13.11. 2016 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Čeká nás motorová revuoluce? Koenigsegg a jeho bezvačkový motor

Christian von Koenigsegg a jeho tým kromě vývoje supersportů pokračují i v jiných aktivitách. Například ve vývoji motoru, který nepotřebuje vačkové hřídele.

Pohonné jednotky s vnitřním spalováním, které se používají v silničních vozidlech posledních 130 let, jsou příliš složité. Mají vačkové hřídele poháněné pomocí ozubeného řemene, případně řetězu. Ty řídí otevírání a zavírání ventilů, tedy nasávání čerstvého vzduchu i vypouštění spalin. Jenže se jedná o pohyblivé části, které se posouvají a otáčejí, ve finále tak přispívají ke zvýšení celkových ztrát hnacího ústrojí.

Samotný Christian von Koenigsegg, šéf a zakladatel švédské supersportovní manufaktury, představuje v posledním dílu seriálu „Inside Koenigsegg“ natočeném pro The Drive prototyp revolučního čtyřválcového agregátu. Sací a výfukové ventily jsou zde ovládány elektrohydraulicky a pneumaticky (zařízení nese zkratku PHEA - Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator). Technika umožňuje nezávislou kontrolu nad jejich přesným otevíráním a zavíráním a správné načasování v průběhu celého spalovacího cyklu. Vztahy mezi nimi a polohou vačkového hřídele samozřejmě odpadají, když zde žádný není... Ventily mezi sebou navíc postrádají jakoukoli mechanickou vazbu.

Funkční jednotku s objemem 1,6 l vyvinula sesterská společnost FreeValve AB, která existuje šestnáct let. Pochopitelně není určena k pohonu hyperstřel, které z Ängelholmu vyjíždějí. Čínský Qoros, který se Švédy spolupracoval, jej staticky prezentoval na letošním autosalonu v Pekingu pod názvem Qamfree. Výkon zůstává záhadou, dnešní přeplňované motory tohoto objemu umějí i 160 koní (118 kW), hodnota kolem 240 k (177 kW) však rozhodně není nereálná...

Christian von Koenigsegg, mimo jiné i předseda představenstva FreeValve AB, slibuje konkrétně zvýšení točivého momentu o 47 %, 45% nárůst výkonu, 35% redukci emisí a snížení samotné spotřeby paliva o 15 %, samozřejmě ve srovnání s konvenčními spalovacími agregáty totožného objemu. Zážehová jednotka je kompaktní a lehká, konstruktérům automobilů tedy pomůže zlepšit rozložení hmotnosti a zvýšení strukturální tuhosti...

Otázkou je dlouhodobá spolehlivost a samozřejmě cena. Von Koenigsegg věří, že případné uvedení do sériové výroby během několika let bude znamenat ještě větší technickou revoluci než přechod na přímé vstřikovací systémy.








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Dnes 08:00

Čtyřválec 2.0 HDi prošel kvůli zpřísňujícím se normám úpravami, které jasně ukazují, s čím vším se musí automobilky popasovat.




Blesk.cz

Sebevražda DJ Loutky (†51): Nechal tady dvě ženy svého života a odešel za mámou

Sebevražda DJ Loutky (†51): Nechal tady dvě ženy…

Byl neustále obklopen lidmi, přesto si nikdo nevšiml, že ho něco trápí. Něco, co ho dohnalo k sebevraždě...…

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

 

iSport.cz

Zklamaný Buchta: Takhle dostaneme proti Seville dvojciferný debakl

Zklamaný Buchta: Takhle dostaneme proti Seville…

Třetí domácí ligový zápas, třetí prohra a skóre 1:8. Olomoucký gólman Miloš Buchta, stejně jako jeho spoluhráči,…

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana budoucnosti: Ukažte se!

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana…

Velké jablko - velká přestavba! V New Yorku staví pro sezonu 2018/19 v mnoha směrech nový mančaft. Pár veteránů…

 

Reflex.cz

Hrát před Rolling Stones? Splněný sen! Byli jsme ale ku*va nervozní, říkají The Kooks

Hrát před Rolling Stones? Splněný sen! Byli jsme ale…

Anglická indie-rocková kapela The Kooks prožívá povedený rok. Na začátku léta hráli rockeři z Brightonu dvakrát…

V rozvodněných soutěskách v Itálii zahynulo nejméně deset lidí

V rozvodněných soutěskách v Itálii zahynulo nejméně…

Nejméně deset lidí v pondělí zahynulo podle nové bilance v rozvodněných soutěskách národního parku Pollino na…