Cadillac Escalade Hybrid: šest litrů a dva elektromotory

Cadillac Escalade Hybrid: šest litrů a dva elektromotory

 
 

Luxusní značka General Motors představila svého bojovníka za luxus šetřící životní prostředí. Dvourežimový hybrid kombinuje šestilitrový osmiválec s novým převodovým ústrojím, jehož součástí jsou také dva elektromotory po 60 kW.

Nové hnací ústrojí pro maxi SUV Cadillac Escalade Hybrid se skládá z převodovky EVT (Electrically Variable Transmission), akumulátorů ESS (Energy Storage System) a osmiválcového motoru Vortec 6.0L Gen IV V-8 s vypínáním válců Active Fuel Management.

Převodovka EVT (Electrically Variable Transmission)
Klíčovým prvkem nové převodovky, která se navenek tváří jako by měla plynule variabilní převody, je zástavba dvou elektromotorů o celkovém výkonu 120 kW v kombinaci se třemi planetovými soukolími a čtyřmi hydraulicky ovládanými lamelovými spojkami. Nebýt elektromotorů, byl by základ velmi podobný konstrukci běžné elektronicky ovládané automatické převodovky. Elektronika převodovky EVT vyhodnocuje, který ze zdrojů hnací síly je v aktuálním jízdním režimu nejefektivnější a podle toho jsou v činnosti pouze elektromotory, pouze spalovací motor nebo kombinace obou zdrojů hnacích sil. V nízkých zatíženích přicházejí na řadu kombinované plynule měněné převody, při vysokých zatíženích se převodovka chová jako standardní automat.

Do ekonomiky provozu promlouvá významně nejen přítomnost elektromotorů, ale také systém Active Fuel Management. Díky podpoře elektromotoru lze polovinu z osmi válců ponechat mimo provoz v podstatně širším pásmu využití než v konvenčním osmiválci. Podle amerického jízdního cyklu se tímto způsobem sníží spotřeba o 25 až 30 %.

Akumulátory
Funkci zásobárny elektrické energie zastávají Ni-MH akumulátory s provozním napětím 300V. Své místo našla sada pod sedadly ve druhé řadě. Ke cti konstruktérů slouží, že přítomnost akumulátorů neomezuje cestující. Akumulátory jsou dobíjeny dvěma elektromotory, které mohou pracovat také v generátorovém režimu. Dalším zdrojem je zachytávání kinetické energie při brzdění. Mezi sadou akumulátorů a dalšími zařízeními je měnič napětí. Důležitou odlišností hybridního Escalade od běžného je elektricky poháněný kompresor klimatizace a měnič napětí na 42 V pro okruh elektrického posilovače řízení. Další palubní sítí je standardní 12V okruh pro ostatní spotřebiče. Výrobce poskytuje na akumulátory záruku 8 let nebo 100 tisíc mil.

Regenerativní brzdění
Rekuperace energie při brzdění vypadá na první pohled jako jednoduchý systém, ale opak je pravdou. Do bezpečnostního brzdového systému je totiž nově integrována funkce zachytávání kinetické energie. V praxi to znamená, že brzdový pedál již neovládá přímo hydraulický posilovač, ale je pouze virtuálním spínačem, kterým řidič indikuje potřebu brzdění.

Při nízké potřebě decelerace se hydraulický okruh prakticky nedostává ke slovu. Dalším stupněm je kombinace zařazeného odporu generátorů a brzdového systému. Míře brzdění odpovídající odpor pedálu brzdy je simulován, tak aby se pro řidiče zvyklého na obvyklé ovládání automobilu nic nezměnilo.

Motor 6,0 V-8
Upravený osmiválec hybridního Escalade má vedle celohliníkové konstrukce a vypínání válců při nízkých zatíženích také ventilový rozvod pracující s upraveným Atkinsonovým cyklem, při kterém dochází k opožděnému zavírání sacích ventilů, snižující ztráty prouděním uvnitř motoru.

Nejvyšší výkon samotného osmiválce činí 248 kW při 5100 ot./min, točivý moment vrcholí 497 Nm při 4100 ot./min a nevyšší otáčky motoru jsou 6000 min-1. V městském provozu šetří Escalade palivo vypínáním motoru, kdykoliv není jeho činnost nezbytná. Ke startování motoru slouží výkonné elektromotory uvnitř převodovky EVT.

Automobil s úctyhodnými vnějšími rozměry 5143 x 2007 x 1887 mm a rozvorem 2946 mm je dodáván s pohonem zadních nebo všech kol. Druhý jmenovaný model má pohotovostní hmotnost 2729 kg.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Cadillac Escalade Hybrid: šest litrů a dva…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Video: Cadillac Escalade HPE800 s výkonem přes 850 koní a jeho zběsilá akcelerace Video: Cadillac Escalade HPE800 s výkonem přes 850 koní a jeho zběsilá akcelerace

Texaská firma Johna Hennesseyeho si pohrála s velkým SUV…

Cadillac Escalade bude ještě luxusnější, zůstane ale na rámu Cadillac Escalade bude ještě luxusnější, zůstane ale na rámu

Cadillac chce model Escalade posunout na špičku kategorie…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…