reklama


13.11. 2016 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Čeká nás motorová revuoluce? Koenigsegg a jeho bezvačkový motor

Christian von Koenigsegg a jeho tým kromě vývoje supersportů pokračují i v jiných aktivitách. Například ve vývoji motoru, který nepotřebuje vačkové hřídele.

Pohonné jednotky s vnitřním spalováním, které se používají v silničních vozidlech posledních 130 let, jsou příliš složité. Mají vačkové hřídele poháněné pomocí ozubeného řemene, případně řetězu. Ty řídí otevírání a zavírání ventilů, tedy nasávání čerstvého vzduchu i vypouštění spalin. Jenže se jedná o pohyblivé části, které se posouvají a otáčejí, ve finále tak přispívají ke zvýšení celkových ztrát hnacího ústrojí.

Samotný Christian von Koenigsegg, šéf a zakladatel švédské supersportovní manufaktury, představuje v posledním dílu seriálu „Inside Koenigsegg“ natočeném pro The Drive prototyp revolučního čtyřválcového agregátu. Sací a výfukové ventily jsou zde ovládány elektrohydraulicky a pneumaticky (zařízení nese zkratku PHEA - Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator). Technika umožňuje nezávislou kontrolu nad jejich přesným otevíráním a zavíráním a správné načasování v průběhu celého spalovacího cyklu. Vztahy mezi nimi a polohou vačkového hřídele samozřejmě odpadají, když zde žádný není... Ventily mezi sebou navíc postrádají jakoukoli mechanickou vazbu.

Funkční jednotku s objemem 1,6 l vyvinula sesterská společnost FreeValve AB, která existuje šestnáct let. Pochopitelně není určena k pohonu hyperstřel, které z Ängelholmu vyjíždějí. Čínský Qoros, který se Švédy spolupracoval, jej staticky prezentoval na letošním autosalonu v Pekingu pod názvem Qamfree. Výkon zůstává záhadou, dnešní přeplňované motory tohoto objemu umějí i 160 koní (118 kW), hodnota kolem 240 k (177 kW) však rozhodně není nereálná...

Christian von Koenigsegg, mimo jiné i předseda představenstva FreeValve AB, slibuje konkrétně zvýšení točivého momentu o 47 %, 45% nárůst výkonu, 35% redukci emisí a snížení samotné spotřeby paliva o 15 %, samozřejmě ve srovnání s konvenčními spalovacími agregáty totožného objemu. Zážehová jednotka je kompaktní a lehká, konstruktérům automobilů tedy pomůže zlepšit rozložení hmotnosti a zvýšení strukturální tuhosti...

Otázkou je dlouhodobá spolehlivost a samozřejmě cena. Von Koenigsegg věří, že případné uvedení do sériové výroby během několika let bude znamenat ještě větší technickou revoluci než přechod na přímé vstřikovací systémy.

Oznámkuj dealera



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama