Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme na technické silniční kontrole: Techničáky berou hlavně u nehody

Petr Slováček
Diskuze (12)
Od konce února smějí policisté na silnicích zase zadržet malý techničák, stejně jako před rokem 2001. Teprve na konci dubna ale dostali prováděcí vyhlášku s okruhem závad. Jak to vypadá naživo, jsme prověřili s hlídkou přímo na silnici.

Dobrý den, pane řidiči, silniční kontrola! Pokolikáté už slyšíme tuhle frázi z pozice řidiče? Tentokrát ale stojíme „na druhé straně barikády“, protože přihlížíme práci policejní hlídky při technické silniční kontrole na silnici z Mělníka do Neratovic.

Pro porozumění pojmům nutno vysvětlit, že základní pohledovou prohlídku technického stavu dělá každý policista při každém zastavení vozidla. Ale jen úzký okruh specialistů v uniformě má dostatečné technické znalosti na její rozšířenou podobu. Na jejím konci totiž může být zkrácení nebo odebrání technické způsobilosti a v krajních případech nově i zadržení osvědčení o registraci vozidla (ORV) alias malého techničáku. Kromě toho řidiči hrozí i vysoká pokuta 5000 až 10.000 Kč, pět bodů a odebrání oprávnění na 6 až 12 měsíců za řízení auta bezprostředně ohrožujícího okolí.

Jak nás policisté hned na úvod upozorňují, osvědčení na silnici odebírají jen v případech vybraných nebezpečných závad typu C, stejně jako na STK. Aby to specialisté v uniformách poznali, musejí se v oboru dlouhodobě vzdělávat. Vždyť jeden z dvojice přítomných, podpraporčík Martin Lehký, dokonce pracoval roky předtím jako technik na STK…

Čekání na auto

Chvilku trvá, než se na silnici objeví trojkový golf s evidentně neoriginálními světly. V okolí Prahy totiž starších aut výrazně ubylo, hlídka proto chvilku

vybírá, koho podrobí silniční technické prohlídce. „Nové vozy nemá smysl zastavovat. U starších už napoví třeba to, že nesvítí jedno světlo,“ odhalují

nám policisté klíč, podle něhož se řídí.

Motorista s lehce orezlým volkswagenem je tak v nezáviděníhodné situaci a policisté jeho auto podrobně prohlížejí. Klekají si okolo vozu, baterkou svítí na pneumatiky a podrobně zkoumají přední světlomety. Nakonec si berou k ruce metodickou příručku, podle níž si ověřují, že nejde o nebezpečnou závadu, a tak motoristu pouštějí jen s varováním. „Nemáme ambice řešit drobné technické nedostatky a plošně odebírat řidičům osvědčení. Děje se tak jen v případě nejnebezpečnějších závad. Zaměřujeme se zejména na těžce bouraná auta po nehodách, kde chceme zamezit neodborné opravě a jejich návratu na silnice bez prohlídky na STK. Vždyť od dubna, kdy smíme nástroj využívat, jsme zadrželi asi šedesát osvědčení. Z toho padesát u dopravních nehod,“ vysvětluje policejní rada Michal Hodboď z prezidia.

Během chvilky zastavují jeho kolegové ještě Škodu Superb, Citroën Berlingo a dodávku Ford Transit. Jeho majiteli před časem upadl roh zadního nárazníku. Na odebrání ORV to není, ale o ostré hrany by se mohl zranit chodec při couvání. Nakonec tak řidič odjíždí se stokorunovou pokutou. „Vím o tom, dám to do pořádku,“ loučí se s námi, když mu na útěchu předáváme pár výtisků Světa motorů.

Cílí na majitele

Pro policisty se v praxi vlastně tolik nezměnilo. Už od loňska totiž mohou vozidlu zkrátit STK na 30 dnů, odebrat technickou způsobilost na místě,

zakázat další jízdu, nebo v ní dokonce zabránit přiložením botičky či odtahem. To ostatně dosud platí pro každého policistu, který není odborně vyškolen na technické silniční kontroly a není tak oprávněn zadržet případně ORV a vystavit o tom příslušný protokol. Navíc už roky platí možnost poslat auto na STK do vzdálenosti 8 km na cestu tam i zpět. Jak sami policisté přiznávají, pravomoci příliš nevyužívají – při řídké síti provozoven STK to ani není možné.

Pro majitele vozidel má ale odebrání ORV význam zásadní – až dosud byl totiž za jízdu takovým autem či na motorce trestán hlavně řidič, naopak

provozovatel vyvázl.

To se nyní mění, protože s autem bez ORV se nesmí na silnice. Takže si teď provozovatel musí zajistit opravu a odtah na STK. Jestliže tam projde, může ještě pět dnů jezdit jen s protokolem z technické kontroly, který supluje malý techničák. Do té doby si zažádá na úřadě o vrácení dokladu. „Současná úprava nemyslela na situace, kdy zastavíme řidiče s nevyhovujícím služebním autem. Pokuta nic neřešila, protože vůz v provozu nadále zůstával. A nám jde hlavně o to, aby byl opraven,“ říká Hodboď.

Dopravní policista Martin Lehký dodává, že se na silnici setkávají také s neodborně opravenými auty po nehodě. Nebo s vraky, kde si i při silniční kontrole musí šofér přibrzdit ruční pákou, aby kvůli nefunkčním provozním brzdám zastavujícího policistu nesmetl. Důvodem k odebrání ORV je třeba i nezapsaná úprava na LPG, což se prý děje. Snahou tak není vymýtit ze silnic auta stará, ale jen vysloveně životu nebezpečná. Policisté navíc přiznávají, že se jejich pozornost na technický stav mnohem častěji zaměřuje na nákladní dopravu.

Za zmínku stojí i zajímavost, že pokud řidič zadržovaný malý techničák nepředloží, není mu to nic platné. Policisté totiž doklad zajistí administrativně a se stejnými následky, jako kdyby ho zadrželi fyzicky.

Zajímá je jen homologace

V oblastech vyhledávaných motorkáři třeba u České Lípy počítají policisté se speciálními kontrolami technického stavu jednostopých vozidel. Podněty k tomu prý dávají sami občané, kterým hlasité motorky s laděnými výfuky burácí pod okny. Jenže jak to udělat, když policisté na silnici nemohou měřit hluk jako jejich němečtí kolegové? „Zajímá nás homologační značka na výfuku. Pokud chybí nebo je třeba určena jen pro závodní použití místo na silnice, vozidlo nesplňuje podmínky pro provoz na veřejných komunikacích,“ vysvětluje dopravní policista Martin Lehký. Nepomůže prý ani to, že bude motorkář prokazovat homologaci nějakým papírem od výrobce.

Za co vám na silnici zadrží techničák?

a) Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému

b) Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení

c) Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy

d) Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin

e) Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie

f) Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy

g) Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu

h) Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost

i) Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty či posunutí agregátu

j) Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla

k) Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče či hřídele volantu

l) Zjevné deformace nebo praskliny kol

m) Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3.

Petr Slováček
Diskuze (12)
14. 7. 2016 17:29
Re: Fachmani
No a hlavně garáž mistři, který to dotáhnout někde z východu a přes lákavej inzerát se to snažej narvat neznalejm a naivnim chudakum...
21. 6. 2016 21:47
Fachmani
To je dobře, prolézal jsem autobazary a to co jsem viděl j těch menších mne až udivilo jak jsou garážmistři šikovní..
Avatar - rohYpnol
19. 6. 2016 11:22
Zástupný problém
1) Závažné závady, za které můžou odebrat ORV, jsou natolik drastické, že vůz v takovém stavu vůbec nemá na silnici co dělat. Tím spíš nechápu povinnost vyškolit speciálního služebního orgána, který tohle pozná. Copak běžný policista má IQ houpacího koně, že nepozná 50% poškození čelního skla atd???

2) Člověk, který s takovýmto vozem vyjede na silnice, by měl být obviněn z obecného ohrožení, tohle už snad nemá co do činění jen s přestupkem...

3) Pokud bude člověk zmetek, tak správní orgán stejně utopí, protože co to je podstatná část výfukového systému? Je to DPF? Tohle zase záleží na výkladu a dva právníci, tři názory...

Primární chyba je kvalita STK, pokud by STK normálně fungovaly, tak auto v takovémto stavu v podstatě na silnici nebude možné potkat. Proč tedy dávat policii do rukou takovouto pravomoc místo toho, aby e řešil dohled nad kvalitou STK samotných? Tam je problém. Koneckonců - jak třeba můžou na STK projít různé tuningové výplody českých tunerů?? Možná 80% jsou nehomologované úpravy a přesto klidně projdou a nikomu to nepřijde divné...? A když projdou votuzidla, tak projdou i vraky atp.

Tristní je kvalita STK, normálního člověka budou buzerovat na maličkostech typu "málo oranžová žárovka", a z druhé strany projdou totální vraky...

Takže ano, určitě to není špatně, že policie může ORV odebrat, ale je to jen zástupný problém. Zásadní chyby jsou úplně jinde :-! :-!
19. 6. 2016 05:31
Re: Zvědavost...
Poslední dobou mám poměrně s policajtama dobrou zkušenost, zdá se mi, že by článek mohl i odpovídat realitě.
Avatar - JirkaV8
19. 6. 2016 03:54
Re: Stará auta
dík :-! no jo, ale tebe neudělají, protože mají strach že si zanesou přístoj. mě neudělají protože si na ME neráčili pořídit různé koncovky pro diagnostiku. Ale napíšu na ministerstvo taky ať je nějaké vzrůšo, dík za tip ;-)