3.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Chlazené výfukové svody zážehového motoru: Znamená méně stupňů i méně litrů?

 

Spaliny opouštějící benzinový motor dosahují teploty běžně kolem 1000 stupňů. Ve snaze snížit jejich teplotu zavádějí výrobci takzvané chlazené výfukové svody. Co to celé obnáší?

Není snad moderní zážehový motor, splňující současné emisní normy, u něhož by se jeho tvůrci prostřednictvím tiskového oddělení nepochlubili, že disponuje chlazenými výfukovými svody. Technicky to celé vypadá následovně - zatímco v minulosti byly výfukové svody v podobě svařených ocelových či litinových trubek vedeny vně hlavy válců, u nových motorů jsou stále častěji součástí hlavy.

Hlava válců s externími svody má zpravidla rovnou dosedací plochu v místě vyústění výfukových kanálů, z níž trčí závitové čepy pro montáž externích svodů, mezi mechaniky přezdívaných parohy. Naproti tomu u hlavy válců s chlazenými svody jsou ty již součástí hlavy, přičemž obecně vzato se jimi zlepšuje termomechanika motoru.

Všude samá voda

Tím, že jsou výfukové svody součástí hlavy válců, lze kolem nich poměrně snadno vést chladicí kapalinu, bez níž a tedy jejího efektu chlazení, se hlava válců beztak neobejde. Běžné vodní kanály v hlavě se tedy vlastně „pouze“ prodlouží tak, aby omývaly také svody výfuku. Z hlediska technologie výroby je však takto provedená hlava válců coby odlitek z hliníkové slitiny mnohem složitější než hlava bez chlazených a tedy integrovaných svodů.

Svody výfuku omývané kapalinou mají na motorech hned několik funkcí. Ve fázi ohřívání agregátu předávají část své teploty nezahřáté chladicí kapalině, čímž přispívají k rychlejšímu zahřátí motoru na provozní teplotu. Ta se dnes běžně pohybuje kolem 95 až 97 stupňů, v extrému ale může být i vyšší než sto stupňů. Výhodou rychlejšího ohřátí motoru je jednak snížení emisí a dále zvýšení komfortu posádky, neboť se tím urychluje náběh topení vozidla.

Opravdu jsou tříválce zlo? Porovnejte jejich výhody a nevýhody!

Teplota chladicí kapaliny odpovídající provozní teplotě motoru je však i po ohřátí výrazně nižší než teplota spalin, takže po zahřátí probíhá tepelná výměna opačně – chladicí kapalina snižuje teplotu výfukových svodů a tím i spalin, které jimi procházejí.

Příliš tepla škodí!

U motoru přeplňovaného turbodmychadlem je přirozeně cílem co nejvíce snížit teplotu spalin ve snaze chránit turbodmychadlo před nadměrným tepelným zatížením. To jde sice udělat i efektivněji zařazením jeho ložiskového uzlu do okruhu chlazení motoru, avšak i tímto řešením lze turbodmychadlu pomoci od nadměrné teploty. Třeba u motoru VW 1.0 TSI se vodou chlazené turbo nepoužívá.

Druhým požadavkem je chlazení katalyzátoru v režimu zvýšené zátěže motoru a jeho otáček. Jak určitě víte, starší motor Škoda 1.2 HTP (v poslední evoluci přeznačený na MPI) občas trpí nadměrnou spotřebou paliva, zejména v dálničním rychlostním režimu. Důvodem je nezbytné ochlazování katalyzátoru dodatečnou dávkou paliva (benzinu). Ten při svojí přeměně z kapalného skupenství na plynné odebere výfukovému traktu část tepla, čímž jej ochladí. Ruku v ruce s tím jde ale zvýšená spotřeba paliva.

Při použití chlazených svodů lze dosáhnout požadovaného snížení teploty spalin, tudíž již dodatečné ochlazování katalyzátoru dávkou benzinu není potřeba. A pokud i nadále je, tak v mnohem vyšších otáčkách motoru při dále zvýšeném zatížení.

Nejnovější trendy ve vývoji zážehových motorů: Jak se snižují emise a zvyšuje výkon?

Něco málo z historie

Ač se o chlazených výfukových svodech častěji mluví až v souvislosti s poslední generací zážehových motorů, ve skutečnosti nejde o nic nového. Patent na chlazené výfukové svody byl v USA přihlášen pouhý den před Štědrým dnem roku 1969. Stál za ním vynálezce Alex B. Niskanen. Tehdy ale vůbec nešlo o emise či spotřebu paliva a už vůbec nebrali vynálezci v potaz zvýšení komfortu posádky vozidla při jízdě v zimním období. Chlazení výfukových svodů mělo předejít závadě v podobě jejich častého praskání. To samé občas postihovalo i jejich upevňovací šrouby či těsnění mezi přírubou svodů a hlavou válců (mechanici tomuto těsnění přezdívají brejle). K této závadě docházelo u některých motorů ještě v minulé dekádě a na vině byla právě příliš vysoká teplota svodů výfuku.

Příklady uplatnění chlazených výfukových svodů

  • VW 1.0 TSI, 1.5 TSI, 1.8 a 2.0 TSI (EA888 3. generace, tedy od 2012)
  • PSA 1.2 PureTech Turbo (EB2DT), 1.6 THP (EP6DT)

Spolupracujeme s TipCars.com
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech je nejslabší za téměř rok Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech je nejslabší za téměř rok

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech v srpnu…

Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Chlazené výfukové svody zážehového motoru:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

Dnes 08:00

Jasně, slavíme stoleté výročí samostatného státu. Pojďme se na kulatiny podívat z automobilového pohledu.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele každoročně navštíví statisíce Židů

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele…

Chasidští Židé obvykle velmi těžce nesou jakýkoli zájem lidí zvnějšku o svůj svérázný svět. V jeruzalémské…

Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které nemáte rádi

Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které…

Zlobí vás Babiš? Zeman? Okamura? Filip? Klaus? Někdo další? Otevřete každý článek, který informuje o tom, co…