reklama


Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Letošní první prázdninový měsíc byl na serveru Veterán.auto.cz poněkud monotematický. Geograficky jsme totiž při čtveřici historických výletů neopustili slunnou Itálii.

Lidový Fiat 600 byl stejně jako první pětistovka, slavné Topolino, dílem Danteho Giacosy. Podařilo se mu motorizovat nejen poválečnou Itálii, ale v licencích i Španělsko a bývalou Jugoslávii. Vyráběl se také v Rakousku, západním Německu a Argentině. Vzadu umístěné kapalinou chlazené čtyřválce OHV 0,63 a 0,77 l představovaly pro tak malé auto poměrně vyspělou konstrukci. Dvoudveřový diblík byl neošizený, ale zároveň nenáročný, levný na provoz a dovážel se rovněž do Československa, domácí majitelé mnohé exempláře udržovali při životě ještě po revoluci. Zajímavý počin představoval přímý předchůdce dnešních MPV Mutlipla, v Itálii oblíbený obzvláště jako taxi. Abarth stavěl vysokovýkonné závodní verze, na podvozcích se „vyřádili“ i mnozí místní karosáři (Ghia, Viotti a další).

Lancia Aurelia představovala vůz z úplně jiného soudku, vždyť po druhé světové válce udávala dnes skomírající značka v mnoha ohledech tón světového automobilového vývoje. Srdcem Aurelií byly menší vidlicové šestiválce s objemy 1,75, 2 a nakonec až 2,45 l. Karoserie, z nichž mnohé vznikly ve větších sériích, vyráběli u Fariny, Bertoneho i jinde. Nejpůvabnější provedení představoval spider B24. Sedany zase postrádaly střední sloupky a s kupé vyhrál legendární Monačan Louis Chiron neméně slavnou Rallye Monte Carlo v roce 1954. Skvělý závodník neexceloval zdaleka pouze na okruzích...

Karosárna Alfreda Vignaleho existovala pouhé dvě dekády, ale i za toto poměrně krátké období si vydobyla značné renomé. „Oblékala“ nejen italské vozy Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia a Maserati, ale tvořila i zakázkové práce na britských a amerických šasi Aston Martin, Cunningham, Jensen, Triumph, Rolls-Royce a Standard. Domácí fanoušci historických vozů určitě vědí, že u Vignaleho vznikly první prototypy Tatry 613. Alfredo však v roce 1969 prodal firmu Argentinci de Tomasovi a následně zahynul při autonehodě. Malá automobilka jihoamerického rodáka se zakrátko přesunula do náruče giganta s modrým oválem. Později se jejich cesty rozešly, ale Ford vlastní práva ke jménu Vignale dodnes a používá jej pro nejluxusnější verze svých evropských modelů místo dřívějšího Ghia...

Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

Fiat se na počátku 50. let pustil do vývoje nového malého auta. Seicento (šestistovka) se vyrábělo v nejen v Itálii, ale licenčně i Německu, Španělsku a dožilo v Argentině, respektive Jugoslávii. Jako nové si jej mohli koupit i Češi a Slováci. Tvůrcem seicenta (italsky přesně šest set) byl legendární Dante Giacosa, který na projektu Tipo 100 začal pracovat v roce 1949. Fiat potřeboval moderní malé auto, které by motorizovalo zuboženou poválečnou...

Celý článek: Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

 [600×453]

Lancia Aurelia: Ve znamení V6

Lancia Aurelia se vyráběla v letech 1950 až 1958 v podobě sedanu, kupé a kabrioletu. K pohonu používaly vidlicový šestiválec 1,8–2,5 litru. Historie jednoho z prvních automobilů poháněných vidlicovým šestiválcem se začala psát už za druhé světové války. Tehdy si Lancia najala Francesca De Virgilia, experta na vyvážení vidlicových motorů. Lancia měla tehdy k dispozici motor s úhlem rozevření válců 39 stupňů, ale nedařilo se dostatečně vyvážit jeho...

Celý článek: Lancia Aurelia: Ve znamení V6

 [600×343]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

Alfredo Vignale založil svoji karosárnu v roce 1948 v Turíně. Pro svoje kreace využíval především podvozky vozů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Narodil se v roce 1913 tamtéž. Jeho otec zde pracoval jako mistr lakovny v karosářské firmě Stabilimenti Farina, kterou vedl Giovanni Farina, starší bratr slavného Battisty "Pinin" Fariny. Alfredo začal v této firmě pracovat už v sedmnácti letech a uplatnil svůj nesporný technický talent. Se stavbou...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

 [600×314]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

Italská karosárna Vignale pracovala na zakázkách z celého světa až do roku 1969. Dnes využívá jméno Vignale evropský Ford. V první části článku jsme si ukázali, jak se Carrozzeria Vignale vypořádala se zakázkami od italských automobilových výrobců. V druhém díle se ohlédneme za tvorbou pro soukromé zákazníky a ostatní evropské i zámořské výrobce. Když si Liliana, princezna de Rethy, objednala Ferrari s karoserií Vignale, nemohl zůstat...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

 [600×343]

Psali jsme: Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama