22.7. 2018 Jiří Baborský

Za řidítky CF Moto Gladiator X850: Bomba nejen cenová

 

CF Moto Gladiator X850 má slušně vyšlapanou cestičku od úspěšného předchůdce X8. Novinka si polepšila ve všech směrech, ale lákavou cenovku si drží.

Porevoluční lavinu levných čínských motorek a čtyřkolek roztodivné kvality jsme vnímali s rozpaky. Jenže léta běží, trh se vytříbil a zákazníci sami rozhodli, o koho stojí a jaké značky mají smůlu. Mezi úspěšné se řadí CF Moto s moderní továrnou v Hangzhou nedaleko Šanghaje.

K čínským zvyklostem patří označovat auta a motorky nelibozvučnými kódy, což našinec nerad. A tak přišel český dovozce před lety s geniálním nápadem pojmenovat čtyřkolky zapamatovatelným jménem Gladiator X a trefil se do černého. I taková maličkost podpořená spolehlivostí a férovými cenami pomohla k tomu, že gladiátory ovládly tuzemský trh čtyřkolek a dnes si z koláče asi dvou tisíc ročně prodaných strojů ukusují nadpoloviční většinu. Největší zájem je o čtyřstovky za sto tisíc a kousek, dospělejší osmistovky ale zdatně sekundují. Letos se představila zbrusu nová generace, která bude do příchodu litru vlajkovou lodí značky. Tomu odpovídá i výbava - první věc, která nás při osobním setkání zaujala. Naviják, tažné zařízení, přední i zadní nosič nebo kryty řídítek dostanete v základní ceně 246.990 Kč. Náš stroj pak měl ještě prostorný kufr a ochranné pláty podvozku z katalogu příslušenství.

Na vzhledu (ne)záleží

Jeden by řekl, že u pracovní čtyřkolky jde v první řadě o funkci, ne o vzhled. Praxe ale ukázala, že segment volnočasových sportovních strojů je v Česku prakticky mrtvý a k terénním radovánkám majitelé využívají právě mašiny pracovní. A logicky se chtějí v partě blýsknout, takže sebelepší ošklivka nemá šanci. CF Moto to ví a novému osmikilu nechalo u rakouského studia Kiska navrhnout šmrncovní tvářičku s efektními diodovými světly. Tahle firma mimochodem kreslí i pro KTM nebo Husqvarnu.

Řidičské skupiny a oprávnění: Jaký průkaz na motorku? A jak je to se čtyřkolkami?

Novinka není žádné tintítko, ale pořádná chlapská strojovna, což vzbuzuje důvěru. Robustně působí i zavěšení a všechny ovládací prvky, dovozce Journeyman si věří na tříletou komplexní záruku a prvnímu majiteli dopřává doživotní garanci na rám.

Ten je od základu nový a doplněný přepracovaným podvozkem. Vzadu najdeme vlečená ramena místo původních lichoběžníků, přední mají pozměněnou geometrii. Díky tomu povyrostla světlá výška a zvětšily se zdvihy odpružení.

Gladiátor jak se patří

Dvouválcová osmistovka prošla péčí inženýrů a nabízí teď o chloupek lepší parametry 50 kW a 75 Nm. Podstatné je posunutí maxima točivého momentu do nižších otáček, takže máte pocit větší síly. Variátor zabírá rychleji a plynuleji, s citlivým dávkováním plynu při pomalých manévrech jsme neměli žádný problém.

Sympatickou změnou při výletech do přírody je zvětšení nádrže na 30 litrů, za oběť tomu padl úložný prostor pod sedadlem – širokým, komfortním a v případě spolujezdce vyloženě luxusním. Ostatně pozice jezdce je po všech stránkách pohodová, na širokých stupačkách se dobře stojí a pohodlně se nám měnila poloha ve stoupáních i sjezdech. Posilovač řízení má nový gladiátor standardně, což usnadňuje vedení stroje na všech typech povrchu.

Jako tank

Na asfaltu nebo v lehčím terénu nás žene kupředu zadní náprava, opatřená samosvorným diferenciálem typu torsen. Je to spolehlivé, a hlavně plně automaticky fungující řešení. Ostřílené borce zvyklé jezdit asfaltové zatáčky po dvou může zpočátku překvapit trochu specifické chování stroje, ale jde jen o zvyk. Vážně to funguje bezproblémově.

Can-Am Spyder F3: Jízdní dojmy

Přední pohon si můžeme přiřadit geniálně jednoduchým spínačem na pravé straně řídítek, jeho řešení nám dovolí aktivovat uzávěru předního „difu“ pouze v režimu 4x4. Pak se ze čtyřkolky stává hotový horolezec, který projede vše, na co máte kuráž. Dlouhý rozvor a široký rozchod si nechají líbit mnohem víc, než na co si my, v první řadě autaři, troufáme. A abychom nezapomněli – na Gladiator X850 stačí řidičské oprávnění skupiny B.

Plusy

  • Atraktivní cena, bohatá výbava
  • Silný motor
  • Robustní technika
  • Velká nádrž
  • Intuitivní ovládání 4x4
  • Snadná ovladatelnost

Minusy

  • Krátký zadní nosič omezuje výběr kufrů
  • Na někoho to může být příliš velký stroj

Víte, že…

… český a slovenský dovozce CF Moto, firma Journeyman, je šestým největším importérem značky na světě?

… 60 Gladiatorů X8 používá česká policie?

… čtyřkolky jsou homologované také jako traktor? Můžete pak jezdit bez helmy a technickou kontrolu stačí absolvovat jednou za čtyři roky. Má to ale i nevýhody. Legislativa třeba omezuje rychlost na 60 km/h a zakazuje jízdu po silnicích 1. třídy v určitých dnech a hodinách.

CF Moto Gladiator X850
Motor čtyřdobý dvouválec SOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 800
Výkon (kW/min-1) 50/7000
Točivý moment (Nm/min-1) 75/6000
Převodovka CVT, redukce
Pohon zadní/4x4
Diferenciál P/Z s uzávěrou/samosvorný
Brzdy kotoučové
Pneumatiky P a Z 26 x 9-14 a 26 x 11-14
Délka/šířka/výška (mm) 2310/1250/1420
Rozvor (mm) 1480
Světlá výška (mm) 285
Výška sedla (mm) 585
Suchá hmotnost (kg) 430
Nosnost nosiče P/Z (kg) 20/40
Max. hmotnost přívěsu (kg) 150/300*
Objem nádrže (l) 30
Maximální rychlost (km/h) 60/90*
Základní cena (Kč) 246 990
* Podle homologace
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti

Miliardář Leoš Novotný starší musí pouštět veřejnost do…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Dnes 18:50

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá posvícení i závod psích spřežení

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…