Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Bolt EV míří vysoko. Značka jej srovnává s vozítkem pro jízdu na Měsíci!

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
Před 46 lety se po jediném souputníkovi naší planety poprvé proháněl elektromobil „Lunar Rover“, a to v rámci mise Apollo 15. Jak dopadne srovnání mezi ním a novinkou Chevrolet Bolt EV?

O elektromobilitě se mluví stále více jako o pohonu budoucnosti, byť vzhledem k současnému stavu elektrické techniky nikoliv asi té úplně nejbližší. Přesto se elektrická auta objevují stále častěji na silnicích. Ve vyspělém západním světě je o ně větší zájem než v České republice jistě i díky vládním dotacím, jimž se státy snaží elektrická auta více prosadit u kupujících nových automobilů.

Z Měsíce na Zem

Měsíční vozidlo „Lunar Rover“ (přesněji LRV – Lunar Roving Vehicle) se po kamenném povrchu přirozené oběžnice planety Země projíždělo celkem třikrát. A sice v rámci misí Apollo 15, 16 a 17. Vůbec poprvé k tomu došlo koncem července 1971 právě v rámci Apolla 15. Na slavné měsíční vozidlo se nyní odkazuje automobilka Chevrolet v rámci svého elektromobilu Bolt EV. Dle informací GM, kam Chevrolet už desítky let patří, se na vývoji elektrického vozidla pro cesty po Měsíci v rámci misí Apollo podíleli také inženýři tohoto amerického koncernu, tak proč si s novým vozem trochu nepřihřát polívčičku.

Jedním z inženýrů je Ference Pavlics. „Když jsme začali v 60. letech pracovat na vozidle LRV, bylo tolik otázek nezodpovězených. Třeba jak se auto vypořádá s měsíčním povrchem, plným šutrů a nerovností, či v porovnání se Zemí minimální gravitací a také s teplotou,“ říká Pavlics. Ta na povrchu Měsíce dosahuje maxima až 123 stupňů Celsia, minima dokonce mínus 240 stupňů. Průměrná činí mínus 23 stupně Celsia. „Celý vývoj probíhal v součinnosti s astronauty, kteří se na návrhu auta také podíleli,“ doplnil Pavlics. Kromě GM vozítko vyvíjel rovněž Boeing a samozřejmě mnoho dalších amerických firem, třeba společnost Delco zabývající se elektronikou.

Porovnání obou vozidel
LRV (Lunar Roving Vehicle) 1971 vs. Chevrolet Bolt EV 2017
VozidloLRV 1971Bolt EV 2017
Uvedeníčerevenc 1971prosinec 2016
Normovaný dojezd91,2 km380,8 km
Výkon elektromotoru18,4 kW147 kW
Přepravní kapacita (počet pasažérů)2 astronauti5 cestujících
Maximální rychlost13,92 km/h147,2 km/h
Chlazení elektrického pohonuPasivníKapalinou
Délka vozidla3100 mm4166 mm
Komunikační systémVysokozisková a nízkozisková anténaOnstar 4G LTE
Zavazadelník130 litrů1603 litrů
Kola32 palců17 palců

Za téměř 50 let se samozřejmě elekromobily vyvíjely, o čemž dobře svědčí přímé porovnání vybraných parametrů měsíčního vozidla s novým Boltem EV. Pro uživatele je velmi důležitý dojezd auta na jedno nabití. U lunárního vozidla se uvádí 57 mil, tedy 91,2 km, u Boltu EV udává GM 238 mil, což je 380,8 km. V praxi tak s tímto autem už opravdu někam dojedete, aniž budete nuceni dělat povinné přibližně půlhodinové zastávky, nezbytné pro nabytí akumulátorů rychlo nabíjením. Pokrok v provozních hodnotách nejlépe ukazuje přiložená tabulka.

S dlouhým dojezdem

Vraťme se k novému Boltu EV. V USA jeho cena startuje na částce 37.495 amerických dolarů (přibližně 850.000 korun), ovšem bez federální daně, která může dosáhnout výše až 7.500 dolarů, tedy 170.250 korun. Laciný tedy Bolt EV určitě není. Tady je ale třeba si uvědomit, že cena odráží použité technologie, které jak už víme, vyvíjí GM půl století.

Ve výbavě vozu lze očekávat třeba barevný dotykový monitor, u nejvyšší výbavy rovněž kožené čalounění. Ovládání auta bude takzvaně „jednopedálové“ s možností měnit účinnost rekuperace páčkami na sloupku řízení, jako to má třeba i u nás známý Mitsubishi i-MIEV. „Bolt EV dostal zcela novou techniku, s cílem zvýšit efektivitu elektrického pohonu,“ říká k vozu Michael Lelli, hlavní inženýr projektu. A dodává: „S Boltem EV nabízíme našim zákazníkům první dostupný elektromobil s dlouhým dojezdem.“

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
23. 7. 2017 14:29
technologie ?
Takze vysoka cena je tu omlouvana technologiema ? Jakyma proboha ? Elektromotor, baterie, to vse uz peknych par desitek let zname. Ano zvysila se efektivita, vykon, kapacita baterii, ale to ma omlouvat vysokou cenu ? Pokud tim chteji rict, ze ten vyvoje nemaji zajem zaplatit, pak jdou spravnym smerem.
Avatar - praděda7
23. 7. 2017 13:56
Re: OK.
Spalovací motor totiž "nesedí" s nejnovějším blázincem Industry 4. Proto ta hysterie proti němu.... No, nevím jak je to s těmi hlasy, ale myslím, že tento trend (elektroauta) vyhovuje i automobilkám, protože se bude dál vyrábět a motoristé utrácet...
Avatar - WinDiesel
23. 7. 2017 13:33
Re: OK.
V USA se jich prodává dost ale prý je to velké zklamání .........
Navíc nestíhají výrobci i tak nedokonalých baterií ...
Proto najednou odevšud zní hlasy aby se skončilo s hysterií proti vozidlům se spalovacím motorem ...
Avatar - praděda7
23. 7. 2017 12:04
OK.
Mě samozřejmě nezajímá max. dojezd elektroauta, protože používání takového auta na delší vzdálenosti nedává smysl, když současná auta tuto potřebu zvládají velmi dobře a bez nějakého zásadního problému se znečišťováním ovzduší. Mě zajímá kdy bude takové auto za rozumnou cenu...cca 200-300k Kč, abych ho mohl začít použivat pro jízdu ve městě a v blízkém okolí. Dojezd do 50-100km úplně v pohodě. "Plug in" samozřejmě...
Ale rozumím marketingovým tlakům na zákazníka za účelem ho připravit o těžce vydělané/nastřádané peníze...pomocí nových technologií nabalených do krásné pohádky o záchraně planety.
Avatar - Lackey
23. 7. 2017 11:41
Odsudeny na neuspech
Jak pozeram, tak pozeram, toto MPV auticko v EU (aj verzia Ampera ) je odsudene na neuspech.
Nema karoseriu "drsného teráňáka" a ako vidime, dnes su v predajoch IN , uz iba SUV tereňáky s 13 cm svetlou vyskou podvozku. ;-\