Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České létající kolo: první vzlet už zanedlouho

David Bureš
Diskuze (2)
Létající kolo zatím létá pouze na obrazovce počítače, v září se má vznášet i v reálném světě.

Jan Tleskač má své následovníky. Česká společnost Technodat spolu se svými partnery představila virtuální prototyp létajícího kola F-Bike. Opravdový prototyp létajícího kola bude představen v září na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde by se měl stroj také vznést.

Takzvaný Flying Bike má mít vlastnosti běžného kola – měl by být schopno se dostat na určité místo po vlastní ose za pomoci síly jezdce. Zároveň ale toto „cyklistické vznášedlo“ má zvládnout krátký koordinovaný let.

Kolo české firmy bude používat princip multikoptéry. Hlavní síla potřebná pro vzlet kola nebude pocházet od vztlaku na křídlech jako u letadla, nýbrž od tahu šesti horizontálních vrtulí.

Celkový výkon létajícího kola bude 47 kW. Elektrické motory budou svoji energii čerpat z Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 ampérhodin. Cyklistické vznášedlo by mělo zvládnout let dlouhý tři až pět minut.

Čtyři vrtule budou poháněny čtyřmi motory umístěnými v protiběžných párech vrtulí vpředu a vzadu v podélné ose kola, každý z nich bude mít výkon 10 kW. Dvě vrtule na otočných konzolách po stranách kola budou poháněny dvěma stabilizačními motory, každý se 3,5 kW.

Hlavní vrtule pro statický tah budou mít průměr 1,3 metru, dosáhnou až 2.500 otáček za minutu. Průměr stabilizačních vrtulí je 65 centimetrů. Kolem všech vrtulí se nacházejí kompozitové ochranné rámy.

Rám kola bude svařen z lehké slitiny. Kolo bude bez pilota vážit 85 kg, dlouhé bude asi 3,5 metru, široké 2,5 metru a vysoké 1,2 metru.

Tento projekt realizují tři české firmy. Zlínská softwarová společnost Technodat, výrobce rámů jízdních kol Duratec a inženýrská a konstrukční společnost Evektor.

Ta první zodpovídá především za vedení a koordinaci projektu, jeho harmonogram a rozpočet. Duratec navrhuje rám kola, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajišťuje standardně nakupované komponenty kola. Evektor spolupracoval při návrzích konceptů a jejich designu, také vybrala vhodné pohonné jednotky, baterie, řídící jednotku a vrtule.

Softwarové nástroje pak zajistila francouzská softwarová firma Dassault Systèmes, která se na projektu podílí jako recenzent.

David Bureš
Diskuze (2)
27. 5. 2012 21:56
Re: A šlape se ve vzduchu?
z tohto biku by som velmi nerad spadol ;-)
Avatar - WinDiesel
26. 5. 2012 12:37
A šlape se ve vzduchu?
Bez šlapání by to nebylo ono, to by se panu Foglarovi nelíbilo... Se šlapáním by to mohlo fungovat jako "range extender" ....... >:D :-) :-) Čím intenzivněji šlapeš, tím dál doletíš .... :-)