Chevrolet Bolt EV míří vysoko. Značka jej srovnává s vozítkem pro jízdu na Měsíci!
O elektromobilitě se mluví stále více jako o pohonu budoucnosti, byť vzhledem k současnému stavu elektrické techniky nikoliv asi té úplně nejbližší. Přesto se elektrická auta objevují stále častěji na silnicích. Ve vyspělém západním světě je o ně větší zájem než v České republice jistě i díky vládním dotacím, jimž se státy snaží elektrická auta více prosadit u kupujících nových automobilů.
Z Měsíce na Zem
Měsíční vozidlo „Lunar Rover“ (přesněji LRV – Lunar Roving Vehicle) se po kamenném povrchu přirozené oběžnice planety Země projíždělo celkem třikrát. A sice v rámci misí Apollo 15, 16 a 17. Vůbec poprvé k tomu došlo koncem července 1971 právě v rámci Apolla 15. Na slavné měsíční vozidlo se nyní odkazuje automobilka Chevrolet v rámci svého elektromobilu Bolt EV. Dle informací GM, kam Chevrolet už desítky let patří, se na vývoji elektrického vozidla pro cesty po Měsíci v rámci misí Apollo podíleli také inženýři tohoto amerického koncernu, tak proč si s novým vozem trochu nepřihřát polívčičku.
Jedním z inženýrů je Ference Pavlics. „Když jsme začali v 60. letech pracovat na vozidle LRV, bylo tolik otázek nezodpovězených. Třeba jak se auto vypořádá s měsíčním povrchem, plným šutrů a nerovností, či v porovnání se Zemí minimální gravitací a také s teplotou,“ říká Pavlics. Ta na povrchu Měsíce dosahuje maxima až 123 stupňů Celsia, minima dokonce mínus 240 stupňů. Průměrná činí mínus 23 stupně Celsia. „Celý vývoj probíhal v součinnosti s astronauty, kteří se na návrhu auta také podíleli,“ doplnil Pavlics. Kromě GM vozítko vyvíjel rovněž Boeing a samozřejmě mnoho dalších amerických firem, třeba společnost Delco zabývající se elektronikou.
Porovnání obou vozidel | ||
LRV (Lunar Roving Vehicle) 1971 vs. Chevrolet Bolt EV 2017 | ||
Vozidlo | LRV 1971 | Bolt EV 2017 |
Uvedení | čerevenc 1971 | prosinec 2016 |
Normovaný dojezd | 91,2 km | 380,8 km |
Výkon elektromotoru | 18,4 kW | 147 kW |
Přepravní kapacita (počet pasažérů) | 2 astronauti | 5 cestujících |
Maximální rychlost | 13,92 km/h | 147,2 km/h |
Chlazení elektrického pohonu | Pasivní | Kapalinou |
Délka vozidla | 3100 mm | 4166 mm |
Komunikační systém | Vysokozisková a nízkozisková anténa | Onstar 4G LTE |
Zavazadelník | 130 litrů | 1603 litrů |
Kola | 32 palců | 17 palců |
Za téměř 50 let se samozřejmě elekromobily vyvíjely, o čemž dobře svědčí přímé porovnání vybraných parametrů měsíčního vozidla s novým Boltem EV. Pro uživatele je velmi důležitý dojezd auta na jedno nabití. U lunárního vozidla se uvádí 57 mil, tedy 91,2 km, u Boltu EV udává GM 238 mil, což je 380,8 km. V praxi tak s tímto autem už opravdu někam dojedete, aniž budete nuceni dělat povinné přibližně půlhodinové zastávky, nezbytné pro nabytí akumulátorů rychlo nabíjením. Pokrok v provozních hodnotách nejlépe ukazuje přiložená tabulka.
S dlouhým dojezdem
Vraťme se k novému Boltu EV. V USA jeho cena startuje na částce 37.495 amerických dolarů (přibližně 850.000 korun), ovšem bez federální daně, která může dosáhnout výše až 7.500 dolarů, tedy 170.250 korun. Laciný tedy Bolt EV určitě není. Tady je ale třeba si uvědomit, že cena odráží použité technologie, které jak už víme, vyvíjí GM půl století.
Ve výbavě vozu lze očekávat třeba barevný dotykový monitor, u nejvyšší výbavy rovněž kožené čalounění. Ovládání auta bude takzvaně „jednopedálové“ s možností měnit účinnost rekuperace páčkami na sloupku řízení, jako to má třeba i u nás známý Mitsubishi i-MIEV. „Bolt EV dostal zcela novou techniku, s cílem zvýšit efektivitu elektrického pohonu,“ říká k vozu Michael Lelli, hlavní inženýr projektu. A dodává: „S Boltem EV nabízíme našim zákazníkům první dostupný elektromobil s dlouhým dojezdem.“