Za řidítky CF Moto Gladiator X850: Bomba nejen cenová
Porevoluční lavinu levných čínských motorek a čtyřkolek roztodivné kvality jsme vnímali s rozpaky. Jenže léta běží, trh se vytříbil a zákazníci sami rozhodli, o koho stojí a jaké značky mají smůlu. Mezi úspěšné se řadí CF Moto s moderní továrnou v Hangzhou nedaleko Šanghaje.
K čínským zvyklostem patří označovat auta a motorky nelibozvučnými kódy, což našinec nerad. A tak přišel český dovozce před lety s geniálním nápadem pojmenovat čtyřkolky zapamatovatelným jménem Gladiator X a trefil se do černého. I taková maličkost podpořená spolehlivostí a férovými cenami pomohla k tomu, že gladiátory ovládly tuzemský trh čtyřkolek a dnes si z koláče asi dvou tisíc ročně prodaných strojů ukusují nadpoloviční většinu. Největší zájem je o čtyřstovky za sto tisíc a kousek, dospělejší osmistovky ale zdatně sekundují. Letos se představila zbrusu nová generace, která bude do příchodu litru vlajkovou lodí značky. Tomu odpovídá i výbava - první věc, která nás při osobním setkání zaujala. Naviják, tažné zařízení, přední i zadní nosič nebo kryty řídítek dostanete v základní ceně 246.990 Kč. Náš stroj pak měl ještě prostorný kufr a ochranné pláty podvozku z katalogu příslušenství.
Na vzhledu (ne)záleží
Jeden by řekl, že u pracovní čtyřkolky jde v první řadě o funkci, ne o vzhled. Praxe ale ukázala, že segment volnočasových sportovních strojů je
v Česku prakticky mrtvý a k terénním radovánkám majitelé využívají právě mašiny pracovní. A logicky se chtějí v partě blýsknout, takže sebelepší ošklivka nemá šanci. CF Moto to ví a novému osmikilu nechalo u rakouského studia Kiska navrhnout šmrncovní tvářičku s efektními diodovými světly. Tahle firma mimochodem kreslí i pro KTM nebo Husqvarnu.
Novinka není žádné tintítko, ale pořádná chlapská strojovna, což vzbuzuje důvěru. Robustně působí i zavěšení a všechny ovládací prvky, dovozce Journeyman si věří na tříletou komplexní záruku a prvnímu majiteli dopřává doživotní garanci na rám.
Ten je od základu nový a doplněný přepracovaným podvozkem. Vzadu najdeme vlečená ramena místo původních lichoběžníků, přední mají pozměněnou geometrii. Díky tomu povyrostla světlá výška a zvětšily se zdvihy odpružení.
Gladiátor jak se patří
Dvouválcová osmistovka prošla péčí inženýrů a nabízí teď o chloupek lepší parametry 50 kW a 75 Nm. Podstatné je posunutí maxima točivého momentu do nižších otáček, takže máte pocit větší síly. Variátor zabírá rychleji a plynuleji, s citlivým dávkováním plynu při pomalých manévrech jsme neměli žádný problém.
Sympatickou změnou při výletech do přírody je zvětšení nádrže na 30 litrů, za oběť tomu padl úložný prostor pod sedadlem – širokým, komfortním a v případě spolujezdce vyloženě luxusním. Ostatně pozice jezdce je po všech stránkách pohodová, na širokých stupačkách se dobře stojí a pohodlně se nám měnila poloha ve stoupáních i sjezdech. Posilovač řízení má nový gladiátor standardně, což usnadňuje vedení stroje na všech typech povrchu.
Jako tank
Na asfaltu nebo v lehčím terénu nás žene kupředu zadní náprava, opatřená samosvorným diferenciálem typu torsen. Je to spolehlivé, a hlavně plně automaticky fungující řešení. Ostřílené borce zvyklé jezdit asfaltové zatáčky po dvou může zpočátku překvapit trochu specifické chování stroje, ale jde jen o zvyk. Vážně to funguje bezproblémově.
Přední pohon si můžeme přiřadit geniálně jednoduchým spínačem na pravé straně řídítek, jeho řešení nám dovolí aktivovat uzávěru předního „difu“ pouze v režimu 4x4. Pak se ze čtyřkolky stává hotový horolezec, který projede vše, na co máte kuráž. Dlouhý rozvor a široký rozchod si nechají líbit mnohem víc, než na co si my, v první řadě autaři, troufáme. A abychom nezapomněli – na Gladiator X850 stačí řidičské oprávnění skupiny B.
Plusy
- Atraktivní cena, bohatá výbava
- Silný motor
- Robustní technika
- Velká nádrž
- Intuitivní ovládání 4x4
- Snadná ovladatelnost
Minusy
- Krátký zadní nosič omezuje výběr kufrů
- Na někoho to může být příliš velký stroj
Víte, že…
… český a slovenský dovozce CF Moto, firma Journeyman, je šestým největším importérem značky na světě?
… 60 Gladiatorů X8 používá česká policie?
… čtyřkolky jsou homologované také jako traktor? Můžete pak jezdit bez helmy a technickou kontrolu stačí absolvovat jednou za čtyři roky. Má to ale i nevýhody. Legislativa třeba omezuje rychlost na 60 km/h a zakazuje jízdu po silnicích 1. třídy v určitých dnech a hodinách.
CF Moto Gladiator X850 | |
Motor | čtyřdobý dvouválec SOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 800 |
Výkon (kW/min-1) | 50/7000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 75/6000 |
Převodovka | CVT, redukce |
Pohon | zadní/4x4 |
Diferenciál | P/Z s uzávěrou/samosvorný |
Brzdy | kotoučové |
Pneumatiky | P a Z 26 x 9-14 a 26 x 11-14 |
Délka/šířka/výška (mm) | 2310/1250/1420 |
Rozvor (mm) | 1480 |
Světlá výška (mm) | 285 |
Výška sedla (mm) | 585 |
Suchá hmotnost (kg) | 430 |
Nosnost nosiče P/Z (kg) | 20/40 |
Max. hmotnost přívěsu (kg) | 150/300* |
Objem nádrže (l) | 30 |
Maximální rychlost (km/h) | 60/90* |
Základní cena (Kč) | 246 990 |
* Podle homologace |