Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace

Letošní první prázdninový měsíc byl na serveru Veterán.auto.cz poněkud monotematický. Geograficky jsme totiž při čtveřici historických výletů neopustili slunnou Itálii.

Lidový Fiat 600 byl stejně jako první pětistovka, slavné Topolino, dílem Danteho Giacosy. Podařilo se mu motorizovat nejen poválečnou Itálii, ale v licencích i Španělsko a bývalou Jugoslávii. Vyráběl se také v Rakousku, západním Německu a Argentině. Vzadu umístěné kapalinou chlazené čtyřválce OHV 0,63 a 0,77 l představovaly pro tak malé auto poměrně vyspělou konstrukci. Dvoudveřový diblík byl neošizený, ale zároveň nenáročný, levný na provoz a dovážel se rovněž do Československa, domácí majitelé mnohé exempláře udržovali při životě ještě po revoluci. Zajímavý počin představoval přímý předchůdce dnešních MPV Mutlipla, v Itálii oblíbený obzvláště jako taxi. Abarth stavěl vysokovýkonné závodní verze, na podvozcích se „vyřádili“ i mnozí místní karosáři (Ghia, Viotti a další).

Lancia Aurelia představovala vůz z úplně jiného soudku, vždyť po druhé světové válce udávala dnes skomírající značka v mnoha ohledech tón světového automobilového vývoje. Srdcem Aurelií byly menší vidlicové šestiválce s objemy 1,75, 2 a nakonec až 2,45 l. Karoserie, z nichž mnohé vznikly ve větších sériích, vyráběli u Fariny, Bertoneho i jinde. Nejpůvabnější provedení představoval spider B24. Sedany zase postrádaly střední sloupky a s kupé vyhrál legendární Monačan Louis Chiron neméně slavnou Rallye Monte Carlo v roce 1954. Skvělý závodník neexceloval zdaleka pouze na okruzích...

Karosárna Alfreda Vignaleho existovala pouhé dvě dekády, ale i za toto poměrně krátké období si vydobyla značné renomé. „Oblékala“ nejen italské vozy Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia a Maserati, ale tvořila i zakázkové práce na britských a amerických šasi Aston Martin, Cunningham, Jensen, Triumph, Rolls-Royce a Standard. Domácí fanoušci historických vozů určitě vědí, že u Vignaleho vznikly první prototypy Tatry 613. Alfredo však v roce 1969 prodal firmu Argentinci de Tomasovi a následně zahynul při autonehodě. Malá automobilka jihoamerického rodáka se zakrátko přesunula do náruče giganta s modrým oválem. Později se jejich cesty rozešly, ale Ford vlastní práva ke jménu Vignale dodnes a používá jej pro nejluxusnější verze svých evropských modelů místo dřívějšího Ghia...

Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

Fiat se na počátku 50. let pustil do vývoje nového malého auta. Seicento (šestistovka) se vyrábělo v nejen v Itálii, ale licenčně i Německu, Španělsku a dožilo v Argentině, respektive Jugoslávii. Jako nové si jej mohli koupit i Češi a Slováci. Tvůrcem seicenta (italsky přesně šest set) byl legendární Dante Giacosa, který na projektu Tipo 100 začal pracovat v roce 1949. Fiat potřeboval moderní malé auto, které by motorizovalo zuboženou poválečnou...

Celý článek: Fiat 600 (1955-1969): Populární míček

 [600×453]

Lancia Aurelia: Ve znamení V6

Lancia Aurelia se vyráběla v letech 1950 až 1958 v podobě sedanu, kupé a kabrioletu. K pohonu používaly vidlicový šestiválec 1,8–2,5 litru. Historie jednoho z prvních automobilů poháněných vidlicovým šestiválcem se začala psát už za druhé světové války. Tehdy si Lancia najala Francesca De Virgilia, experta na vyvážení vidlicových motorů. Lancia měla tehdy k dispozici motor s úhlem rozevření válců 39 stupňů, ale nedařilo se dostatečně vyvážit jeho...

Celý článek: Lancia Aurelia: Ve znamení V6

 [600×343]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

Alfredo Vignale založil svoji karosárnu v roce 1948 v Turíně. Pro svoje kreace využíval především podvozky vozů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Narodil se v roce 1913 tamtéž. Jeho otec zde pracoval jako mistr lakovny v karosářské firmě Stabilimenti Farina, kterou vedl Giovanni Farina, starší bratr slavného Battisty "Pinin" Fariny. Alfredo začal v této firmě pracovat už v sedmnácti letech a uplatnil svůj nesporný technický talent. Se stavbou...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

 [600×314]

Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

Italská karosárna Vignale pracovala na zakázkách z celého světa až do roku 1969. Dnes využívá jméno Vignale evropský Ford. V první části článku jsme si ukázali, jak se Carrozzeria Vignale vypořádala se zakázkami od italských automobilových výrobců. V druhém díle se ohlédneme za tvorbou pro soukromé zákazníky a ostatní evropské i zámořské výrobce. Když si Liliana, princezna de Rethy, objednala Ferrari s karoserií Vignale, nemohl zůstat...

Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)

 [600×343]

Psali jsme: Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Spolupracujeme s TipCars.com
Pavel Bělobrádek nabídne k dispozici svou funkci Pavel Bělobrádek nabídne k dispozici svou funkci

Pavel Bělobrádek splní předvolební slib a na páteční…

Ženíšek nebude obhajovat pozici prvního místopředsedy TOP 09, do čela si přeje Pospíšila Ženíšek nebude obhajovat pozici prvního místopředsedy TOP 09, do čela si přeje Pospíšila

Marek Ženíšek nebude za měsíc na celostátním sněmu TOP 09…

Náchodský pivovar zůstane ve vlastnictví společnosti LIF, Holba s žalobou neuspěla Náchodský pivovar zůstane ve vlastnictví společnosti LIF, Holba s žalobou neuspěla

Krajský soud v Hradci Králové dnes opět zamítl žalobu na…

 

Štítky Fiat Lancia

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Otec tří dětí myslel, že má chřipku: V nemocnici mu amputovali nohy a ruku

Otec tří dětí myslel, že má chřipku: V nemocnici mu…

Když se Chrisovi Garlickovi (46) udělalo špatně poprvé, myslel si, že má chřipku. Za týden už připravovali…

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které ho mohou děsit

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které…

Dva měsíce školy jsou skoro za námi. Děti, a to nejen prvňáčci, mohou prožívat spoustu každodenních stresů,…

 

iSport.cz

TOP góly 11.kola HET ligy: hlavičky Šurala a Potočného i Tlustého rána

TOP góly 11.kola HET ligy: hlavičky Šurala a…

Uplynulé 11. kolo fotbalové HET ligy bylo plodné na góly, nabídlo tři hattricky a několik branek, které rozhodně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl a Balík komentovali výsledky, jejich příčiny a budoucnost

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl…

Na jednom místě tady najdete všechno, co jsme během víkendu vydali k parlamentním volbám. Kromě komentovaného…

Katalánci vrací úder: Den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánci vrací úder: Den před omezením autonomie…

Katalánští poslanci budou ve čtvrtek jednat o jednostranném vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom…