Bugatti EB 18/4 Veyron

Bugatti EB 18/4 Veyron

 
 
29.10. 1999

Na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem byl vystaven u stánku automobilky Bugatti koncept sportovního vozu, který měl označení EB 18/3 "Chiron".

Netrvalo dlouho a inženýři Bugatti představili další model, který technicky i vzhledově vychází právě ze zmiňovaného modelu 18/3 "Chiron" a který měl premiéru na letošní Tokyo Motor Show, kde automobilka Bugatti vystupuje již pod ochrannými křídly koncernu Volkswagen.

Nový model má za úkol připomenout dlouhou a úspěšnou tradici sportovních vozů Bugatti, zejména ve vytrvalostních závodech. Označení "Veyron" bylo vybráno podle francouzského závodního jezdce Pierra Veyrona, který jezdil v barvách Bugatti ve třicátých letech a jehož největším úspěchem bylo vítězství ve vytrvalostním závodě "24 hodin Le Mans" v roce 1939. Vítězství dosáhl s vozem Bugatti 57C "Tank"a spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem.

Model EB 18/4 "Veyron" je moderní, sportovní vůz, který se vyznačuje nekompromisními jízdními vlastnostmi, které má na "svědomí" obdivovaný koncernový 18-válcový motor ve tvaru W. Vůz je 4380 mm dlouhý a pouze 1206 mm vysoký, což zaručuje velice efektní vzhled, který je umocněn tříbarevným lakováním vozu. Modrá a perleťová modrá barva byly vybrány s ohledem na historii značky. Dalším klasickým poznávacím prvkem u vozů Bugatti je chromovaná mříž chladiče, která si zachovává klasický tvar, ale je přizpůsobena přísně aerodynamickému tvaru karosérie. Dalším prvkem jsou přídavné otvory sání, které spolu s předními světlomety dotvářejí charakteristický vzhled vozů Bugatti. Krátké přední a zadní převisy karosérie a kulaté křivky umocňují mohutnost vozu, která je způsobena optickou mohutností zadních bočních panelů karosérie, dotvářející agresivní vzhled vozu.

Výjimečnost vozu je znatelná také v interiéru, který za krásou exteriéru nijak nezaostává. Řidič a spolujezdec jsou obklopeni nejkvalitnější kůži, která byla použita nejen na sedadlech a výplních dveří, ale také na vnitřní straně střechy. Použitím leštěného hliníku v interiéru dosáhly designéři velice zajímavého kontrastu s červeno-hnědým koženým čalouněním "Havana". Palubní deska patří také mezi opravdové klenoty. Jeden kruhový ukazatel je rozdělen čtyřmi dalšími, což má také své historické kořeny. Stejná filosofie byla použita také na střední konzole, kde jsou kontrolní prvky umístěny ve třech řadách: 1) chronometr 2) audio systém 3) automaticky ovládaná klimatizace. Všechny tyto ovládací prvky designově vycházejí přímo z ovládacích prvků použitých v závodních autech, stejně jako přepínače nacházející se na středové konzole. Jako symbol lehké konstrukce přidali konstruktéři hliníkový volant a pedály. Detaily dělají celek a proto je i zavazadlový prostor pod přední kapotou tvarován přesně podle zavazadel, které se prodávají se značkou Bugatti.

Technická data

Technicky koncepce vozu vychází ze sportovních vozů, kdy celková délka vozu je 4380 mm, šířka 1994 mm a konečně výška 1206 mm. Rozvor náprav je 2650 mm a rozchod vpředu/vzadu je 1712 mm / 1640 mm. Poznávacím znamením jsou také obrovská 20" palcová kola, která jsou obuta do pneumatik 265/30 R 20 vpředu a 335/30 R 20 vzadu. Optimální trakci zaručuje pohon všech kol, který usměrňuje obrovskou sílu motoru. Karosérie je kvůli úspoře hmotnosti vyrobena z karbonových vláken.

Motor

Motor vychází z modelu 18/3 "Chiron", kde byl stejně jako u nového modelu umístěn před zadní nápravou. I přes velký počet válců se motor vyvinutý automobilku Volkswagen vyznačuje velmi kompaktní velikostí. Délka motoru byla ušetřena seřazením válců do 3 řad po 6-ti válcích ve tvaru W (60(). Kromě své kompaktnosti vyniká nový motor také velice hladkým chodem. Motor má celkový obsah 6,3 litru. Motor má čtyřventilovou techniku, což znamená že v zde najdeme plných 72 ventilů. Elektronické vstřikování zajišťuje optimální chod motoru. Motor má maximální výkon 408 kW (555 koní) při 6800 ot./min. Velice důležitým ukazatelem výkonnosti automobilu je točivý moment, který dosahuje maximální hodnoty 650 Nm při 4000 ot./min. Síla motoru je přenášena přes manuálně ovládanou převodovku s hydraulicky ovládanou spojku.

Motor
Typzážehový, W, 2 x 60°
Počet válců18
Vrtání a zdvih (mm)76,5 x 75,6
Kompresní poměr11,5 : 1
Max. výkon (kW/k/ot/min)408/555/6800 ot/min
Max. točivý moment (Nm/ot/min)650/4000 ot/min
Max. rychlost pístu (m/s)17,7
Hmotnost motoru (kg)315
Rozměry
Délka(mm)4380
Šířka(mm)1994
Výška(mm)1206
Rozvor(mm)2650
Rozchod vpředu/vzadu(mm)1712/1640
Přední pneu265/30 R 20
Zadní pneu335/30 R 20
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí

Prezident Zeman prohlásil, že jmenuje premiérem opět…

Americké firmy jsou ziskovější než evropské Americké firmy jsou ziskovější než evropské

V letošním roce mají největší zámořské podniky vydělat na…

J&T se dohodla s Číňany a vydělala J&T se dohodla s Číňany a vydělala

Společnost J&T Private Investments a finanční skupina…

KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 






 
Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

TEST: Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Dnes 08:00

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale mezi ně nepochybně stále patří. Jak si proti sobě stojí takové modely od úhlavních rivalů, Fordu a VW?




Blesk.cz

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň na Berounsku. Varování před deštěm trvá

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň…

Silné bouřky a přívalové deště v noci na pátek sužovaly Česko. Poslední 3. povodňový stupeň vedený v Zaječově na…

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda z Cannes

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda…

Jedna z nejstarších, od šestačtyřicátého roku minulého století v přímořském francouzském letovisku Cannes…

 

iSport.cz

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit antukového démona?

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit…

Jen dva tenisté dokázali během třináctiletého působení Rafaela Nadala na French Open Španěla srazit. Dalších…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná opera ze staré školy kosmických dobrodružství

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná…

Navzdory nejistým očekáváním je Solo: Star Wars Story rozkošná kosmická odschoolovka, která nadchne odpůrce…

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň,…

Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a…