Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

Audi: Od založení automobilky uplynulo právě 100 let. Nebo ne?

 
 

Automobilka Audi slaví 100 let od založení. Pravda, poněkud předčasně. Není to totiž tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

16. července 1909 totiž založil německý automobilový průkopník August Horch v saském Cvikově (Zwickau) společnost s názvem August Horch Automobilwerke AG. Na tom, že nová továrna na výrobu motorových vozidel nesla zakladatelovo jméno, by nebylo nic divného. Ovšem v tomto případě měla celá záležitost jeden háček – firma Horch & Cie existovala již téměř deset let (od 14. listopadu 1899) a vyráběla - ano, automobily. Nejprve v Kolíně-Ehrenfeldu, od roku 1902 ve východoněmeckém Reichenbachu, kde však vydržela jen rok. Poté August Horch převedl produkci právě do Zwickau, kde společnost působila pod plným jménem Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.

Slyš!

August Horch (1868-1951) v ní působil až do roku 1909, kdy ji nejen kvůli finančním těžkostem, ale též díky neshodám se správní radou opustil a založil si již v úvodu zmíněnou novou firmu. Ale noví vlastníci jeho původní společnosti dali celou záležitost k soudu, protože pochopitelně nebylo možné, aby v jednom městě existovaly dvě automobilky stejného jména. Spor vyhráli, a tak byl Horch nucen název změnit. Učinil tak poměrně jednoduchým způsobem. Své příjmení (v překladu slyš) přeložil do latiny – a Audi bylo na světě. Jenže, Audi-Automobilwerke GmbH se zrodila až 25. dubna 1910. V témže roce opustil brány továrny také první automobil typu A.

Čtyři kruhy

Nejúspěšnějším modelem před první světovou válkou byl jednoznačně typ C 14/35 PS přezdívaný Alpensieger (alpský vítěz). Tyto vozy totiž triumfovaly v Alpské jízdě, jedné z nejtěžších soutěží té doby, předchůdci moderních rally. Nabízí se zde paralela s velkými úspěchy Audi v tomto sportu o sedm desetiletí později. Ve dvacátých letech nesly tuto značku většinou luxusnější a dražší vozy (lze porovnat se současností), což vedlo společnost opět do finančních potíží. K převzetí firmou Horch (!) nedošlo, nakonec ji koupil v roce 1928 Jörgen Skafte Rasmussen. Tím se spojily osudy Audi a DKW.

O čtyři roky později, 1. ledna 1932, vzniká společnost Auto Union AG, koncern, který sdružuje celkem čtyři značky – Audi, DKW, Horch a Wanderer. Jeho symbolem jsou čtyři propojené kruhy. Poslední automobil se značkou Audi byl vyroben již za války v roce 1940, poté toto jméno z automobilové historie zmizelo na celé čtvrtstoletí.

Na druhou dobu

Koncern Auto Union obnovil výrobu v roce 1950, ale vzhledem k politickým změnám, které se po druhé světové válce v Německu odehrály, již nikoli ve Zwickau, nýbrž v Düsseldorfu. Dvoudobé tříválce nesly značku DKW, jejich luxusnější verze pak název celého koncernu, který byl před válkou používán pouze pro slavné závodní stříbrné šípy s motorem vzadu. V roce 1962 byla výroba přesunuta do bavorského Ingolstadtu a v tu chvíli chyběly do začátku moderní historie značky Audi pouhé tři roky. V roce 1963 byl představen poslední vůz DKW, model F102. Tehdejší vlastník Auto Unionu, kterým nebyl nikdo jiný než Daimler-Benz (!) se rozhodl poté vůz překonstruovat a zamontovat do něj čtyřdobý čtyřválec z vlastního vývoje. Automobil s kódem F103 se od předchůdce kromě karoserie lišil natolik, že bylo rozhodnuto o obnovení názvu Audi.

Návrat

Novinka se poprvé objevila na IAA 1965 ve Frankfurtu nad Mohanem. To už ovšem nebyl majitelem Auto Unionu Daimler-Benz, nýbrž Volkswagen, který jej získal začátkem téhož roku. Nový tříprostorový vůz Audi nenesl zpočátku žádné jiné typové označení a měl jen dvoudveřovou karoserii, takže se jednalo o tudor. Někdy se mu také říká Auto Union Audi, ale většinou ve starší literatuře zhruba do poloviny 70. let. Někteří autoři knih si zkrátka nestačili ještě ani po deseti letech zvyknout... Tento vůz stál na počátku moderní historie automobilky, která nesla název Audi NSU Auto Union AG. Vzhledem k tomu, že poslední vůz NSU vyjel z neckarsulmské továrny v roce 1977 a značka Auto Union byla dávno mrtvá, jméno společnosti bylo upraveno v roce 1985 na současné Audi AG.

To už tratě světových rally brázdil úspěšný model Quattro (nebo chcete-li quattro, tedy s malým písmenem) a ingolstadtské vozy se čtyřmi kruhy měly správně nakročeno ke své dnešní pověsti. Historie se, ale jak vidno, někdy velmi ráda opakuje.

Dvě perličky

Ještě dvě perličky na závěr malého ohlédnutí do minulosti – první je bezesporu ta skutečnost, že automobilový pionýr August Horch nikdy nevlastnil řidičský průkaz, tedy vůdčí list, jak se kdysi říkalo.

Druhou je spíše perla. Název Audi bývá někdy vykládán jako zkratka z Auto Union Deutschland Ingolstadt. Pochopitelně jde o holý nesmysl.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi: Od založení automobilky uplynulo…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…