Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2016: Měsíc pádů. Jak si vedly jednotlivé modely?

David Bureš
Diskuze (54)
České prodeje nových aut v červenci klesly, což je patrné i na výsledcích jednotlivých modelů. Hodně si pohoršily fabia, leon nebo mondeo.

Na českém trhu se v průběhu července prodalo jen 18.739 nových osobních automobilů, což je o 12,5 % méně než před rokem. Propad prodejů je znát i na výsledcích jednotlivých modelů. Nejvíce se propadly hlavně vozy v těch nejoblíbenějších segmentech, menší kategorie obvykle zůstaly na svém.

Domácí Škoda tvrdí, že výsledek ovlivnil menší počet pracovních dnů. Z důvodu svátků a víkendů měl letošní červenec o tři pracovní dny méně než ten loňský, což prodeje obvykle ovlivní. Proto automobilky zatím nepanikaří a očekávají, že další měsíc jejich prodeje opět porostou. Ostatně letošní červenec je navzdory pádu prodejů druhým nejlepším červencem na trhu od roku 2004, právě po tom loňském.

Červencové prodeje byly nicméně plné pádů, což je vidět nejen u nejprodávanějších aut, ale také u těch ostatních. Nižší počet evidovaných vozidel pak hlásí i kategorie motocyklů, autobusů nebo nákladních vozů.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Škoda Octavia 1769 2085 17145 14259
2. Škoda Fabia 1406 2423 12858 11029
3. Škoda Rapid 799 1119 6601 7539
4. Škoda Superb 686 539 6856 3065
5. Hyundai i30 684 801 4485 3662
6. VW Golf 552 538 3523 4333
7. Škoda Yeti 468 597 3646 3683
8. Ford Fiesta 446 605 3053 3117
9. VW Passat 444 312 3082 1911
10. Hyundai ix20 352 310 2583 3035

Minivozy

Stálicí nejmenšího segmentu je zástupce domácí značky Škoda, model citigo hlásí v červenci 289 registrací, což je vlastně stejný počet jako loni, je to o pouhá tři auta méně. Souhrnné prodeje ale ukazují, že o citigo klesá zájem. Za prvních sedm měsíců má na svém kontě 1.767 registrací, zatímco před rokem to bylo 2.262. Ani pořadí na dalších místech se nemění, za druhým Hyundaiem i10 následují Volkswagen Up!, Fiat 500 a nejlepší z „Kolíňat,“ Toyota Aygo. Navzdory propadu trhu si volkswagen, fiat i toyota meziročně polepšily.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Škoda Citigo 289 292 1767 2262
2. Hyundai i10 91 156 886 749
3. Volkswagen Up! 59 42 327 361
4. Fiat 500 42 34 281 298
5. Toyota Aygo 22 21 135 164

Malé vozy

Škoda hlásí za červenec výrazný pád o 24 %, přičemž jedním z důvodů tohoto propadu je výsledek fabie. Ta má za červenec na svém kontě jen 1.406 registrovaných, což je o více než tisícovku méně než v červenci loňského roku. Také na dalších příčkách ale najdeme modely, které si meziročně pohoršily. Pokles prodejů najdeme u fiesty, pola nebo swiftu. Naopak sandero, clio a ibiza zaznamenaly mohutný růst. V tabulkách zaujme i šest registrovaných Lancií Ypsilon, podle statistik SDA se jedná o první letos evidované kusy tohoto modelu.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Škoda Fabia 1406 2423 12858 11029
2. Ford Fiesta 446 605 3053 3117
3. Dacia Sandero 322 237 1691 1356
4. Renault Clio 275 181 1594 1159
5. VW Polo 249 284 1955 2040
6. Seat Ibiza 181 93 1572 1263
7. Hyundai i20 171 174 1379 1090
8. Toyota Yaris 131 94 944 685
9. Suzuki Swift 96 143 622 586
10.-11. Opel Corsa 93 80 803 676
10.-11. Peugeot 208 93 113 1009 903

Nižší střední třída

Také v kompaktní třídě najdeme spoustu propadlíků. Na vrchu však zůstávají škodovky, octavia se však musela tentokrát smířit jen s 1.769 registrovanými kusy, zatímco rapid se 799 exempláři nepřekonal ani tisícovku. V nejlepší desítce modelů jsou jen tři, kterým prodeje meziročně vzrostly – golfu, astře a méganu. Poslední z nich se díky tomu po nástupu nové generace opět dostal do top 10. Nejlepším se pak už přibližuje tipo, jehož 93 registrací mu přineslo 12. příčku.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Škoda Octavia 1769 2085 17145 14259
2. Škoda Rapid 799 1119 6601 7539
3. Hyundai i30 684 801 4485 3662
4. VW Golf 552 538 3523 4333
5. Kia Cee'd 306 336 2025 2055
6. Seat Leon 266 402 2443 2297
7.-8. Ford Focus 209 310 1931 2333
7.-8. Opel Astra 209 142 1670 1341
9. Renault Mégane 198 138 1066 1013
10. Dacia Logan 137 160 1431 1278

Střední třída

To střední třída dokazuje, že červencovým propadem prodejů nebyla zasažena. Většina modelů totiž hlásí nárůst počtu registrací. Segmentu nadále vládnou superb s passatem, třetí mondeo ale tentokrát výrazně ztratilo, jeho červencové registrace meziročně propadly ze 145 na 80 kusů. Výrazně se zadařilo Audi A5, které s 63 prodanými kusy bylo páté. Hodně se propadly i Hyundai i40 a Opel Insignia. Naopak Toyota Avensis se s 46 registrovanými exempláři vyšvihla na deváté místo. Dlouho očekávaná Alfa Romeo Giulia pak hlásí prvních 11 registrovaných kusů.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje v 7/2016 [ks] Prodeje v 7/2015 [ks] Prodeje v 1-7/2016 [ks] Prodeje v 1-7/2015 [ks]
1. Škoda Superb 686 539 6856 3065
2. VW Passat 444 312 3082 1911
3. Ford Mondeo 80 145 883 919
4. BMW 3 64 47 532 345
5. Audi A5 63 17 255 90
6. Audi A4 61 37 563 158
7. Mercedes-Benz C 56 26 366 302
8. Hyundai i40 48 108 596 641
9. Toyota Avensis 46 16 199 96
10. Opel Insignia 39 118 345 396

Vyšší střední třída

Mercedes-Benz třídy E na trh letos vstoupil v nové generaci a na prodejních výsledcích je to znát. V červenci byl totiž nejprodávanějším vozem vyšší střední třídy na českém trhu, když se prodal v 87 kusech. Dosavadní letošní jednička – Audi A6 – se tak musela spokojit s druhou příčkou, na svém kontě má 82 exemplářů. To na třetím soupeři je už znát, že se pomalu chystá na zasloužený odpočinek. BMW 5 totiž v červenci zaznamenalo jen 45 registrovaných kusů, což je zhruba čtvrtina toho co před rokem. Z „alternativních“ modelů zmiňme pět kusů Jaguaru XF, dvě Maserati Ghibli nebo jeden Lexus GS.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 7/2016 [ks] Prodeje v 7/2015 [ks] Prodeje v 1-7/2016 [ks] Prodeje v 1-7/2015 [ks]
1. Mercedes-Benz E 87 24 356 168
2. Audi A6 82 71 592 433
3. BMW 5 45 171 418 616
4. Audi A7 10 15 82 84
5. Mercedes-Benz CLS 8 12 63 80

Luxusní vozy

Luxusní vozy ukazují, nakolik jsou módní záležitostí. Dlouhou dobu v segmentu vládl Mercedes-Benz, jakmile ale přijelo v nové generaci konkurenční BMW 7, titul nejprodávanějšího luxusního auta na trhu mu rychle vzalo. Zatímco tak v červenci 2015 nebyla v Česku registrována ani jedna sedmička, letos jich bylo 13. Třetí zůstává dnes už stařičké Audi A8, zatímco Jaguar XJ a Maserati Quattroporte mají po jedné registraci.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje v 7/2016 [ks] Prodeje v 7/2015 [ks] Prodeje v 1-7/2016 [ks] Prodeje v 1-7/2015 [ks]
1. BMW 7 13 0 198 35
2. Mercedes-Benz S 10 21 137 177
3. Audi A8 7 3 46 33
4.-5. Jaguar XJ 1 1 11 5
4.-5. Maserati Quattroporte 1 2 6 8

Sportovní vozy

Ford Mustang neustále dokazuje, že zahájení jeho oficiálního prodeje na starém kontinentu byla pro výrobce trefa do černého. V Česku bylo za prvních sedm měsíců roku registrováno už 226 mustangů, jen za červenec to bylo 48 vozů. Mustang je tak aktuálně nejprodávanějším sporťákem u nás. Úspěch zaznamenal i celkově třetí Mercedes-Benz SLC, alias faceliftované SLK. Dále bychom měli zmínit šest kousků Subaru WRX STI nebo pět Porsche 911. Po jednom registrovaném exempláři pak hlásí BMW i8, Audi R8, Ferrari 488 GTB nebo Maserati GranTurismo.

Nejprodávanější sportovní vozy
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Ford Mustang 48 6 226 6
2. BMW 4 42 54 289 278
3. Mercedes-Benz SLC 10 2 30 14
4. BMW 2 9 17 72 45
5. Mercedes-Benz S 7 4 58 68

SUV

Obliba SUV sice roste, v červenci se ale propadu nevyhnul ani tento stále populárnější segment. Výrazně rostly vlastně jen automobily, které se v uplynulých měsících dočkaly nové verze. Mezi ně patří Audi Q7, Hyundai Tucson nebo Suzuki Vitara. Hodně se dařilo i malým SUV – prodeje rostly Renaultu Captur, Nissanu Juke nebo Fiatu 500X. Ital se díky tomu dostal do nejlepší patnáctky SUV.

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Škoda Yeti 468 597 3646 3683
2. Dacia Duster 294 437 2408 2234
3. Hyundai Tucson 196 71 1865 84
4. Mitsubishi ASX 165 176 1120 1033
5. Nissan Qashqai 155 192 1579 1379
6. Kia Sportage 146 214 1540 1161
7. Renault Captur 140 83 1101 773
8. Suzuki Vitara 139 64 917 187
9. Audi Q7 138 73 551 478
10. VW Tiguan 134 193 942 1299
11. Peugeot 2008 131 141 1192 809
12. Opel Mokka 101 85 475 638
13. Fiat 500X 96 65 504 260
14. Nissan Juke 82 80 630 644
15. BMW X3 68 32 295 224

MPV a osobní dodávky

Velkoprostorové modely už na rozdíl SUV tak oblíbené nejsou, možná i proto ale červencovým poklesem prodejem nebyly tolik zasaženy. Velké části nejprodávanějších MPV a osobních dodávek totiž počet prodaných kusů v minulém měsíci vzrostl. Jedničkou zůstává Hyundai ix20 (352 registrací), na druhé místo se tentokrát vyšvihla Dacia Dokker (225 registrací). Nejvíce zástupců v top 10 velkoprostorových vozů má Volkswagen (modely Touran, Golf Sportsvan, Transporter a Caddy), nejlepší desítku tentokrát uzavírají dva fordy (C-Max a B-Max).

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje v 7/2016
[ks]
Prodeje v 7/2015
[ks]
Prodeje v 1-7/2016
[ks]
Prodeje v 1-7/2015
[ks]
1. Hyundai ix20 352 310 2583 3035
2. Dacia Dokker 225 124 1261 938
3. VW Touran 179 24 1350 718
4. VW Golf Sportsvan 172 277 1194 1337
5. Citroën Berlingo 137 98 1189 971
6. VW Transporter 104 88 801 693
7. Opel Meriva 102 135 1091 1110
8. VW Caddy 82 66 762 655
9. Ford C-Max 77 32 567 231
10. Ford B-Max 69 37 439 552
David Bureš
Diskuze (54)
Avatar - Emel
5. 8. 2016 21:43
Re: nevím
Jasně, myslet si může kdo chce co chce... třeba i ty. Relevantní odpověď dává trh. Že je Octavia v Evropě prodejně před Focusem (a Superb před Mondeem) je podle mě z velké části díky designu.
Avatar - rohYpnol
5. 8. 2016 14:22
Re: nevím
nesouhlasit můžeš. Většina z toho, co jsi vyjmenoval, jsou detaily, které jsou zcela obyčejné. Je to jako kdyby ses rozplýval nad tím, jak je kolo kulaté... >:-[] 8-s

Ostře lomené přadní světlomety? Kde? Jestli myslíš to tupé zalomení na spodní hraně, tak to naopak vede k tomu, že napojení ve vnitřním rohu na masku a nárazník je zcela slepým místem podobně jako u Superbu.

A namátkově - spodní linie prolisu naopak takřka nestoupá, naopak je divné, že střední linie je velmi nevýrazná. A to zalomení spodní linie u liftbacku okopírované od Lexusu? To designu Octavie jen ubližuje.
Avatar - Barrichello
5. 8. 2016 12:54
Některé verze mizí
[odkaz]
Avatar - _Karel_
5. 8. 2016 12:19
Re: nevím
Fakt nechápu, čemu se řehtáš jak osel. Ano, Insignia. A dál?
Napsal jsem, že V6 nemá KDEJAKÁ konkurence, ne žádná.
Avatar - Barrichello
5. 8. 2016 09:54
Re: nevím
No třeba Insignia má >:D