Budoucnost Lancie: Zůstane jen lokální značkou s jediným modelem
Fiat přebírá Chrysler, křísí Maserati a plánuje (konečně) obnovu Alfy. A co Lancia? Nic, chtělo by se říct. Americko-italský badge-engineering se nezdařil, kabriolet Flavia, nová Thema i Voyager se již brzy stanou historií. Nekupuje je totiž nikdo, ani Italové. Ze současného pohledu tedy tato strategie vypadá jako pouhé plácnutí do prázdna. Dalo se to koneckonců očekávat a dřívější skeptici mají prostě pravdu.
Jenže bude ještě hůř. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne totiž v rozhovoru pro italský deník La Repubblica prozradil zásadní informaci: „Lancia se stane značkou pouze pro italský trh.“ Dodal, že jediným vyráběným modelem bude malý Ypsilon. Chryslerů s jiným logem většině pravověrných fanoušků určitě líto nepřijde, ale extravagantní Delta také skončí bez nástupce. A o tom se v tuto chvíli zatím nemluví ani v případě zmíněného Ypsilonu. Změna strategie ovšem znamená, že se Lancia stáhne i z evropských trhů. Doma prodala Lancia spolu s Chryslerem v roce 2013 dle statistik zveřejněných španělským Autoblogem 57.020 aut. Nejmenší model si koupilo 46.522 Italů a v modelovém žebříčku skončil třetí. Z tohoto pohledu vypadá krok logicky. Ale takový odbyt firmu rozhodně nezachrání.
Marchionne tak řádně pokračuje v kopancích předchozích šéfů Fiatu. Soumrak začal již zrušením soutěžního programu v roce 1993, kdy Carlos Sainz startoval s Deltou HF Integrale v barvách Repsolu jako víceméně soukromník pod hlavičkou milánského Jolly Clubu. Fiat se od té doby snažil Lancii přeorientovat na svou luxusnější odnož. To, že se záměr evidentně nepovedl, je nad slunce jasné už delší dobu. Kdo uvedl do sériové výroby první auto se samonosnou karoserií? Kdo se odvážil poprvé v masové produkci použít pětistupňovou převodovku? Lancia stála v těchto oblastech na čele světového vývoje. Její úspěchy v rallye i na okruzích jsou dostatečně známé a nezpochybnitelné. Existuje 108 let, ale její životopis se s největší pravděpodobností chýlí ke konci. Bohužel je to smutné, ale je to tak.
Marchionne sice ve stejném interview slíbil odhalení nových modelů Alfy Romeo už letos v dubnu, změnu image značky s křížem a hadem ve znaku a zvýšení její prestiže, které přinesou „absolutní dokonalost“. Proč a jakým směrem? Navíc znovu odmítl spekulace o prodeji Alfy Volkswagenu. V současné situaci by tento krok byl snad lepším řešením. Turínský koncern se místo toho vyčerpává přebíráním amerického Chrysleru. Úplné převzetí by mělo být dokončeno již brzy. Automobily Chrysler, Dodge, Ram a SRT se však prodávají už jen v Severní Americe a jedinou globální značkou zůstal Jeep.
K čemu záchrana (snad kromě zmíněného Jeepu), když míní pohřbít společnost, která má mnohem delší tradici než zámořští výrobci? O tom, že Ypsilon může být definitivně poslední Lancií, netřeba příliš spekulovat. Vzpomeňme osudy Innocenti a Autobianchi, které se pod křídla tohoto výrobce dostaly též. Respektive Autobianchi vzkřísil spolu s Pirelli z trosek původní firmy Edoarda Bianchiho. Vincenzo i Gianni Lanciové se musí obracet ve svých hrobech...