Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

 
 

Budoucnost je tady. V ulicích velkoměsta jsme se takřka neslyšně pohybovali v elektromobilu a světe div se, líbilo se nám to.

Sice jsme vám před několika dny přinesli první jízdní dojmy z nového Citroenu C4, ve Švédsku jsme ale nejezdili pouze tímto modelem. Měli jsme možnost vyzkoušet v reálném provozu i elektromobil Citroën C-Zero a při krátké městské vyjížďce ověřit jeho schopnosti.

Citroën C-Zero, značková verze vozu Mitsubishi i-MiEV, je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován k zadním kolům pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.

Energii pro pohon dodává lithium-iontová baterie (330 V) složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh. Z domácí zásuvky rozvodné sítě se bude akumulátor nabíjet šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny. Automobil dlouhý 3,475 mm je schopen jet maximální rychlostí 130 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne 1,1 tuny vážící vůz za 15,9 s. Dojezd se pohybuje kolem 200 km.

Jízda

Většina majitelů automobilů se spalovacím motorem je k elektromobilům skeptická – co když budu potřebovat jet na delší cestu nebo vyrazím na víkend někam do přírody? Jak pak budu nabíjet baterie? Na takovéto konkrétní problémy zatím nikdo nenašel odpověď, řešením by měl být spalovací motor sloužící k dobíjení elektropohonu, jako má například připravovaný Opel Ampera. Pokud ale v rodině klasický automobil (například pro onen případ oněch delších cest) již máte a dojíždíte vy či váš partner denně za prací, začíná být situace zajímavější. Průzkumy z Německa ukazují, že průměrný denní nájezd 80% našich západních sousedů nepřesáhne hranici 50 kilometrů.

My jsme ve švédském Malmö ujeli s C-Zero přibližně 25 kilometrů v plném provozu, testovací trasa vedla i na výpadovku s maximální povolenou rychlostí 90 km/h. Vůz obsazený dvěma cestujícími má sice (díky koncepci) pomalejší rozjezd, v pružném zrychlení se ale zdá být svižnější než většina ostatních malých městských vozidel. Dech elektromobilu začíná docházet až okolo zmiňovaných 90 km/h, avšak chuť dál zrychlovat C-Zero zcela neopouští. Udávané maximální rychlosti 130 km/h tedy po našich zkušenostech nemáme důvod nevěřit.

Co se týče pozice řidiče za volantem nebo použitých materiálů, nevymyká se C-Zero dnešním standardům na poli minivozů. Díky pohonu zadní nápravy se snad jen řízení zdálo o něco málo komunikativnější a citlivější než je tomu běžné, u městského vozidla to ale snad ani nemá smysl zmiňovat. Brzdy (vpředu ventilované kotoučové, vzadu bubnové) mají velmi dobrý účinek, této oblasti inženýři jistě věnovali zvýšenou pozornost – pohotovostní hmotnost vozidla je totiž díky těžkým bateriím oproti konkurentům s běžnou koncepcí pohonu výrazně vyšší. Pro představu: benzinová Panda je o zhruba 150 kilogramů lehčí.

Jízdní vlastnosti i komfort jízdy nevybočují ze standardů, velmi důležitou disciplínu – tlumení příčných nerovností – zvládl Citroen na jedničku, jízda po kostkách také nepřinášela nějaký výrazný dyskomfort. Ačkoliv jsme vůz rozhodně nešetřili, ukazatel paliva...pardon...nabití klesl po 25ti kilometrech o desetinu, což odpovídá dojezdu dokonce nad 200 km.

Zatímco před testovací jízdou jsme se na elektrickou budoucnost dopravy (alespoň ve městech) dívali s jistým odstupem, nyní nemáme před malými elektromobily žádné předsudky. Snad jen otázka náročnosti výroby baterií, jejich životnost, cena a likvidace, či původ elektřiny v našich zásuvkách může i nadále vyvolávat vášnivé diskuze.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny

Na otázku proč elektromobil odpověděl lakonicky: “A čím…

První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE První dva elektromobily Citroën C-Zero koupilo RWE

Na českých značkách se v březnu objevilo 12 nových elektromobilů.

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…