reklama


13.11. 2016 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Čeká nás motorová revuoluce? Koenigsegg a jeho bezvačkový motor

Christian von Koenigsegg a jeho tým kromě vývoje supersportů pokračují i v jiných aktivitách. Například ve vývoji motoru, který nepotřebuje vačkové hřídele.

Pohonné jednotky s vnitřním spalováním, které se používají v silničních vozidlech posledních 130 let, jsou příliš složité. Mají vačkové hřídele poháněné pomocí ozubeného řemene, případně řetězu. Ty řídí otevírání a zavírání ventilů, tedy nasávání čerstvého vzduchu i vypouštění spalin. Jenže se jedná o pohyblivé části, které se posouvají a otáčejí, ve finále tak přispívají ke zvýšení celkových ztrát hnacího ústrojí.

Samotný Christian von Koenigsegg, šéf a zakladatel švédské supersportovní manufaktury, představuje v posledním dílu seriálu „Inside Koenigsegg“ natočeném pro The Drive prototyp revolučního čtyřválcového agregátu. Sací a výfukové ventily jsou zde ovládány elektrohydraulicky a pneumaticky (zařízení nese zkratku PHEA - Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator). Technika umožňuje nezávislou kontrolu nad jejich přesným otevíráním a zavíráním a správné načasování v průběhu celého spalovacího cyklu. Vztahy mezi nimi a polohou vačkového hřídele samozřejmě odpadají, když zde žádný není... Ventily mezi sebou navíc postrádají jakoukoli mechanickou vazbu.

Funkční jednotku s objemem 1,6 l vyvinula sesterská společnost FreeValve AB, která existuje šestnáct let. Pochopitelně není určena k pohonu hyperstřel, které z Ängelholmu vyjíždějí. Čínský Qoros, který se Švédy spolupracoval, jej staticky prezentoval na letošním autosalonu v Pekingu pod názvem Qamfree. Výkon zůstává záhadou, dnešní přeplňované motory tohoto objemu umějí i 160 koní (118 kW), hodnota kolem 240 k (177 kW) však rozhodně není nereálná...

Christian von Koenigsegg, mimo jiné i předseda představenstva FreeValve AB, slibuje konkrétně zvýšení točivého momentu o 47 %, 45% nárůst výkonu, 35% redukci emisí a snížení samotné spotřeby paliva o 15 %, samozřejmě ve srovnání s konvenčními spalovacími agregáty totožného objemu. Zážehová jednotka je kompaktní a lehká, konstruktérům automobilů tedy pomůže zlepšit rozložení hmotnosti a zvýšení strukturální tuhosti...

Otázkou je dlouhodobá spolehlivost a samozřejmě cena. Von Koenigsegg věří, že případné uvedení do sériové výroby během několika let bude znamenat ještě větší technickou revoluci než přechod na přímé vstřikovací systémy.




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu

Velké zážitky za minimální náklady - to je smysl expedice…

Hranice tří set padla. První svezení se Seatem Leon Cupra po modernizaci Hranice tří set padla. První svezení se Seatem Leon Cupra po modernizaci

Seat Leon Cupra je možné i nadále kupovat ve třech…

 






 
Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

Dnes 18:50

Zajištění automobilu proti pohybu není žádná věda, pár pravidel je ale nutné dodržovat!




Blesk.cz

Poustevník Daniel Hůlka odhalil své plány: Postaví si srub za 2,5 milionu

Poustevník Daniel Hůlka odhalil své plány: Postaví…

Už dva roky žije Dan Hůlka (48) v mobilheimu. Jeřáb mu ho zasadil před jevanský dům do zahrady, kterou tvoří kus…

Nechoďte jen na profláknuté vyhlídky. Takto vypadá Praha ze 7 neznámých míst

Nechoďte jen na profláknuté vyhlídky. Takto vypadá…

Jak vypadá Praha z Petřína či Vyšehradu, ví snad každý. Přitom v hlavním městě existuje několik nepříliš známých…

 

iSport.cz

Trapas fanoušků v Anglii. Omylem poničili autobus vlastního týmu

Trapas fanoušků v Anglii. Omylem poničili autobus…

Fanoušci fotbalistů Crystal Palace omylem poničili autobus svého týmu. Domnívali se totiž, že patří klubu…

Prudil Jágra a musel zaplatit. Ranař Floridy za to beka Ottawy zbušil

Prudil Jágra a musel zaplatit. Ranař Floridy za to…

Aura kolem Jaromíra Jágra je v posledních letech obrovská. Spoluhráči ho zbožňují, soupeři obdivují. Sestřelit…

 

Reflex.cz

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující holocaust. Na výzvy, ať toho nechá, nereaguje

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující…

Jad vašem, památník obětí holocaustu v izraelském Jeruzalémě, vyzval společnost Amazon, aby přestala šířit…

Oscary: Příliš černobílé výsledky a pointa pro Trumpa

Oscary: Příliš černobílé výsledky a pointa pro Trumpa

Dodržel-li prezident Trump slovo a opravdu se na letošní Oscary nedíval, musí teď hořce litovat. „Pointu“ v…

 
 
reklama