Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost Lancie: Zůstane jen lokální značkou s jediným modelem

Aleš Dragoun
Diskuze (178)
Sergio Marchionne už chtěl Lancii zavřít loni. Nakonec přežije. Ale v jaké kondici? V nabídce zůstane jediný model.

Fiat přebírá Chrysler, křísí Maserati a plánuje (konečně) obnovu Alfy. A co Lancia? Nic, chtělo by se říct. Americko-italský badge-engineering se nezdařil, kabriolet Flavia, nová Thema i Voyager se již brzy stanou historií. Nekupuje je totiž nikdo, ani Italové. Ze současného pohledu tedy tato strategie vypadá jako pouhé plácnutí do prázdna. Dalo se to koneckonců očekávat a dřívější skeptici mají prostě pravdu.

Jenže bude ještě hůř. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne totiž v rozhovoru pro italský deník La Repubblica prozradil zásadní informaci: „Lancia se stane značkou pouze pro italský trh.“ Dodal, že jediným vyráběným modelem bude malý Ypsilon. Chryslerů s jiným logem většině pravověrných fanoušků určitě líto nepřijde, ale extravagantní Delta také skončí bez nástupce. A o tom se v tuto chvíli zatím nemluví ani v případě zmíněného Ypsilonu. Změna strategie ovšem znamená, že se Lancia stáhne i z evropských trhů. Doma prodala Lancia spolu s Chryslerem v roce 2013 dle statistik zveřejněných španělským Autoblogem 57.020 aut. Nejmenší model si koupilo 46.522 Italů a v modelovém žebříčku skončil třetí. Z tohoto pohledu vypadá krok logicky. Ale takový odbyt firmu rozhodně nezachrání.

Marchionne tak řádně pokračuje v kopancích předchozích šéfů Fiatu. Soumrak začal již zrušením soutěžního programu v roce 1993, kdy Carlos Sainz startoval s Deltou HF Integrale v barvách Repsolu jako víceméně soukromník pod hlavičkou milánského Jolly Clubu. Fiat se od té doby snažil Lancii přeorientovat na svou luxusnější odnož. To, že se záměr evidentně nepovedl, je nad slunce jasné už delší dobu. Kdo uvedl do sériové výroby první auto se samonosnou karoserií? Kdo se odvážil poprvé v masové produkci použít pětistupňovou převodovku? Lancia stála v těchto oblastech na čele světového vývoje. Její úspěchy v rallye i na okruzích jsou dostatečně známé a nezpochybnitelné. Existuje 108 let, ale její životopis se s největší pravděpodobností chýlí ke konci. Bohužel je to smutné, ale je to tak.

Marchionne sice ve stejném interview slíbil odhalení nových modelů Alfy Romeo už letos v dubnu, změnu image značky s křížem a hadem ve znaku a zvýšení její prestiže, které přinesou „absolutní dokonalost“. Proč a jakým směrem? Navíc znovu odmítl spekulace o prodeji Alfy Volkswagenu. V současné situaci by tento krok byl snad lepším řešením. Turínský koncern se místo toho vyčerpává přebíráním amerického Chrysleru. Úplné převzetí by mělo být dokončeno již brzy. Automobily Chrysler, Dodge, Ram a SRT se však prodávají už jen v Severní Americe a jedinou globální značkou zůstal Jeep.

K čemu záchrana (snad kromě zmíněného Jeepu), když míní pohřbít společnost, která má mnohem delší tradici než zámořští výrobci? O tom, že Ypsilon může být definitivně poslední Lancií, netřeba příliš spekulovat. Vzpomeňme osudy Innocenti a Autobianchi, které se pod křídla tohoto výrobce dostaly též. Respektive Autobianchi vzkřísil spolu s Pirelli z trosek původní firmy Edoarda Bianchiho. Vincenzo i Gianni Lanciové se musí obracet ve svých hrobech...

Aleš Dragoun
Diskuze (178)
17. 1. 2014 08:45
Re: Končím
S tím druhým odstavcem naprostý souhlas, Marchione přebral Lancii ve stavu, z nejž šlo jen těžko něco vykřesat a jeho primárním úkolem je zachránit a stabilizovat Fiat - byť za cenu killnutí Lancie a prodeje Alfy. Může se mi to jak chce nelíbit, ale já na jeho místě nejsem. Jen bych si rád ještě někdy koupil tu Alfu (černou prleť a červenou kůži a broušený hliník uvnitř).
16. 1. 2014 14:14
Re: Končím
Kecy, gilgite.
To, co rozvířilo tuhle naši debatu je tvoje rýpnutí do nicku euro89 výše, a mimochodem rýpnutí zcela od tématu jak článku, tak jeho názoru.
Tys rýpnul do něj, já do tebe - v čem je rozdíl, že ty můžeš a já ne?
15. 1. 2014 09:47
Re: Rover, Saab, Lancie.... Kam kráčíš Evropo?
Můžu, prosím, vědět, kolik máš těch Lancií?
Nebo jinak: Jezdíš nějakým autem z těchto: Lancia, Saab, Alfa Romeo, které jsi koupil jako nové?
Nebo jsi v ceně některého z nich koupil auto jiné značky?
15. 1. 2014 09:41
Re: Končím
Nevím, co to mám za náladu, že v tom s tebou pokračuju, ale:

Pokud píšeš něco, co dává smysl, tak na to někdy reaguju, někdy ne, ale dost často jsi za to ode mně dostal palec (byť je mi jasné, že si nemáš jak ověřit, od koho ty palce máš).
Pod Řezníčkem jsem si do tebe nijak nekopl, jestli nechápeš, co jsem tam psal a proč, a vztahuješ to na sebe, je to jen problém na tvé straně, ale to bys ve své vztahovačnosti mohl za atak považovat jakýkoliv koment k tvému komentu, který není aspoň trochu souhlasný (což v podstatě děláš).

Znovu se tě ptám:

Můžeš mi vysvětlit, proč ty urážíš a atakuješ jiné a mně moralizuješ o tom, že to nemám dělat tobě?

(zkus to, prosím napsat tak na dva, tři řádky, odpověď je jednoduchá a oba ji známe)
14. 1. 2014 21:43
Re: Končím
Rád bych ti na to napsal proč a co píšu, ale ty bys to stejně nepochopil (už jsem to dřív udělal a stejně jsi nevybočil ze svého zamindrákovaného nadávacího stylu odpovědí), jak jsem ti už napsal - ty nestojíš za schovívavost.
Můžeš mi vysvětlit, proč ty urážíš a atakuješ jiné a mně moralizuješ o tom, že to nemám dělat tobě?