3.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Chlazené výfukové svody zážehového motoru: Znamená méně stupňů i méně litrů?

 

Spaliny opouštějící benzinový motor dosahují teploty běžně kolem 1000 stupňů. Ve snaze snížit jejich teplotu zavádějí výrobci takzvané chlazené výfukové svody. Co to celé obnáší?

Není snad moderní zážehový motor, splňující současné emisní normy, u něhož by se jeho tvůrci prostřednictvím tiskového oddělení nepochlubili, že disponuje chlazenými výfukovými svody. Technicky to celé vypadá následovně - zatímco v minulosti byly výfukové svody v podobě svařených ocelových či litinových trubek vedeny vně hlavy válců, u nových motorů jsou stále častěji součástí hlavy.

Hlava válců s externími svody má zpravidla rovnou dosedací plochu v místě vyústění výfukových kanálů, z níž trčí závitové čepy pro montáž externích svodů, mezi mechaniky přezdívaných parohy. Naproti tomu u hlavy válců s chlazenými svody jsou ty již součástí hlavy, přičemž obecně vzato se jimi zlepšuje termomechanika motoru.

Všude samá voda

Tím, že jsou výfukové svody součástí hlavy válců, lze kolem nich poměrně snadno vést chladicí kapalinu, bez níž a tedy jejího efektu chlazení, se hlava válců beztak neobejde. Běžné vodní kanály v hlavě se tedy vlastně „pouze“ prodlouží tak, aby omývaly také svody výfuku. Z hlediska technologie výroby je však takto provedená hlava válců coby odlitek z hliníkové slitiny mnohem složitější než hlava bez chlazených a tedy integrovaných svodů.

Svody výfuku omývané kapalinou mají na motorech hned několik funkcí. Ve fázi ohřívání agregátu předávají část své teploty nezahřáté chladicí kapalině, čímž přispívají k rychlejšímu zahřátí motoru na provozní teplotu. Ta se dnes běžně pohybuje kolem 95 až 97 stupňů, v extrému ale může být i vyšší než sto stupňů. Výhodou rychlejšího ohřátí motoru je jednak snížení emisí a dále zvýšení komfortu posádky, neboť se tím urychluje náběh topení vozidla.

Opravdu jsou tříválce zlo? Porovnejte jejich výhody a nevýhody!

Teplota chladicí kapaliny odpovídající provozní teplotě motoru je však i po ohřátí výrazně nižší než teplota spalin, takže po zahřátí probíhá tepelná výměna opačně – chladicí kapalina snižuje teplotu výfukových svodů a tím i spalin, které jimi procházejí.

Příliš tepla škodí!

U motoru přeplňovaného turbodmychadlem je přirozeně cílem co nejvíce snížit teplotu spalin ve snaze chránit turbodmychadlo před nadměrným tepelným zatížením. To jde sice udělat i efektivněji zařazením jeho ložiskového uzlu do okruhu chlazení motoru, avšak i tímto řešením lze turbodmychadlu pomoci od nadměrné teploty. Třeba u motoru VW 1.0 TSI se vodou chlazené turbo nepoužívá.

Druhým požadavkem je chlazení katalyzátoru v režimu zvýšené zátěže motoru a jeho otáček. Jak určitě víte, starší motor Škoda 1.2 HTP (v poslední evoluci přeznačený na MPI) občas trpí nadměrnou spotřebou paliva, zejména v dálničním rychlostním režimu. Důvodem je nezbytné ochlazování katalyzátoru dodatečnou dávkou paliva (benzinu). Ten při svojí přeměně z kapalného skupenství na plynné odebere výfukovému traktu část tepla, čímž jej ochladí. Ruku v ruce s tím jde ale zvýšená spotřeba paliva.

Při použití chlazených svodů lze dosáhnout požadovaného snížení teploty spalin, tudíž již dodatečné ochlazování katalyzátoru dávkou benzinu není potřeba. A pokud i nadále je, tak v mnohem vyšších otáčkách motoru při dále zvýšeném zatížení.

Nejnovější trendy ve vývoji zážehových motorů: Jak se snižují emise a zvyšuje výkon?

Něco málo z historie

Ač se o chlazených výfukových svodech častěji mluví až v souvislosti s poslední generací zážehových motorů, ve skutečnosti nejde o nic nového. Patent na chlazené výfukové svody byl v USA přihlášen pouhý den před Štědrým dnem roku 1969. Stál za ním vynálezce Alex B. Niskanen. Tehdy ale vůbec nešlo o emise či spotřebu paliva a už vůbec nebrali vynálezci v potaz zvýšení komfortu posádky vozidla při jízdě v zimním období. Chlazení výfukových svodů mělo předejít závadě v podobě jejich častého praskání. To samé občas postihovalo i jejich upevňovací šrouby či těsnění mezi přírubou svodů a hlavou válců (mechanici tomuto těsnění přezdívají brejle). K této závadě docházelo u některých motorů ještě v minulé dekádě a na vině byla právě příliš vysoká teplota svodů výfuku.

Příklady uplatnění chlazených výfukových svodů

  • VW 1.0 TSI, 1.5 TSI, 1.8 a 2.0 TSI (EA888 3. generace, tedy od 2012)
  • PSA 1.2 PureTech Turbo (EB2DT), 1.6 THP (EP6DT)

Spolupracujeme s TipCars.com
Tatrovky z Kopřivnice se prosazují u českých silničářů Tatrovky z Kopřivnice se prosazují u českých silničářů

Automobily Tatra se už po desítky let úspěšně uplatňují u…

Trump prý chystá další vládní změnu, propustí také Kellyho Trump prý chystá další vládní změnu, propustí také Kellyho

Prezident Donald Trump chystá další změnu v americké…

Stan Lee vytvořil slavné superhrdiny, jejich globální úspěch ho ale minul Stan Lee vytvořil slavné superhrdiny, jejich globální úspěch ho ale minul

Tvůrce Spider-Mana a dalších superhrdinů zažil v 90.…

Informace o údajném únosu Babišova syna vládu neohrozí, míní Zeman Informace o údajném únosu Babišova syna vládu neohrozí, míní Zeman

Prezident Miloš Zeman považuje informace o údajném únosu…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Chlazené výfukové svody zážehového motoru:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Němci vybrali klasická auta do čtvrt milionu. Nechybí kachna, staré Volkswageny ani Trabant

Němci vybrali klasická auta do čtvrt milionu. Nechybí kachna, staré Volkswageny ani Trabant

Včera

Partnerský Auto Bild připravil pestrý seznam klasických vozů, které mohou být do budoucna zajímavou investicí.




Blesk.cz

Sebevražda je velký čin, napsala Anička (15) a pokusila se zabít: Dva muži ji zneužili na sociálních sítích

Sebevražda je velký čin, napsala Anička (15) a…

Úzkost, sebepoškozování, pak dokonce pokus o sebevraždu! To má za sebou školačka Anna (15) z Vimperka. Důvodem…

3 tipy, jak omládnout: Čas nezastavíte, ale …

3 tipy, jak omládnout: Čas nezastavíte, ale …

Jednou to prostě přijde. I když hubneme, i když sportujeme, i když se snažíme. Mládí je pryč a vy máte pocit, že…

 

iSport.cz

Jen dočasný záskok? NE! Solari podepsal v Realu smlouvu do roku 2021

Jen dočasný záskok? NE! Solari podepsal v Realu…

Trenér Santiago Solari podepsal v Realu Madrid smlouvu až do léta 2021. Původně dočasný kouč a nástupce…

Černošek: Z Kvitové mám divný pocit. Co řekl Siniakové a jaké vidí naděje?

Černošek: Z Kvitové mám divný pocit. Co řekl…

Nevyhnutelné střídání generací ve fedcupovém týmu, toho jsme byli podle Miroslava Černoška svědky o pražském…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Dopis Ježíškovi

Příručka moderního fotra: Dopis Ježíškovi

Blíží se Vánoce a je tu čas na to vybrat dárky. Zatímco dospělí vědí, že dárky nosí další dospělí, děti žijí…

Čekání je u konce. První upoutávka na poslední řadu Hry o trůny prozradila konečně datum vysílání

Čekání je u konce. První upoutávka na poslední řadu…

Každá bitva, každá zrada, každé spojenectví, riziko, boj, přísaha i smrt. To všechno je pryč, protože teď záleží…