Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Letošní první prázdninový měsíc byl na serveru Veterán.auto.cz poněkud monotematický. Geograficky jsme totiž při čtveřici historických výletů neopustili slunnou Itálii.

Lidový Fiat 600 byl stejně jako první pětistovka, slavné Topolino, dílem Danteho Giacosy. Podařilo se mu motorizovat nejen poválečnou Itálii, ale v licencích i Španělsko a bývalou Jugoslávii. Vyráběl se také v Rakousku, západním Německu a Argentině. Vzadu umístěné kapalinou chlazené čtyřválce OHV 0,63 a 0,77 l představovaly pro tak malé auto poměrně vyspělou konstrukci. Dvoudveřový diblík byl neošizený, ale zároveň nenáročný, levný na provoz a dovážel se rovněž do Československa, domácí majitelé mnohé exempláře udržovali při životě ještě po revoluci. Zajímavý počin představoval přímý předchůdce dnešních MPV Mutlipla, v Itálii oblíbený obzvláště jako taxi. Abarth stavěl vysokovýkonné závodní verze, na podvozcích se „vyřádili“ i mnozí místní karosáři (Ghia, Viotti a další).

Lancia Aurelia představovala vůz z úplně jiného soudku, vždyť po druhé světové válce udávala dnes skomírající značka v mnoha ohledech tón světového automobilového vývoje. Srdcem Aurelií byly menší vidlicové šestiválce s objemy 1,75, 2 a nakonec až 2,45 l. Karoserie, z nichž mnohé vznikly ve větších sériích, vyráběli u Fariny, Bertoneho i jinde. Nejpůvabnější provedení představoval spider B24. Sedany zase postrádaly střední sloupky a s kupé vyhrál legendární Monačan Louis Chiron neméně slavnou Rallye Monte Carlo v roce 1954. Skvělý závodník neexceloval zdaleka pouze na okruzích...

Karosárna Alfreda Vignaleho existovala pouhé dvě dekády, ale i za toto poměrně krátké období si vydobyla značné renomé. „Oblékala“ nejen italské vozy Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia a Maserati, ale tvořila i zakázkové práce na britských a amerických šasi Aston Martin, Cunningham, Jensen, Triumph, Rolls-Royce a Standard. Domácí fanoušci historických vozů určitě vědí, že u Vignaleho vznikly první prototypy Tatry 613. Alfredo však v roce 1969 prodal firmu Argentinci de Tomasovi a následně zahynul při autonehodě. Malá automobilka jihoamerického rodáka se zakrátko přesunula do náruče giganta s modrým oválem. Později se jejich cesty rozešly, ale Ford vlastní práva ke jménu Vignale dodnes a používá jej pro nejluxusnější verze svých evropských modelů místo dřívějšího Ghia...

Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

Fiat se na počátku 50. let pustil do vývoje nového malého auta. Seicento (šestistovka) se vyrábělo v nejen v Itálii, ale licenčně i Německu, Španělsku a dožilo v Argentině, respektive Jugoslávii. Jako nové si jej mohli koupit i Češi a Slováci. Tvůrcem seicenta (italsky přesně šest set) byl legendární Dante Giacosa, který na projektu Tipo 100 začal pracovat v roce 1949. Fiat potřeboval moderní malé auto, které by motorizovalo zuboženou poválečnou...

Celý článek: Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

 [600×453]

Lancia Aurelia: Ve znamení V6

Lancia Aurelia se vyráběla v letech 1950 až 1958 v podobě sedanu, kupé a kabrioletu. K pohonu používaly vidlicový šestiválec 1,8–2,5 litru. Historie jednoho z prvních automobilů poháněných vidlicovým šestiválcem se začala psát už za druhé světové války. Tehdy si Lancia najala Francesca De Virgilia, experta na vyvážení vidlicových motorů. Lancia měla tehdy k dispozici motor s úhlem rozevření válců 39 stupňů, ale nedařilo se dostatečně vyvážit jeho...

Celý článek: Lancia Aurelia: Ve znamení V6

 [600×343]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

Alfredo Vignale založil svoji karosárnu v roce 1948 v Turíně. Pro svoje kreace využíval především podvozky vozů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Narodil se v roce 1913 tamtéž. Jeho otec zde pracoval jako mistr lakovny v karosářské firmě Stabilimenti Farina, kterou vedl Giovanni Farina, starší bratr slavného Battisty "Pinin" Fariny. Alfredo začal v této firmě pracovat už v sedmnácti letech a uplatnil svůj nesporný technický talent. Se stavbou...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

 [600×314]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

Italská karosárna Vignale pracovala na zakázkách z celého světa až do roku 1969. Dnes využívá jméno Vignale evropský Ford. V první části článku jsme si ukázali, jak se Carrozzeria Vignale vypořádala se zakázkami od italských automobilových výrobců. V druhém díle se ohlédneme za tvorbou pro soukromé zákazníky a ostatní evropské i zámořské výrobce. Když si Liliana, princezna de Rethy, objednala Ferrari s karoserií Vignale, nemohl zůstat...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

 [600×343]

Psali jsme: Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Spolupracujeme s TipCars.com
Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán? Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán?

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 

Štítky Fiat Lancia

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…