Citroën C4 Cactus: Ve Francii od 13.950 eur (381.600 Kč)
Automobilka s dvojitým šípem ve znaku se chlubila, že základní cena bude velmi nízká, někde na úrovni mezi malými auty a o půl čísla většími crossovery. Julien Montarnal, šéf firemní strategie, prozradil v rozhovoru na autosalonu v Ženevě serveru Automotive News Europe francouzskou základní cenu. Byla stanovena na 13.950 eur, tedy v prostém přepočtu 381.600 korun. Zdá se vám to hodně? Vždyť hatchback C4 stojí v základu na domácím trhu 18.850 eur (o 35 % více). Je to na druhou stranu reklamní cena „již od“ a Montarnal ani blíže nespecifikoval verzi, která tuto nálepku dostane. V showroomech se Cactus objeví v létě letošního roku. Ředitel Citroënu Frederic Banzet prozradil stejnému médiu: „Auto bude o 10 až 15 procent levnější než kompaktní konkurence. Průměrná cena se má pohybovat v rozmezí od 16 do 17 tisíc eur, turbodiesel bude stát 22.250 eur.“ To je skoro 609 tisíc korun, což už není zrovna málo.
Výrobce také odhalil podrobnosti ohledně dvojice forem leasingu, kterými chce zamezit platbám vysokých částek na konci smluvního období. Krátkodobé pronájmy a sdílení vozů byly zavrhnuty, protože vykazovaly nedostatky ohledně dostupnosti vozidel a pohodlí. Oba dva finanční produkty, pro které se Citroën nakonec rozhodl, nabídne francouzským klientům prostřednictvím koncernové divize Banque PSA Finance. Balíček „all-inclusive“ včetně pojištění přijde na pouhých 199 eur (necelých 5,5 tisíce korun) měsíčně. Týká se základní výbavy Start bez klimatizace, je podle Montarnala omezen na 45 tisíc kilometrů a časově na 36 měsíců. Sazba se pochopitelně liší podle toho, jakou specifikaci si klienti vyberou, směrem nahoru logicky vzrůstá. Po uplynutí zmíněné doby si mohou automobil odkoupit, vrátit jej zpět pronajímateli, případně si vybrat jiný vůz a sepsat novou smlouvu. Tato možnost bude k mání po celé Evropě
Systém „pay-per-use“ (volně přeloženo „zaplať, co najedeš“) vyjde v základu ještě levněji, ale tady se kromě paušálu připlácí za najeté kilometry podle vzoru mobilních operátorů. Pokud provozovateli vůz stojí v garáži a nejezdí, zaplatí pochopitelně jen pevnou částku. Tento produkt si ale budou moci zvolit zatím jen ve Španělsku, Itálii a Velké Británii, další státy se ho možná dočkají v budoucnu. „Dostupnost v jiných zemích závisí na poptávce na tom kterém trhu, místní legislativě a dohodách s pojišťovnami“, řekl Montarnal. Banzet v jiném interview dodal: „Existuje část populace, která není ochotna si koupit auto, ale chce platit za jeho používání. Navrhli jsme tedy právě takový způsob, přitom vůz klienti mohou mít k dispozici, kdykoliv chtějí. Je to výhodné pro ty, kdo jezdí málo, nebo automobil využívají nepravidelně a několik měsíců v roce třeba vůbec nevyjedou.“
Crossover C4 Cactus vzbudil pozornost zajímavým designem, nízkou hmotností 965 kg i obložením karoserie Airbump. To má chránit před poškozením při drobných kolizích. Plastové segmenty na exponovaných místech karoserie sestávají z polyuretanových kapslí naplněných stlačeným vzduchem. Cactus má také vepředu širokou lavici místo dvou samostatných sedadel, klasické přístroje nahradily obrazovky, samočinná převodovka se ovládá tlačítky na palubní desce, čelní airbagy jsou umístěny ve střeše a ostřikovače na raménkách stěračů. Citroën se tedy u 4,16 m dlouhého malého crossoveru vrátil k originálním řešením, kterými byl dříve proslulý. Atmosférický zážehový tříválec 1.2 Puretech VTi 82 má 60 kW, jeho přeplňovaná verze e-THP 110 pak 81 kW. Nejmenší kombinované spotřeby 3,1 l/100 km dosahuje vznětový čtyřválec 1.6 BueHDi/74 kW v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou.