Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Letošní první prázdninový měsíc byl na serveru Veterán.auto.cz poněkud monotematický. Geograficky jsme totiž při čtveřici historických výletů neopustili slunnou Itálii.

Lidový Fiat 600 byl stejně jako první pětistovka, slavné Topolino, dílem Danteho Giacosy. Podařilo se mu motorizovat nejen poválečnou Itálii, ale v licencích i Španělsko a bývalou Jugoslávii. Vyráběl se také v Rakousku, západním Německu a Argentině. Vzadu umístěné kapalinou chlazené čtyřválce OHV 0,63 a 0,77 l představovaly pro tak malé auto poměrně vyspělou konstrukci. Dvoudveřový diblík byl neošizený, ale zároveň nenáročný, levný na provoz a dovážel se rovněž do Československa, domácí majitelé mnohé exempláře udržovali při životě ještě po revoluci. Zajímavý počin představoval přímý předchůdce dnešních MPV Mutlipla, v Itálii oblíbený obzvláště jako taxi. Abarth stavěl vysokovýkonné závodní verze, na podvozcích se „vyřádili“ i mnozí místní karosáři (Ghia, Viotti a další).

Lancia Aurelia představovala vůz z úplně jiného soudku, vždyť po druhé světové válce udávala dnes skomírající značka v mnoha ohledech tón světového automobilového vývoje. Srdcem Aurelií byly menší vidlicové šestiválce s objemy 1,75, 2 a nakonec až 2,45 l. Karoserie, z nichž mnohé vznikly ve větších sériích, vyráběli u Fariny, Bertoneho i jinde. Nejpůvabnější provedení představoval spider B24. Sedany zase postrádaly střední sloupky a s kupé vyhrál legendární Monačan Louis Chiron neméně slavnou Rallye Monte Carlo v roce 1954. Skvělý závodník neexceloval zdaleka pouze na okruzích...

Karosárna Alfreda Vignaleho existovala pouhé dvě dekády, ale i za toto poměrně krátké období si vydobyla značné renomé. „Oblékala“ nejen italské vozy Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia a Maserati, ale tvořila i zakázkové práce na britských a amerických šasi Aston Martin, Cunningham, Jensen, Triumph, Rolls-Royce a Standard. Domácí fanoušci historických vozů určitě vědí, že u Vignaleho vznikly první prototypy Tatry 613. Alfredo však v roce 1969 prodal firmu Argentinci de Tomasovi a následně zahynul při autonehodě. Malá automobilka jihoamerického rodáka se zakrátko přesunula do náruče giganta s modrým oválem. Později se jejich cesty rozešly, ale Ford vlastní práva ke jménu Vignale dodnes a používá jej pro nejluxusnější verze svých evropských modelů místo dřívějšího Ghia...

Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

Fiat se na počátku 50. let pustil do vývoje nového malého auta. Seicento (šestistovka) se vyrábělo v nejen v Itálii, ale licenčně i Německu, Španělsku a dožilo v Argentině, respektive Jugoslávii. Jako nové si jej mohli koupit i Češi a Slováci. Tvůrcem seicenta (italsky přesně šest set) byl legendární Dante Giacosa, který na projektu Tipo 100 začal pracovat v roce 1949. Fiat potřeboval moderní malé auto, které by motorizovalo zuboženou poválečnou...

Celý článek: Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

 [600×453]

Lancia Aurelia: Ve znamení V6

Lancia Aurelia se vyráběla v letech 1950 až 1958 v podobě sedanu, kupé a kabrioletu. K pohonu používaly vidlicový šestiválec 1,8–2,5 litru. Historie jednoho z prvních automobilů poháněných vidlicovým šestiválcem se začala psát už za druhé světové války. Tehdy si Lancia najala Francesca De Virgilia, experta na vyvážení vidlicových motorů. Lancia měla tehdy k dispozici motor s úhlem rozevření válců 39 stupňů, ale nedařilo se dostatečně vyvážit jeho...

Celý článek: Lancia Aurelia: Ve znamení V6

 [600×343]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

Alfredo Vignale založil svoji karosárnu v roce 1948 v Turíně. Pro svoje kreace využíval především podvozky vozů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Narodil se v roce 1913 tamtéž. Jeho otec zde pracoval jako mistr lakovny v karosářské firmě Stabilimenti Farina, kterou vedl Giovanni Farina, starší bratr slavného Battisty "Pinin" Fariny. Alfredo začal v této firmě pracovat už v sedmnácti letech a uplatnil svůj nesporný technický talent. Se stavbou...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

 [600×314]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

Italská karosárna Vignale pracovala na zakázkách z celého světa až do roku 1969. Dnes využívá jméno Vignale evropský Ford. V první části článku jsme si ukázali, jak se Carrozzeria Vignale vypořádala se zakázkami od italských automobilových výrobců. V druhém díle se ohlédneme za tvorbou pro soukromé zákazníky a ostatní evropské i zámořské výrobce. Když si Liliana, princezna de Rethy, objednala Ferrari s karoserií Vignale, nemohl zůstat...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

 [600×343]

Psali jsme: Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Fiat Lancia

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z nealko sjezdu soudruzi z KSČM

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z…

Oslovovali se na sjezdu soudruhu, soudružko, na závěr jim zahrála Internacionála, která však některým členům…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…