Chevrolet si připomíná století od představení prvního užitkového auta. Mrkněte na velkou galerii!

 

Chevrolet slaví století od představení prvního „trucku“. Pravda, trochu s předstihem, vyráběl se až od roku 1918...

Chevrolet nestavěl jen závodní speciály a osobní auta. V roce 1918 nabídl americkým živnostníkům a farmářům první pick-up. Nebo spíše náklaďáček, který uvezl až jednu tunu. Od té doby jich vyrobil celou řadu. Některé se staly doslova ikonami, jiné zůstaly i v USA pozapomenuty. Divize General Motors se ohlíží za desítkou těch pro ni nejvýznamnějších...

Před válkou

One-Ton (1918), první sériový „truck“ značky našel inspiraci v rozvážkových vozidlech, která jezdila po různých továrnách a na jejich korbách se přemisťoval materiál a jednotlivé díly z místa na místo. Šlo vlastně jen o holý podvozek s koly, pohonným a převodným ústrojím včetně řadového čtyřválce, kapotou, dvěma světly, čelním sklem, volantem a částečně dřevěnou lavicí pro posádku. Na rám si mohla klientela nechat namontovat karoserii, kterou potřebovala. Většina vozů byla lakována tmavě modrou, až takřka černou barvou. Znak na chladiči používá automobilka i dnes.

International Series LD (1929) už měla plně uzavřenou kabinu, takže na rozdíl od tvrdé pryčny původního čistě funkčního a účelového náklaďáku poskytovala i nějaký ten komfort. Ba co víc, zákazníci jej chtěli. K tomu se přidala stylová vizáž se spoustou chromu a nabídka více barev včetně dvoutónových laků. Korba navazovala na „budku“.

Half-Ton (1938) už zahodil loukoťová kola. Navrhlo jej oddělení Art And Color, ze kterého později vzniklo stylistické centrum. Tomu tehdy šéfoval legendární Harley Earl, nekreslil tedy zdaleka pouze osobní auta a avantgardní studie a nakonec vedl celé návrhářské středisko General Motors. Půltuna měla elegantní oblé tvary se svislou mřížkou chladiče, vystouplými blatníky a samostatnými světly, sice stále připomínala osobní chevrolety, ale zároveň se jí Earl pokusil vtisknout vlastní identitu.

Advance Design a Task Force

Takřka pětimetrový baculatý typ 3100 (1947) je jedním z nejznámějších a nejikoničtějších, když se Američana zeptáte na „historický full-size truck od Chevroletu“, určitě jej první napadne on. Série nazvaná Advance Design, nástupce válečné AK, používala řadové šestiválce 3,5, 3,9 a 4,3 l. Typickou mřížku chladiče s pěticí vodorovných žeber doplňovaly hlavní reflektory, už konečně zapuštěné do blatníků. Auta tak opticky působila ještě širší, než byla ve skutečnosti. Vznikala do roku 1955.

Následníkem se stala Task Force (1955-1959), která už měla pod kapotou i vidlicové osmiválce, až do 4,6 l. Nákladový prostor vyznával tzv. Fleetside design, tvary tedy navazoval na přední část včetně kabiny a celé auto od předního nárazníku až k zadnímu bylo velmi elegantní. Nejen v automobilovém průmyslu se začalo razit heslo „obal prodává“ - a o „náklaďácích“ to platilo rovněž. Jeden z mnoha typů představovala série 3124 Cameo Carrier.

C/K

Za pozornost stojí i druhá generace řady C/K (1967-1972), ta se obrátila od oblin směrem k hranám. Její tvary jsou považovány za vyvážené, výřezy pro všechna kola už měly zase stejné rozměry, v případě Task Force tomu tak nebylo. Hodně výrazný boční prolis se táhl po celé délce. Logo se přesunulo do středu masky a rozdělovalo střední chromovanou lištu, tento prvek zdědily moderní vozy značky. Nabídka motorů začínala řadovým šestiválcem 4,1 l a končila V8 6,6 l, existovaly již dříve obvyklé tři rozvory a délka se pohybovala v rozmezí 4,79-5,53 m. Do nabídky laků přibyly metalízy. Kromě mnoha severoamerických továren vznikala také v Argentině, Jižní Koreji, Číně a britském Doveru!

Třetí generace C/K přinesla novinku v podobě možnosti prodloužené budky (crew cab) s druhým párem dveří. Klasiku z období 1973-1987 poháněly kromě tradičních benzinových řadových šestiválců a V8 i V6 a diesely, motory měly objemy 4,1-7,4 l. Mnozí ji považují za první skutečně moderní „heavy-duty“. Zákazníci už nepoužívali své hranaté trucky jen k práci, ale i k zábavě a rekreaci, nicméně pořád šlo o houževnatá, účelná a jednoduchá vozidla. Verze C30 Dual uvezla tunu nákladu. Tyhle pick-upy známe hlavně z dobových amerických filmů, ale jezdí i u nás, i když se vyráběly jen v America a Asii.

Čtvrtá a definitivně poslední generace C/K debutovala v roce 1988 a v latinskoamerických státech přežila v aktivní kariéře dokonce přelom milénia. Designér Donald Wood odvedl perfektní práci, natáhl čtveřici rozdělených předních světel a přidal k nim směrovky. Vozy vypadaly velmi pokrokově, finální tvary se navíc poprvé ladily v aerodynamickém tunelu. Radikálně byl změněn i interiér s nižší palubní deskou a futuristickými tlačítky. I když se nejstarší exempláře blíží veteránskému věku, pořád vyhlížejí docela moderně a sofistikovaně. I užitkové auto může být nadčasové. Dodávaly se různé šesti- a osmiválce od 4,1 až do 8,1 l. Nechyběly ani naftové, už i s turbem.

Silverado

Své místo v přehledu si jistě zaslouží rovněž Silverado. První generace z června 1998 dále rozvinula Woodova předchůdce včetně ikonické masky chladiče, o finální vzhled se tentokrát postaral Ken Sohocki. Vozy poháněly V6 a V8 GM Vortec s objemy od 4,8 do 6,0 l, existovaly i hybridy, těžká verze končila na 8,1 l a alternativně nabídla diesel Duramax. Rozměry korábů byly skutečně americké, i nejkratší modely měřily na délku 5,15 m, nejdelší pak šest a půl. U Silverada modelu 2007 se spojila hlavní světla ve vysoké „věže“ a vystouplé blatníky mu dodaly opravdu drsňácký výraz těžkého náklaďáku. Obří osmilitr odešel do historie. Druhá řada vyběhla předloni.

Výběr dal dohromady současný šéfdesignér divize užitkových aut Rich Scheer. Oslavy století je třeba řádně připomenout a obchodně zúročit. Na konci září představil Chevrolet pick-upy Colorado a Silverado Centennial Edition ve speciální modré barvě a s nezbytnými plaketkami, které dávají najevo, že jde o výroční série. „Full-size“ Silverado se dostane na americký trh už v říjnu, menší „mid-size“ sourozenec v listopadu. Evropan samozřejmě oficiálně ostrouhá, nicméně ctitelé zámořských „trucků“ vědí, kam se v případě zájmu mají obrátit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak to vidí Martin Lobotka: Chlad ze západu Jak to vidí Martin Lobotka: Chlad ze západu

Německý růst se začátkem roku sesunul k italskému tempu.…

Největšího českého výrobce pražců kupují Němci Největšího českého výrobce pražců kupují Němci

Český výrobce pražců ŽPSV z Uherského Ostrohu na…

Čínská větev CEFC nezvládá splácet závazky Čínská větev CEFC nezvládá splácet závazky

CEFC Shanghai Internatinal Group nebyla schopná uhradit…

 
Zdroj: Chevrolet/GM, Motor1, Wiki

Štítky Chevrolet Pick-up

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 



Yenko/SC Chevrolet Silverado: Pick-up jako zadokolka s výkonem 800 koní Yenko/SC Chevrolet Silverado: Pick-up jako zadokolka s výkonem 800 koní

Plebejský Chevrolet Silverado se po zákroku specialistů…

Chevrolet se s novými modely řady Silverado vrací mezi výrobce nákladních vozidel Chevrolet se s novými modely řady Silverado vrací mezi výrobce nákladních vozidel

Chevrolet oficiálně představil svá nová středně těžká…

 



 
Renault Talisman Grandtour dCi 130 Intens – Zlatá střední cesta

TEST: Renault Talisman Grandtour dCi 130 Intens – Zlatá střední cesta

Dnes 13:03

Vlajkovou lodí Renaultu je od roku 2015 model Talisman. Po vrcholných verzích Initiale Paris s motorem dCi 160 jsme po určité době usedli za volant verze dCi 130 Intens.




Blesk.cz

Slavná kaplička v Louce má novou malérečku: Tetičku (†90) nahradila neteř a ornamenty kreslí jinak

Slavná kaplička v Louce má novou malérečku: Tetičku…

Sláva, unikátní tradice nezaniká! Kapličku v Louce zdobí po padesáti letech o něco jiné vzory než obvykle.…

Zemřela Patrasové láska a opora! Rodina už nikdy nebude stejná!

Zemřela Patrasové láska a opora! Rodina už nikdy…

Bolestné chvíle prožívají Dáda Patrasová (62) s dcerou Annou Slováčkovou (22). Přišly o milovaného člena jejich…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Přestupy v extralize ONLINE: Chomutov získal tvrďáka z Kladna!

Přestupy v extralize ONLINE: Chomutov získal tvrďáka…

ONLINE | Hokejová Tipsport extraliga zná šampiona, sestupující, i nováčky, a začínají vycházet na povrch nové…

 

Reflex.cz

Německá zkušenost s alternativními zdroji: Bez jádra jsme v troubě

Německá zkušenost s alternativními zdroji: Bez jádra…

Civilizaci žene kupředu energie. Kdyby došly cenově přijatelné a únosné zdroje energie, tak se naše civilizace…

Vaření, nakupování, ale i randění. Umělá inteligence bude brzy řídit i váš život. Víc, než si myslíte

Vaření, nakupování, ale i randění. Umělá inteligence…

Většina z nás si ani neuvědomuje, že se umělá inteligence stala součástí našich životů. Běžně ji využíváme v…