Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

 
 
26.10. 2010 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Budoucnost je tady. V ulicích velkoměsta jsme se takřka neslyšně pohybovali v elektromobilu a světe div se, líbilo se nám to.

Sice jsme vám před několika dny přinesli první jízdní dojmy z nového Citroenu C4, ve Švédsku jsme ale nejezdili pouze tímto modelem. Měli jsme možnost vyzkoušet v reálném provozu i elektromobil Citroën C-Zero a při krátké městské vyjížďce ověřit jeho schopnosti.

Citroën C-Zero, značková verze vozu Mitsubishi i-MiEV, je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován k zadním kolům pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.

Energii pro pohon dodává lithium-iontová baterie (330 V) složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh. Z domácí zásuvky rozvodné sítě se bude akumulátor nabíjet šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny. Automobil dlouhý 3,475 mm je schopen jet maximální rychlostí 130 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne 1,1 tuny vážící vůz za 15,9 s. Dojezd se pohybuje kolem 200 km.

Jízda

Většina majitelů automobilů se spalovacím motorem je k elektromobilům skeptická – co když budu potřebovat jet na delší cestu nebo vyrazím na víkend někam do přírody? Jak pak budu nabíjet baterie? Na takovéto konkrétní problémy zatím nikdo nenašel odpověď, řešením by měl být spalovací motor sloužící k dobíjení elektropohonu, jako má například připravovaný Opel Ampera. Pokud ale v rodině klasický automobil (například pro onen případ oněch delších cest) již máte a dojíždíte vy či váš partner denně za prací, začíná být situace zajímavější. Průzkumy z Německa ukazují, že průměrný denní nájezd 80% našich západních sousedů nepřesáhne hranici 50 kilometrů.

My jsme ve švédském Malmö ujeli s C-Zero přibližně 25 kilometrů v plném provozu, testovací trasa vedla i na výpadovku s maximální povolenou rychlostí 90 km/h. Vůz obsazený dvěma cestujícími má sice (díky koncepci) pomalejší rozjezd, v pružném zrychlení se ale zdá být svižnější než většina ostatních malých městských vozidel. Dech elektromobilu začíná docházet až okolo zmiňovaných 90 km/h, avšak chuť dál zrychlovat C-Zero zcela neopouští. Udávané maximální rychlosti 130 km/h tedy po našich zkušenostech nemáme důvod nevěřit.

Co se týče pozice řidiče za volantem nebo použitých materiálů, nevymyká se C-Zero dnešním standardům na poli minivozů. Díky pohonu zadní nápravy se snad jen řízení zdálo o něco málo komunikativnější a citlivější než je tomu běžné, u městského vozidla to ale snad ani nemá smysl zmiňovat. Brzdy (vpředu ventilované kotoučové, vzadu bubnové) mají velmi dobrý účinek, této oblasti inženýři jistě věnovali zvýšenou pozornost – pohotovostní hmotnost vozidla je totiž díky těžkým bateriím oproti konkurentům s běžnou koncepcí pohonu výrazně vyšší. Pro představu: benzinová Panda je o zhruba 150 kilogramů lehčí.

Jízdní vlastnosti i komfort jízdy nevybočují ze standardů, velmi důležitou disciplínu – tlumení příčných nerovností – zvládl Citroen na jedničku, jízda po kostkách také nepřinášela nějaký výrazný dyskomfort. Ačkoliv jsme vůz rozhodně nešetřili, ukazatel paliva...pardon...nabití klesl po 25ti kilometrech o desetinu, což odpovídá dojezdu dokonce nad 200 km.

Zatímco před testovací jízdou jsme se na elektrickou budoucnost dopravy (alespoň ve městech) dívali s jistým odstupem, nyní nemáme před malými elektromobily žádné předsudky. Snad jen otázka náročnosti výroby baterií, jejich životnost, cena a likvidace, či původ elektřiny v našich zásuvkách může i nadále vyvolávat vášnivé diskuze.

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní dluh v prvním čtvrtletí vzrostl o desítky miliard Státní dluh v prvním čtvrtletí vzrostl o desítky miliard

Státní dluh v letošním 1. čtvrtletí vzrostl proti konci…

Metrostavu klesl zisk o více než pětinu Metrostavu klesl zisk o více než pětinu

Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny

Na otázku proč elektromobil odpověděl lakonicky: “A čím…

První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE

Na českých značkách se v březnu objevilo 12 nových elektromobilů.

 



 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

Vilhelmová promluvila o svatbě s Dykem! Stihne ji do tří měsíců?!

Vilhelmová promluvila o svatbě s Dykem! Stihne ji do…

Jejich vztah trvá už šest let a není vyloučené, že ho brzy stvrdí sňatkem! I když má Tatiana Vilhelmová (39)…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pastův

Pastův "no-look"? Fenomenální, smekl Marchand.…

Do všech čtyř branek, které nabídlo čtvrté dostaveníčko mezi Torontem a Bostonem (1:3) v 1. kole Stanley Cupu,…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Většině Čechů prý nevadí zákaz kouření. Kolika Němcům vadily norimberské zákony?

Očima libertariána: Většině Čechů prý nevadí zákaz…

Tak si prý naše ministerstvo zdravotnictví zadalo průzkum u agentury STEM, z něhož vyšlo, že 68 procentům lidí…

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…