Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Velká terénní auta a SUV připomínají stojaté vody. První pětka je prakticky stejná jako v říjnu. A v pickupech byl Amarok od VW neohroženým králem.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v listopadu slušně získal, konkrétně 21,5 %. Polepšil si z

242 na 294 registrací (+52).

Mercedes-Benz M znovu najdeme na prvním místě měsíčního žebříčku díky 53 exemplářům a

podílu rovných 18 %. Volkswagen Touareg je druhý, má jich o dvacet méně, tedy 33 (11,2 %). Oba

modely BMW si oproti říjnu příčky prohodily, X6 tak najdeme na bronzu (25, 8,5 %), za ním je pak

jeho „stájový“ kolega X5 (22, 7,5 %). Ten se o čtvrté místo musel rozdělit s Jeepem Grand

Cherokee. Američan se do Top 5 protlačil už podruhé za sebou.

V meziročním srovnání s jedenáctým měsícem letopočtu 2011 vykazuje Mercedes-Benz ML

dokonce +211,8 %, loni měl na kontě jen 17 aut. Registrace Touaregu jsou lepší o 6, tedy o 22,2 %.

BMW X6, X5 a Jeep vykazují svorně o trojici kusů více. U sportovnějšího modrobílého SUV to

představuje +13,6 %, druhý „bavorák“ si polepšil o 15,8 % a velký„Čerokéz“

úplně stejně, u obou tento údaj reprezentuje postup z 19 loňských.

Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou nehledejme v lídrovi, ale za

mořem (byť Mercedes M se tam mimo jiné také vyrábí). Úspěšnější byl totiž Jeep, ale nikoli Grand

Cherokee, nýbrž Wrangler. Ten se zvedl o 550 %, konkrétně ze dvou na 13 registrací. Momentálně

nejpopulárnější SUV s trojcípou hvězdu (a vlastně i ze všech velkých vůbec) si polepšilo o 36

aut. Následují Hyundai ix55 (+183,3 %), Nissan Pathfinder (+166,7 %) a Mercedes-Benz GL s

dvojnásobkem (16 místo 8). Absolutním postupům dominuje ML před ix55 a Wranglerem (+11).

Opačné nelichotivé prvenství putuje do Japonska, získalo jej Mitsubishi Pajero s dvoutřetinovou

ztrátou. Jeho registrace se propadly o šest, z 9 na tři. Druhý je Land Rover Discovery (-57,9 %,

-11 z 19) a třetí Lexus RX, který se poroučel dolů o 28,6 %, V kusových ztrátách je v čele

„Disco“ před Pajerem a Volvem XC90 (-3, jinak o 18,8 % méně). „Loserů“ je

tentokrát méně, jen pět, do tohoto přehledu však nejsou zahrnuty modely mimo pořadí.

Český trh v této kategorii se oproti jedenácti měsícům minulého roku nachází v kladných číslech.

Získal navíc už 10,1 %, vykazuje 3.101 exemplářů na rozdíl od 2.817. Polepšil si tedy o 284 aut.

V čele celkového pořadí zůstává třída M díky 478 registracím (podíl 15,4 %). Stříbrný je nadále

Touareg (438, 14,1 %). Lepším z modrobílé dvojice je nyní X6 (292 přírůstků (9,4 %) před X5

(289, 9,3 %). Minule měli oba zástupci BMW stejně, takže je to mezi nimi stále napínavé. Top 5

uzavírá Audi Q7 (233, 7,5 %), mezi nejlepšími jsme jej v měsíčním přehledu museli znovu oželet,

skončilo až v závěru první desítky. Před Jeepem Grand Cherokee (188) má však dostatečný náskok,

který do konce roku určitě udrží, stejně jako ML vůči konkurenčnímu velkému Volkswagenu.

Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si samozřejmě oproti loňsku polepšil, a to o 218,7 %,

ze 150 o 328 kusů. Počty Touaregu sice klesly o 5,6 % (-26 aut ze 464), blíží se však k nule. BMW

X6 je naopak v kladných hodnotách, získalo 37 aut a 14,5 %. X5 se oproti tomu z mínusu dosud

nedostala, ztrácí 5,9 %, respektive 18 registrací. Q7 se naopak drží v černých číslech, i když jen o

šestici exemplářů (+2,6 %).

V meziročním srovnání skokanů vede ML, Jeep Grand Cherokee pak vylétl o 184,8 %, respektive

122 vozů. Jeho značkový kolega Wrangler se zlepšil na +72 %. Co do počtů vyskočila nejvíce třída

M, druhý je Grand Cherokee a bronzové BMW X6 těsně před Wranglerem (+36).

A poklesy? Zde kraluje finišující Hyundai ix55 (-45,1 %) před „podčárovým“ Range

Roverem (-42,2 %) a Nissanem Pathfinder, který hlásí -38,3 %. Murano má -35,5 % a třída GL od

Mercedesu -31,1 %. Velký Jihokorejec spadl v absolutních počtech o 83 jednotek, což je nešťastný

rekord, ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu. Byť se aktuálně zvedl, ale to je zřejmě jen

díky fleetu a nákupům bez DPH. Druhé místo obsadilo Volvo XC90 (-43, jinak o 20,3 % méně) a

třetí je Mercedes-Benz GL (-38).

Nejprodávanějším turbodieselem se v listopadu stal Mercedes-Benz ML (47 kusů, podíl 88,7 %).

„Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 33 majitelů, tedy všichni. BMW X6 s

malým d byl také „plný počet“, tedy v jeho případě 25. X5 vykazuje 21 naftových agregátů

pod kapotou nových přírůstků (95,5 %). Pátá je překvapivě Toyota Land Cruiser, těch si se

vznětovým motorem domácí klienti koupili 18 (94,7 %). Hybridní Lexusy RX se prodaly tři, jiný

alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.Mercedes-Benz ML5347818,0%15,4%
2.Volkswagen TOUAREG3343811,2%14,1%
3.BMW X6252928,5%9,4%
4.BMW X5222897,5%9,3%
4.Jeep GRAND CHEROKEE221887,5%6,1%
6.Toyota LAND CRUISER191226,5%3,9%
7.Hyundai ix55171015,8%3,3%
8.Mercedes-Benz GL16845,4%2,7%
9.Porsche CAYENNE151375,1%4,4%
10.Audi Q7142334,8%7,5%
11.Jeep WRANGLER13864,4%2,8%
11.Volvo XC90131694,4%5,4%
13.Land Rover DISCOVERY81222,7%3,9%
13.Nissan PATHFINDER8372,7%1,2%
15.Lexus RX5701,7%2,3%
15.RANGE ROVER SPORT5521,7%1,7%
17.Mitsubishi PAJERO3701,0%2,3%
18.Nissan MURANO2200,7%0,6%
19.Land Rover DEFENDER1180,3%0,6%
Ostatní modely-0950,0%3,1%
CELKEM-2943101100,0%100,0%

Terénní pickupy

Specifickou kategorii terénních pracantů projdeme jako obvykle velmi rychle. Byť v listopadu našly

pickupy 135 zájemců, což značí výrazný vzestup o 125 (!) %, respektive 75 kusů z loňských šesti

desítek.

Jak je to možné? Volkswagenů Amarok se totiž prodalo 70, náleží mu tak podíl 51,9 % a před

Hiluxem od Toyoty (30, 22,2 %) získal náskok čtyřiceti registrací. Na Mitsubishi L200 (12, 8,9 %)

zbyl poslední stupínek vítězů. Čtvrté je Isuzu D-Max (11, 8,1 %) a pátý Ford Ranger (7, 5,2 %).

Bodoval ještě Nissan Navara a čínský Gonow GA200.

V porovnání s listopadem 2011 se trh dostal do plusu, minule měl ještě -0,9 %, nyní už je na 11,1 %

zisku (698 místo 628 „náklaďáků“).

Od ledna mu suverénně vévodí Amarok a musel by se stát zázrak, aby jej někdo předstihl. Koupilo

si jej 38,7 % všech zákazníků, konkrétně rovných 270. Polepšil si oproti minulému roku o 77,6 %.

Gonow má o polovinu více, Nissan NP300 už jen +16 %, Hilux je na +10,3 % a Ranger má

mírných +2,2 %. Mitsubishi L200 se opačnými -32,2 % rozhodně chlubit nemůže, i když cifra roste

směrem k nule. Nissan svými -47,5 % v případě Navary určitě také není nijak „nadšený“. D-Max od Isuzu se propadl o polovinu, ale letní generační výměna (na českém trhu) se začíná

projevovat pozitivně.

Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následují v celkovém pořadí Toyota Hilux (192),

Ford Ranger (91) a Mitsubishi L200, které hlásí 76 kusů. Za nimi jsou oba Nissany: NP300 s 29

exempláři, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo 21. Isuzu má 13 aut a Gonow šest,

Mazdu BT-50 druhé generace, dvojče Rangeru, český importér této japonské automobilky nenabízí.

Třída velkých terénních pickupů, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.Volkswagen AMAROK7027051,9%38,7%
2.Toyota HILUX3019222,2%27,5%
3.Mitsubishi L20012768,9%10,9%
4.Isuzu D-MAX11138,1%1,9%
5.Ford RANGER7915,2%13,0%
6.Nissan NAVARA3212,2%3,0%
7.GONOW GA200261,5%0,9%
Ostatní modely-0290,0%4,2%
CELKEM-135698100,0%100,0%