Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česká historie na Dakaru: Kolikrát naši brali zlato?

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Prvním startujícím Čechem byl v roce 1983 motocyklista Miroslav Kubíček. Tehdejší emigrant, jenž vyhrál jednu etapu, však nebyl pro komunistický režim žádoucí, a tak se o něm nepsalo. Stabilní účast Čechů na Dakaru začala v roce 1985.

Jedenáctkrát se Češi radovali z vítězství. Šestkrát to dokázal v kategorii kamionů s tatrovkou Karel Loprais a pětkrát za řídítky čtyřkolky Josef Macháček. Řidiči kamionů se postarali o další umístění na stupních vítězů – šestkrát dojeli na druhém a sedmkrát na třetím místě.

Historické úspěchy začaly v roce 1988 prvním vítězstvím Karla Lopraise, který si za své úspěchy vysloužil přezdívku Monseiur Dakar. Ve stejném ročníku dojela na druhém místě liazka vedená Jiřím Moskalem. V tomtéž roce se objevil na startu také, podle tehdejšího režimu oficiálně první, tehdy československý motorkář Pavel Ort (Jawa Rotax 560), ale po havárii tehdy soutěž nedokončil.

Havárie a boj o život

Na Rallye Dakar šlo také o život. V roce 1998 přepadli dvě české posádky na tatrovkách bandité, sebrali jim jeden vůz a druhý vykradli a poničili. Karel Loprais tehdy hodnocení kamionů vyhrál a Stanislav Zloch (KTM) se postaral desátým místem o nejlepší výsledek českého motocyklového jezdce v dějinách Dakaru. Dosud nebyl překonán. Letos k němu byl nejblíže Ondřej Klymčiw (Husqvarna), kterému na jedenácté příčce chybělo mezi elitní desítku pouhých 37 sekund.

Legendární soutěž je však také o haváriích. Začalo to rokem 1988 a pověstným skokem Bohumila Vonšovského s liazkou přes dunu. V průběhu dalších let následovala řada dalších nehod, ale jedna z nich ukončila kariéru Karla Lopraise. V roce 2004 upadlo slavnému českému závodníkovi po skoku z duny levé přední kolo a udělal s tatrovkou pět kotrmelců v rychlosti kolem 100 km/h. Posádka vyvázla, Loprais se pak zúčastnil ještě dalších tří ročníků. Ovšem 2006 odstoupil kvůli nesnesitelným bolestem zad a kvůli tomu se už nikdy nevrátil na soutěž jako závodník. Později působil při několika ročnících v Jižní Americe jako řidič novinářského týmu svého synovce Aleše.

Vstupní ročník na Dakaru v Argentině představuje nepříjemnou vzpomínku pro Tomáše Tomečka, který pádem do rokle značně pošramotil svoji tatrovku. Český závodník se již Dakaru nezúčastňuje a pravidelně startuje v závodě Africa Eco Race, který do značné části kopíruje země a trasy původního Dakaru, jak vyplývá z názvu.

Hodně divoce vyhlížející havárii zažil také již zmíněný Aleš Loprais. V ročníku 2012 se rval o první místo s Nizozemcem Gerardem de Rooyem. V době, kdy z druhého místa ztrácel sedmnáct minut na vedoucího jezdce, došlo k fatální havárii. V úseku mezi dvěma speciálními testy usnula celá posádka včetně druhého jezdce Petra Almášiho. Kamion sjel v rychlosti kolem 100 km/h ze silnice, při nárazu uletěla obě přední kola a vůz se přes přední osu dvakrát převrátil. Loprais a navigátor Michal Ernst naštěstí vyvázli bez vážnější újmy, Almáši byl v nemocnici krátce na pozorování.

Riziko dakarských nehod si zažili na vlastní kůži také automobilový závodník Miroslav Zapletal, jenž si v roce 2010 poranil záda. V současné době mohou někteří čeští automobiloví jezdci děkovat právě jemu za vozy Ford, které jim pro terénní závody postavil. Vážný pád a zranění pánve vyřadilo z boje 2016 ze hry také motocyklistu Ondřeje Klymčiwa. Ten se však letos na Dakar vrátil pro jedenáctou příčku.

Zápisy do historie

Do dějin Rallye Dakar se zapsal pro české barvy ročník 2009, který se jako první odehrával v Jižní Americe. Tehdy dojeli Miroslav Zapletal a Tomáš Ouředníček (Mitsubishi L200) na sedmém místě v hodnocení automobilů. V dosud posledním Dakaru skončil Martin Prokop s rakouskou navigátorkou Ilkou Minorovou jedenáctý. Nebýt hodinové penalizace za neprojetý kontrolní bod, patřilo by mu právě ono sedmé místo.

Dakarské putování si vyzkoušel také dvojnásobný mistr světa a pětinásobný rychlostní rekordman v závodním tahači David Vršecký v roce 2011 jako člen týmu Marka Spáčila. Havárie (bez jeho zavinění) ve druhé etapě však byla příčinou jeho zdravotních trablů s krční páteří. Vršecký se však nadále podílí na Dakaru, ovšem jako klíčový technik při stavbě a vývoji kamionů Tatra Buggyra. Český trucker nebyl ovšem sám, kdo poznal ve stejné sezoně tvrdost Dakaru. O den později než jeho posádka, havaroval po několika skocích ve velké rychlosti Martin Kolomý. Jeho i navigátora Jaroslava Lamače musela převézt helikoptéra na neurologické oddělení místní nemocnice. Lamač si odnesl z nehody pohybové problémy.

Výraznou osobností mezi českými závodníky je David Pabiška, který debutoval na Dakaru v sezoně 2007 a aktuálně se chystá na svůj jedenáctý ročník. Předchozích deset absolvoval devětkrát v sedle motocyklu a jednou jako člen posádky kamionu (2012). A všechny dokončil!

Premiérový start Dakaru na jiném kontinentu (2009) proměnil legendární jezdec čtyřkolky Josef Macháček v páté a dosud poslední prvenství. A nejen svoje. Od té doby čeští účastníci soutěže čekají na umístění mezi nejlepšími třemi v jakékoliv kategorii slavného Dakaru.

V sobotu 6. ledna však zažije Česká republika další významný mezník na Rallye Dakar. Poprvé se na jeho start postaví české ženy. V kategorii motocyklů Gabriela Novotná a s čtyřkolkou Olga Roučková.

Přehled českých úspěchů na Rallye Paříž-Dakar

Zlato - 1988 Loprais, Stachura, Mück (ČR/Tatra); 1994 Loprais, Stachura, Kalina (ČR/Tatra); 1995 Loprais, Stachura, Tomeček (ČR/Tatra); 1998 Loprais, Stachura, Čermák (ČR/Tatra); 1999 Loprais, Stachura, Kalina (ČR/Tatra); 2001 Loprais, Hamerla, Kalina (ČR/Tatra). Buginy – 2000 Macháček (Yamaha); 2001 Macháček (Yamaha); 2003 Macháček (Yamaha); 2007 Macháček (Yamaha); 2009 Macháček (Yamaha).

Stříbro - 1987 Loprais, Stachura, Krpec (ČR/Tatra); 1988 – Moskal, Vojtíšek, Záleský (ČR/Liaz); 1996 – Loprais, Stachura, Tomeček (ČR/Tatra); 2000 – Loprais, Stachura, Gilar (ČR/Tatra); 2002 – Loprais, Hamerla, Kalina (ČR/Tatra);2003 – Tomeček, De Azevedo,Martinec (ČR, Brazílie/Tatra).

Bronz - 1987 Moskal, Joklík, Záleský (ČR/Liaz); 1990 Kahánek, Krpec, Havlík (ČR/Tatra); 1992 Loprais, Stachura, Kalina (ČR/Tatra); 1995 Buchtyár, Kořený, Krpec (ČR/Tatra); 1996 Fajtl, Janoušek, Wurst (ČR/Tatra), 1998 Kořený, Lamač, Kahánek (ČR/Tatra); 1999 Tomeček, De Azevedo, Neubarthová (ČR, Brazílie/Tatra).

S výjimkou vítězství Macháčka jsou všechna umístění v kategorii kamionů.

Československá a česká účast

1985 - 2 kamiony Liaz (13. Moskal, Kovář nedokončil).

1986 - 3 kamiony Liaz (Joklík, Brzobohatý a Moskal nedokončili) a 2 kamiony Tatra (Loprais a Kahánek nedokončili).

1987 - 2 kamiony Tatra (2. Loprais, 18. Kahánek) a 2 kamiony Liaz (3. Moskal, Brzobohatý havaroval).

1988 - 3 kamiony Tatra (1. Loprais, Kahánek a Buchtyár nedokončili), 3 kamiony Liaz (2. Moskal, 26. Fajtl, Krejsa nedokončil) a 1 motocykl Jawa (Ort havaroval).

1990 - 2 kamiony Tatra (3. Kahánek, 4. Loprais) a 2 kamiony Liaz (Vonšovský mezi posledními, Kakrda nedokončil).

1991 - 2 kamiony Tatra (4. Loprais, 5. Kahánek) a 1 kamion Liaz (17. Kakrda).

1992 - 3 kamiony Tatra (3. Loprais, 8. Buchtyár, 9. Kahánek) a 3 kamiony Liaz (30. Vonšovský, 56. Fajtl, Kakrda nedokončil).

1993 - 1 kamion Tatra (10. Měřínský).

1994 - 2 kamiony Tatra (1. Loprais, Kahánek havaroval), 3 automobily Land Rover (42. Krejsa, Kakrda nedokončil, Podzimek havaroval) a 2 motocykly KTM (44. Poslední, Podmol nedokončil).

1995 - 3 kamiony Tatra (1. Loprais, 3. Buchtyár, Žák nedokončil) a 1 automobil Land Rover (Velkoborský ml. nedokončil).

1996 - 5 kamionů Tatra (2. Loprais, 3. Fajtl, 4. Kořený, 15. Žák, Velkoborský nedokončil), 1 motocykl Suzuki (42. Kaštan).

1997 - 3 kamiony Tatra (Loprais, Buchtyár, Sklenovský nedokončili), 1 automobil Dodge Ram (Bílek nedokončil) a 2 motocykly Suzuki (27. Kaštan, 28. Zloch).

1998 - 3 kamiony Tatra (1. Loprais, 3. Kořený, Sklenovský nedokončil po přepadení bandity), 1 motocykl KTM (10. Zloch) a 1 motocykl Triumph Tiger (Kaštan nedokončil pro nemožnost natankovat).

1999 - 2 kamiony Tatra (1. Loprais, 3. Tomeček), 2 motocykly KTM (Tománek a Hrb nedokončili) a 1 čtyřkolka Yamaha (Macháček nedokončil).

2000 - 3 vozy Tatra (2. Loprais, 4. Tomeček, 6. Sklenovský), 1 automobil Dodge Ram (Bílek nedokončil), 2 motocykly KTM (29. Kaštan, 47. Bražina) a 1 čtyřkola Yamaha (1. Macháček).

2001 - 2 kamiony Tatra (1. Loprais, Tomeček nedokončil), 1 motocykl KTM (28. Bražina) a 1 čtyřkolka Yamaha (1. Macháček).

2002 - 2 kamiony Tatra (2. Loprais, 10. Tomeček) a 1 čtyřkolka Yamaha (Macháček nedokončil).

2003 - 2 kamiony Tatra (2. Tomeček, Loprais havaroval), 1 kamion Liaz (12. Macík), 1 motocykl Honda (43. Bražina) a 1 čtyřkolka Yamaha (1. Macháček).

2004 - 2 kamiony Tatra (6. Tomeček, 7. Loprais), 1 kamion Liaz (Macík nedokončil), 2 automobily Toyota (Kubík a Oswald nedokončili), 1 motocykl Honda (Bražina havaroval), 1 motocykl Suzuki (Kaštan nedokončil) a 1 čtyřkolka Yamaha (Podlipný nedokončil).

2005 - 2 kamiony Tatra (Tomeček a Loprais nedokončili), 1 kamion Liaz (Macík nedokončil), 1 motocykl KTM (38. Kaštan).

2006 - 2 kamiony Tatra (Tomeček a Loprais nedokončili), 1 kamion Liaz (11. Macík), 1 buggina (Jerie nedojel) a 1 motocykl KTM (30. Kaštan).

2007 – 2 kamiony Tatra (3. Loprais, 11. Tomeček), auto Mitsubishi (53. Zapletal), čtyřkolka Yamaha (1. Macháček), motocykl Yamaha (15. Macek), motocykl KTM (42. Pabiška), motocykl Suzuki (51. Kaštan).

2008 – ročník zrušen.

2009 – 3 kamiony Liaz (Macík, Fajtl, Spáčil nedokončili), 2 kamiony Tatra (Loprais, Tomeček nedokončili), 1 kamion MAN (33. R. Randýsek), 1 automobil Mitsubishi (7. Zapletal), 1 automobil Toyota (52. Janeček), 2 čtyřkoly Yamaha (1. Macháček, 5. Bražina), 3 motocykly KTM (44. Froněk, 68. Pabiška, D. Randýsek nedokončil), 1 motocykl Yamaha (18. Macek), 1 motocykl Honda Rahier (Kaštan nedokončil).

2010 – 4 kamiony Tatra (Loprais, Tomeček, Spáčil, Kolomý nedojeli), 1 kamion Liaz (4. Macík), 3 automobily Toyota (41. Janeček, Mikula Kounovský nedojeli), 1 automobil Mistusbihi (Zapleta nedojel), 2 čtyřkolky Yamaha (Macháček, Plechatý nedojeli), 1 čtyřkolka Polaris (7. Bražina), 3 motocykly Yamaha (37. Krejčí, 57. D. Randýsek, Macek nedojel), 2 motocykly KTM (26. Pabiška, 62. Veselý).

2011 – 3 kamiony Tatra (Loprais, Spáčil, Kolomý nedokončili), 1 kamion Liaz (14. Vildman), 1 kamion (R. Randýsek nedokončil), 1 automobil Toyota (Mikula nedokončil), 1 automobil Mitsubishi (Honda nedokončil), 1 automobil Hummer (Sládek nedokončil), 2 čtyřkolky Yamaha (Macháček, Plechatý nedokončili), 2 motocykly Yamaha (31. Pabiška, 64. Veselý).

2012 – 3 kamiony Tatra (7. Kolomý, 18. Vrátný, Loprais nedojel), 1 kamion Liaz (12. Valtr), 1 kamion MAN (40. Zapletal), 1 čtyřkolka Yamaha (Macháček nedojel), 1 motocykl (65. Veselý).

2013 – 3 kamiony Tatra (5. Kolomý, 6. Loprais, 20. Vrátný), 2 kamiony Liaz (16. Spáčil, 18. Vildman), 1 kamion DAF (Valtr odstoupil), 2 motocykly Yamaha (39. Pabiška, Veselý nedojel).

2014 – 3 kamiony Tatra (6. Loprais, 17. Vrátný, 18. Tománek), 1 kamion Liaz (13. Vildman), 1 motocykl KTM (18. Pabiška).

2015 – 3 kamiony Tatra (7. Kolomý, 14. Vrátný, 29. Kašák), 1 kamion MAN (4. Loprais), 1 kamion Liaz (Macík nedojel), 4 motocykly KTM (20. Klymčiw, 24. Pabiška, 30. Engel, 39. Veselý).

2016 – 2 kamiony Tatra (16. Vrátný, 17. Kolomý), 1 kamion Liaz (19. Macík), 1 kamion MAN (40. R. Randýsek), 1 kamion Iveco (Loprais nedojel), 2 Toyoty (14. Prokop, 32. Jerie), 2 Hummery (16. Zapletal, 47. Ouředníček), 1 bugina Nissan Optimus (Macháček nedojel), bugina Arctic Cat (D. Randýsek nedojel), 4 motocykly KTM (30. Pabiška, 71. Veselý, Lhotský, Engel a Klymčiw nedojeli).

2017 - 2 kamiony Tatra (7. Loprais, 15. Kolomý), 1 kamion Liaz (10. Macík), 1 kamion MAN (Trněný nedokončil), auto Ford (11. Prokop), 3 motocykly KTM (34. Engel, 45. Pabiška, 82. Lhotský), 2 motocykly Husqvarna (11. Klymčiw, 68. Vlček). 1 motocykly Yamaha (Kvapil nedokončil), 2 čtyřkolky Yamaha (12. Tůma, Macháček nedokončil), 1 čtyřkolka Hawk (Kubiena nedokončil).

Česká historie na Dakaru
1983 první neoficiální česká účast, motocyklista Kubíček vyhrál etapu
1985 první česká oficiální účast Liaz - Moskal, Joklík, Fencl, 13. místo)
1986 premiéra Tatry
1988 první vítězství Karla Lopraise v kategorii kamionů
1988 oficiálně první český motocyklista na startu (Ort nedojel)
1994 2. vítězství Lopraise
1995 3. vítězství Lopraise
1998 4. vítězství Lopraise
1998 10. Zloch, nejlepší výsledek českého motorkáře
1999 5. vítězství Lopraise
2000 1. výhra Josefa Macháčka v kategorii čtyřkolek
2001 6. výhra Lopraise
2001 2. výhra Macháčka
2003 3. výhra Macháčka
2006 poslední start K. Lopraise
2007 4. výhra Macháčka
2009 5. výhra Macháčka
2009 7. Zapletal-Ouředníček, nejlepší výsledek Čecha v kategorii automobilů
2017 10. start Davida Pabišky
2018 první dvě ženy na startu (Gabriela Novotná, Olga Roučková)
Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
6. 12. 2017 21:37
Něco chybí
Zajímavé že v roce 2018 je uvedeno jako milník “poprvé dvě ženy na startu”, ale chybí ten předchozí - tedy první češka na startu. Nepředpokladám že by autor nevěděl kdy to bylo.