Sprinter: Flotilovými manažery milovaný...

Přichází v sedmnácti stovkách verzí, ale také s úžasnou…

 





 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Včera

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…