Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

 
 

Budoucnost je tady. V ulicích velkoměsta jsme se takřka neslyšně pohybovali v elektromobilu a světe div se, líbilo se nám to.

Sice jsme vám před několika dny přinesli první jízdní dojmy z nového Citroenu C4, ve Švédsku jsme ale nejezdili pouze tímto modelem. Měli jsme možnost vyzkoušet v reálném provozu i elektromobil Citroën C-Zero a při krátké městské vyjížďce ověřit jeho schopnosti.

Citroën C-Zero, značková verze vozu Mitsubishi i-MiEV, je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován k zadním kolům pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.

Energii pro pohon dodává lithium-iontová baterie (330 V) složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh. Z domácí zásuvky rozvodné sítě se bude akumulátor nabíjet šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny. Automobil dlouhý 3,475 mm je schopen jet maximální rychlostí 130 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne 1,1 tuny vážící vůz za 15,9 s. Dojezd se pohybuje kolem 200 km.

Jízda

Většina majitelů automobilů se spalovacím motorem je k elektromobilům skeptická – co když budu potřebovat jet na delší cestu nebo vyrazím na víkend někam do přírody? Jak pak budu nabíjet baterie? Na takovéto konkrétní problémy zatím nikdo nenašel odpověď, řešením by měl být spalovací motor sloužící k dobíjení elektropohonu, jako má například připravovaný Opel Ampera. Pokud ale v rodině klasický automobil (například pro onen případ oněch delších cest) již máte a dojíždíte vy či váš partner denně za prací, začíná být situace zajímavější. Průzkumy z Německa ukazují, že průměrný denní nájezd 80% našich západních sousedů nepřesáhne hranici 50 kilometrů.

My jsme ve švédském Malmö ujeli s C-Zero přibližně 25 kilometrů v plném provozu, testovací trasa vedla i na výpadovku s maximální povolenou rychlostí 90 km/h. Vůz obsazený dvěma cestujícími má sice (díky koncepci) pomalejší rozjezd, v pružném zrychlení se ale zdá být svižnější než většina ostatních malých městských vozidel. Dech elektromobilu začíná docházet až okolo zmiňovaných 90 km/h, avšak chuť dál zrychlovat C-Zero zcela neopouští. Udávané maximální rychlosti 130 km/h tedy po našich zkušenostech nemáme důvod nevěřit.

Co se týče pozice řidiče za volantem nebo použitých materiálů, nevymyká se C-Zero dnešním standardům na poli minivozů. Díky pohonu zadní nápravy se snad jen řízení zdálo o něco málo komunikativnější a citlivější než je tomu běžné, u městského vozidla to ale snad ani nemá smysl zmiňovat. Brzdy (vpředu ventilované kotoučové, vzadu bubnové) mají velmi dobrý účinek, této oblasti inženýři jistě věnovali zvýšenou pozornost – pohotovostní hmotnost vozidla je totiž díky těžkým bateriím oproti konkurentům s běžnou koncepcí pohonu výrazně vyšší. Pro představu: benzinová Panda je o zhruba 150 kilogramů lehčí.

Jízdní vlastnosti i komfort jízdy nevybočují ze standardů, velmi důležitou disciplínu – tlumení příčných nerovností – zvládl Citroen na jedničku, jízda po kostkách také nepřinášela nějaký výrazný dyskomfort. Ačkoliv jsme vůz rozhodně nešetřili, ukazatel paliva...pardon...nabití klesl po 25ti kilometrech o desetinu, což odpovídá dojezdu dokonce nad 200 km.

Zatímco před testovací jízdou jsme se na elektrickou budoucnost dopravy (alespoň ve městech) dívali s jistým odstupem, nyní nemáme před malými elektromobily žádné předsudky. Snad jen otázka náročnosti výroby baterií, jejich životnost, cena a likvidace, či původ elektřiny v našich zásuvkách může i nadále vyvolávat vášnivé diskuze.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí

Jedna z největších potravinářských firem rostla nejen na…

Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

V Antverpách se někdo pokusil autem najet vysokou…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny

Na otázku proč elektromobil odpověděl lakonicky: “A čím…

První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE

Na českých značkách se v březnu objevilo 12 nových elektromobilů.

 



 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve Vietnamu nikdo nepřistál

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve…

Letový dispečer mezinárodního vietnamského letiště Cat Bi ve městě Hai Phong zkomplikoval situaci celému letišti…

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Odejde David Rath od soudu středem?

Odejde David Rath od soudu středem?

Už druhý soud hodil na hlavu státním zástupcům kauzu Davida Ratha kvůli odposlechům. Poté, co tak učinil pražský…

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…