Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (94)
Rapid skončil podruhé stříbrný za Octavií. Ta sotva překročila tisícovku. Uspěl i Peugeot, byť na první pětku to žádnému jeho zástupci nestačilo.

Trh v této kategorii za druhý měsíc roku 2013 klesl o značných 18,7 %. Loni bylo nově zaregistrováno 4.244 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.452 (-792).

V únorovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia. Jenže, kusů si připsala tentokrát méně, jen 1.014, což znamená nízký podíl 29,4 %. Je to ovlivněno recesí, střídáním stráží, nebo jí krade klienty menší Rapid? Určitě ne, byť kolega s okřídleným šípem obsadil díky 364 přírůstkům a 10,5 % podruhé za sebou stříbrnou příčku. Golf, který prochází částečnou generační obměnou, je třetí, dostal se na 358 vozů a dvouciferných 10,4 %. Hyundai i30 tak obsadil s 272 novými auty (7,9 %) až čtvrté místo. Do Top 5 je ještě vešlo jeho dvojče Kia Cee'd s 225 registracemi (6,5 %). Šestá a sedmá příčka patří francouzským lvům: kromě modelu 308 se začíná dařit i levnému sedanu 301.

Ve srovnání s druhým měsícem roku 2012 Octavia spadla o poměrně značných 1.126 jednotek a 52,6 %! Golf je na tom procentně podobně, ale v kladném slova smyslu. Má +51,7 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 236 „golfíků“, aktuálně o 122 více. Duo středoevropských Jihokorejců však už postup nevykazuje. Hyundai i30 spadl o 9 % (-27 aut z 299), zatímco registrace Cee'du klesly o minimálních 3,4 %, respektive 8 vozů. Rapid jsme vynechali, před rokem ještě v pořadí chyběl.

Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládnou modely z druhé patnáctky. Nejlepší je Audi A3 s +800 % (z pouhých 4 registrací na 36), VW Beetle si polepšil o 750 %, Citroën DS4 hlásí +600 % a Fiat Linea +125 %. Za Seatem Leon se ziskem 70 % je už Golf. Přírůstky všech zmíněných kromě čtyř kruhů a dvou véček nepřesáhly patnáct exemplářů. Kusovým skokanům tak dominují němečtí sourozenci Golf před A3 a malým crossoverem Suzuki SX4 (+22, jinak o 34,9 % více).

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Hyundai Elantra (-71,1 %, -32 aut). Následuje důležitější Renault Mégane s -60,8 %, Citroën C4 má -56 % a čtvrtá je Octavia. Absolutním ztrátám tedy vévodí právě ona před Méganem (-149) a C4 (-51). Z těchto nelichotivých přehledů jsme vynechali BMW řady 1, protože se do pořadí těsně nevešlo. Vykazuje však hluboké ztráty: 90,5 % a 57 kusů z celkových 63.

Český trh v nižší střední oproti úvodním dvěma měsícům roku klesl, a to o 7,7 %, počet nových aut se snížil z 8.504 na 7.846 (meziročně -658).

Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 2.654 kusy a podílem 33,8 %. Druhý je menší liftback s okřídleným šípem, tedy Rapid (769, 9,8 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (731, 9,3 %). Čtvrté místo náleží v Nošovicích vyráběné i30 se značkou Hyundai (608, 7,7 %). Pátá Kia Cee'd už ztrácí 180 exemplářů (hlásí celkem 428, respektive 5,5 %). Sezóna je však teprve na svém začátku.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila již 1.746 jednotek, tedy 39,7 %. Nic lichotivého. Oproti svým nejbližším konkurentům je na tom naopak dobře Golf (+45 %, +227 aut). Hyundai i30 se zlepšil o 16,7 %. Má na kontě o 87 vozů více než před rokem. Kia prodala naopak o dvojici Cee'dů méně (-0,5). Na porovnání Rapidu si musíme ještě počkat.

Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení můžeme vzít jen telegraficky, z globálního pohledu nejsou zas až tolik důležitá. K modelům, které za pozornost přece jen stojí, se dostaneme vzápětí. Vede VW Beetle (+620 %), za ním je Audi A3 (+615,4 %), třetí Seat Leon (+243,5 %) a dále VW Scirocco (mimo pořadí, +200 %). Dvojnásobek a více mají ještě další tři: Citroën DS4 (+118,2 %), Honda Civic (+103 %), respektive Fiat Linea (právě +100 %). Meziročním kusovým šplhounem je výše zmíněný Golf. Audi A3 se zlepšilo o 80 kusů (z 13 na 93), francouzský sedan s jihokorejskými kořeny, tedy Renault Fluence zvolilo 190 zákazníků místo 134 (+56, +41,8%). Stejné navýšení o 56 aut má i Seat Leon, ale jen z 23.

Z propadáků nás bude zajímat Hyundai Elantra (-57,8 %, 26 kusů místo 63). Za ním jsou Renault Mégane (-44,6 %, -207) a Škoda Octavia. O modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat, vyjma jedničkového BMW (-86,1 %, -99). V absolutních počtech „loserů“ náleží první pozice Octavii, jejíž čísla jsme již vzpomenuli, stejně jako ta v případě druhého Méganu. Bronzovým v této smutné statistice vyhlašujeme Peugeot 308 (-105 aut, -33,5 %).

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je neohrožené v čele stálice Škoda Octavia. Má na kontě celkem 851 kusů (83,9 % z celkových registrací). Druhý je i v tomto přehledu Rapid (84, ale mnohem nižších 23,1 %) a pomyslný bronz patří Peugeotu 308 s 81 exempláři a slušným podílem 60,9 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází Golf (77), ten vykazuje víceméně tradičních 21,5 % TDI. Nejlepší pětku uzavírá Hyundai i30 s 61 turbodiesely (22,4 %).

LPG spaluje jediná nová Octavia, stejně jako jedenáctka Loganů MCV. V bioethanolu bodovalo pouze rumunsko-francouzské maxikombi, a to jedním kusem. V „zelené“ kategorii si přírůstky připsala jen japonská Toyota: dražší Lexus CT si odvezl taktéž jediný zájemce, zatímco levnější Auris HSD zvolilo celkem deset Čechů.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období2/20131-2/20132/20131-2/2013
1.Škoda OCTAVIA1014265429,4%33,8%
2.Škoda RAPID36476910,5%9,8%
3.Volkswagen GOLF35873110,4%9,3%
4.Hyundai i302726087,9%7,7%
5.Kia CEE´D2254286,5%5,5%
6.Peugeot 3081332083,9%2,7%
7.Peugeot 3011281623,7%2,1%
8.Ford FOCUS1072103,1%2,7%
9.Renault MEGANE962572,8%3,3%
10.Suzuki SX4851842,5%2,3%
11.Opel ASTRA761762,2%2,2%
12.Citroën C-ELYSÉE691292,0%1,6%
12.Renault FLUENCE691902,0%2,4%
14.Dacia LOGAN681832,0%2,3%
15.Toyota AURIS581281,7%1,6%
16.Citroën C4401361,2%1,7%
17.Chevrolet CRUZE37871,1%1,1%
18.Audi A336931,0%1,2%
19.Honda CIVIC27670,8%0,9%
20.Mazda 322360,6%0,5%
20.Seat TOLEDO22350,6%0,4%
22.Seat LEON17790,5%1,0%
22.Volkswagen BEETLE17360,5%0,5%
24.Mercedes-Benz A16320,5%0,4%
25.Subaru IMPREZA15250,4%0,3%
26.Citroën DS414240,4%0,3%
27.Hyundai ELANTRA13260,4%0,3%
28.Volvo V4011370,3%0,5%
29.Fiat LINEA9160,3%0,2%
30.Fiat SEDICI8190,2%0,2%
Ostatní modely-26810,8%1,0%
CELKEM-34527846100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (94)
Avatar - romgator
15. 3. 2013 12:02
Re: SX 4
Je to asi tím, že dokázali v Suzuki namíchat mix, který dokáže zaujmout. Jen je škoda, že to neplatí o celé produkci Suzuki. Přitom Kizaschi je bomba. Jen ta nabídka motorů je nic moc.
Avatar - twistedTSD
14. 3. 2013 23:14
Re: Chyba redakce
?
Avatar - rohYpnol
14. 3. 2013 23:06
Re: Boj o přežití
...i u své nejmenší modelové řady jako poslední >:-[]
14. 3. 2013 18:05
Re: TA BULKA
A v čem přesně je odlišný prosím?
Avatar - dal
14. 3. 2013 13:20
Re: Chyba redakce
A cenou prémie