Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2016: Největší propadáky a největší skokani

David Bureš
Diskuze (4)
České prodeje většiny automobilek loni rostly, nejvíce třeba Mercedesu, Jaguaru nebo Ladě. Takový Ford, Cadillac nebo Mini ale patří mezi výjimky.

Prodeje nových automobilů v loňském roce čile rostly, výsledných 259.693 registrovaných vozidel je o 12,5 % více než v roce 2015. Mnozí výrobci z toho náramně těžili, prodeje některých z nich se dokonce více než zdvojnásobily. Pár značek se ale v meziročním srovnání propadlo. Které to byly?

Začněme pozitivně. Největším relativním skokanem je Chrysler, který si meziročně pomohl o 200 %. Jenže jeho prodeje se počítají na jednotky kusů, a tak si meziročně pomohl z předloňské jedné registrace na loňské tři.

To větší úspěch zaznamenalo DS, luxusní značka Skupiny PSA, která meziročně vyskočila o 198 %. Tento nárůst totiž odpovídá růstu o 115 registrovaných automobilů. Hodně se dařilo také Jaguaru, který hlásí meziroční nárůst o 168 %. Přepočteno na kusy to bylo o 180 aut více než v roce 2015. Do desítky nejlepších pak patří i Lada s nárůstem o 33 %.

Registrace aut – značky s nejvyšším relativním nárůstem
Poř.ZnačkaZměna 2016 [%]Prodeje 2016 [ks]
1.Chrysler+2003
2.DS+198173
3.Jaguar+168287
4.Bentley+137,538
5.Dodge+12536
6.Lexus+63250
7.Alfa Romeo+62,5169
8.Mercedes-Benz+567518
9.Suzuki+393360
10.Lada+33125

Z absolutního pohledu je pak největším skokanem Škoda, jejíž prodeje meziročně vyrostly o 8.340 automobilů, což z relativního pohledu znamenalo růst o 11,3 %. Hodně se dařilo i druhé nejprodávanější značce na trhu, Volkswagenu, který si proti roku 2015 pomohl o 2.844 aut. To dokazuje, že kauza Dieselgate české zákazníky absolutně nezajímá.

Nejlepší trojku pak uzavírá Mercedes. Trojcípá hvězda loni na českém trhu prodala 7.518 automobilů, což bylo o 2.696 aut více než o rok dříve! Také v přepočtu na procenta je vysoký nárůst, registrace stuttgartské značky meziročně vyrostly o 56 %. Díky tomu se Mercedes v roce 2016 s přehledem stal nejprodávanější luxusní značkou na českém trhu.

Registrace aut – značky s nejvyšším absolutním nárůstem
Poř.ZnačkaZměna 2016 [ks]Prodeje 2016 [ks]
1.Škoda+834082267
2.Volkswagen+284426598
3.Mercedes-Benz+26967518
4.Renault+212210196
5.Dacia+186612378
6.Toyota+13605721
7.Audi+13426361
8.Kia+13368938
9.Hyundai+130420992
10.Suzuki+9443360

Teď už však přejděme ke značkám, kterým počet registrovaných aut meziročně klesl. Tolik jich zas není, o deset a více procent si pohoršilo jen sedm značek. Tedy pokud nepočítáme drobné výrobce z kolonky „jiné značky,“ jako Caterham či Spyker, které prodají maximálně pár aut ročně.

Největší propad zažila Lancia, která loni na českém trhu prodala jen 17 automobilů, o 70 % méně než v roce 2015. Pád slavné italské značky tak pokračuje, aktuálně už je v její nabídce výhradně Ypsilon, které se do budoucna patrně bude prodávat jen na italském trhu. Velký pokles najdeme také u Chevroletu (-56 %), který ve většině Evropy nabízí už jen sportovní modely. Infiniti, které se loni rozhodlo opustit český trh, si meziročně pohoršilo o 30 %.

Registrace aut – značky s nejvyšším relativním poklesem
Poř.ZnačkaZměna 2016 [%]Prodeje 2016 [ks]
1.Lancia-7017
2.Chevrolet-5612
3.SsangYong-501
4.Cadillac-4410
5.Infiniti-3033
6.Lamborghini-1313
7.Mini-10561
8.Ferrari-358
9.Subaru-3991
10.Ford-115268

Když se podíváme na absolutní čísla, zjistíme, že je na tom nejhůře Ford. Ten loni prodal o 164 aut méně než v roce 2015, je tak jedinou značkou z top 10 automobilek na trhu, které prodeje meziročně klesly. Výrazněji si pohoršilo také Mini – o 64 vozů.

Registrace aut – značky s nejvyšším rabsolutním poklesem
Poř.ZnačkaZměna 2016 [ks]Prodeje 2016 [ks]
1.Ford-16415268
2.Mini-64561
3.Lancia-4017
4.Subaru-31991
5.Nissan-174990

David Bureš
Diskuze (4)
Avatar - Stephen
10. 1. 2017 14:21
Re: hyundai vs kia
Ceníková cena dle běžného ceníku i30 kombi, 1,6 GDi výbava Weekend s paketem Design a metalízou - Kč 481.890,-- (dle konfigurátoru v tuto chvíli). V rámci akce je úplně stejné auto prodáváno pod názvem výbavy Czech Edition Festival za Kč 406.890,-- (ten samý konfigurátor). Obvykle vyjednatelná cena v tuto chvíli kolem Kč 370.000,--, některé skladovky se dají za oněch avizovaných Kč 360.000,-- nebo se zimáky zdarma.

Např. "moje" firemní ix35 měla v říjnu 2014 ceníkovou kolem Kč 600.000,-- vč. DPH, my ji kupovali cca Kč 435.000,-- a bylo to nové auto, tedy čistopis TP, tacho asi 12 km.
Avatar - LuCZiano
10. 1. 2017 13:36
Re: hyundai vs kia
Které auto u hyundai s cenou 480tis prodali za 360tis?
O kolik levněji se pak prodávají i30?
Avatar - Stephen
10. 1. 2017 11:52
Re: hyundai vs kia
To je snadné, je to o agresivitě importu. A nejen na poli reklamy. KIA např. nemá program permanentní mobility v jehož rámci postaví HYUNDAI na značky dvakrát do roka úplnou armádu aut, která se pak půjčují zákazníkům servisu, a to většinou zdarma. A stejně pořád v servisech brečí, že aut na půjčení je málo. KIA nevěnuje tolik prostoru zápůjčním akcím - auto na 2-7 dnů na vyzkoušení, opět kampaň vedená dovozcem a prodejci opět mají na značkách mraky aut.....
A to se nebavíme o velice agresivní cenové politice, kdy auta s ceníkovou cenou kolem 480.000,-- jsou běžně prodávána kolem 360.000,--. Když to vše sečteš, máš ten rozdíl ;-) .
Avatar - 3_diamanty
10. 1. 2017 11:42
hyundai vs kia
ten rozdiel hyundaia voci kii je mi tu stale nejako zahadny... chapem ze hyundai je "domaci" ... ale aj u nas je kia "domaca" napriek tomu nepredava u nas dvojnasobok toho co hyundai.... a ano aj ceedy pritom u nas bezne jazdia aj ako firemne... takze nielen hyundai predava firmam... ja praveze vidim snad aj viac ceedov polepenych u nas ako i30tok..... tak jak je mozne ze kia da 8 a hyundai s defakto "skaredsimi" vozmi ( podla mnohych ) dava 20 tisic... rocne ...

F-pace klobuk dole... uz som to auto videl asi 10 krat za posledne dva mesiace... snad ani noveho tourega nevidim castejsie ;-) ...