Český trh v 3. čtvrtletí: Neúspěšné modely
S měsícem září odešlo léto a také skončilo třetí čtvrtletí roku 2011. To je dobrou příležitostí pro netradiční rekapitulaci statistik registrací na českém trhu. Rozhodli jsme se najít nejméně oblíbené modely na českém trhu – takové, které jsou i nadále v prodeji a důvodem jejich nízkých čísel proto není doprodej skladových zásob.
Nejméně prodávané vozy na českém trhu
V kategorii minivozů je jasným neúspěchem Toyota iQ. Japonský prcek se na českém trhu neuchytil, konkurenční Smart ho v registracích překonává několikanásobně. To je taky důvodem, proč byl model iQ od října vyřazen z nabídky pro český trh.
Stejný scénář panuje mezi malými vozy. Toyota Urban Cruiser přišel na český trh z Ameriky. Do vkusu českých zákazníků se evidentně netrefil, a proto u nás taky končí. Masovější Yaris vykazuje registrace o dva až tři řády vyšší.
Lancia Ypsilon naopak prochází generační obměnou, na víc než umístění ve spodních patrech tabulky (s šesti kusy) to ale alespoň prozatím nestačí. O stupínek lépe se daří hybridní Hondě Insight.
V nižší střední třídě je nejméně úspěšnou Lada Priora. Ruský vůz nestačí na agresivní cenovou politiku konkurence a nemá dostatečně silnou značku. Výsledkem jsou pouhé tři prodané kusy za devět měsíců, s přehledem nejhorší výsledek v segmentu.
Střední třída je trhem s jasně rozdělenými podíly. Menší značky to zde mají složité, což dokládají výsledky modelů Infiniti G, Saab 9-3 a Lexus IS. Hodí se podotknout, že dvoudveřovým verzím Infiniti a Lexusu se ve srovnání s konkurencí daří podstatně lépe.
O segment výš panuje obdobná situace. Citroën C6 dokázal letos přilákat jediného individualistu. Infiniti M a Saab 9-5 nedosáhli ani na 20 kusů, nejlepší konkurenti mají u svých výsledků o nulu víc.
Z devíti luxusních modelů nabízených na českém trhu se letos nejhůř daří Lexusu LS. Ten se nechal předběhnout Jaguarem XJ i Volkswagenem Phaeton.
Jasným propadákem mezi dvoudveřovými vozy je Audi A3 Cabriolet s jediným prodaným kusem. Mezi SUV vykazuje stejný výsledek Subaru Tribeca.
Velká MPV dnes netáhnou tolik, co dříve. Poslední příčky v kategorii velkoprostorových vozů proto obsazuje stárnoucí duo Citroën C8 a Peugeot 807. Na chvostu tabulky je doplňuje americký konkurent Chrysler Grand Voyager.
Vozy s nejmenším počtem registrací na českém trhu | |||
Model | ks 1-9/2011 | ks 1-9/2010 | rozdíl |
Minivozy | |||
Toyota IQ | 4 | 8 | -50,0% |
Citroën C ZERO | 10 | 0 | - |
Peugeot ION | 16 | 0 | - |
Malé vozy | |||
Toyota URBAN CRUISER | 3 | 31 | -90,3% |
Lancia Y | 6 | 3 | 100,0% |
Honda INSIGHT | 8 | 22 | -63,6% |
Nižší střední třída | |||
Lada PRIORA | 3 | 14 | -78,6% |
Volvo S40 | 23 | 22 | 4,5% |
Dacia LOGAN | 26 | 127 | -79,5% |
Střední třída | |||
Infiniti G sedan | 2 | 5 | -60,0% |
Saab 9-3 | 8 | 15 | -46,7% |
Lexus IS sedan | 9 | 19 | -52,6% |
Vyšší střední třída | |||
Citroën C6 | 1 | 3 | -66,7% |
Infiniti M | 10 | 1 | 900,0% |
Saab 9-5 | 14 | 3 | 366,7% |
Luxusní třída | |||
Lexus LS | 6 | 14 | -57,1% |
Volkswagen PHAETON | 10 | 4 | 150,0% |
Jaguar XJ | 11 | 6 | 83,3% |
Kupé, kabriolety a roadstery | |||
Audi A3 CABRIOLET | 1 | 3 | -66,7% |
Mercedes-Benz SL | 2 | 9 | -77,8% |
Lexus IS CABRIO | 3 | 5 | -40,0% |
Porsche BOXSTER | 3 | 3 | 0,0% |
Porsche CAYMAN | 3 | 3 | 0,0% |
SUV | |||
Subaru TRIBECA | 1 | 3 | -66,7% |
Jeep CHEROKEE | 7 | 18 | -61,1% |
Shuanghuan CEO | 7 | 9 | -22,2% |
MPV | |||
Citroën C8 | 14 | 12 | 16,7% |
Peugeot 807 | 18 | 9 | 100,0% |
Chrysler GRAND VOYAGER | 31 | 44 | -29,5% |
Letošní propadáky na českém trhu
Na celou věc je možné pohlížet i z jiného úhlu. Neúspěšným modelem by mohl být takový, který meziročně vykazuje velký propad počtu registrovaných kusů.
Mezi minivozy tento osud postihl někdejší leadery segmentu. Hyundai i10 si navzdory facelfitu pohoršil o 80 %. Následují Fiat 500 a Fiat Panda. Velký pokles objemového modelu italské značky má také výrazný vliv na oslabování Fiatu na českém trhu. Ovšem nová generace je za dveřmi.
V malých vozech je to opět Toyota Urban Cruiser, komu náleží poslední příčka. Spokojenost ale nemůže panovat ani u Alfy Romeo s jejich MiTem – zákazníci italské značky nyní jasně preferují větší Giuliettu.
Dacia Logan, kdysi jeden z nejoblíbenějších kompaktních modelů, také prožívá krizi. Pohoršila si ještě víc než již zmiňovaná Lada Priora, větší propad zažívá jen již nevyráběný Chevrolet Lacetti. Pokles registrací o desítky procent potkal také Fiat Sedici, který zůstává jen ve stínu úspěšného sourozence Suzuki SX4.
Ve střední třídě zažívá pád Toyota Prius. Vliv příchodu Toyoty Auris HSD a Lexusu CT 200h můžeme jen odhadovat. Druhý největší pokles připadl na Infiniti G, třetí je SEAT Exeo. O segment výš má nechvalné prvenství opět Citroën C6, opadá také zájem o výběhové Audi A6 allroad quattro a sedan Volvo S80.
V luxusním segmentu si nejvíc pohoršil nejméně prodávaný Lexus LS. Druhý největší pokles připadá poněkud překvapivě Porsche Panamera. Mercedes třídy S už nedosahuje nikterak dramatického poklesu – prakticky si pohoršil o stejné množství kusů, o kolik roste konkurenční Audi A8.
Největší propad mezi kupé, kabriolety a roadstery má na kontě pomalu odcházející Mercedes třídy SL. Téměř dvoutřetinový pokles registrací vykazuje Nissan GT-R – ovšem z podstatné části vinou jarního zemětřesení v Japonsku, které na čas zastavilo dodávky do Evropy.
Mezi SUV výrazně ztrácí Subaru Tribeca, Jeep Cherokee a Suzuki Grand Vitara. V případě MPV se jedná o modely Ford Galaxy, Renault Scénic a Chrysler Grand Voyager – zde jde ale o méně než poloviční poklesy.
Vozy s největším propadem registrací na českém trhu | |||
Model | ks 1-9/2011 | ks 1-9/2010 | rozdíl |
Minivozy | |||
Hyundai i10 | 109 | 563 | -80,6% |
Fiat 500 | 78 | 349 | -77,7% |
Fiat PANDA | 542 | 1185 | -54,3% |
Malé vozy | |||
Toyota URBAN CRUISER | 3 | 31 | -90,3% |
Alfa Romeo MITO | 17 | 56 | -69,6% |
Mazda 2 | 127 | 405 | -68,6% |
Nižší střední třída | |||
Dacia LOGAN | 26 | 127 | -79,5% |
Lada PRIORA | 3 | 14 | -78,6% |
Fiat SEDICI | 39 | 128 | -69,5% |
Střední třída | |||
Toyota PRIUS | 20 | 63 | -68,3% |
Infiniti G sedan | 2 | 5 | -60,0% |
Seat EXEO | 30 | 73 | -58,9% |
Vyšší střední třída | |||
Citroën C6 | 1 | 3 | -66,7% |
Audi A6 ALLROAD QUATTRO | 43 | 112 | -61,6% |
Volvo S80 | 35 | 59 | -40,7% |
Luxusní třída | |||
Lexus LS | 6 | 14 | -57,1% |
Porsche PANAMERA | 37 | 65 | -43,1% |
Mercedes-Benz S | 79 | 94 | -16,0% |
Kupé, kabriolety a roadstery | |||
Mercedes-Benz SL | 2 | 9 | -77,8% |
Audi A3 CABRIOLET | 1 | 3 | -66,7% |
Nissan GT- R | 11 | 32 | -65,6% |
SUV | |||
Subaru TRIBECA | 1 | 3 | -66,7% |
Jeep CHEROKEE | 7 | 18 | -61,1% |
Suzuki GRAND VITARA | 86 | 221 | -61,1% |
MPV | |||
Ford GALAXY | 51 | 89 | -42,7% |
Renault SCENIC | 492 | 729 | -32,5% |
Chrysler GRAND VOYAGER | 31 | 44 | -29,5% |