reklama


Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

 
 

Budoucnost je tady. V ulicích velkoměsta jsme se takřka neslyšně pohybovali v elektromobilu a světe div se, líbilo se nám to.

Sice jsme vám před několika dny přinesli první jízdní dojmy z nového Citroenu C4, ve Švédsku jsme ale nejezdili pouze tímto modelem. Měli jsme možnost vyzkoušet v reálném provozu i elektromobil Citroën C-Zero a při krátké městské vyjížďce ověřit jeho schopnosti.

Citroën C-Zero, značková verze vozu Mitsubishi i-MiEV, je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován k zadním kolům pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.

Energii pro pohon dodává lithium-iontová baterie (330 V) složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh. Z domácí zásuvky rozvodné sítě se bude akumulátor nabíjet šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny. Automobil dlouhý 3,475 mm je schopen jet maximální rychlostí 130 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne 1,1 tuny vážící vůz za 15,9 s. Dojezd se pohybuje kolem 200 km.

Jízda

Většina majitelů automobilů se spalovacím motorem je k elektromobilům skeptická – co když budu potřebovat jet na delší cestu nebo vyrazím na víkend někam do přírody? Jak pak budu nabíjet baterie? Na takovéto konkrétní problémy zatím nikdo nenašel odpověď, řešením by měl být spalovací motor sloužící k dobíjení elektropohonu, jako má například připravovaný Opel Ampera. Pokud ale v rodině klasický automobil (například pro onen případ oněch delších cest) již máte a dojíždíte vy či váš partner denně za prací, začíná být situace zajímavější. Průzkumy z Německa ukazují, že průměrný denní nájezd 80% našich západních sousedů nepřesáhne hranici 50 kilometrů.

My jsme ve švédském Malmö ujeli s C-Zero přibližně 25 kilometrů v plném provozu, testovací trasa vedla i na výpadovku s maximální povolenou rychlostí 90 km/h. Vůz obsazený dvěma cestujícími má sice (díky koncepci) pomalejší rozjezd, v pružném zrychlení se ale zdá být svižnější než většina ostatních malých městských vozidel. Dech elektromobilu začíná docházet až okolo zmiňovaných 90 km/h, avšak chuť dál zrychlovat C-Zero zcela neopouští. Udávané maximální rychlosti 130 km/h tedy po našich zkušenostech nemáme důvod nevěřit.

Co se týče pozice řidiče za volantem nebo použitých materiálů, nevymyká se C-Zero dnešním standardům na poli minivozů. Díky pohonu zadní nápravy se snad jen řízení zdálo o něco málo komunikativnější a citlivější než je tomu běžné, u městského vozidla to ale snad ani nemá smysl zmiňovat. Brzdy (vpředu ventilované kotoučové, vzadu bubnové) mají velmi dobrý účinek, této oblasti inženýři jistě věnovali zvýšenou pozornost – pohotovostní hmotnost vozidla je totiž díky těžkým bateriím oproti konkurentům s běžnou koncepcí pohonu výrazně vyšší. Pro představu: benzinová Panda je o zhruba 150 kilogramů lehčí.

Jízdní vlastnosti i komfort jízdy nevybočují ze standardů, velmi důležitou disciplínu – tlumení příčných nerovností – zvládl Citroen na jedničku, jízda po kostkách také nepřinášela nějaký výrazný dyskomfort. Ačkoliv jsme vůz rozhodně nešetřili, ukazatel paliva...pardon...nabití klesl po 25ti kilometrech o desetinu, což odpovídá dojezdu dokonce nad 200 km.

Zatímco před testovací jízdou jsme se na elektrickou budoucnost dopravy (alespoň ve městech) dívali s jistým odstupem, nyní nemáme před malými elektromobily žádné předsudky. Snad jen otázka náročnosti výroby baterií, jejich životnost, cena a likvidace, či původ elektřiny v našich zásuvkách může i nadále vyvolávat vášnivé diskuze.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování

Vzali si zálohu na byty v projektech bez platného…

Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval…

Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny

Na otázku proč elektromobil odpověděl lakonicky: “A čím…

První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE

Na českých značkách se v březnu objevilo 12 nových elektromobilů.

 



 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu jméno akčního hrdiny

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu…

Režisér Juraj Herz (82) se stal už potřetí stal dědečkem! Dcera Annelie Paurová Herz (28), kterou má s bývalou…

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli fotbal, řekl kouč Liverpoolu

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli…

Dobrý zápas, hodně na pokoukání, drama až do finiše. V závěru ještě vyšperkovaný hádkou Josého Mourinha s…

 

Reflex.cz

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

 
 
reklama