Chevrolet Corvette Sting Ray - nesmrtelné žihadlo

Chevrolet Corvette Sting Ray - nesmrtelné žihadlo

 
 

Sportovní vůz Chevrolet Corvette se v USA vyrábí již více než padesát let. Do dnešních dnů vzniklo šest generací těchto legendárních sportovních automobilů. Obzvlášť významné místo mezi nimi zaujímá druhá a třetí generace.

Druhá generace, vyráběná v letech 1963 až 1967, dostala jméno Sting Ray a kromě zajímavých tvarů vešla do historie i jako první Corvette ve verzi kupé. Třetí generace z roku 1968 dostala zcela novou „žraločí“ karoserii a její jméno bylo později upraveno na Stingray.

Kořeny

17. ledna 1953 představila společnost General Motors na výstavě Motorama, konané v tanečním sále hotelu Waldorf Astoria v New Yorku, sněhobílou studii sportovního vozu s rudým interiérem, nazvanou Corvette. Automobil navržený Bobem McLeanem měl karoserii z polyesteru a na jeho tvarech se podílel Francouz Philippe Charbonneaux. Vůz vzbudil takovou pozornost, že již v červnu 1953 byla zahájena sériová výroba. K plánovanému přechodu na plechovou karoserii nakonec nedošlo a tak se laminátová karoserie stala typickým znakem vozů Corvette.

Vinou slabého motoru a vysoké ceny se vůz zpočátku neprodával příliš dobře. Ke zvýšení prodeje došlo až v roce 1955, kdy se pod kapotou objevil vidlicový osmiválec o objemu 4,3 litru. Zájem zákazníků zvyšovaly také četné úpravy karoserie. Objevil se charakteristický boční prolis a od roku 1960 nová přední maska a čtyři hlavní světlomety. Poslední stylistickou novinkou první generace byly u modelu 1962 prolisy za zadními koly. Tato tak zvaná „kachní záď“ se později stala jedním z typických znaků druhé generace.

V roce 1959 začal Chevrolet pracovat na závodních verzích vozu Corvette. Ze vzniklých speciálů CERV 1 (zkratka znamenala Chevrolet Engineering Research Vehicle), Corvette SR/SS a Corvette Sting Ray nás zajímá hlavně posledně uvedený. Tento vůz vznikl pod vedením šéfstylisty GM Billa Mitchella a jeho tvary již měly mnoho společného s Corvette druhé generace.

Corvette Sting Ray (1963 – 1967)

V roce 1963 se představila druhá generace se zcela novou karoserií, mistrovským dílem Billa Mitchella. Tvary vozu se značně lišily od zaoblených linií předcházejících modelů. Kolem celého vozu se ve výši kol táhla ostrá hrana a hlavní světlomety v nízké přídi byly skryty pod elektricky ovládanými dvířky. V interiéru vozidla zaujalo symetrické uspořádání přístrojové desky, spojující prvky sportovního stroje a vozu třídy GT. Novinkou v nabídce vozů Corvette bylo kupé se splývající zádí (fastback) a zadním oknem rozděleným prolisem, sahajícím přes celou střechu až k zádi. Toto řešení připomíná naši Tatru 603 z roku 1955. Z 21 500 vozů vyrobených v roce 1963 byla celá polovina ve verzi kupé. Doplnění jména na Corvette Sting Ray bylo celkem příhodné, neboť auto opravdu připomínalo rejnoka (anglicky stingray) a zároveň to bylo bezesporu „žihadlo“ (anglicky sting).

Model Sting Ray 1963 měl také zcela nový podvozek. Rám ve tvaru X byl nahrazen širším žebřinovým rámem a zmenšily se vnější rozměry vozu. Proti první generaci se rozvor zkrátil o 102 mm na 2 490 mm, délka vozu o 35 mm, šířka o 20 mm a výška dokonce o 61 mm. Pohotovostní hmotnost zůstala prakticky stejná (1 360 kg). Jízdní vlastnosti se zlepšily zesílením podvozku a nezávislým zavěšením kol také na zadní nápravě.

Dělené zadní okno sklidilo kritiku od zákazníků i tisku, takže bylo v modelovém roce 1964 nahrazeno jednodílným. Řada majitelů si dokonce nechala dělené zadní okno vyměnit, ale později se ukázalo, že to byla chyba, neboť model 1963 je dnes velmi ceněnou raritou, právě díky dělenému zadnímu oknu.

Objem vidlicového osmiválce se zvětšil na 5,4 litru a v základním provedení dosahoval výkonu 184 kW (250 k). Ostřejší karburátorové verze dávaly 220 a 250 kW a motor opatřený vstřikováním paliva Rochester měl dokonce 265 kW. Modely 1965 měly na karoserii jen drobné změny, ale nabídka motorů byla obohacena o 6,5litrový vidlicový osmiválec, který byl o rok později převrtán na 7 litrů a dosáhl výkonu 313 kW. Kotoučové brzdy se objevily na všech čtyřech kolech.

Zatím jsme se věnovali především verzi kupé, ale ani dvoumístný roadster nepostrádal elegantní rysy. Corvette Sting Ray se vyráběl do roku 1967 a byl velmi úspěšný. Prodalo se celkem 118 000 vozů.

Corvette Stingray (1968 – 1982)

Třetí generace Chevroletu Corvette přinesla výraznou změnu tvarů karoserie. Ještě více se uplatnila kombinace ostrých a oblých linií. Typické rysy vozu, jako je dlouhá špičatá příď s výklopnými světlomety a 1969 Chevrolet Corvette Stingray krátká záď s kruhovými zadními světly, zůstaly zachovány. Novinkou byly u kupé odnímatelné střešní panely. Změnil se také interiér vozidla. Tříramenný volant měl ve středu opět emblém typický pro vozy Corvette – zkřížené vlajky. Před volantem byla dvojice hluboko zapuštěných kruhových přístrojů. Další přístroje byly na středovém panelu.

S příchodem třetí generace v roce 1968 ztratily vozy Corvette označení Sting Ray, ale o rok později byl tento název znovu oživen, tentokrát v poněkud pozměněném tvaru Stingray. Vidlicový osmiválec 5,7 litru se dodával ve dvou provedeních. Standardní (L48) měl výkon 136 kW (185 k), na přání se nabízel motor se zvýšenou kompresí (L82) a výkonem 162 kW (220 k). Až do roku 1972 se karoserie prakticky nezměnila.

Rok 1973 přinesl facelift s měkkým předním čelem bez chromované lišty. Také zadní část byla vyrobena z poddajného plastického materiálu, který snáze odolával poškození. Přístup do skromného zavazadlového prostoru byl pouze zevnitř. Přechod na bezolovnatý benzin, vynucený zpřísněním emisních limitů, způsobil snížení výkonu motorů. Nové bezpečnostní předpisy zase znamenaly konec výroby otevřených vozů Corvette. V roce 1978 se Corvette Stingray stal zpomalovacím vozem na závodech v Indianapolis (Indy Pace Car) a v témže roce se přestalo používat jméno Stingray. Poslední stylistickou úpravou bylo zvětšení plochy zadního okna nahrazujícího svislé sklo, skryté mezi protaženými bočními sloupky. V roce 1982 vznikla omezená „sběratelská“ série (Collector Edition), která uzavřela třetí generaci.

Studie Sting Ray III (1992)

Jméno Sting Ray se objevilo ještě jednou. Z podnětu Chucka Jordana, viceprezidenta GM pro design, se v roce 1992 objevila studie Sting Ray III. Roadster se silně skloněným předním sklem a krátkou zádí vypadal velmi dynamicky. Posunutím motoru co nejvíce dozadu a přestěhováním převodovky k zadní nápravě se dosáhlo téměř ideálního zatížení náprav v poměru 51:49%.

Uvedením modelů Corvette čtvrté generace v roce 1983 skončilo pravděpodobně nejslavnější období v historii tohoto automobilu, ale i současná šestá generace naznačuje, že legenda jménem Corvette pokračuje dál.

Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku

Společnost Primoco chce své civilní bezpilotní letouny…

VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí

Po českých kolejích jezdí vlak budoucnosti – Coradia…

Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 




Otevřená Corvette C2 k mání. Nefunkční a s patinou, ale původní Otevřená Corvette C2 k mání. Nefunkční a s patinou, ale původní

Veteránský svět se vrací od vycíděných krasavců ve stavu,…

Nesmrtelná Corvette: Přes 800 tisíc kilometrů a stále ve formě Nesmrtelná Corvette: Přes 800 tisíc kilometrů a stále ve formě

Napadlo by vás, že sportovní auto vydrží věrně sloužit…

 



 
Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Dnes 18:59

Jak jsme se mohli sami nedávno přesvědčit, sníh a led nás mohou překvapit i na jaře. Dnes si ukážeme, jak se vyhnout problémům při vyhýbacím manévru.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Požár v bytě na Hájích. Muž vyhodil hořící peřiny z okna, přitom se popálil

Požár v bytě na Hájích. Muž vyhodil hořící peřiny z…

Pět jednotek profesionálních spolu se třemi jednotkami dobrovolných hasičů ve středu večer zasahovalo v…

 

iSport.cz

Dortmund ovládl přestřelku na Bayernu a míří do finále poháru

Dortmund ovládl přestřelku na Bayernu a míří do…

Fotbalisté Dortmundu v semifinále Německého poháru zvítězili na hřišti obhájce Bayernu Mnichov 3:2 a zajistili…

LIGA NARUBY: Deliho opakovačka, sólo po čtyřech a konflikt v Hradci

LIGA NARUBY: Deliho opakovačka, sólo po čtyřech a…

Přestože Simon Deli se výrazně podepsal pod prohru Slavie se Zlínem, je hlavní postavou nového dílu pořadu Liga…

 

Reflex.cz

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k nalezení nového chlapa

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k…

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek pohoršil v rozhovoru pro The Student Times snad všechny české svobodné matky.…

Generálním ředitelem České televize bude i nadále Petr Dvořák

Generálním ředitelem České televize bude i nadále…

Generálním ředitelem České televize dnes Rada ČT na dalších šest let zvolila jejího současného šéfa Petra…